[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:33

En wat denk je van het minder gebruiken van bestrijdingsmiddelen, teken waren er 20 jaar geleden echt veel minder en dat zal ook wel opgaan voor andere insecten.
Vroeger, (echt al jaren geleden) werden de bermen nog afgebrand, nu mag er pas gemaaid worden na de broedtijd.
Ach ja zo heeft elk voordeel zijn nadeel :+
Vroeger werden de paarden ook niet zo oud, waren ze al dood voor ze iets kregen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:23

assebassie schreef:
En wat denk je van het minder gebruiken van bestrijdingsmiddelen, teken waren er 20 jaar geleden echt veel minder en dat zal ook wel opgaan voor andere insecten.
Vroeger, (echt al jaren geleden) werden de bermen nog afgebrand, nu mag er pas gemaaid worden na de broedtijd.
Ach ja zo heeft elk voordeel zijn nadeel :+
Vroeger werden de paarden ook niet zo oud, waren ze al dood voor ze iets kregen.

"assebassie" ik denk dat je daar een goed punt hebt. Minder gebruik van bestrijdingsmiddelen.
Met name DDT werd héél veel gebruikt vroeger en dat hielp insecten om zeep. Het mag alleen nog gebruikt worden in o.a. Afrikaanse landen tegen muggen omdat die malaria verspreiden.

Vroeger werden aardappelvelden en graanstukken zelfs vanuit de lucht besproeid tegen allerlei ongedierte. Ook in Nederland.

Ook is het natuurbeleid veranderd. Vroeger werden de bossen opgeschoond en ging het houtafval de kachels in. Februari heet niet voor niets sprokkelmaand.
Nu moet het allemaal natuurlijker en worden omgewaaide bomen niet meer verwijderd uit het bos. Die takkenbulten zijn ook ideale broedplaatsen voor ongedierte. Idem de vele waterpartijen in nieuw aangelegde woonwijken. Zoals grote vijvers en andere waterlopen.

Veertig jaar geleden kreeg ik mijn 1e pony en die graasde gewoon achter de koeien van mijn vader aan.
Ik kan me niet herinneren dat die pony zo'n last had van dazen of ander ongedierte.

Voor zover ik me kan herinneren begonnen de dazen en ander ongedierte halverwege de jaren '80 echt op te komen.
DDT is sinds 1973 verboden maar veel mensen hadden nog voorraad en gebruikten dat nog een aantal jaren door. Dus het verbaasd me niet dat zo'n 10 jaar later het ongedierte meer op kwam zetten.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:50

@ bruintje123 Vroeger waren er veel meer verschillende soorten grassen in Nederland die beter passen bij paarden, nu is het bijna allemaal raaigras. Een poosje terug was dat al zo, maar dat raaigras bevatte veel minder fructaan dan het nieuwe 'verbeterde' raaigras van nu. Denk dat er ook meer knutten zijn ivm het weer.

Trouwens dat er meer teken zijn heeft ook te maken met klimaatsveranderingen en dat er weer veel meer grote grazers bij komen in Nederland.

@henny_w die teershampoo werkt echt goed! Hij maakt mijn schimmel niet zo mooi schoon als de Kerato helaas, maar qua jeuk is er echt een groot verschil +:)+

finnens

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:33

De vroeger waar jullie het over hebben bestond ik nog niet denk ik :') maar valt me wel op dat er veel paarden zijn die eczeem hebben. Veel ook onder controle te houden door ander voer. Wel interessant jullie ervaringen te lezen.

Kwam een foto tegen van mn paard 8 jaar geleden toen ik hem kreeg.. oeioei die manen..
Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:39

Ik denk inderdaad wel door de diverse dingen samen.
Het spuiten van toen. Met de teek geef je wel een goed voorbeeld.
De berm branden inderdaad.
Ik herinner me ook nog een vliegtuigje dat bij ons in de straat bomen bespoot omdat deze ziek waren van een insect.
Welk weet ik niet meer.
De hele buurt stond te kijken. :+

Gras hebben wij hier een van 20 jaar oud en een nieuwe met paardengras. Dat maakt weer niets uit helaas.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:00

Silver_Fox schreef:
@henny_w die teershampoo werkt echt goed! Hij maakt mijn schimmel niet zo mooi schoon als de Kerato helaas, maar qua jeuk is er echt een groot verschil +:)+

Oke :-)
Ik heb 'm ook besteld en denk dat ie morgen binnen komt. Ben heel benieuwd en laat het resultaat hier nog wel horen.

