Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:07

little_king schreef:
Hij zegt ook niet dat er geen symptomen zijn, maar dat hij juist omdat het in een beginnend stadium is behandelen niet zinvol is.
Wel opletten met suikers was het advies, voor die gevoelige voeten.
Maar niet behandelen daar ben ik het dus niet mee eens, zeker niet nu ik dit topic wat bekeken heb.

wauw Zucchero jou paard is veranderd

Het is raar om aan te raden om af te wachten, want waar wacht je dan op? Tot het erger is? En een paard misschien bevangen is geweest of geraakt? Het mooie van beginnende gevallen is dat je er boven op kunt zitten en het hopelijk kunt voorkomen dat het uit de hand loopt.. Het is veel moeilijker een paard dat er slecht aan toe is er weer bovenop te helpen dan dat soort ellende te voorkomen.
Ik denk dat je er zeker goed aan doet om te gaan testen..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:15

urselin schreef:
Welke andere testen zijn dat Jannepauli?
Mijn dierenarts zei dat de ACTH-test voor ongeveer 95% betrouwbaar is.
Maar ik heb mijn twijfels over de uitkomst ;)

De vacht van mijn pony vertrouw ik nog steeds niet en heb besloten om over een half jaar te laten hertesten, mochten de symptomen aanhouden.
Inmiddels is die 'slag' in haar vacht uitgebreid naar de andere kant van de manenkam.

Voor dit moment gaan we ons eerst richten op de IR.
Was een behoorlijke schok, omdat ik eerder verwacht had dat ze op Cushing positief zou zijn :\

Er zijn diverse testen die kunnen bepalen of het dier Cushing heeft - de hudige acth test is daarvan de 'handigste' omdat het alleen maar een éénmalige bloedafname betreft die meestal door de DA 'thuis/op stal' gedaan kan worden. Andere testen kunnen het best in een kliniek gedaan worden omdat er dan met korte tussentijden bloed afgenomen wordt om respons op bepaalde stoffen ( zoals o.a. glucose) te meten.

Dat het paard IR is, is niet vreemd - paarden met Cushing kunnen ook IR zijn en IR paarden kunnen Cushing ontwikkelen. Vandaar dat een IR e/o Cushing paard ook op dezelfde manier gevoerd moet worden : geen suikers en snelle koolhydraten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:19

fargo schreef:
Het is raar om aan te raden om af te wachten, want waar wacht je dan op?

Ik val in herhaling: als iets niet zeker is, dan is dat niet raar. Je gaat geen hersenoperatie doen als je een keer hoofdpijn hebt wat ook met een aspirientje over kan gaan. Wat wel raar is: bij vermoeden niet testen. :)

little_king

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:24

Hij belt sowieso eind van de week zelf terug had hij afgesproken.
Dan heeft mijn paard minder op de wei gestaan.
Misschien dat hij eerst wil weten hoe mijn paard daar op reageert?
Volgens hem kon het zijn dat hij zo nog wel jaren stond en niet erger werd (lettende op de suikers dan)
Het wordt dus nog vervolgd en nu ben ik ook weer wat wijzer betreffende doorvragen.

Staat die dodo nu in de bak, samen met zijn maatje want als die wat afvalt is het ook geen ramp.
Er ligt hout waar hij anders graag aan zit, er ligt een bal, waar hij anders ook niets mee doet, maar goed het ligt er. Hooi uiteraard, nee wat gaat hij doen, zand eten uit verveling.
Soms zou je ze eigenhandig de nek omdraaien.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:54

Jannepauli schreef:
fargo schreef:
Het is raar om aan te raden om af te wachten, want waar wacht je dan op?

