[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:09

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het een combinatie van factoren is hoor; dat het wondje er bijvoorbeeld zit, omdat dat precies de plek is wat ze raakt als ze zichzelf daar trapt, maar dat kan ook weer de zwelling verklaren, dat ze zichzelf daar trapt, maar goed dat doet ze dan weer alleen als de zwelling er al zit en het dus irriteert, beetje kip en het ei verhaal...

Blijft natuurlijk raar dat ze er al jaren last van heeft op die exacte plek, ik ben ook echt een dom blondje af en toe, want ik was gewoon vergeten dat zij geloof 4 jaar geleden ook op precies die plek een ontsteking/oedeem had zitten. DA bij geweest en heeft mij klauwen met geld gekost, terwijl daar niets duidelijk uitkwam toentertijd en uiteindelijk ook de medicatie de boel niet versneld genas, heeft die bult er maanden gezeten.
Hihi, dus voorlopig: Hulde aan de trekzalf!

Maar wat ik onderhand wel weet is dat dit MiniMe haar grote manco is; zodra het voorjaar begint, zit ze onder de ontstekingen; vele kleine wondjes met dat heldere gele wondvocht op haar beentjes en in gezicht, maar dus ook dit soort Oedemen, of ontstekingen in haar spronggewricht en ga zo maar even door...
Ga er toch wel vanuit dat dit haar I.R. is eigenlijk en niet de Cushing ansich...

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:39

ohjajoh6 schreef:
Duim echt voor je Meganyr! Vind het heel apart, dat Megan, op zand alleen, nu weer hb toont. Ben ook erg benieuwd naar de waardes, zo ga je gewoon hopen dat ze verhoogd zijn, want waar moet je het anders in hemelsnaam nog in gaan zoeken?

Van diegene van wie ik vorig jaar de prascend over kon nemen is haar pony ook weer bevangen geraakt terwijl die alleen op het zand stond. Vrees dat dat toch een "cushing" ding is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:46

pluisbeer schreef:
ohjajoh6 schreef:
Duim echt voor je Meganyr! Vind het heel apart, dat Megan, op zand alleen, nu weer hb toont. Ben ook erg benieuwd naar de waardes, zo ga je gewoon hopen dat ze verhoogd zijn, want waar moet je het anders in hemelsnaam nog in gaan zoeken?

Van diegene van wie ik vorig jaar de prascend over kon nemen is haar pony ook weer bevangen geraakt terwijl die alleen op het zand stond. Vrees dat dat toch een "cushing" ding is.

Terwijl de acth waarde nu op zijn laagst is normaliter? Wat moet je dan nog? Behalve verhogen?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:03

ohjajoh6 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd ook dat het een combinatie van factoren is hoor; dat het wondje er bijvoorbeeld zit, omdat dat precies de plek is wat ze raakt als ze zichzelf daar trapt, maar dat kan ook weer de zwelling verklaren, dat ze zichzelf daar trapt, maar goed dat doet ze dan weer alleen als de zwelling er al zit en het dus irriteert, beetje kip en het ei verhaal...

Blijft natuurlijk raar dat ze er al jaren last van heeft op die exacte plek, ik ben ook echt een dom blondje af en toe, want ik was gewoon vergeten dat zij geloof 4 jaar geleden ook op precies die plek een ontsteking/oedeem had zitten. DA bij geweest en heeft mij klauwen met geld gekost, terwijl daar niets duidelijk uitkwam toentertijd en uiteindelijk ook de medicatie de boel niet versneld genas, heeft die bult er maanden gezeten.
Hihi, dus voorlopig: Hulde aan de trekzalf!

Maar wat ik onderhand wel weet is dat dit MiniMe haar grote manco is; zodra het voorjaar begint, zit ze onder de ontstekingen; vele kleine wondjes met dat heldere gele wondvocht op haar beentjes en in gezicht, maar dus ook dit soort Oedemen, of ontstekingen in haar spronggewricht en ga zo maar even door...
Ga er toch wel vanuit dat dit haar I.R. is eigenlijk en niet de Cushing ansich...

Zulk soort plekjes?
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-4KCQFKTR.jpg
Dit heeft Sen de afgelopen 4 jaar op haar onderbenen. Begint half augustus en is na een week of 6-8 weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:12

Ja!! Meert exact hetzelfde, alleen zitten ze bij MiniMe dus ook in haar gezicht en op de benen. Is dus helaas bij haar nu al aan de gang...
En mok is het niet, want dat heeft die grote van mij en dat is totaal anders...

Maar heeft Sen dit dan sinds de cushing dat je weet? Of ook IR toevallig? Heb jij een idee wat het nou eigenlijk is?

