[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:25

waarvoor wil je dat weten als ik vragen mag?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:37

nieuwesgierig of ik nou extreem veel heb uitgegeven. ik wil wel beginnen. zal wel even op een rijtje zetten ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:41

ik denk dat ik rond de 200 euro zit. ik reken dan het voer niet mee omdat ze die sowieso nodig had ook als ze geen zomereczeem zou hebben...

dit bedrag bestaat uit 1 2ehands deken, drainage, knoflookpoeder, en smeerseltjes. het is een groffe gok hoor ;)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:54

poeh. dat weet ik niet, ik reken daar nooit mee. weet wel dat ik destijds aan DA bezoek en spuit die niet hielp bijna 120 euro kwijt was. dus nooit meer weer. allergicuur kost vlgs mij 20 euro per flesje. komend jaar wil ik een goede eczeemdeken hebben en die kosten nog wat, maar ik heb zoiets van als het maar helpt, dan maakt het mij niet zo veel uit.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:55

zij schreef:
nieuwesgierig of ik nou extreem veel heb uitgegeven. ik wil wel beginnen. zal wel even op een rijtje zetten ;)

Ik was 'bang' dat je ons voor gek wilde verklaren met de smeerseltjes :D haha

Wij hebben Diaz natuurlijk pas erg kort dus is mijn lijstje niet echt reeel..
Uitwendig is er al van alles op gegaan, inwendig de olie, een supplement, een drainagekuur, een kuur voor de huid.. Denk toch al wel voor zo'n 100/150 euro en dat wordt de komende maanden nog even veel meer..
Toch verwachten we dat we nu extreem veel eraan doen en dat het straks wat rustiger aan kan..
Geen deken hier..

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:57

roos ben ff benieuwd, je doet nooit een deken erop?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:06

We hebben Diaz net een maand, betwijfelen of het ZE is..
Seizoen is voorbij dus nu deken opdoen heeft weinig nut, geen muggen te zien bij ons..
+ dat ze nu niet meer jeukt.. van het voorjaar zullen we zien of een deken noodzakelijk gaat worden..

Maar nu met alle kuren is er zoveel troep uit gekomen dat ik me echt afvraag hoe het gaat straks..
Nog steeds heeft ze plekken op haar lijf waar rotzooi uit komt, ze staat nu op een sterke ontgiftingskuur en een middel voor haar huid. Hierna even rust en dan gaat ze inwendig gereinigd worden met 3 soorten leem..
De groene leem smeren we nu uitwendig op haar plekken zodat die extra rotzooi eruit trekt en dat gaat echt super..
Ik kan haar op stal zetten zonder dat ze schuurt, in de bak laten zonder dat ze rolt..
Ze vind het alleen erg lekker als ik haar plekken behandel maar schuurt niet uit haarzelf meer..

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:08

ah zo oke, ik dacht dat je helemaal geen deken op wou doen, mits het dan wel ZE is. je ziet het well vaker bij jonge paarden dat ze het een seizoen krijgen en dan zijn ze erover heen. nou ik wcht ook nog even af hoe het allemaal gaat en zien we dan wel weer.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:12

Op onze vorige stal kregen we ooit een paard, meen dat ie 16 was, met verschrikkelijk eczeem.. Dier bleef maar rollen en schuren en had echt nauwelijks staart of manen..
Hij heeft 1 flinke inwendige kuur gehad en uitwendig op dezelfde manier behandeld als we nu bij Diaz doen en en jaar erop begon alles weer te groeien en had hij gewoon geen jeuk meer..
Nooit meer eczeem gehad..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:31

En zo ineens wat blz's verder :D

Ik zet volgend jaar m'n pony gewoon de hele zomer in de vrieskast van een groot bedrijf ofzo :D :+

Hoe kouder de omgevingstemperatuur, des te harder de stofwisseling gaat werken. Daarom jeuken ze ook vaak niet als het veel kouder is, terwijl mugjes pas daadwerkelijk weg zijn na een aantal dagen goeie vrieskou.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:34

Dus probeer ik de stofwisseling ook in voorjaar en zomer zo optimaal mogelijk te houden, dit kun je met vele middelen stimuleren..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:36

owja dat snap ik hóór :D

Die van mij heeft de hele zomer ook geen jeuk gehad :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:52

Mijn kostenrijtje:
120 euro SIH
10 euro levertraanzalf + betadinezalf
25 euro fles Shapleys MTG
Nog wel wat meerprijzen aan voer (24,40 voor Struktur-E, 16,80 voor een zak Marstall Vito).
Op zich dus niet eens zoveel :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:08

superroos...kan je me mschn jouw behandelplan via pb stuuren? als je dat wilt doen graag.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:09

CarolShadow schreef:
En zo ineens wat blz's verder :D

Ik zet volgend jaar m'n pony gewoon de hele zomer in de vrieskast van een groot bedrijf ofzo :D :+

Hoe kouder de omgevingstemperatuur, des te harder de stofwisseling gaat werken. Daarom jeuken ze ook vaak niet als het veel kouder is, terwijl mugjes pas daadwerkelijk weg zijn na een aantal dagen goeie vrieskou.

daar zit wat in, want in wezen zie ik bij ons ook zo nu en dan wat vliegen terwijl de jeuk hier nu toch echt over is. moet dan wel een grote vrieskast wezen :+

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:23

Bari je hebt een pb!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:33

Ik vind het echt super als mensen kwaaltjes zo goed onder controle kunnen houden. En dan heb ik het niet persé over ZE, maar over van alles en nog wat: koliekgevoelige paarden, paarden met IR, paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid... Ik hoop ook ooit nog eens zo ver te komen :o

