[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:10

Hij laat zelf helaas nog niet echt los nee, al is zn vacht al wel de helft dunner als in de winter. Het is vooral zo pluizig, echt donshaar zegmaar. Hij heeft er wel veel jeuk aan dus ik hoop dat dit hem wat helpt. En dat hij zo de beweging (bijvoorbeeld 10 minuten aan de longe) wat beter aan kan ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:45

Die van mij zitten ongeveer het zelfde in hun vacht. Ze hebben er nog geen last van en laten hun haar goed los, dus laat het nog maar even zo. Mijn niet-cushies zijn iets verder met verharen, maar daar zit ook nog voldoende op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:21

Mijn niet-cushings zijn al klaar met verharen, ideaal!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:22

Ik heb hier al een tijd niets gepost, lees wel nog steeds mee. Nu een vraagje.

Mijn merrie is in augustus 2013 ziek geworden. Kreeg toen 1 mg prascend (langzaam opgebouwd) Haar waarden:

augustus 2013 380
november 2013 203
toen verhoogd naar 1,5 mg (merrie weegt 500 kg)
januari 2014 96
november 2014 58
mei 2015 26

Al met al heeft het dus 1,5 jaar geduurd om weer een normale ACTH waarde te krijgen (merrie is trouwens 15). Morgen belt de DA terug om te overleggen over de dosering.

Aan de ene kant wil ik de dosering gewoon laten zoals hij is, blijkbaar is merrie heel geleidelijk weer in balans gekomen dus waarom nu gaan sleutelen met het risico dat de balans weer wordt verstoord? Aan de andere kant, waarom zou je een paard (dure) medicijnen geven als ze met minder toe kan. Bovendien heb ik voor mezelf de grens gesteld dat 1,5 mg de maximale dosis is die ik ga geven, als ze meer nodig heeft laat ik haar gaan. Maar ja, als ik nu terug zou kunnen naar 1 mg win ik daar wellicht toch tijd mee.

Heeft iemand ervaring met verminderen van prascend? Of die minder geeft in voorjaar/zomer en weer meer in najaar/winter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:59

Ik heb afgelopen seizoens rijzing, verhoogd. En dit in januari ook weer terug gebracht op de oude dosering, die ze nu nog steeds krijgt. Dit omdat ze hb werd en ik toch het idee had dat die verhoging haar ondersteunde in het sneller weer genezen ervan. En dan is uiteindelijk ook de acth het hoogst , terwijl die nu bij alle paarden op zijn laagst is, dus ik zou het wel durven proberen, Maura.
Ik moet wel zeggen dat ik niet zo vaak getest heb, heb ik simpelweg het geld niet voor en ik doe het dus wel op zicht en symptomen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:57

maura schreef:
Ik heb hier al een tijd niets gepost, lees wel nog steeds mee. Nu een vraagje.

Mijn merrie is in augustus 2013 ziek geworden. Kreeg toen 1 mg prascend (langzaam opgebouwd) Haar waarden:

augustus 2013 380
november 2013 203
toen verhoogd naar 1,5 mg (merrie weegt 500 kg)
januari 2014 96
november 2014 58
mei 2015 26

Al met al heeft het dus 1,5 jaar geduurd om weer een normale ACTH waarde te krijgen (merrie is trouwens 15). Morgen belt de DA terug om te overleggen over de dosering.

Aan de ene kant wil ik de dosering gewoon laten zoals hij is, blijkbaar is merrie heel geleidelijk weer in balans gekomen dus waarom nu gaan sleutelen met het risico dat de balans weer wordt verstoord? Aan de andere kant, waarom zou je een paard (dure) medicijnen geven als ze met minder toe kan. Bovendien heb ik voor mezelf de grens gesteld dat 1,5 mg de maximale dosis is die ik ga geven, als ze meer nodig heeft laat ik haar gaan. Maar ja, als ik nu terug zou kunnen naar 1 mg win ik daar wellicht toch tijd mee.

Heeft iemand ervaring met verminderen van prascend? Of die minder geeft in voorjaar/zomer en weer meer in najaar/winter?