Boef2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:06

bruintje123 schreef:
Ik vraag me wel af waarom er steeds meer paarden zijn die die allergie ontwikkelen.

In mijn vroeger tijd, stonden paarden de hele dag buiten. Er werd niet gekeken naar het soort gras.
Elk paard keer standaard een schep dravers brok. ook de haflingers en fjorden.
Muggen en dazen waren er toen ook al.
Vliegen/ eczeemdekens bestonden niet, maar ik kan me ook niet herinneren dat dat nodig was
Heel soms was er een paard met een pleeborstel staart, maar vaak was dat van zweet en niet van muggen.
En na een keer wassen ook weer voorbij.

Eerlijk? Opwarming van de aarde....

Daarnaast heb ik er een waarbij ik vorig jaar nog over inslapen heb gedacht zo extreem was de jeuk. Nu staat hij sinds 2 maanden weer op de draversbrok.....en wat denk je: schuurt nul meer!

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:54

Iemand een idee of er nu veel knutjes zitten met deze harde wind? Het is nu volop knutjes-uur normaal maar ze blijven toch weg van harde wind?
Iemand die het weet?

Had paardlief vanmiddag bloot gezet omdat het heel hard waait, soms regent en er toen amper vliegen waren, geen andere insecten. Met het idee dat ze dan even lekker bloot kon staan en ik tegen half acht terug naar stal zou gaan op de deken oo te doen.

Echter, ik ben nu onderweg met de hond van de dierenarts naar de kliniek toe. En ik ben nog niet terug op stal geraakt en zal dus ook niet voor het donker weer daar zijn. Maar nu maak ik me ongerust over mijn paard.

Dus iemand ervaring/idee ?

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:58

Ben net nog geweest bij mijn paard en geen vliegende wezens te bekennen! Paard staat lekker zonder deken :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:28

Vroeger, anno 1985, was ZE iets voor IJslanders en misschien Fjorden en Haflingers. Ik herinner mij nog Bleik Sokka (wildkleur met sokken) een import merrie. Ze schuurde aan alles wat ze kon vinden en zat iedere zomer onder de korsten. Veel meer dan smeren met uiervaseline kon je er niet aan doen, de oorzaak werd toen gezocht in de temperatuur hier in vergelijking met IJsland. Eczeemdekens had nog niemand van gehoord en de enige optie was eigelijk geen optie, regelmatig spuiten met cortisonen, maar daar werden ze bevangen van.
Voeding werd niet in de behandelopties meegenomen.
Ik denk eind jaren '80, begin jaren '90 kwamen er betere smeersels op de markt, en dan vooral via het IJslander wereldje. Dat heeft Sokka wel verlichting gebracht, maar een eczeemdeken heeft ze nooit gehad.

Het beeld van Sokka was wat bij mij de nodige paniek veroorzaakte toen ik voor het eerst weer met een paard met ZE geconfronteerd werd en opzoek ging naar oplossingen.
Gelukkig zijn we die tijd voorbij, maar inderdaad er zijn nu veel meer paarden met ZE dan toen. De paarden zijn niet anders, de foklijnen gebaseerd op het zelfde oude bloed waar we toen mee fokten, de aanleg tot het ontwikkelen van ZE of een andere allergie, is daarmee niet nieuw of anders. De veranderde omgevingsfactoren spelen m.i. wat dat betreft een veel grotere rol.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:04

Marit1995 schreef:
Ben net nog geweest bij mijn paard en geen vliegende wezens te bekennen! Paard staat lekker zonder deken :j

Bedankt dat stelt me een beetje gerust :)

Al zit hier in de kliniek wel een mug binnen. Hopelijk alleen hier en niet buiten

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:07

Love_Mirra schreef:
Marit1995 schreef:

Bedankt dat stelt me een beetje gerust :)

Hier ook de hele dag zonder deken gestaan. Jeuk is een heel stuk minder dan gisteren! Ben vrijwel de hele dag op stal bezig geweest en geen beestjes gezien inderdaad! :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:45

Ik ben echt heel blij henny! De Grand National kan ik weggooien, tenzij iemand het hier wilt proberen tegen betaling van verzendkosten.

