[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:31

intel_1x, Ja had ik ook bedacht.. Maar zie zoveel over het hoofd nu.. Maar moet ik morgen maar eens bekijken met hulp..

Goeie dag zeg..Wat een mummie paard :D Dat zou best nog wel eens te proberen zijn.

Gister haalde ik haar uit het land, en toen werd ze helemaal gek, draaide nog net niet door.. Galoppeerde naast me aan het touw.. Galoppeerde zo de stal in, en klaar was het weer. Moet ook zeggen, op stal schuurt ze minimaal, maar dan is ze blij dat ze van de vliegen af is.

Ik ga het in elk geval vanmiddag voorleggen bij kliniek. Enigste vraag die mij nog op mn hart ligt.. Hoever moet je gaan voor zo'n dier? Ze heeft nu geen leven, ze is moe, ze ligt open letterlijk van kop tot teen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:46

Joto

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:34

Ja had al contact gehad met haar, reageer straks even uitgebreid, hoofd loopt beetje over.

Gewone vliegen zitten aan haar wonden, dus daar heeft ze last van, logisch.

Wat ik nog wil doen is, bloedonderzoek voor allergie, pollen, bomen, gras. op voorhand.

Ze is vorig jaar eind zomer begonnen met schuren, maar toen bleef het aardig binnen de perken, stond ze nog gewoon te eten, dat ik er zalf op smeerde en in de opfok heb laten staan (toen was ze dus 1), Ik heb haar toen behandeld voor mijt, schimmel en al die dingen, dus dit jaar was het kijken, komt het weer, of was het eenmalig. En dit is exceem, maar zeg ik er wel bij.. Ik denk dat er nog wel wat mee speelt.

Ze moet wel helaas nu ff binnen blijven, want ze valt niet mee te nemen nu.

Been beschermers heb ik ook gezien, maar ze zal dan toch van top tot teen in gepakt moeten worden (ook uier), Alles wat niet bedekt is..Gaat kapot

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:16

maar uierbeschermer kun je zo aan je deken zetten. Zet haar gewoon zo snel mogelijk van top tot teen bedekt neer, dan kunje zien wat er gebeurd.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:53

Active schreef:
Die van mij stond in de fik met dat spul................

het is wel belangrijk dat je echt heel weinig gebruikt, het zijn essentiële oliën in de puurste vorm, als je daar
teveel van gebruikt kan je een heftige reactie krijgen..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:58

Laat staan het inparkwerk wat je kwijt bent ;-) volgens mij ben je wel een uur bezig !

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:00

ik moest even 3x lezen wat je bedoelde haha ;)
Denk dat het wel meevalt maar weet niet hoe deze in elkaar zit.
Die bruine die ik bedoelde (ellepel heb jij de link misschien nog?) was volgens mij met klittenband dicht te maken, dus dat gaat wel snel denk ik.

Zo, zal ff de naaimachine pakken en mn eczeemdeken innemen, dan kan hij die vanavond op. Heb vanavond wedstrijd en morgen weer, dus scheelt morgen ook een boel waswerk :P

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:05

Ja beetje broert geformuleerd haha, ik vind een gewone exceemdeken al een gedoe bij een paard die ongeduldig is :-)
Maar idd, scheelt ook weer poetswerk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:45

nou....ik ben een week weggeweest en kon vanmiddag meteen alweer twee kapotte ecxzeemdekens mee naar huis nemen om te naaien.
wel jammer dat beide dieren te lang zonder deken hebben gestaan waardoor appie nu dus de helft van zijn manen kwijt is en de boel ontstoken heeft en de andere eczemer mist ook de helft van de manen.

ik vind het dit jaar wel een drama hoor,ik blijf aan het dekens naaien :(
wat ik wel bedacht heb is dat ik morgen weer een pot biergist ga halen,dat is me toch wel goed bevallen in het verleden :j

joto ,bloedonderzoek is heel verstandig om te laten doen, meteen ook even kijken naar tekorten in magnesium,zink,selenium en vitamine E want die tekorten kunnen ook jeuk geven :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:14

he, balen ellepel...