Ja geerke, helder geel wondvocht, wat van die harde dikke korstjes worden.

Het aparte is dus dat ze dus vlak na onze laatste verhuizing, toen ze dus allebei, 2 maanden alleen maar in de rijbak buiten stonden, omdat de weitjes nog niet klaar waren, ze er niet 1 had! En nu na 1,5 maand max. 3 uurtjes op klein weitje met graasmasker zit ze weer onder. Dan ga ik dat toch aan het gras en de IR linken, is dan toch niet raar gedacht?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:40

dit soort plekjes had Pablo ook,bij zijn boeg.Soort vocht kwam er uit en droogde dan geel korrelig op.
Pablo had ook IR.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:52

Sen is niet IR. Die plekjes zijn begonnen voordat we wisten dat ze PPID had, maar misschien was dat toch al langer gaande. Wat het is weet ik niet. Lijkt mij ook geen mok. Ik dacht eerst de combi van gras, insecten en haar ZE, dat dit haar aan het einde van de zomer wat te veel werd voor haar lichaam/immuunsysteem. Nu denk ik eerder dat het te maken heeft met de seasonal rise. Vorige zomer was het minder en dat was ook de eerste zomer dat ze prascend kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:02

Hmmm, bij die van mij maakt de prascend dus totaal geen verschil, wat hoeveelheid wondjes betreft. Plus dat het dus bij MiniMe nu al volop aan de gang weer is, terwijl de acth waardes nu dus op hun laagst zijn..
Wel is dit al een jaar of 5 aan de gang ondertussen , wat uiteindelijk wel kan kloppen , want ik ben eerst 3 jaar op die zinloze zoektocht geweest, langs vele DA's en weet ik wat voor zgn "paardenmensen", die natuurlijk allemaal wisten te melden dat ik gek was en dat die pony niets mankeerde, zag er super uit. Ik heb uiteindelijk wel tegelijkertijd de IR en Cushing test gedaan met beide dus positief resultaat, dus ik vermoed dat dan ook beide al veel langer speelde dan de 2 jaar dat ik het nu officieel weet...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:28

Die wondjes op de onderbenen heeft mijn merrie ook, al jaren in de zomer. Ze heeft ze nu ook weer. Ik ging uit van insecten die op deze stal aanwezig waren, want het is hier altijd raak in het weideseizoen. Eerdere stallen niet. Ze woont ondertussen al een jaar of 8 hier en pas vorig jaar diagnose PPID.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:28

Apart zeg, die wondjes!
Zo te lezen geneest het wel elke keer, dus is het een goed 'acceptabel' symptoom.

Ik heb de bloeduitslag al binnen. Acth is... 4.
Glucose en insuline zijn ook 'ok', alles binnen referentie.
Slecht nieuws, dat betekent dat de medicijnen wel gewoon hun werk doen.

Ik heb mijn vraag gesteld op de PaardNatuurlijk Facebook. Zij roepen ook dat de medicatie vaak aan de hand van de klinische symptomen wordt verhoogd of verlaagd ipv het bloedbeeld.
Ze hebben het ook over ondersteuning met homeopathie. Mijn dierenarts drukt me op het hart om orthopedisch beslag te doen.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar sowieso gaat er een ijzer onder. Dan maar symptoombestrijding en de boel lekker verdoven. Ondersteunen met homeopathie en dan komt Megan's Grote Finale, de dood of de gladiolen.

Wie weet kunnen we hier mee door. Als ze goed loopt gaan we lekker aan de gang, pech voor de ppid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:49

Wat ontzettend klote en onbegrijpelijk Meganyr!

Jij zit toch ook in het centrale HB topic? Nou zat ik eens te lezen naar de oorzaken voor hb en dat zijn er toch nogal niet wat, ben je het hele rijtje afgegaan al?
Ik zou het toch in iets anders gaan zoeken, als je al goed voert en het dus niet aan de ir of cushing kan liggen?
Ik zou het ook echt niet weten anders...
Sterkte!!

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:49

Lastige situatie Meganyr, sterkte!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:02

Ik heb voor de grap het water getest wat ze drinkt uit de sloot.

De IJzer- en Fosfaat waarden waren erg hoog! Hebben jullie ervaring hiermee?
Ik sluit de sloot sowieso af en ga kraanwater geven.

Ze heeft nu ook halve dagen een maatje om op te jagen, dat scheelt al een stuk aan verveling hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:06

Oh daar weet JP geloof ik wel wat meer vanaf hoor, want die waarschuwde ook altijd over de magnesium waar te veel ijzer in zit ivm IR?