Hier trouwens ook bloot, gaat goed in de regen en met die wind. Stond gisteren te rillen onder de eczeemdeken dus dan maar lekker af.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:49

Silver_Fox schreef:
Ik ben echt heel blij henny! De Grand National kan ik weggooien, tenzij iemand het hier wilt proberen tegen betaling van verzendkosten.

Hier trouwens ook bloot, gaat goed in de regen en met die wind. Stond gisteren te rillen onder de eczeemdeken dus dan maar lekker af.

Hier ook lekker zonder deken. Van mij mag het nog eventjes zo blijven waaien hahaha.
Die Grand National is dat die sterk naar tea tree of zo iets ruikt?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:59

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:16

Silver_Fox schreef:

"Silver_Fox" ik ben blij dat de Sectolin Z-T teershampoo beter is dan die van de Grand National.

Ik maak die van de Grand National op bij onze ruin onder de buik. Ik meng het half om half met water en smeer er de onderkant van zijn buik mee in. Het blote stukje net achter de buikflap. Werkt prima tegen de muggen :)
En met de Sectolin teershampoo ga ik voortaan manenkam en staart wassen. Die shampoo is duidelijk gewoon veel sterker en jeukstillender :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:41

bruintje123 schreef:
Nee het valt echt niet in vroeger was alles beter.

Ik heb het niet over oude boertjes, ik heb het over eigen ervaring.
Dat ik me van die tijd geen ernstig kaal geschuurde paarden herinneren.
Terwijl ik toch erg veel paarden heb gereden.
En nu heb ik er zelf ook met deken staan.

Ik vraag me dus echt oprecht af hoe dat kan.
Is dat door klimaat verandering? Nu sneller nat? benauwd weer?
Komt de knut nu meer voor dan toen?

En fokken met paarden die eczeem hebben.

Ik heb vroeger wel een paard gekend die tot bloedens toe zich schuurde. Dat was een kwpn-er. Werd ook mee gefokt. Net als al die Friezen met eczeem.

Ook ir paarden, kijk maar in mijn profiel. Toen was dat helemaal nog niet bekend. Ze waren gewoon erg vet.

Het zelfde geld voor zadels. Vroeger paste alles. Maar nu is er meer kennis en weten we dat het niet zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:18

Wat is een fijne shampoo en crème voor lichte kriebels?
Pony heeft schilfers in de manen en voorpluk en nu ook een wondje onder de voorpluk.
Heb er zinkzalf opgedaan.
Ook aan de onderkant van de ataartwortel wat kleine korstjes.
En 1 plek bovenop.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:52

Sectolin sweet itch voor de lichte kriebels.
Ik vind het erg fijn spul :j

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:32

Er komen natuurlijk ook steeds meer vliegen en andere steekbeesten. We hebben hier amper winters. Ik vraag mij ook wel af of de meesten wel echt eczeem hebben of dat het overgevoeligheid voor vliegjes en/of warmte is. Helaas is er nog niet iets om het echt te testen.

Ik heb een Shires sweet itch maat 191 te koop. Mocht iemand interesse hebben, dan mag je altijd even een pi'tje sturen. :j

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:40

Hoi iedereen,

ik heb sinds kort een nieuwe merrie op stal staan. Bij de oude eigenaresse stond ze altijd onder een eczeemdeken, want ze zou gevoelig zijn voor vliegjes. Speciaal naar gevraagd of ze eczeem had, maar dat had ze niet.