Ik val in herhaling: als iets niet zeker is, dan is dat niet raar. Je gaat geen hersenoperatie doen als je een keer hoofdpijn hebt wat ook met een aspirientje over kan gaan. Wat wel raar is: bij vermoeden niet testen. :)

Dat is raar want hij zou ook kunnen zeggen, meis laat je paard testen. Maar hij zegt, wacht maar af.. Dat is onbenullig want hij weet nu niet wat de werkelijke status van het paard is. Het paard van nammie heeft insulten, verder geen enkele zichtbare cushingklacht, maar nu toch maar getest op ons advies en wat blijkt. Wel degelijk duidelijk cushings.
Little king haar paard heeft meerdere symptomen en die zere voeten die had onze willy ook terwijl het geen zere voeten paard was, hij stampte vroeger overal doorheen. Dat is dan een belangrijk iets wat anders is aan je paard, dan kun je wachten of je kunt proberen daar iets mee te doen, testen en verder uitzoeken, maar afwachten dat is nou juist iets waar je paard helemaal niets aan heeft, GEEN verlichting en ook geen hulp.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:55

IMJ schreef:
Nou, duidelijk dus Nammie! :j

En nu ''hopen'' dat zijn aanvallen stoppen met de prascent , maw , dat die aanvallen echt door de cushing komen , en niet door wat anders.
Hij heeft er alweer een gehad , grote ontvelde plek tussen zijn oren , en de haren met vel terug gevonden in de inloopstal aan een dwarsbalkje.
Ik kan me niet voorstellen dat dat op een andere manier gebeurd is dan met weer zoon aanval.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:55

fargo schreef:
little_king schreef:
Hij zegt ook niet dat er geen symptomen zijn, maar dat hij juist omdat het in een beginnend stadium is behandelen niet zinvol is.
Wel opletten met suikers was het advies, voor die gevoelige voeten.
Maar niet behandelen daar ben ik het dus niet mee eens, zeker niet nu ik dit topic wat bekeken heb.

wauw Zucchero jou paard is veranderd

Het is raar om aan te raden om af te wachten, want waar wacht je dan op? Tot het erger is? En een paard misschien bevangen is geweest of geraakt? Het mooie van beginnende gevallen is dat je er boven op kunt zitten en het hopelijk kunt voorkomen dat het uit de hand loopt.. Het is veel moeilijker een paard dat er slecht aan toe is er weer bovenop te helpen dan dat soort ellende te voorkomen.
Ik denk dat je er zeker goed aan doet om te gaan testen..

Helemaal met je eens. Misschien heeft little king het hier eerder al gelezen maar mijn paard had geen enkel officieel symptoom. Ik heb hem getest omdat hij 22 was en de test gratis was. Gelukkig dat ik het deed want hij had 190 van acth waarde. Als je vermoedens hebt laat gewoon de test doen, zo kan je veel onnodige pijn vermijden bij jou paard zoals hoefbevangenheid enz

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:59

Mijn paard heeft dus wel symptomen. Volgens de da is het ook cushing, daar twijfelt hij eigenlijk niet aan.
Maar dan wordt het vaag waarom hij behandelen niet wil, ja omdat hij nog jaren zo kan blijven, dat was het letterlijke antwoord.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:03

Ik vind dat vooral de dierenartsen die erg met sportpaarden bezig zijn , snel geneigd zijn om voor de eigenaar van een paard boven de 20 jaar , met ook nog andere lichamelijke klachten, om te gaan in vullen wat de eigenaar wil.
uhhh , zin loopt niet helemaal...maar ik bedoel dus te zeggen dat zoon dierenarts snel geneigd is om te denken dat het paard niet meer ''gebruikt'' kan worden , dus daarom niet behandeld hoeft te worden.
Ik zou er ook voor kiezen om juist nog wel te laten testen , maarja ik ben ook met mijn eigen ruin jaren lang door gaan modderen terwijl mijn dierenarts me 8 jaar geleden de procedure voor in laten slapen al uitgebreid heeft verteld.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:19

little_king schreef:
Mijn paard heeft dus wel symptomen. Volgens de da is het ook cushing, daar twijfelt hij eigenlijk niet aan.
Maar dan wordt het vaag waarom hij behandelen niet wil, ja omdat hij nog jaren zo kan blijven, dat was het letterlijke antwoord.