Wisse staat sinds vanavond onder zn Burka. Sowieso om tot morgen schoon te blijven voor de wedstrijd, maar voorlopig laat ik hem wel op.

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:21

Ik lees elk jaar trouw mee om op de hoogte te blijven van de verschillende 'behandel' methodes.
Zelf heb ik ook een merrie met eczeem. Deze staat elke zomer weer trouw onder een deken.
Dit jaar doe ik mee aan een onderzoek en kreeg ik (volgens mij) homeopathische druppels.
Inmiddels staat ze al 11 dagen zonder deken. Ik ben benieuwd hoe lang ze dit gaat volhouden.
Over een tijdje krijg ik weer nieuwe druppels als de andere test paarden hun gegevens doorgegeven hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:27

Nou hier is het drama, ik laat morgenochtend de veearts komen.
Flint deed het zolang zo enorm goed, geen schuurtekenen sinds halverwege juli en toen hebben we ook gelijk de deken op gedaan.
Tot vorige week zaterdag ging het goed.
Zaterdags kwam ik even bij hem in de wei en vond hem er wat dufjes bij staan, maar goed elk paard staat wel eens te suffen.
Gisteren stond hij met zijn neus aan de grond en was niet happy. Vandaag zijn manen ontschilferd en ik heb hem afgespoeld.

Hij schuurt zijn hele hoofd en voorpluk aan gort, met een piek sinds gistermiddag. Hij heeft gister tot 2 maal de hekken uit de sponningen geschuurd. Met gevaar voor alle paarden vanzelf. Zijn staart en manen schuurt hij heel weinig. Hij rolt wel veel en was gisteren extreem onrustig.

Natuurlijk is het nu weer benauwd, dus dat kan mee spelen, hij kreeg sinds deze week na het werk 2 handjes muesli, daar stop ik maar weer mee. Kan het door deze combinatie van factoren komen? Een kap op zijn hoofd is niet vertrouwd, hij is niet altijd even handig en dat leidt nog wel eens tot problemen.
Morgenochtend komt de da en ik hoop dat een anti jeuk spuit even verlichting gaat geven.
Is het bij meerdere op het moment zo erg?
Het hoofd stuk schuren hoort toch ook bij ZE????
Zijn bles blijft ook maar verharen, al poets ik altijd de losse haren weg.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:33

hoofd is inderdaad vaak wel gevoelig.
Wat balen zeg, raar ook dat ie zo duf is da zou je eerder bij een reinigingskuur verwachten?
Wat wil je de DA laten doen, ik zou als ik jou was wel bloed laten testen?

Heb Wisse sinds vrijdag onder deken en manen en staart zien er mooi rustig uit, staart is erg schilferig en kalig maar was nu wel dicht (normaliter soms wat kleine open plekjes) dus ik laat hem maar mooi zo staan. Kijken of ik er over een paar dagen even wat klitwortel op doe om wat te ontschilferen daarna en dan denk ik even wat action-creme erop (die met aloe vera).

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:43

Hier is het ook verergerd. Iana, heeft bijna geen manen meer desondanks haar dieet zonder suikers en laag eiwit. Het enige wat ik had gedaan was haar deken uitgelaten omdat het zo dikwijls aan het regenen was. Dat doe ik dus nooit meer.
Haar deken moet ook wekelijks hersteld worden, het lijkt wel een lappendeken.
Nu draagt ze het weer enkele dagen en ze is duidelijk rustiger. Het is maar een halsdeken alleen, ik overweeg nu om een volledig te kopen omdat ze ook haar staart schuurt, meer dan de vorige jaren.
Ze krijgt een suikervrije Muesli en grasbrok van Equifit... is hier iemand bekend mee?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:50

dken met regen inderdaad niet afdoen, desnoods een regendekentje overdoen!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:17

opisop_shop schreef:
dken met regen inderdaad niet afdoen, desnoods een regendekentje overdoen!

