[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:48

opisop_shop schreef:
ah die ken ik wel :)

wat ga je hem laten doen?

Eerst maar weer eens laten kijken. Hij heeft ook mijt aan zijn achterbeen, dus dat moet ook even bekeken worden.
Ik weet het eigenlijk niet, ik neem altijd aan dat een da het wel weet.
Mijn stalhoudster is er van overtuigd dat het geen ZE is omdat hij zijn hoofd kapot schuur en is bang voor een schimmelsoort. Hij schuurt zijn hoofd niet alleen, maar krabt er ook met zijn achterhoeven aan, misschien mijtoverdracht??
Hij rolt wel meer dan de andere paarden, maar schuurt staart en manen niet onder de deken, puur zijn hoofd. Eergisteravond stond hij erg ongelukkig te wezen met zijn neusje aan de grond. Ik vind het zo akelig om hem zo te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:51

chipieke schreef:
Ik ben sinds gisteren 20cm manenkam kwijt, manen met een lengte van 40cm, gewoon af, weg, foetsie ;(

Ik ben er eerlijk gezegd écht ziek van!

Haar RSIH, die ze nog géén jaar heeft, heel de hals is gewoon aan stukken gereten!

Ik hoop dat het bij deze schade blijft, godzijdank is het niet tot op het vlees maar heeft ze nog 3cm manen overgelaten.

Ik ben eerlijk gezegd serieus aan het overwegen om mijn paard te verkopen naar betere oorden...

Hoe kan het in GODSNAAM ineens zo hevig zijn?

Elke dag staat ze 8u op de wei met strookbegrazing (elke week nieuw stuk), 1 schelleteje hooi en 1 handje pavo nature's best met zo'n lepeltje poeder over, Gluco Balance.

Mest is goed, je ziet haar ook nooit schuren als je er bij staat?

Nu heb ik haar dus maar terug van de weide gehaald, en krijgt ze ipv weidegang, 2 plakjes hooi per dag tot de jeuk weg is...

Manenkam is echter verder niet overdreven hard? Geen schilfers te zien, geen overduidelijke deugd als je aan haar manenkam krabt?

Ik word er écht moedeloos van... Nu worden haar manen 2x per dag ingesmeerd onder haar deken.

Wat vreselijk, hier is het ook ineens erg hevig. Misschien ligt het aan het weer, combinatie warmte en regen? Het gras wat de grond uitschiet. Die van mij had er net een reepje gras bij gekregen, daar hebben we hem nu weer af gehaald. Ook wat handjes muesli gehad na het rijden, gaan we ook maar mee stoppen.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:54

oh wat erg chipieke!
Wat smeer je nu en deed je dat al steeds of sinds gisteren pas?
Heb je al eens bloed laten trekken? Goede drainagekuur geven anders?
Zou haar inderdaad maar van het gras afhouden en goed sober blijven voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:57

Een drainagekuur, wat houdt dat precies in? En hoe werkt dat?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:58

Ik sprayde altijd al de spray van het NML onderzoek, tot hier toe werkte die prima!
Nu smeer ik Befix.
Drainagekuur heeft ze gehad in mei, Detox kuur ook van NML onderzoek.

Ik hou haar nu van het gras, vind het best rot voor haar eigelijk...
Dan zet ik haar er wel op in het najaar...

Bloed heb ik nog niet kunnen laten trekken, we hebben net een huis gekocht dus financieel zitten wij even strop.
Mijn ouders schieten dierenartskosten voor, maar enkel in NOOD situaties, dit vinden zij geen noodsituatie :n

In welke periode kan ik best bloed laten trekken? Ik ga volgend voorjaar dit toch maar eens doen en een deftige drainagekuur geven.

Welke kuren geven jullie en kan je dat heel het jaar geven zo'n kuur?

Ik twijfel al 2 weken om haar te verkopen, maar bij de gedachte alleen al schiet ik in een huilbui...
Zij kan er immers niets aan doen he.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:01

bobo had gisteren ondanks zijn rsih ook zo'n verschrikkelijke jeuk. Tektonic op gedaan en het was gelijk een heel stuk minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:01

Een paard met dusdanig eczeem, lijkt me lastig te verkopen.
Misschien kun je tijdelijk ergens anders stallen? Heeft iemand ook bij Aerdenhout gedaan. Om te kijken of het uberhaupt iets helpt??
Misschien een antijeuk spuit geven, om het kringetje van jeuk te doorbreken? Soms blijven ze ook uit gewoonte schuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:02

Wat is tektonic, kan er zo gauw niet iets over vinden op google?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:04

Ze heeft voor een maand een plekje vrij Chipieke, misschien kun je dat eens proberen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:07

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:07

is het alleen dit jaar zo hevig?

