[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:51

Waar koop je spirulina? En is het in pilvorm of poeder?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:30

Graffi86 schreef:
Allergro kruidenmix: Kan alleen een kilozak vinden, maar niet wat er precies in zit en hoeveel je hiervan per dag geeft?

Allegro heet het geloof ik.. Voor een COB maatje 2 a 3 schepjes per dag. Ik kan tot nu toe ook niet vinden wat er precies in zit qua stoffen. Ruikt een beetje anijs achtig maar ik weet het niet zeker. Ben nu 2 a 3 weken aan het proberen.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:11

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:10

oh, wilde ik ook al doorgeven :) :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:59

Coentjuh schreef:
Allegro heet het geloof ik.. Voor een COB maatje 2 a 3 schepjes per dag. Ik kan tot nu toe ook niet vinden wat er precies in zit qua stoffen. Ruikt een beetje anijs achtig maar ik weet het niet zeker. Ben nu 2 a 3 weken aan het proberen.

En, merk je verschil?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:37

Niet slim van mij, maar ik heb ook mijn vliegenmasker weer te voorschijn gehaald in dezelfde tijd als wanneer ik begon met deze kruiden :o? ..

Met rijden: Vliegenmasker met neusstuk werkt volgens mij erg goed! Zal hem de volgende keer eens af houden om te kijken of de kruiden werkelijk iets doen.

In de (half overdekte) paddock schudt hij wel wat (vliegenmasker daar niet op)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:12

Vliegenmasker met neusnetje werkt bij mij ook top. Zonder masker is het echt een drama, en met masker maar zonder neusnetje ook (weliswaar wel iets minder)

Gekke is, tenminste als ik dat zo lees hier, dat Guus er alleen met rijden last van heeft, en op het stukje naar het land toe (=50m) Op stal, op de wei, in de paddock, nergens is hij aan het schudden. Met rijden alleen op bepaalde plekken in het bos, rest van de rit is ook geen probleem. In de bak ook nagenoeg niet (mits met masker + neusnetje)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:35

Dan heeft guus ook geen hooikoorts :D
dan ligt het bij hem ergens anders aan, en is het dus wel een zaak om dat goed uit te gaan zoeken.
je hebt al een en ander gedaan,maar hooikoorts is het niet en dan waarschijnlijk ook geen lichtovergevoeligheid.
want dan schudden ze buiten overal :j

Hij is 11 en heeft gekoerst he..misschien toch rugpijn,artrose?
als het alleen met rijden is ,dan kun je allergieën echt uit sluiten denk ik.
dan is er met zijn lijf iets mis

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:54

ellepel schreef:
Dan heeft guus ook geen hooikoorts :D
dan ligt het bij hem ergens anders aan, en is het dus wel een zaak om dat goed uit te gaan zoeken.
je hebt al een en ander gedaan,maar hooikoorts is het niet en dan waarschijnlijk ook geen lichtovergevoeligheid.
want dan schudden ze buiten overal :j

Hij is 11 en heeft gekoerst he..misschien toch rugpijn,artrose?
als het alleen met rijden is ,dan kun je allergieën echt uit sluiten denk ik.
dan is er met zijn lijf iets mis

Dat dacht ik dus ook, al twijfel ik dus omdat hij het wel seizoensgebonden lijkt te doen. Al is dat lastig om te zeggen, omdat ik hem pas sinds oktober heb...

Toen we hem kregen schudde hij enorm, na c.a. 30min rijden. Zadelmaker erbij: zadel lag goed. DA erbij: geen afwijkingen. Osteo erbij: bekken zat enorm vast, maar na 2x behandelen geen klachten meer. Hij dacht wel mogelijk wat artrose in de nek te merken, maar zolang we hem niet 'in de krul' zouden rijden (en hij dus zelf z'n hoofdpositie mocht bepalen) zou dat geen klachten opleveren.
We konden ook steeds langer met hem rijden zonder dat hij aan het schudden was, en sinds begin dit jaar was het eigenlijk helemaal weg. Hij heeft geen heel stil hoofd, maar het echte shaken en stampen was weg. Onze conclusie: spierpijn door het onder het zadel rijden.