Hoe heb je dat zo snel even getest dan eigenlijk?
Want bestaan daar simpele huis tuin en keuken thuis testen voor?
Want daar heb ik daar ook wel interesse in eigenlijk, die van mij drinken nu grondwater, wat regelmatig getest word hoor, want de biologische koeien en stieren drinken het hier ook. Maar ik wil geen zeikerd zijn en gaan vragen om test uitslagen, want ze zijn hier zo ontzettend goed voor ons, vind ik een beetje respectloos overkomen dan, maar zo eens zelf een testje uitvoeren wil ik eigenlijk ook wel?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:16

Te hoog ijzer voor IR/PPID paarden is niet goed en veroorzaakt o.a. schade aan de bloedvaten. Door te hoog fosfaat gaan de nieren slechter werken en scheiden fosfaat onvoldoende uit. Dat kan op den duur tot botontkalking leiden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:28

Ijzergehalte in water testen is vrij simpele truc voor. Maak een mok thee (de gewone zwarte) op normale sterkte met kraanwater. Neem een glas van je grondwater en doe er ong. 2 eetlepels thee in. Blijft het zo'n lichte kleur is je ijzergehalte laag (net als het kraanwater), wordt het echt inkt zwart is het ijzergehalte hoog. Uitslag heb je binnen 5 min. wel duidelijk. Andere waardes dan heel hoog of laag haal je er niet uit, maar een indicatie geeft het wel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:35

Meganyr schreef:
Ik heb voor de grap het water getest wat ze drinkt uit de sloot.

De IJzer- en Fosfaat waarden waren erg hoog! Hebben jullie ervaring hiermee?
Ik sluit de sloot sowieso af en ga kraanwater geven.

Ze heeft nu ook halve dagen een maatje om op te jagen, dat scheelt al een stuk aan verveling hahaha.

goed dat je dat gedaan hebt en wat fijn dat ze een maatje heeft zeg!

Ben benieuwd! Hoop dat ze gauw opknapt!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:26

Ik heb via mijn werk (aquariumwinkel) een aantal tests die ik kan uitvoeren. Ik heb getest op nitraat, nitriet, ammonium, fosfaat en ijzer.

Alles was nul behalve de ijzer (0,4) en fosfaat (>2,0).

Tamary, bij welke ijzerwaarde slaat het dan om?

Mochten jullie willen testen dan kun je wat water opsturen, ik wil er met alle liefde een paar druppels aan wagen :).

Inge, ja Smurfje staat nu bij haar. Voor deze week, misschien voor later ook. Dat probeer ik nog even te fiksen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:38

Heb je het dan ook al eens diezelfde testen gedaan op het kraanwater?
Ik heb namelijk niet eens een idee of dit hoge waardes zijn of niet?
Vind het super lief van je dat je zou willen testen voor ons, maar kan ik zelf ook aan die testen komen bij de gemiddelde aquariumwinkel, of verkopen ze dat niet?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:47

Ja hoor zeker! Een goede aquariumwinkel verkoopt deze druppeltests.

Ik heb de testen ook op het kraanwater gedaan, daar was alles 0 behalve ijzer, dat was < 0,02.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:51

Thanks! Echt super interessant dit hoor. Ik zal eens gaan kijken of ik er aan kan komen.

En nu maar hopen dat dit het was voor Megan en dat ze maar weer snel beter word, wellicht is het een idee om het door te geven aan je DA , zodat hij iets ter ondersteuning voor de nieren kan geven? Of het laten testen? Schade aan de bloedvaten klinkt ook al niet fijn...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:55

Meganyr schreef:
Tamary, bij welke ijzerwaarde slaat het dan om?

Ik heb geen cijfers, maar grens loopt ong. gelijk met acceptabel als drinkwater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:59

JP? Weet jij dan ook wat acceptabele waardes zijn voor paarden in het bijzonder? Voor bv;
Ijzer, fosfor, nitraat en nitriet. En mocht jij nog meer dingen weten die slecht zijn voor paarden, zou je die dan ook willen melden met de maximale waardes?
Doe je mij en vele anderen denk ik een heel groot plezier?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:12

ohjajoh6 schreef:
Thanks! Echt super interessant dit hoor. Ik zal eens gaan kijken of ik er aan kan komen.

Mocht je het niet kunnen vinden dan kan ik ook een doosje opsturen. Laat maar weten.

We zullen zien. Deze week gaan we ook starten met homeopathie dus dan zal het ook wel meegenomen worden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:15

Wat leer je zo weer hè?

Fijn dat smurfje erbij staat! Ze vinden elkaar gezellig?

Ojj, de bulten meen Ik ook te herkennen... Mijn punt had dit ook wel is. Daarnaar werd hij geregeld ontzettend gestoken onder zijn buik. Dit gaf ook zulke enorme plekken.