Een drainagekuur ondersteunt de afvoer van afvalstoffen.
Hier verschillende kuren;
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... um/102506/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... et/103930/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... et/103930/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ig/103931/

Ik geef drainage compositum. Behalve het plassen (soms wat vaker plassen of met wat meer geur) merk ik niets aan Wisse. Geen idee of het helpt dus, maar er zijn zeker wel paarden waarbij het goed te merken is.

Bloed ga ik denk ik volgend jaar maart doen, net voor het seizoen aan.
Denk dat ik dan ook Cavalesse ga proberen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:09

Ik breek even in bij jullie. De pony waar Mindim het over heeft een Haflinger van ruim 2 jaar, staat sinds een week bij mij op stal. Vanaf dag 1 was de jeuk al een stuk minder en nu zie je hem nooit meer schuren.
De haren op zijn hoofd komen al weer terug. Het is dus zeker de moeite waard om eens te kijken of het helpt als hij op een andere stal geplaatst word.
Stef ( de Haf) staat hier zonder deken, word niet behandeld met zalfjes en krijgt aan voer wat de andere paarden ook eten.
Ik zit met de stal dicht aan de kust we hebben hier weinig tot geen last van mugjes.
De pony gaat om 9 uur naar buiten en om 4 uur weer op stal.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:37

Aangezien ik haar 3.5 jaar geleden kocht met manen van 5cm en ze nu manen had van 40cm,
kan ik inderdaad wel stellen dat het enkel dit jaar is dat het zo erg is!

En sinds dit jaar had ik haar net terug op de wei gezet met strookbegrazing.
Zou het dan echt puur aan dat gras kunnen liggen?

Hoofd en staart blijft gespaard, buik en uier vallen ook supergoed mee!

Zou het goed kunnen zijn om haar nu ipv 8u weide, elke dag 2u weide te geven en een drainagekuurtje?
Of toch maar geheel van het gras houden?
En wat is dan beter? Lang gras of kort gras?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:50

wat erg dat het allemaal zo erg is geworden bij jullie paarden |( gelukig valt het bij mij tot nu toe wel mee moet wel af en toe een dag sneler derfen smeren dan hiervoor mjah da tis te overzien.

Volgens mij kan het zeker aan het gras liggen een goede vriendin van mij heeft een arabisch volbloed en als die langer dan 8 uur per dag op het weiland staat en niet af en toeeen weidevrije dag heeft dan gaat die ook schuren... dus ik denk dat voor een groep van de paarden zeker gras belangrijke factor heeft. zeg niet voor alle volgens mij is eczeem echt iets multifactoriels en wat bij de ene perfect werkt werkt bij andere totaal niet, zoeken dus

Een vraagje ik heb dus 1 eczeempony en een no paard en nu is me opgevallen dat de pony af en toe plate mest heeft. Toen ze net kwam bij mij had ze het ook ik dacht is van de stress laat maar. Het is weggegaan na paar dagen een hele tijd goed geweest en dan paar weken geleden had ze weer zo hele slappe mest. toen dach tik het is van het verse gras (na die regen) dus geven hooi bij en minder gras bij per dag en ik check voor wormen. Wormen 0 en het is wel over gegaan na het hooi maar nu had ze gister wer slappe mest (terwijl ze krijgen slechts zoveel gras bij dat ze 2 keer per dag een 90L kuip hooi opeten) Dus ik vraag me af of het miss gerelateerd is aan haar gevoeligheid. Iemand hier ervaring mee?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:17

Mijn merrie geeft platte mest als het gras té jong of té veel suikers bevat.

De dag dat zij beginnen schuren is had ze ook platte mest.