Echter begon het eind maart weer, net nadat de berkenpollen waren geweest (daar heb ik zelf altijd veel last van, dus weet precies wanneer ze er weer zijn :P ) Weer zadelmaker erbij: zadel is aangepast, en het 'duikelen' (met zn neus tussen zn voorbenen) was weg, maar het woest schudden en stampen niet.
Met vliegenmasker erbij gaan rijden, en dat leek ook wat te helpen. Nu met neusnetje erbij geen geschud meer...

Gisteren met neusnetje naar de wei gebracht (aan de hand): een heel stil hoofd, hij liep rustig mee.
Vandaag zonder neusnetje: veel geschud en gedraai met zn hoofd, je wordt bijna de sloot in geduwd.

Ik vind het dus heel lastig. Ik heb alle ritjes geevalueerd, en hij blijkt op bepaalde punten waar vee staat (geiten, koeien, varkens) altijd te schudden, en als ik hem naar de wei breng waar dus weer geen vee staat. Hij heeft wel altijd zijn vliegenkap op op de wei, en de laatste maand ook met in de (buiten)bak rijden.

Ga dus nog maar verder met zoeken. Volgende week komt de tandarts hem helemaal nakijken, en dan anders toch maar een allergie-onderzoek door de DA... Weet iemand trouwens wat dat kost?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:47

Goed bijhouden Graffi, wat ie wanneer doet. Weet ook nog niet wat een allergie onderzoek kost.

Sjaak had vandaag zijn Rambo Vamoose vliegenmasker op. Toen de DA kwam heb ik m afgedaan en de verandering was gigantisch. Wilde dat ik het gefilmd had. Vrijwel direct schudden en onrust, echt bizar!

DA dacht dat het dus echt wel grotendeels headshaking door zonnenallergie is, maar ik wilde toch dat ze rechts zou verdoven om er zeker van te zijn. Zij geeft wel aan dat als het verdoven geen enkel effect heeft, je kunt stellen dat het niet aan die drietrapszenuw :D kan liggen.

Overigens heeft ze rechts niet willen verdoven omdat ie van de andere kant nog een behoorlijke zwelling had (niet gevoelig). Dat komt dus nog later. Verder heeft ze de oren nog even extra gecontroleerd, omdat ik m zo gevoelig voor geluiden vind. Iemand daar ook nog last van? Klittenband vindt ie echt niet relaxt...

Nu nog even het allergieonderzoek afwachten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:09

Probeer het eens te filmen?
dat kan vaak veel duidelijkheid geven.

Appie is nog steeds schudvrij *\o/*

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:52

Wat fijn ellepel!

Zijn er ook mensen in dit topic waarbij hun paard mee mag doen aan dat onderzoek HeadShaking? Kliniek Utrecht geloof ik?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:23

Echt fijn Ellepel!

Ben ook wel benieuwd of hier mensen zijn eigenlijk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:50

Coentjuh schreef:
Wat fijn ellepel!

Zijn er ook mensen in dit topic waarbij hun paard mee mag doen aan dat onderzoek HeadShaking? Kliniek Utrecht geloof ik?

Appie was geselecteerd om mee te doen. :)
echter toen ze kwamen schudde hij aan de longeerlijn niet.
dat was smorgens om 10 uur en dan zijn er sowieso weinig pollen.
hij liep toen ook niet helemaal goed ,zat nog flink in zijn wintervacht en daarom werd hij uitgesloten voor verder onderzoek.

het middel wat ze gingen onderzoeken is een antihistaminicum .je zou dan een week het echte middel geven en een week een placebo en dan maar kijken of het paard reageerde
nou ja en toen dacht ik bij mezelf van goh...zij gaan waarschijnlijk een nieuw middel testen,maar ik kan voor appie wel een bestaand middel gebruiken.
bem gaan zoeken,kwam uit op cetrizine, en he bet idee dat dat bij appie dus wel wat doet :j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:46

Oh daar zit dat zelfde stofje in bedoel je?

Coen helaas niet geselecteerd, denk dat hij te oud was voor het onderzoek, ze hadden ontzettend veel aanmeldingen begreep ik ook.