Ja, daar heb ik ook al aan gedacht, maar wordt dat niet erg warm eronder in de zomer?
En als ze doornat binnenkomt, nemen jullie het deken dan af?
Onze paarden komen tegen 21 uur binnen tot 's morgens 7uur.
Ik neem het af als ze doornat is om het te laten drogen.
Laten jullie het 's nachts aan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:24

als ik een eczeemdeken gebruik, laat ik hem 24/7 op, weer of geen weer. Ik grijp alleen in (deken af of regendeken om, of bijvoorbeeld alleen een halsdeken of vliegendeken om) bij zeer lang aanhoudende en hevige regen, als ik zie dat het paard het koud krijgt / ongemakkelijk heeft.
Een beetje regen kunnen ze er prima mee hebben, vaak worden ze er dan amper nat onder.
Als het te warm is om een dagje een regendeken op te doen, zal het ook niet zo hard regenen lijkt mij?
Die van mij komt niet op stal, als ze op stal niet schuren kun je hem best afdoen als je dat fijner vindt.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 02:24

ook bij trip is een stuk erger,

manen worden weer er heel goed ageschuurd, halve voorpluk kwijt :(

hoofd heel erg kapot. staart aan het schuren.

oren onder de schuurplekken.

en een paard dat gek wordt van de jeuk

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 07:16

Bij mij gaat t nu wel weer, was gestopt met derfen en terug over gestapt op de boett. Gaat oke, wel onder voorpluk en aan t begin vd hals ( waar de deken wat terug valt zeg maar ) wat geschuurd, dus ik klaag even niet!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:27

kun je daar niet Derfen blijven gebruiken of reageert hij daar niet goed op?
Of een hoofdkap opdoen zodat achter de oren en bij de voorpluk ook beschermd is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:27

lemanthia schreef:
ook bij trip is een stuk erger,

manen worden weer er heel goed ageschuurd, halve voorpluk kwijt :(

hoofd heel erg kapot. staart aan het schuren.

oren onder de schuurplekken.

en een paard dat gek wordt van de jeuk

Bij jou dus ook een stuk erger, ben wel blij dat het niet alleen hier gebeurt. Ik ben best geschrokken hoe hevig het 'plotseling' is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:28

check check, we hebben wapperende manen :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:35

Cool *\o/*
We hebben hier een fjordenkam bij een tinker, boehoe. De manen waren al weer tot op de schouder.
Rutgers de dierenarts komt vandaag.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:41

ah die ken ik wel :)

wat ga je hem laten doen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:44

Ik ben sinds gisteren 20cm manenkam kwijt, manen met een lengte van 40cm, gewoon af, weg, foetsie ;(

Ik ben er eerlijk gezegd écht ziek van!

Haar RSIH, die ze nog géén jaar heeft, heel de hals is gewoon aan stukken gereten!

Ik hoop dat het bij deze schade blijft, godzijdank is het niet tot op het vlees maar heeft ze nog 3cm manen overgelaten.

Ik ben eerlijk gezegd serieus aan het overwegen om mijn paard te verkopen naar betere oorden...

Hoe kan het in GODSNAAM ineens zo hevig zijn?

Elke dag staat ze 8u op de wei met strookbegrazing (elke week nieuw stuk), 1 schelleteje hooi en 1 handje pavo nature's best met zo'n lepeltje poeder over, Gluco Balance.

Mest is goed, je ziet haar ook nooit schuren als je er bij staat?

Nu heb ik haar dus maar terug van de weide gehaald, en krijgt ze ipv weidegang, 2 plakjes hooi per dag tot de jeuk weg is...

Manenkam is echter verder niet overdreven hard? Geen schilfers te zien, geen overduidelijke deugd als je aan haar manenkam krabt?

Ik word er écht moedeloos van... Nu worden haar manen 2x per dag ingesmeerd onder haar deken.