May zal even moeten wachten op een behandeling door de holist, ze hebben een wachtlijst. Ik zit nu te wachten op onze eigen da: ze heeft een dik been met schilfers van d'r lies tot d'r kogelgewricht. D'r hals is ook weer dik... Dus totdat we kunnen gaan kijken wat er intern allemaal mis is, eerst maar even regulier behandelen.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:41

roos bedankt! je hebt pb terug!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:43

Muds schreef:
Ik vind het echt super als mensen kwaaltjes zo goed onder controle kunnen houden. En dan heb ik het niet persé over ZE, maar over van alles en nog wat: koliekgevoelige paarden, paarden met IR, paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid... Ik hoop ook ooit nog eens zo ver te komen :o

May zal even moeten wachten op een behandeling door de holist, ze hebben een wachtlijst. Ik zit nu te wachten op onze eigen da: ze heeft een dik been met schilfers van d'r lies tot d'r kogelgewricht. D'r hals is ook weer dik... Dus totdat we kunnen gaan kijken wat er intern allemaal mis is, eerst maar even regulier behandelen.

ff offtopic. wat heb jij prachtige tinkers! enne het is kwestie van tijd en aandacht besteden en zelf dingen uit gaan vogelen, gewoon proberen hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:19

zij schreef:
weet je wat ik mij zat af te vragen: hoeveel zijn julie dit jaar al kwijt geweest aan producten om de ZE tegen te gaan? daar valt voor mij alles onder waardoor je denkt het te kunnen onderdrukken. ook evt de meerprijs van ander voer enzo...

dit jaar?
uhm..ik heb een flesje leovet huidolie gekocht,maar daar heb ik een ander paard mee ingesmeerd.
ohw ja en een paar potten aloe vera creme van de action...maar daar heb ik ook andere paarden mee ingesmeerd.

ik heb een reserve boett gekocht voor appie,maar nog niet gebruikt.

en verder helemaal niks.
goedkoop jaar. :D
zijn wel jaren bij geweest dat er bloedonderzoeken,speciale druppels,poeders,smeersels moesten komen.

maar nu helemaal niks! *\o/* *\o/*

heb wel een supplement gekocht,de selenium,die was dan 58 euro.
maar dat is omdat hij tekort heeft en niet tegen de eczeem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:23

Muds schreef:

heeft me ook jaaaaaaaaaaaren onderzoek gekost hoor 8-)

al doende leert men,en laat ik nou toevallig net een pony hebben met diverse aandoeningen en andere paarden hebben gehad met de meest vreemdsoortige kwalen.
alsof ze mij er voor uitzoeken ofzo :+

ohw en niet geheel onbelangrijk:

ik heb een meedenkende stalhoudster ;)
en als je die hebt dan ben je echt gezegend.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:30

zij schreef:
ik denk dat ik rond de 200 euro zit. ik reken dan het voer niet mee omdat ze die sowieso nodig had ook als ze geen zomereczeem zou hebben...

dit bedrag bestaat uit 1 2ehands deken, drainage, knoflookpoeder, en smeerseltjes. het is een groffe gok hoor ;)

Whaha nou ik ditjaar werkelijk helemaal niks
een potje levertraan zalf van 4 euro en speicaal voer krijgt ze niet want dat bestaat niet..

Vorig jaar was duurder omdat ik toen nieuwe deken heb gekocht maar goed dan kan ik er wel weer minimaal 2 a 3 jaar tegenaan..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:40

dit jaar ook alleen nieuwe deken, omdat de ander niet meer paste (Shadow mega afgevallen), verder een potje levertraan en wat drainage. Valt reuze mee dus.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:01

Dit jaar heb ik ook niet veel uitgegeven, een nieuwe deken die nog steeds moet binnen komen. En 1 fles tkc, 3 zalfjes van 10 euro p.s.
Ik heb wel eens uit gerekend, wat ik ongeveer per jaar kwijt zou zijn als ik alleen anti jeuk zou gebruiken (fles van 50 euro, nog andere zalfjes tegen wondjes etc. ) zou me dat 300 a 400 per jaar kosten. Hoe ik het 3 jaar geleden deed ging heel goed, met alleen anti jeuk, alleen kostte dat gewoon te veel. Die deken is echt een oplossing!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:07

Bari schreef:
ff offtopic. wat heb jij prachtige tinkers! enne het is kwestie van tijd en aandacht besteden en zelf dingen uit gaan vogelen, gewoon proberen hoor.

Offtopic reactie: Dank je wel :D en gelukkig, er is dus nog hoop ;)

Hier even wat minder nieuws. De dierenarts is net geweest: May heeft een ontsteking in het been (het been dat dik is) en een explosieve uitbraak van rasp over haar hele been. Het zou ook een schimmeltje kunnen zijn... Ze heeft pred voorgeschreven gekregen, dus zal ze straks ook wel minder lopen te jeuken. Geluk bij een ongeluk noemen ze dat... denk ik.
Ik hoop dat ze snel bij de holist terecht kan, want ik heb de da ook gelijk naar haar manenkam laten kijken en de reactie was 'Tja, dik van het schuren'. Reguliere dierenartsen kijken helaas alleen naar de symptomen en niet naar de onderliggende oorzaak. En er moet een oorzaak zijn. ZE én acuut rasp op anderhalf jarige leeftijd? Ik vind het heel vreemd.