[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:24

Als je het zo bekijkt het schudseizoen ook ... :+ Wil toch graag iets kunnen ondernemen na al die jaren zoeken & tobben ;)

Ik zit mij nog af te vragen hoe gevoelig [***]'s zenuwen zijn .. Ben speciaal dit jaar met de Rambo Micklem gaan rijden omdat die de zenuwen (en atlas) ontziet. Gisteren toch in de piste nog eens het touwhalster geprobeerd. Nu reageert hij op die laatste veel beter, kan met minimaal contact meer bereiken zeg maar. Maar nu weet ik niet goed of dat is omdat het echt pijn doet (al lijkt hij dat verder niet aan te geven, terwijl hij wel duidelijk laat merken als iets hem niet gaat) of dat hij daar gewoon meer respect voor heeft. Micklem is gewoon een simpele sidepull en heb altijd dezelfde problemen: gaat goed in het begin maar hij kan steeds een stapje verder gaan totdat je hem niet meer uit het gras krijgt onderweg ... :+

Zit nu te twijfelen of ik nog even naar de DA zou bellen of niet .. Wil op zich niks achter zijn rug doen, maar weet toch wel wat ik eerst wil proberen .. :+

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:21

Hier ook weer een update van Sjaak. Hier trouwens een filmpje van zijn geschud:
https://www.youtube.com/watch?v=S7ghpu0 ... e=youtu.be
Hij gaat ook vaker rollen en hij schuurt verder veel met zijn bovenlip in het zand, wat ik hier wel meer lees.

Allergieonderzoek is binnen, wat een sof zeg! Hij is allergisch voor mijt, schimmels en insecten. In wat voor mate wordt niet aangegeven -O- Wat heb je dááár nou weer aan? Ik weet zeker als ze een willekeurig klachtenloos paard zouden testen, ze ook wel een allergie zouden vinden. Grrr, daar word ik nou zo boos van _-:(

Ik ga nog wel een aanvullend onderzoekje laten doen om te zien waar ie dan precies allergisch voor is, maar dat doe ik alleen als ik dan ook krijg te weten hoe ernstig de allergie is.

Verder had ie nog wat verhoogde ontstekingswaarden en ik heb inmiddels prednisolon gekregen, maar dat ga ik pas geven als rechts ook uitverdoofd is.

Verder heb ik m eergisteren losgegooid mét masker (wat ie nu altijd op heeft, heb de Rambo Vamoose gekocht, houdt 90% van het UV tegen) en hij schudde eigenlijk net zo erg als eerder. Weet iemand hoe lang het zou duren voor de zenuw minder geïrriteerd zou moeten zijn als de allergie echt lichtgerelateerd is?

Ellepel: Dat onderzoek dat wordt gedaan, is ergens bij te houden wat de resultaten daar van zijn dat je weet?

Wat superfijn Graffi86!!

[***]: Herken je onrust en je wil om te doen en geven wel, heb ik ook erg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:28

Zo, die van jou heeft het ook goed zitten zeg :(:)

Om die reden heb ik besloten om (voorlopig?) geen bloedtest te laten doen. Naast dat het enorm duur is komen er volgens mij doorgaans dingen uit dat je zegt "dit had ik ook zelf kunnen bedenken".

Masker hier ook enkel met rijden (of pogingen tot rijden ;) ), zo in de paddock speelt hij dat toch uit voordat je je rug gedraaid hebt :+

Las op die eerder website ook nog over magnesium geven .. hier mensen die er ervaring mee hebben? En was het magnesiumgehalte bij je paard zelf te laag of normaal? Ik ben er niet zo voor om iets bij te geven waar ze in principe al genoeg van hebben, maar misschien dat zoiets voor magnesium anders is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:44

Nee dat onderzoek staat denk ik niet ergens.
Komt vanzelf wel bericht van als het klaar is denk ik.

Appie is ook allergisch voor ,schimmel en insecten :j

Wat schud sjaak erg zeg!
Hij heeft er echt heel erg last van he, en dan al die bomen daarnaast.
Schimmel zit op zoveel plekken he, buiten wonen scheelt al een hoop voor ze.

Wat je bij sjaak ook heel duidelijk kan zien en wat ik heel typisch vind voor een schudder is dat ze na zo'n schud aanval met het hoofd op de grond gaan staan.
denk dat dat toch is om te ontspannen?
hij schud wel anders dan appie,die doet het echt alleen met het hoofd en sjaak komt ook omhoog.
heel sneu om te zien...

Ik heb vammiddag een buitenritje gemaakt en bij de bomen schudde appie wel een paar keer,maar verder niet

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:46

Ja, vinden jullie hem erg?
Dat vind ik wel echt heel erg verdrietig..

Ik gaf al magnesium, maar nooit echt veel van gemerkt eigenlijk. Kan in ieder geval geen kwaad. Ik geef een combinatie van citraat en oxide. De eerste schijnt wel makkelijker op te nemen te zijn, maar is ook een stuk duurder. Bloed gaf in ieder geval geen tekorten aan.