Toen ze een paar dagen bij mij op stal stond, wou ik het proberen om een dagje geen deken om te doen. Gewoon even kijken hoe het hier ging met de vliegen, aangezien het toen ook 30 graden was en ze zich dood stond te zweten onder die deken.
Savonds op stal stond ze te schuren aan haar staart en manen. Niet extreem en er is ook niks stuk of bloed, maar de haren waren wat afgeschuurd en zaten wat losse haren tussen. We hebben haar toen behandelend met butox en daarna weer de deken op gedaan. Paar dagen later ging ik het weer proberen en heeft ze twee dagen zonder deken gestaan, alleen na dag 2 zagen we dat ze weer licht geschuurd had. Ik heb haar daarna de gewone vliegendeken om gedaan en ook nu is er niks aan de hand.
Ik dacht eerst aan ZE, maar hoor nu ook van verschillende mensen dat zelfs paarden die nooit schuurde, nu wel aan het schuren zijn omdat de knutten zo extreem bezig zijn.
Heb natuurlijk contact gezocht met de vorige eigenaresse en die zei dat ze in de week voordat ik haar kocht nog een aantal dagen buiten had gestaan zonder deken aangezien de deken stuk was.

Iemand enig idee of dit ZE kan zijn of gewoon overgevoeligdheid.
Voer is hetzelfde gebleven.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:50

Het kan gewoon aan de hoeveelheid knutjes liggen dit jaar hoor. Hier zijn alle paarden op stal ook wat jeukerig.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:53

PrizTwir schreef:
Er komen natuurlijk ook steeds meer vliegen en andere steekbeesten. We hebben hier amper winters. Ik vraag mij ook wel af of de meesten wel echt eczeem hebben of dat het overgevoeligheid voor vliegjes en/of warmte is. Helaas is er nog niet iets om het echt te testen.

Nog een oorzaak van eczeem kan een tekort aan Zink en Koper zijn. Beide komen steeds minder in de Ned. bodem voor terwijl vooral Zink erg belangrijk is voor het immuunsysteem en de huid.
IJzer daarentegen komt nog steeds hoog in de Ned. bodem voor terwijl een te hoog IJzergehalte ook nog 's Koper en Zink wegdrukt.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:24

tiwi1969 schreef:
De paarden zijn niet anders, de foklijnen gebaseerd op het zelfde oude bloed waar we toen mee fokten, de aanleg tot het ontwikkelen van ZE of een andere allergie, is daarmee niet nieuw of anders. De veranderde omgevingsfactoren spelen m.i. wat dat betreft een veel grotere rol.

Is dat zo? Zijn paarden niet veel verder doorgefokt, zijn wij mensen niet overal en nergens zaad vandaan gaan halen terwijl dat "vroeger" niet gebeurde? In de mensenwereld zijn er natuurlijk ook steeds meer allergien. Zijn we er meer mee bezig of? horen we er meer over door internet of?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:29

henny_w schreef:
PrizTwir schreef:

Nog een oorzaak van eczeem kan een tekort aan Zink en Koper zijn. Beide komen steeds minder in de Ned. bodem voor terwijl vooral Zink erg belangrijk is voor het immuunsysteem en de huid.
IJzer daarentegen komt nog steeds hoog in de Ned. bodem voor terwijl een te hoog IJzergehalte ook nog 's Koper en Zink wegdrukt.

Koper is gevaarlijk om bij te suppleren omdat je ze ook snel kunt vergiftigen. Ik heb een tijd een aangepast mengsel gegeven met extra koper en zink zonder enige verbetering bij het paard... Dus ben nog niet overtuigd dat dit de oplossing is. (had toen ijzerarm hooi! ben naar de correcte verhoudingen gegaan van 1 : 3 : 3 : 4 mbt koper : zink : mangaan : ijzer). Jammer genoeg zonder effect. Nu blijft er ook altijd discussie over opneembaarheid van dit soort supplementen. Je zou planten moeten hebben die voor extra zink en koper zorgen, maar... die heb ik nog niet kunnen vinden.