[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:33

Kom ook weer even binnen vallen, zit een beetje met een dilemma.

Momenteel staat mijn cushie samen met een andere pony (ook een merrie).
Het is een E pony, mijn pony is een C.
De andere pony jaagt mijn pony steeds weg en loopt achter haar aan. Ze jaagt haar ook weg bij het hooi wat we geven in het land. Ze hebben niet zo'n groot stuk, omdat we het graag kaal houden ivm de hoefbevangenheid.
Ik vind dit best lastig om te zien. Wat vinden jullie hiervan? Moet ik mijn pony haar rust gunnen en er een draadje tussen zetten, zodat ze wel kunnen snuffelen maar ieder zn eigen stukje heeft, of gewoon laten gaan? Mijn pony verdedigt zich ook bijna niet.
Ze gaan 's avonds wel op stal.
Wat zouden jullie doen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:46

Draadje er tussen. Vooral bij ppid, stress is dan niet heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:51

Je kan eerst nog proberen om 3 plekken met wat hooi te maken, ver genoeg uit elkaar zodat ze elkaar niet raken kunnen tijdens eten, dan heb je iig de beweging er ook nog in. Lukt dat niet dan draadje er tussen idd, want stress is ook niet zo best voor je cushing pony.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:00

amoj@draadje ertussen...veel rustiger!
Drie weken voordat mijn Pablo werd ingeslapen heb ik hem ook apart gezet.Smurf de shet deed vervelend,liet hem ook niet met rust.Voor het eerst sinds ze dus samen stonden,15 jaar.
Dus apart :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:53

Als ze haar achter na loopt te jagen zou ik ook een draadje ertussen doen.
Zo heeft je pony niks aan het gezelschap

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:38

Hey als je op de bloeduitslag kijkt naar de acth waarde staan er twee waardes. Eentje pg/ml en eentje pmol/l . Naar de welke moet je kijken? En wat mag de maximum zijn voor geen cushing te hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:47

Als je hier de OP even doorleest , dan zie je daar voor beide metingen de waardes staan, want beide zijn correct.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:46

Bal bal bal.

Megan loopt weer niet goed. Precies hetzelfde beeld als vorige keer, weer licht bevangen is het vermoeden dus. Morgen komt de dierenarts bloed trekken. Ik 'hoop' op een hoge acth waarde, anders is het onverklaarbaar.

Dit is echt een tegenslag en ik ben een beetje bang...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:28

Mijn pony is negatief getest op cushing. Gelukkig, maar nu heb ik dus echt helemaal geen flauw idee meer waar haar hoefbevangenheid vandaan komt :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 07:45

Komt die van jou helemaal niet op het gras dan, Megan? Want ondanks al mijn eigen voorzorgsmaatregelen: ochtenden op het zand en van 2 tot 5 met graasmasker met zijn 2en op stukje wei van hooguit 15 bij 30 meter, zie ik haar toch weer opzwellen en ontstekingen (vocht wondjes) in gezicht en bij pootjes krijgen. Houd de pulsaties en manenkam dan ook nauwlettend in de gaten, het is om gek van te worden, want ik heb altijd gezegd: als ze helemaal nooit meer op het gras kan, gaat de stekker eruit, want wat heeft ze dan nog voor leut in het leven? Maar ben er serieus bang voor eigenlijk...

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:27

Nee, ze staat zich 24/7 stierlijk te vervelen op een zandpaddock met enkel en alleen graszaadhooi.

Elke dag een handje C4L met de pil en that's it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:30

Dat is wel heel apart dan zeg! Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:32

Heb MiniMe nu net effe gelongeerd en ze loopt wel goed voor haar doen, maar er zit toch een grote warme vochtbult, links voor haar uier. Zit ook wel een plekje waar ik echt niet aan mag komen, want ze slaat direct mijn hand weg. Moet ik daar nou toch weer mee...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:28

Vraagje. Zijn er bij prascend veel bijwerkingen en zo ja de welke? Waar moet je op letten?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:37

Meganyr schreef:
Bal bal bal.

Megan loopt weer niet goed. Precies hetzelfde beeld als vorige keer, weer licht bevangen is het vermoeden dus. Morgen komt de dierenarts bloed trekken. Ik 'hoop' op een hoge acth waarde, anders is het onverklaarbaar.

Dit is echt een tegenslag en ik ben een beetje bang...

Balen Megan. Doe je zo je best. Helaas kun je niet alles onder controle houden, hoe graag we dat ook willen.
Ben benieuwd naar de waardes. sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:48

Bah wat balen van Megan, ik hoop voor je dat je eindelijk een verklaring van de bevangenheid krijgt ook al zou dat betekenen dat ze PPID heeft.