Maar eens ze schuurt zit de jeuk nog 3 weken in haar lijf, dus nu maar eens testen door haar 3 weken slechts miniem op de wei te zetten.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:19

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag want mijn paard heeft sinds deze zomer eczeem heb deken en en dieet en het gaat super :) maar mijn vraag is in de winter kan de deken afblijven? En heeft je paard in de winter geen jeuk? Want anders ben ik bang dat ze zich gaat schuren aan de stal en dat vind ik zo zonde van haar staart B-)

lotje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:26

Mijn haflinger heeft waarschijnlijk ook last van ZE.. ;(
Zal even bij het begin beginnen....

In maart/april kreeg hij, samen met een andere haflinger, ineens jeuk op en bij zijn manenkam. Vanaf die periode zijn ze ook weer op het gras gekomen. Dit is wel langzaam opgebouwd. Wij hebben toen een jeukstillende zalf gekregen van de dierenarts en hebben de paarden hier 2x daags mee ingesmeerd.
De jeuk zat hem hoofdzakelijk bij de manenkam en op het hoofd.
Ik had de indruk dat het toen wel wat beter is geworden. Na die "smeerperiode" zijn ze 24 uur per dag naar buiten gegaan. Eerst overdag op de wei en s' avonds op de paddock. Daarna 24 uur op de wei.
De pest is natuurlijk dat het dan minder zichtbaar is of hij jeuk heeft. Als ik hem op stal zette om eten te geven oid dan schuurde hij wel even aan zijn manen, maar niet de hele tijd door.

Nu een paar weken geleden viel mij ineens op dat hij vreemde plekjes op zijn benen kreeg.
Afbeelding
Ik heb hier ook een topic voor geopend of iemand dit herkende.
De veearts dacht aan mijt. Ze heeft wat huidschraapsel afgenomen, maar er was geen mijt te zien. Toch was ze er vrij zeker van en hij heeft hiervoor een injectie gekregen. De jeuk zou na een dag aanzienlijk minder moeten zijn.
Niet dus. Er komt wel weer haar op de plekjes, maar de jeuk blijft. En dit is nu vooral op zijn voorhoofd, manenkam, onder zijn hoofd, buik en in mindere mate op zijn staart. Bij zijn manenkam zie ik wel wat schilfertjes, maar niet heel erg. En gisteren zag ik in zijn voorpluk korstjes zitten.
Zodra ik hem op stal zet begint hij meteen te schuren, maar zet ik hem vast aan tralies van een stal om te poetsen, dan staat hij heel relaxed. Kan het ook zijn dat het een gewoonte is geworden zodra hij op stal komt??

Hij staat op een pensionstal en krijgt het volgende te eten: s' morgens hooi (geen kuil) en hij krijgt een schep lucerne met vitaminekorrels per dag. Verder staat hij op een schraal stuk land, waar iedere dag een strookje gras bij komt.
Hij heeft geen exceemdeken op, omdat in de eerste instantie aan mijt werd gedacht. Wel smeer ik zijn manen en staart in met Bio huidolie van Leovet.

Wat zouden jullie mij adviseren om te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:47

De dierenarts is hier net geweest.
Flint heeft een jeukonderdrukker gehad. Het is echt de eczeem, zijn hals en staart zijn mooi rustig. Zijn hoofd is practisch kaal met veel wondjes. Hij heeft ook een middel tegen mijt gespoten gekregen en ik moet zijn benen met een of ander goedje wassen. Ik ga toch kijken of ik een fijne kap kan krijgen voor hem. Ik kreeg een kap bij de RSIH, maar daar kan je amper wat door zien. Iemand tips voor een fijne kap, voor klungelige paarden :D
Iemand misschien nog tips hoe het hoofd vliegvrij te houden zonder kap, ik ga een paar dagen weg en durf hem dan niet ineens met kap te zetten.

Hij had weer het hek er uit geschuurd met zijn hoofd en het stikt hier van de vliegen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:59

Wat een schuurverhalen alweer :oo

Onze pony staat op een wei met strookbegrazing daarbij krijgt hij 250gram pavopedogrow met cavalesse erover. Ook wordt hij 1maal daags met iets ingespoten dat nog ik ontwikkeling is. Nu gaat het vrijgoed qua jeuk, ik zie hem afentoe nog met een poot krabben maar de echte bloed wondes zijn al minder. Maar zijn manenkam blijft erg dik en hobbelig.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:34

Mindim schreef:
De dierenarts is hier net geweest.
Flint heeft een jeukonderdrukker gehad. Het is echt de eczeem, zijn hals en staart zijn mooi rustig. Zijn hoofd is practisch kaal met veel wondjes. Hij heeft ook een middel tegen mijt gespoten gekregen en ik moet zijn benen met een of ander goedje wassen. Ik ga toch kijken of ik een fijne kap kan krijgen voor hem. Ik kreeg een kap bij de RSIH, maar daar kan je amper wat door zien. Iemand tips voor een fijne kap, voor klungelige paarden :D
Iemand misschien nog tips hoe het hoofd vliegvrij te houden zonder kap, ik ga een paar dagen weg en durf hem dan niet ineens met kap te zetten.

