fargo schreef:[Dat is raar want hij zou ook kunnen zeggen, meis laat je paard testen. Maar hij zegt, wacht maar af.. Dat is onbenullig want hij weet nu niet wat de werkelijke status van het paard is.
Ik denk niet dat ik daar uitspraken over kan doen: wij hebben het paard nog nooit gezien en moeten het doen met een anecdotisch verslag van de eigenaar. En dat zo'n verslag soms gevoed kan worden door aannames en niet altijd gestoeld is op medische kennis, is ook een feit. Het is lang niet altijd zo straight-forward en een DA onbenullig noemen is mij wat te kort door de bocht. Je weet immers niet wat zijn/haar motivatie is.
Ik denk dat een eigenaar altijd van eigen gevoel moet uitgaan: als je onzeker bent over de conclusie van je DA en twijfelt, dan moet je dat bespreekbaar maken. Je moet ook van je DA verlangen dat hij zijn diagnose motiveert en uitlegt. Eigenaren moeten daarin pro-actief zijn. Als je wilt dat je paard getest wordt, dan wordt je paard getest. Zo simpel is dat, het is jouw paard, jouw geld.
Citaat:
Little king haar paard heeft meerdere symptomen en die zere voeten die had onze willy ook terwijl het geen zere voeten paard was, hij stampte vroeger overal doorheen. Dat is dan een belangrijk iets wat anders is aan je paard, dan kun je wachten of je kunt proberen daar iets mee te doen, testen en verder uitzoeken, maar afwachten dat is nou juist iets waar je paard helemaal niets aan heeft, GEEN verlichting en ook geen hulp.
Precies, en daarom zeg ik ook: laat testen. Dan weet je zeker of de zere voeten veroorzaakt worden door Cushing of dat er een andere oorzaak is. Maar - ik zeg ook dat het een optelsom is: alleen maar zere voeten hoeft niet te beteken dat er sprake is van Cushing, zeker als er geen andere symptomen zijn. Cushing levert lang niet in alle gevallen hoefbevangenheid op - dat kan ook door zoiets simpels als te veel gras, voerwisseling, stress.. noem maar op: als de darmflora van het paard overstuur gaat, loop je al risico dat er door het afsterven van de bacterieën gifstoffen in het lichaam circuleren die kunnen resulteren in (beginnende) hoefbevangenheid.