Ja en hij kan - extreem gezegd!!! - ook binnen een week bevangen staan, dat vind ik het nare ervan. Want een paard/pony met cushing is daar nu eenmaal gevoeliger voor.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:36

Zo de Pracsend is gearriveerd ! Doc adviseerden met hele te beginnen :?
Maar naar aanleiding van wat ik hier geleerd heb .
Ben ik gestart met een halve en dat houdt ik week of 2/3 zo denk ik . Dan evt opbouwen .
Het gewicht van mijn dame is zodanig dat ze 1,5 zou moeten hebben .
En dat op haar 9e verjaardag vandaag ....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:38

Een halve is nog vrij veel Zinzi, als je nog niet begonnen bent, zou je liever met een kwart beginnen voor een paar dagen 3 tot 5 en dan naar een halve ook weer 3 tot 5 dagen en dan weer met een kwart omhoog. De stappen steeds ongeveer 3 tot 5 dagen en als je het idee hebt dat ze er last van heeft, hou je het wat langer aan tot ze weer "stabiel" lijkt.

Gefeliciteerd met haar verjaardag...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:42

Heb haar zojuist een halve gegeven . Maar kan haar morgen een kwart geven . En dat 5 dagen doen .
Dan opbouwen .
Wat zie ik als verschijnselen dat ze er last van heeft ?
Heb geen bijsluiter gekregen . 6 losse strips die uit een grotere doos kwamen .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:54

Evt minder eetlust en beetje wazig uit de ogen kijken ;-) Beetje gedesorienteerd zijn, kan ook duizelig of schrikkerig zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:02

Houdt het in de gaten ... Dank Fargo
Schrikkerig was ze sowieso al meer als eerst

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:58

fargo schreef:
[Dat is raar want hij zou ook kunnen zeggen, meis laat je paard testen. Maar hij zegt, wacht maar af.. Dat is onbenullig want hij weet nu niet wat de werkelijke status van het paard is.

Ik denk niet dat ik daar uitspraken over kan doen: wij hebben het paard nog nooit gezien en moeten het doen met een anecdotisch verslag van de eigenaar. En dat zo'n verslag soms gevoed kan worden door aannames en niet altijd gestoeld is op medische kennis, is ook een feit. Het is lang niet altijd zo straight-forward en een DA onbenullig noemen is mij wat te kort door de bocht. Je weet immers niet wat zijn/haar motivatie is.

Ik denk dat een eigenaar altijd van eigen gevoel moet uitgaan: als je onzeker bent over de conclusie van je DA en twijfelt, dan moet je dat bespreekbaar maken. Je moet ook van je DA verlangen dat hij zijn diagnose motiveert en uitlegt. Eigenaren moeten daarin pro-actief zijn. Als je wilt dat je paard getest wordt, dan wordt je paard getest. Zo simpel is dat, het is jouw paard, jouw geld.

Citaat:
Little king haar paard heeft meerdere symptomen en die zere voeten die had onze willy ook terwijl het geen zere voeten paard was, hij stampte vroeger overal doorheen. Dat is dan een belangrijk iets wat anders is aan je paard, dan kun je wachten of je kunt proberen daar iets mee te doen, testen en verder uitzoeken, maar afwachten dat is nou juist iets waar je paard helemaal niets aan heeft, GEEN verlichting en ook geen hulp.