Ik geef nu aan ééntje 1/2 pil ipv 1 en aan de andere 1 pil ipv 1 1/2... ze wegen allebei om en bij de 500kg .... gaat goed tot nu toe...vanaf april mee begonnen, dus we zien wel waar we stranden :P
Heb voor mezelf trouwens ook dezelfde grens gesteld als jij...max 1 1/2 ...hoger gaan we niet.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:52

Ter info. Juni en juli komt er weer een actie gratis testen. Dit meldde mijn da vandaag

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:18

Daatje schreef:
Ter info. Juni en juli komt er weer een actie gratis testen. Dit meldde mijn da vandaag

telt dat dan niet voor alleen de eerste keer testen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:41

ik heb meerdere keren de gratis testen gedaan. Mijn dierenarts stuurt het formulier gewoon weer mee

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:51

De dosering wat veranderen tijdens/na de seasonal rise.. okay, met een halfje. Maar structureel de dosering gaan verlagen omdat je denkt dat het met de waarden nu wel goed zit, nee.. ik kan het je niet aanraden. Tenslotte heeft de dosering die je tot nu toe geeft er voor gezorgd dat de waarden naar beneden zijn gegaan en dat zou je zo moeten willen houden. PPID is niet iets wat je geneest, hooguit door medicatie stabiliseert. Verminderen van de medicatie zou wel eens contraproductief kunnen uitwerken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:24

Dank allemaal voor de reacties, fijn dat jullie willen meedenken.

Ojajoh, ik doe altijd de gratis testen (kliniek belt daar zelf altijd over, echt superfijne mensen daar) en dan de andere in de vakantiegeldperiode. Ik heb niet zoveel met getallen buiten een reeks en ben nogal een twijfelkont als het gaat om het beoordelen van mijn eigen dieren, dus vandaar zoveel testen.
Ik twijfel ook om te verlagen omdat ik mezelf een beetje ken, zodra ik heb verlaagd ga ik tien keer harder op merrie letten. Als ze dan een dutje doet op een ander moment van de dag dan ik gewend ben sta ik al naast haar om te controleren of haar voeten niet per ongeluk een half graadje warmer zijn dan anders.

Pandora, zijn die van jou ook bevangen geweest? Dat is eigenlijk mijn grootste angst, dat dat nog een keer gebeurt.

JP, ik heb het inderdaad over de dosering tijdelijk aanpassen, dus op tijd voor de seasonal rise weer omhoog. Weet jij of daar - anders dan financieel - een voordeel aan zit? Mijn merrie hoeft verder niets, ongeveer twee keer in de week doe ik iets met haar en dat is dan een wandeling aan de hand in het bos of aan de longeerlijn en haar halster een twintig minuutjes stappen en draven. Als er een medisch voordeel zit aan het mee laten fluctueren van de dosering met de natuurlijke fluctuatie dan lijkt dat me nuttig, in de zin dat ze dan waarschijnlijk langer mee zal gaan. Wat ik me ook nog afvraag, haar waarden zijn continu gedaald. Als die trend zo blijft, bestaat er dan een kans dat hij te laag wordt en daar weer risico's door ontstaan?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:28

Eentje is hier wel bevangen geweest...3 jaar geleden. Maar die krijgt pas prascend sinds herfst vorig jaar...dus de hb heb ik wel onder controle zonder die pillen :+ Die krijgt nu 1/2 pilletje.
Enkel tijdens de zomermaanden...vanaf herfst gaan we weer naar normale dosis...was ik er vergeten bij te vermelden in mijn vorige post :o

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:08

Daatje schreef:

helemaal top! Ik wilde net laten testen maar dan wacht ik nog een week of 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:27

Welk patroon denken jullie dat ik Sed kan geven zonder dat hij 's nachts een deken nodig heeft, en wanneer zou ik hem het beste helemaal kunnen scheren (bij welke nachttemperatuur)? Hij heeft nu nr 11.

Afbeelding

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:37

Ik zou dan 6pakken.en eventueel ook al het haar van de benen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:55

Ik heb vorige week 5 gedaan. Hij staat sinds donderdag 24/7 buiten. Maar nu doe ik snachts wel een dunne regendeken op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:57

8 max. Benen er in laten, zeker oudere pony heeft anders moeite gewrichten warm en dus goed gesmeerd te houden deken lost dat ook niet op.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:17

Ik zou ook 8 zeggen!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:28

Hallo bokkers.

Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij iets kunnen vertellen.

Mijn paard is getest op ir, de insuline was 2 maar zijn glucose was verhoogd. Niet verschrikkelijk, was 5.7.
Mijn paard staat al een week of 4 op dieet, dwz niet meer opde wei. Verder krijgt hij de hele winter al voordroog, 250 gram pulp en wat luzerne. Niet een Suikerrijk dieet lijkt mij.
Paard heeft klachten als: te dik (vandaar ir test), huid klachten, rotstraal, vies oog en ik vergeet vast nog wel wat. Ook heeft hij een hoefzweer gehad en een olifantenbeen.
Nou ben ik het een en ander aan het lezen over de glucose maar kom ik dus op ppid uit. Mijn DA belt dinsdag met de GD over de uitslag om te horen wat hun adviseren.
Zouden jullie ook aan ppid denken? Of maak ik mezelf nu dol..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:40

Sedje is niet oud (wordt in augustus 13) dus daar ben ik niet zo bang voor haha :+
Hij had het vandaag wel erg warm, maar met de slechtere voorspellingen voor komende week (regen) heb ik er nog even niks aan veranderd (behalve dat ik de waterpoel heb gevuld voor hem haha). Denk dat ik daarna ook voor 6/8 ga, twijfel wel over de benen (of alleen bovenbenen kaal?) en over de hals (helemaal er af of niet?).

@No_No, volgens mij bevat voordroog meer suiker dan hooi, mijn advies zou hooi zijn. Ik weet niet of de klachten perse aan PPID gerelateerd zijn, kan ook bij de IR horen denk ik? Voor zekerheid zou je in de actie maand een gratis test kunnen laten doen, dan betaal je alleen de bloedafname volgens mij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:48

Bij dikke manen kan je meer hals scheren. Benen scheren zou ik niet doen, ze zweten er ook niet normaal gesproken, dus om warmte kwijt te raken helpt het weinig tot niet.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:59

Shanna schreef:
Sedje is niet oud (wordt in augustus 13) dus daar ben ik niet zo bang voor haha :+
Hij had het vandaag wel erg warm, maar met de slechtere voorspellingen voor komende week (regen) heb ik er nog even niks aan veranderd (behalve dat ik de waterpoel heb gevuld voor hem haha). Denk dat ik daarna ook voor 6/8 ga, twijfel wel over de benen (of alleen bovenbenen kaal?) en over de hals (helemaal er af of niet?).

@No_No, volgens mij bevat voordroog meer suiker dan hooi, mijn advies zou hooi zijn. Ik weet niet of de klachten perse aan PPID gerelateerd zijn, kan ook bij de IR horen denk ik? Voor zekerheid zou je in de actie maand een gratis test kunnen laten doen, dan betaal je alleen de bloedafname volgens mij.

Ir heeft hij niet. Zijn ir is juist heel laag. De glucose is iets hoog.
Bij de bloed uitslagen die ik zie bij gemiddelde paarden is de insuline ook niet zo laag als wat hij heeft. Dan zitten de waardes wat meer bij elkaar dus.

Hij heeft trouwens ook slechte hoefkatrollen en verbeend hoefkraakbeen. Heen idee of dat wat met de glucose te maken kan hebben..

Straks zal hij hooi krijgen. Ik moet dat zelf kopen dan.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:03

@Shanna: zo heb ik de mijne op dit moment geschoren. Zo doe ik altijd de hele zomer. Heeft hij toch nog wat bescherming tegen regen maar ook genoeg kaalheid om ook met heet weer zijn warmte kwijt te kunnen.
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:06

@Nono:
Ik vind het inderdaad wel veel Cushing symptomen. Ik zou hem op Cushing laten testen dan weet je het zeker.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:24

Mijn DA neemt dinsdag weer contact op met de GD om te horen wat hun adviseren.
Aan de hand daarvan zal ik met mijn DA overleggen of een ppid test zinvol is.

Kan iemand mij uitleggen hoe het werkt met de glucose en ppid en Dan zonder ir? Ik kan daar zelf weinig over vinden.
Kan de lage insuline daar iets mee te maken hebben?