Coen reageert ook extreem op vliegjes als hij vliegenmasker niet op heeft. Maar ook in februari 's avonds rond 21 u in de paddock toen er geen vliegjes waren.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:15

Zooo blij, al de hele week geen geschud! *\%/* *\%/*
Ik rijd Guus zowel in de bak als in het bos met vliegenmasker met neus, en het gaat echt top! Bepaalde punten in het bos vindt-ie niet zo leuk, maar die mijd ik nu gewoon ff :P
Volgende week weer eens kijken hoe hij het daar doet, deze week was echt super. Eindelijk weer een gewoon rustig kunnen rijden, zonder bang te zijn dat mn neus werd gebroken!
Ow, en My_Little_P, ik houd nog steeds alles netje bij, inclusief weer (zon, wolken, temp), evt maaien en hoeveelheid vliegjes toe ik tegenkom... Is ff een werk, maar het geeft wel inzicht.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:00

Ik meld mij ook in dit topic.
Heb al een groot deel doorgelezen.

Mijn haflinger van net 4 jaar is sinds de mooie zonnige dagen begonnen met hoofdschudden tijdens de bosritten. Ik ben voornamelijk nog in de uittestfase, wanneer doet hij het wel en wanneer niet en wat werkt het beste voor hem.

Hij heeft voornamelijk een geïrriteerde neus, hij briest veel, veegt zijn neus af aan de grond en zijn benen en wordt helemaal gek als er vliegjes of pluisjes rond zijn neus/hoofd vliegen. Zijn neus lijkt dan erg gevoelig. Dit alles doet hij voornamelijk in het bos onder het rijden. Met wandelen tussen bijv. hoog gras en/of bloemen doet hij het ook maar minder heftig. In de bak tot nu toe geen last (hoewel we ook wel aan het bos grenzen) en het is bij mooie zonnige dagen het ergst.
Het maakt voor hem ook verschil of ik hem in het gras laat lopen of op het asfalt. Op het asfalt is duidelijk fijner voor hem.

Vorige week heb ik een neusnetje gekocht en dit helpt hem heel goed. Hij blijft heftig reageren als er vliegjes om zijn neus heen vliegen maar ik heb wel het idee dat het een stuk rust geeft voor hem. Het is zeker 75% beter. Dus op de warme mooie dagen blijven we hier gewoon mee rijden.
Ik wil het nog uitproberen of het uitmaakt als het net geregend heeft bijv. op een wat meer bewolkte dag.
Ik ben ook heel benieuwd hoe het aan het einde van de zomer gaat en of het straks in de herfst weer helemaal over is. Vorig jaar heeft hij nergens last van gehad.

Wat denken jullie? mogelijke pollenallergie?
Heeft het nu bijvoorbeeld nog zin om met puur pollen te beginnen of kan ik daar beter begin volgend jaar mee starten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:47

Coentjuh schreef:
Oh daar zit dat zelfde stofje in bedoel je?

Coen helaas niet geselecteerd, denk dat hij te oud was voor het onderzoek, ze hadden ontzettend veel aanmeldingen begreep ik ook.

Coen reageert ook extreem op vliegjes als hij vliegenmasker niet op heeft. Maar ook in februari 's avonds rond 21 u in de paddock toen er geen vliegjes waren.

Zelfde stofje weet ik niet,maar zij testen dus ook een antihistaminicum.
en appie is ook 24 hoor :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:50

Story, maak es een filmpje?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:42

Oh Coen waarschijnlijk een jaartje ouder (alleen nog geen jaartjes "langzamer" sinds ik hem ken). Vandaag buiten gelongeerd met + zonder vliegenmasker. Maakte minimaal verschil, al had hij misschien veel afleiding door de nieuwe bak/ander uitzicht/omgeving.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 00:13

Dat is een goed idee ellepel. Ik ga aankomend weekend een weekend weg naar de veluwe met hem dus zal eens kijken of een filmpje maken lukt als hij er last van heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:36

Beetje oudere reactie naar boven gehaald maar was nog benieuwd:

ellepel schreef:
Hij krijgt nu 3 tabletjes per dag, van elk 10mg
er word 0.2mg per kilo geadviseerd en appie zit op ongeveer 350 kilo.
maar ik wil even rustig aan doen met dat spul om te kijken wat het doet.