Ohjajoh had ze die bult ook voor het longeren al? Weg-spoelen (koelen) of weg masseren heeft geen effect? (Als mijn merrie met krom been een vochtbult heeft kan ik hem met masseren flink laten slinken.)

Wat betreft bijwerkingen, die zijn er en staan volgens mij op de eerste pagina van dit topic beschreven. Het is echter niet dat elk paard de bijwerkingen krijgt. Volgens mij is de kans op bijwerkingen wel groter als je de dosis niet opbouwt maar in 1 keer de volledige dosis geeft. Mijn pony heeft geen bijwerkingen gehad.

Met Sedje gaat het eindelijk wat beter! Hij begint nu plots uit zich zelf te verharen dus zn vacht is gelukkig iets geslonken. Voor nu laat ik hem zo geschoren als hij al was, mocht het weer toch weer omslaan naar de warme kant gaat er inderdaad een grotere strook van af (afhankelijk van de nacht-temperatuur).

Het gaat nu zelfs zo goed met Sedje dat hij weer voorzichtig op een kale wei staat! De rest van de kudde is naar de achterste wei verhuisd (we hebben een soort van paddock paradijs) en omdat Sed dat wel erg ver weg vond werd hij erg onrustig en brak hij uit. Nu heb ik 1 grote onkruidwei (vieze onkruiden) met weinig gras open gezet dat hij vrij zicht heeft op de achterste wei (waar de kudde staat) en is het weer goed. Het valt me wel op dat de kudde 's avond's naar voren loopt om dan naast Sed te gaan overnachten. Best bijzonder vind ik dat.

Ik moet ook wel lachen, als ik er ben laat ik de kudde bij Sed in de crosswei (met waterbakje) lopen, en Sed loopt steeds meer te klieren met de andere ruin. Hij zit echt zichtbaar beter in zijn vel gelukkig!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:58

Anders ik wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:57

Duim echt voor je Meganyr! Vind het heel apart, dat Megan, op zand alleen, nu weer hb toont. Ben ook erg benieuwd naar de waardes, zo ga je gewoon hopen dat ze verhoogd zijn, want waar moet je het anders in hemelsnaam nog in gaan zoeken?

Wat die ontsteking/oedeem van MiniMe betreft; die heeft ze nu ik er over nadenk bijna elke zomer er wel een keer zitten, heel apart eigenlijk. Hij zit er ook wel al wat langer dan vandaag hoor, zag gisteren ook wel al wat zitten, maar nu zag ik het gewoon duidelijk ineens...

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:48

Ontstoken/geïrriteerde spier misschien.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 21:08

Op die plek heeft Megan ook regelmatig een verdikking! Niet zo groot, maar zeker aanwezig. Aan twee kanten ook soms.

Ik heb niet in de gaten gehouden wanneer hij het best aanwezig is. Ik zal morgen eens kijken voor de grap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 21:22

Raar he? Bij Mien zit die eigenlijk altijd links. Zou het dan toch ook weer met het gras te maken hebben? Word er zo moe van gewoon...
Zit ook echt weer onder die vochtige wondjes in haar gezicht, heb er daarstraks gewoon trekzalf op gesmeerd, ook op die bult onder haar buik, want ook daar voel ik toch een soort wondjes/plekjes zitten ook, zie wel wat er gebeurt, kan in ieder geen kwaad lijkt mij...

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 08:33

Ik dacht altijd dat het 'gezakt' vocht was van weinig bewegen of een reactie op de voeding.

Zoals je gezwollen voeten krijgt als je een tijd niet loopt. Misschien wordt zoiets chronisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 08:39

Zou zomaar kunnen inderdaad. Hoe gaat het met Megan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:46

Goh, de trekzalf is gewoon een slimme aktie geweest: bult is nog maar half zo groot, spanning is eraf, staat dus niet meer zo strak van het vele vocht en voel nu ook duidelijk een plekje/wondje zitten.
Heb het maar even schoongemaakt en er weer een flinke kwak opgesmeerd, mij benieuwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 14:16

Dat is wel apart, heftige reactie op een wondje overigens. Kan je het wondje plaatsen? Is het een insectenbeet of een teek o.i.d.? Of meer geschuurd van de jeuk?
Sedje staat altijd overal met zn buik uitgebreid aan te schuren, gooit er zelfs staanders voor omver zodat hij met zn buik aan de poten van de (liggende) staander kan gaan schuren haha!