Vroeger, (echt al jaren geleden) werden de bermen nog afgebrand, nu mag er pas gemaaid worden na de broedtijd.
Ach ja zo heeft elk voordeel zijn nadeel

Vroeger werden de paarden ook niet zo oud, waren ze al dood voor ze iets kregen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
assebassie schreef:En wat denk je van het minder gebruiken van bestrijdingsmiddelen, teken waren er 20 jaar geleden echt veel minder en dat zal ook wel opgaan voor andere insecten.
Vroeger, (echt al jaren geleden) werden de bermen nog afgebrand, nu mag er pas gemaaid worden na de broedtijd.
Ach ja zo heeft elk voordeel zijn nadeel![]()
Vroeger werden de paarden ook niet zo oud, waren ze al dood voor ze iets kregen.
bruintje123 schreef:Ik vraag me wel af waarom er steeds meer paarden zijn die die allergie ontwikkelen.
In mijn vroeger tijd, stonden paarden de hele dag buiten. Er werd niet gekeken naar het soort gras.
Elk paard keer standaard een schep dravers brok. ook de haflingers en fjorden.
Muggen en dazen waren er toen ook al.
Vliegen/ eczeemdekens bestonden niet, maar ik kan me ook niet herinneren dat dat nodig was
Heel soms was er een paard met een pleeborstel staart, maar vaak was dat van zweet en niet van muggen.
En na een keer wassen ook weer voorbij.
Love_Mirra schreef:Marit1995 schreef:Ben net nog geweest bij mijn paard en geen vliegende wezens te bekennen! Paard staat lekker zonder deken
Bedankt dat stelt me een beetje gerust
Silver_Fox schreef:Ik ben echt heel blij henny! De Grand National kan ik weggooien, tenzij iemand het hier wilt proberen tegen betaling van verzendkosten.
Hier trouwens ook bloot, gaat goed in de regen en met die wind. Stond gisteren te rillen onder de eczeemdeken dus dan maar lekker af.
Silver_Fox schreef:Ik ben echt heel blij henny! De Grand National kan ik weggooien, tenzij iemand het hier wilt proberen tegen betaling van verzendkosten.
bruintje123 schreef:Nee het valt echt niet in vroeger was alles beter.
Ik heb het niet over oude boertjes, ik heb het over eigen ervaring.
Dat ik me van die tijd geen ernstig kaal geschuurde paarden herinneren.
Terwijl ik toch erg veel paarden heb gereden.
En nu heb ik er zelf ook met deken staan.
Ik vraag me dus echt oprecht af hoe dat kan.
Is dat door klimaat verandering? Nu sneller nat? benauwd weer?
Komt de knut nu meer voor dan toen?
PrizTwir schreef:Er komen natuurlijk ook steeds meer vliegen en andere steekbeesten. We hebben hier amper winters. Ik vraag mij ook wel af of de meesten wel echt eczeem hebben of dat het overgevoeligheid voor vliegjes en/of warmte is. Helaas is er nog niet iets om het echt te testen.
tiwi1969 schreef:De paarden zijn niet anders, de foklijnen gebaseerd op het zelfde oude bloed waar we toen mee fokten, de aanleg tot het ontwikkelen van ZE of een andere allergie, is daarmee niet nieuw of anders. De veranderde omgevingsfactoren spelen m.i. wat dat betreft een veel grotere rol.
henny_w schreef:PrizTwir schreef:
Nog een oorzaak van eczeem kan een tekort aan Zink en Koper zijn. Beide komen steeds minder in de Ned. bodem voor terwijl vooral Zink erg belangrijk is voor het immuunsysteem en de huid.
IJzer daarentegen komt nog steeds hoog in de Ned. bodem voor terwijl een te hoog IJzergehalte ook nog 's Koper en Zink wegdrukt.