Wie heeft die 0.2 mg per kilo geadviseerd? Heb je dat via je DA of ergens gevonden of .. ?

Hier weer een week verloren door DA -O- Hij was op zich akkoord om eerst antihistamine te proberen (ik ben 99% zeker dat pony allergisch is voor gras, en met de graspollen gaat hij schudden, dus momenteel volop sinds 2 weken .. ) maar ik krijg nu te horen dat er geen mogelijkheden zijn op dat gebied .. zijn groothandel kan niks leveren dus is het geen optie .. :+

Nu heb ik zijn groothandel niet nodig, er zijn gewoon wel opties (humaan, maar toch opties) dus ik heb veel zin om eigenwijs te zijn en toch op eigen houtje bij de apotheek te gaan navragen en dan met pillen werken zoals oa ellepel doet ..

Of wat zou ik moeten? Heb echt geen zin om nog langer te wachten met iets proberen.. -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:54

Staan verschillende onderzoeken van het middel op google.
daar word uitgegaan van 0,2 tot 0,4mg per kilo

maar ik weet dat appie heftig op mecicatie reageerd,dus ik ben laag begonnen.
maar nogmaals ,zoek goed uit wat je geeft, bij jou gaf de dierenarts ook groen licht,dus kun je het best gaan proberen
ze kunnen er wel wat rustiger van worden,maar dat is soms alleen maar handig haha :P

zo achteraf denk ik zelf dat het late voorjaar en de kap van verschillende bomen bij zij weide meer een oorzaak is dat hij niet schud nu.
Volgend voorjaar zien we wel verder :j

En hier
http://headshakingsyndrome.com/treatments.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:04

Dank je :) Ben nog even die tekst aan het doorlezen maar daar staat al meteen dat je altijd UV-licht moet voorkomen .. Doe jij dit? Loopt appie dus constant met zo'n UV-masker op? Bij [***] merk je ook wel verschil tussen binnen & buiten, maar dat komt volgens mij voornamelijk omdat er binnen geen gras groeit :+ Als we onder de tent bezig zijn (dus ook schaduw/geen zon) schudt hij ook nog (want er groeit gras langs de piste). Niet zo drastisch als buiten, maar er groeit natuurlijk ook minder gras rond dan buiten langs de weg ofzo :+

DA gaf op zich wel groen licht, totdat hij ontdekte dat hij niks kon leveren .. Heb nu nog even gecheckt of het ok is dat ik dan zelf ga kijken via de apotheek (omdat ik daarvoor al had geopperd om gewoon humane tabletten te proberen maar hij wilde dan eerst kijken of het niet makkelijker kon dmv poeder ofzo) maarja, nog geen antwoord en ik wil liever niet weer tot volgende week wachten...

Edit; heb alles gelezen .. zij hebben het over die Dexamethasone behandeling .. Iemand die daar ervaring mee heeft? Gaat over cortisone (maar dan via de mond ipv in het bloed). DA hier wilde ook een cortisone-behandeling doen (spuit + daarna nog poeder, zou dan een maand moeten werken) maar ik heb het persoonlijk niet zo op cortisone .. Vandaar dus dat ik mij afvraag of iemand dit al geprobeerd heeft :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:15

Nee, appie heeft een gruwelijke hekel aan iets om zijn hoofd.alles ligt er binnen 3 tellen af.
rijden doe ik met westernhoofdstel,dus ook minimaal om het hoofd.
hij is denk ik door die zenuwen daar erg gevoelig op :j

Er is geloof ik inderdaad een poeder,word ook wel voor honden gebruikt.
maar ik kwam er achter dat bestellen via de dierenarts erg duur is, en de tabletten van bijvoorbeeld de lidl veeeeeel goedkoper zijn.pakje van 7 voor 1,50 geloof ik. :) met dezelfde werkzame stof er in
En er is niet alleen cetirizine,maar nog meer ahtig
histaminica,denk dat ze vanuit utrecht met dat onderzoek ook weer een andere variant aan het testen zijn.

Overleg goed met je veearts, en een week is zo om joh