Hij had weer het hek er uit geschuurd met zijn hoofd en het stikt hier van de vliegen.

Ik heb de hoofdkap van Premiere, heel zacht materiaal, met een stukje hals aan!

Er hangen van die vliegenfrengels voor. Deze kap heeft bij mijn merrie wonderen verricht!

http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... ID=594623#

Ik had deze in een lichte grijze kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:39

Er zit geen gaas voor de ogen?
Blijft ie ook netjes op zijn plaats zitten? Ik ben altijd zo bang dat door een beste rolbeurt, de kap scheef gaat zitten en hij geen zicht meer heeft?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:50

Bregh staat weer zonder deken momenteel sinds eergisteren, niks geschuurd.. Vanavond weer even kijken, ik heb haar ook niet met vliegenspray ingespoten want ik kreeg ook een beetje het idee als ik de staart insprayde dáár misschien reactie op kwam. Het gras is kortgemaaid door haar weidemaatje, dus ook de GG is weer afgegaan. Wel betrapte iemand haar gisteren op zand likken,dus straks even dat plekje controleren en mest erop gooien. Dus mijn twijfel wel/geen ZE duurt nog even voort...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:54

dat kan altijd gebeuren :D

Afbeelding

Maar die van mij raken er niet van in paniek.
Is trouwens maar 1x gebeurd, bij mij blijft hij erg goed zitten. Ik heb bovenop ook een clipje zitten voor extra stabiliteit.
Maar zo'n kap krijg je toch niet aan een RSIH lijkt me?

Chipieke ik zou haar even helemaal van het gras afhouden (komt ze dan in een paddock ? ) want dan kun je goed zien of dat de reden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:15

Wat een manen-schuur-verhalen weer |(
Ik heb elke keer schrik als ik de deken af doe .. maar voorlopig heeft hij nog steeds een halve manenkam (en een paar plukken haar).. 'Gelukkig'. Ik heb ook echt het idee dat hij alleen op die plek, waar nu dus alles weg is, jeuk heeft. De rest van z'n manen een stuk minder .. En sowieso zie je (met deken) nooit schilfertjes of wondjes ofzo ...

En ja, de deken kan wel eens scheef gaan zitten :+
Heb ik ooit nog een leuke 'reportage' over gehad .. toen hadden ze letterlijk het licht uit gedaan bij hem :') Maar ook hier geen paniek, toen kwam hij gewoon naar me toe om geholpen te worden, en anders doet ie het zelf weer goed denk ik, want ik heb het verder nog nooit gezien ... Of misschien was het ook maar enkel die keer natuurlijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:46

[***] schreef:
Wat een manen-schuur-verhalen weer |(
Ik heb elke keer schrik als ik de deken af doe .. maar voorlopig heeft hij nog steeds een halve manenkam (en een paar plukken haar).. 'Gelukkig'. Ik heb ook echt het idee dat hij alleen op die plek, waar nu dus alles weg is, jeuk heeft. De rest van z'n manen een stuk minder .. En sowieso zie je (met deken) nooit schilfertjes of wondjes ofzo ...

En ja, de deken kan wel eens scheef gaan zitten :+
Heb ik ooit nog een leuke 'reportage' over gehad .. toen hadden ze letterlijk het licht uit gedaan bij hem :') Maar ook hier geen paniek, toen kwam hij gewoon naar me toe om geholpen te worden, en anders doet ie het zelf weer goed denk ik, want ik heb het verder nog nooit gezien ... Of misschien was het ook maar enkel die keer natuurlijk :+

Ik bedoel de deken ook niet hoor, maar de hoofdkap :D

@opisopshop
Die gaat idd vrees ik niet bij de rsih passen. Ik heb er wel een kap bijgekregen, maar als je er door kijkt, is er amper zicht.