Fijn dat het goed is gegaan Ellepel. Was het bij jouw paard ooit zo erg als bij Sjaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:55

Ik vind het ook erg schudden :j :=

Dit was [***] op 12 mei (toen was er véél wind):

Verder denk ik dat hoofd/neus laag wel verlichting geeft op de 1 of andere manier, [***] doet dat véél. Hij loopt zelfs zo .. Toen op 12 mei viel het nog mee, maar het laatste ritje (22 mei) had hij het weer echt heel erg. Hij loopt dan zowat met zijn neus tussen zijn voorvoeten, nog net niet over de grond...

Ik merk ook dat hij niet schudt zolang zijn neus op de grond of in zijn hooibak zit .. Dus etend heeft hij geen last, enkel als zijn hals horizontaal komt zeg maar en als hij in beweging komt. En hoe meer wind hoe erger het is. Verder valt het puur op straat nog mee, maar zodra er (veel gras) in de buurt is wordt het erger, en over graspaden lopen is helemaal geen doen..

Hoop wel wat te kunnen betekenen voor hem in de nabije toekomst :)
Bloedwaarden zijn verder helemaal ok bij hem (dus ook magnesium en alle vitamine ed).

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:09

Nou, dat is toch ook behoorlijk hoor. Ik heb wel idee dat jullie paarden wat minder fel zijn als Sjaak, maar dat is ook wel een beetje zijn hele karakter. Sjaak is (zeker voor een quarter) een kleine druktemaker. Zou dat ook niet verschil maken in reactie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:13

Is zeker behoorlijk :j Maar is wel op zijn ergst zeg maar, extremer dan dat wordt het niet, al is dit uiteraard al meer dan erg genoeg ;)

Denk dat het bij Sjaak vooral is omdat hij zijn hals ook zo hoog houdt, hij lijkt compleet gespannen in zijn lichaam (al dan niet door dat hoofd wat hem irriteert) en dat geeft ook al een heel ander beeld natuurlijk. En wat je zegt, als kleine druktemaker zullen zijn reacties ook heftiger zijn :j [***] is van nature een heel zelfzekere, koele, rustige pony die geen stap harder zal zetten dan nodig, dus dat zal vast verschil maken ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:42

Dit is een filmpje van appie op zijn ergst

https://youtu.be/-oJh3k7Y36Y

Tegenwoordig gaat het zo
https://youtu.be/KWajSDMxaI0

Minimaal dus.
appir is nu rustig,mag ook wel op zijn 24e!
maar vroeger was hij echt macho,dekte nog merries als hij de kans kreeg en was de leider van de groep.
nu staat hij 2e in rang :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:46

Sabine cobe schud ook best wel zeg!

Dat ene filmpje van appie is het ergst. De jaren daarna zijn alleen maar beter gegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:57

Eerste filmpje staat op privé. Zoals op dat tweede is het bij [***] ook in de paddock :j
Het wordt erger van het moment dat hij echt 'moet' stappen.. maar gewoon wat rondkachelen in de paddock zou je het niet merken als je het niet wist.

[***] doet het met wind echt heel erg :j En sowieso sinds 2 weken is het erger dan ervoor, maar nog steeds is het het allerergste met wind. Denk omdat zijn neus al zo gevoelig is (door de allergie?) dat hij dat niet verdraagt.. Met masker op en de wind op kop is het ook minder erg dan zonder masker of met zijwaartse wind of zo.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:00

Maar dit filmpje is wanneer hij stilstaat he, Ellepel. Wat doet ie in beweging?

Sjaak doet het niet als ik m van de wei haal oid, echt alleen als hij gaat draven en galopperen. Daarna gaat het nog even door, maar dan houdt het ook wel weer op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:35

https://youtu.be/8guSKG-AdcQ

stond idd prive ja, nu niet meer als het goed is
In beweging word het erger, ben ooit eens met hem over de kop gevlogen en toen was voor mij het teken om niet meer te rijden als hij schud.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:35

My_Little_P schreef:
Sjaak doet het niet als ik m van de wei haal oid, echt alleen als hij gaat draven en galopperen. Daarna gaat het nog even door, maar dan houdt het ook wel weer op.

Op jouw filmpje is het alsof ik Guus zie! Die begint ook met schudden met zijn hoofd, en dan komen zijn benen en zijn hele lijf er uiteindelijk bij. En ook vooral in draf en galop, maar als hij heeeel erg geïrriteerd is houdt hij het ook in stap.
Gelukkig helpt bij mij het masker met neusnetje nog steeds! :D :D Ben zelfs weer stukjes het bos in gegaan waar ik eerst niet kon rijden door de onrust, maar ook daar maar een heel klein 'schudje' (wel alleen gestapt daar, maar toch!) Laat de allergietest dus nog maar even zitten, zeker als ik zo lees dat je er niet heel duidelijk iets mee kunt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:54

Vandaag regen, stukkie met hem buiten gelopen en hij ging weer flink te keer met zn koppie. Die van jullie ook overgevoelig voor regen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:02