Precies, en daarom zeg ik ook: laat testen. Dan weet je zeker of de zere voeten veroorzaakt worden door Cushing of dat er een andere oorzaak is. Maar - ik zeg ook dat het een optelsom is: alleen maar zere voeten hoeft niet te beteken dat er sprake is van Cushing, zeker als er geen andere symptomen zijn. Cushing levert lang niet in alle gevallen hoefbevangenheid op - dat kan ook door zoiets simpels als te veel gras, voerwisseling, stress.. noem maar op: als de darmflora van het paard overstuur gaat, loop je al risico dat er door het afsterven van de bacterieën gifstoffen in het lichaam circuleren die kunnen resulteren in (beginnende) hoefbevangenheid.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:00

Imago werd er juist heel sloom en zo stoned als een garnaal door.
Hij was zelfs amper nog alert...en die is erg schrikkerig van nature maar werd juist heel tam, té tam, in het begin van de medicatie. Toen Imago ruim 9 weken op de PS stond, werd hij weer écht de oude en overdreef dat zelfs juist weer zwaar de andere kant op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:12

De meeste paarden ervaren in het begin de zgn 'pergolide sluier' - om dit te voorkomen wordt in de US vaak APF gegeven - dit helpt het paard makkelijker door de eerste fase heen. Apf is verkrijgbaar bij Pardoes Aurora: http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... iteit.html

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:18

En welke van de diverse soorten APF dan Janne Pauli ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:23

little_king schreef:

Jannepaulie, dit is de motivatie van de DA. En dat is volgens mij een onbenullig en ongefundeerd antwoord want ook hij kan niet in het paard kijken net zomin als wij dat kunnen. Hij weet niet of dit jaren zo door kan gaan onbehandeld, dat weet niemand.
Hij zegt zelfs dat het cushings is en dat hij daar niet aan twijfelt.
Dus testen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:25

Sjemig , net het topic doorgelezen over de onbetaalbaarheid van de medicatie.
Woendag zal Fik moeten gaan starten met de prascent , maar...850 kilo is 2 tabletjes per dag volgens de dierenarts , is 120 euro per maand , is 1460 euro per jaar....
Dan nog de extra supplementen , ik kan dit niet verantwoorden naar mijn partner toe , en zelf kan ik het niet betalen. Dit wordt een moeilijk verhaal. Als ik het paard nu al 5 jaar zou hebben , dan was het een ander verhaal geweest , maar heb hem net 3 maand geleden ''gekregen''
en....ik bemest mijn land al jaren met compost.
Als de paarden ontwormd zijn dan gooi ik die mest altijd weg in groene container om geen ''zooi'' in de wei te krijgen. Heb nog geen bijsluiter gelezen , maar het wordt vast via de poep en pies weer uitgescheiden , in de wei , dus dan eet mijn gezonde merrie medicatieresten op?
is dat niet schadelijk?
En voor een veulen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:31

Is hij 850 kg? De onze was 750 kg mocht ook 1,5 per dag, maar ben gestart met opbouwen richting 1 tabletje per dag en dat eerst maar eens aangekeken en daar heeft hij het zo'n 3 jaar gewoon op kunnen redden. De richtlijn is niet anders dan een richtlijn, wat een paard MAG hebben op basis van het gewicht. Het kan heel goed zijn dat je paard het met minder al prima gaat doen.

Voor wat betreft uitscheiden op het land, dat zou ik niet weten, maar het zijn geen grote hoeveelheden die ze binnenkrijgen he, het zijn miligrammen..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:47

Tja , maar ik mag niet eens op de wc bril zitten van iemand die net chemokuren heeft gehad , en dat zijn ook milligrammen...of zelfs microgrammen.
Ik wil hier toch eerst het fijne van weten eerlijk gezegd.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:48

Hoi!
Ik volg al een tijdje dit topic, heb vandaag bij 2 paarden bloed laten afnemen voor een cushing (atch) test, de gratis test, was mijn DA nog niet eens van op de hoogte trouwens, dus dank jullie wel alvast in dit topic (anders had ik 't ook niet geweten!)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:50

Het is oorspronkelijk een medicijn tegen alzheimer voor mensen als je daar wat aan hebt, maar ehmmm ik geef je weinig kans dat daar onderzoeksresultaten van zijn hoeveel er wordt uitgescheiden en hoeveel risico dit voor andere dieren en het milieu vormt.
En dit is geen chemokuur, dit is een tabletje.