Nee, als het om hooikoorts gaat niet
want als het regent hebben ze geen last van de pollen toch?
Appie schud nooit met regen, en bij hem dacht ik dus omdat het komt omdat er dan geen stuifmeel in de lucht hangt.
vandaag ook een heerlijk stapritje gemaakt van 40 minuten ,toen het droog was.
geen geschud, niks :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:41

Nu ben ik echt zeker dat [***] last heeft van hooikoorts (en dus pollen, en ik denk gras :Y) ).
Vandaag helemaal totaal geen geschud! Hij liep wel nog met zijn hoofd laag, maar denk eerder uit gewoonte. Hij leek iets kriebel in de neus te hebben maar het moment op het filmpje is eigenlijk het enige moment dat hij dit deed .. dus ja .. Heb geprobeerd wat te filmen, zo liep hij er vandaag bij:

(dat gooien bij het aandraven heeft niks met headshaking te maken, maar met de rest van zijn lichaam ;) )

Vrolijke pony *\o/*

Had zoveel signalen vandaag dat hij echt een goede dag had, op zo'n moment valt nog meer op hoe zwaar hij het anders heeft :(:) Hij keek weer vrolijk uit zijn ogen, stond niet te slapen op de poetsplaats, was gewoon wakker & zijn ondeugende zelf en ging "de hengst" weer begroeten. Normaal gaat hij daar altijd langs als we naar de poetsplaats gaan, de voorbije tijd interesseerde het hem niet .. vandaag ging hij weer gewoon zoals het hoort.

<3
Afbeelding

Dus ja, ik weet dat jullie dat waarschijnlijk niet willen, maar ik hoop dat het nog even blijft regenen totdat ik (hopelijk) een oplossing heb :P

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:52

ellepel schreef:
Nee, als het om hooikoorts gaat niet
want als het regent hebben ze geen last van de pollen toch?
Appie schud nooit met regen, en bij hem dacht ik dus omdat het komt omdat er dan geen stuifmeel in de lucht hangt.
vandaag ook een heerlijk stapritje gemaakt van 40 minuten ,toen het droog was.
geen geschud, niks :D

Hier doet tie het wel met regen en wind.. Moet zeggen, een aantal jaren geleden (9 jaar terug) toen ging het juist beter als het regende!

Gister een stapritje over de weg => ging goed.. Door het hoge gras => gelijk weer schudden

Wat fijn dat jullie zo'n goede dag hadden ellepel en [***]

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:53

Appie schudde gister wel toen we door hoog gras liepen,en wat briesen maar dat was maar een paar keer :j
andere pony die mee wss die brieste veel vaker en dat is geen headshaker
cobe ziet er ook goed uit sabine :D
hij en appie hebben hetzelfde kapsel haha *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:15

:D Ik vind dat ze best wel wat op elkaar lijken :+
Hopelijk snel echt nieuws hier..dat we iets kunnen proberen :) Heb ook rechtstreeks aan de apotheek gevraagd wat hun mening is (via mail want ze waren dicht) dus ben benieuwd :)

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:37

Bij mijn Geert gaat het nu een stuk beter na de behandeling. Hij begon de eerste week een stuk erger te schudden, daar was ik ook voor gewaarschuwd. Maar gisteren een heel fijne staprit gemaakt met hem. Met pollennetje voor. Het lijkt erop dat hij begint te schudden als hij langs sparren komt. De volgende keer ga ik dat eens checken, of hij het op dezelfde plekken doet! Komt dat vaker voor, overgevoeligheid voor sparren?
Groetjes Marloes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:11

Pff, ik ben nog niet veel wijzer.. Had contact opgenomen met de apotheek om te zien of zij wat konden (humaan dus) maar eerst kon het niet zonder voorschrift en daarna kon het niet omdat het niet gekend is om bij paarden te gebruiken (had gevraagd of het dan wel ging als ik een voorschrift van de DA had). Zou dan op eigen verantwoordelijkheid zijn en dat vind ik toch wat eng.. Blijkbaar is totaal niet gekend wat paarden erop doen (ging over cetirizine).

Ook zij hadden het erover dat cortisone-behandeling het meest gangbare was. De DA wilde dat ook al als eerste optie en die website beschrijft dat ook als best werkende.. Nu weet ik het ook niet meer :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:40

Nou,staat wel wat op internet over cetirizine voor paarden hoor.
waar woon jij, heb je geen Lidl in de buurt?
Via internet kun je ook cetirizine kopen dacht ik :j

Maar er is ook nog een ander antihistaminicum voor paarden ,cyproheptadine.
kijk of die dan misschien wel te verkrijgen is via je veearts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:01

Ik zit in België, wel Lidl maar geen idee of je zo'n dingen zo kan kopen. In Nederland is dat sowieso wat losser ;) Wil ook liever niks op eigen houtje doen want als het dan mis gaat gaat de DA daar ook niet mee kunnen lachen..

Heb ik idd nog van gehoord, eigen DA sprak er niet over. Zou ook snel koliekverschijnselen als bijwerking hebben..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:15

Mijne heeft alle rust want sinds februari er niet meer opgezeten. Wil hem morgen wel even van het land halen. Kijken hoe het gaat. Meestal valt het binnen de perken te houden met pollennetje