[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:39

Inderdaad ja!
Ben benieuwd wat steffi dan gaat vinden, dat is een holistisch arts toch?
meestal komen die wel met lever en maagdarm problemen aan.
ben wel benieuwd wat ze gaat vinden en of ze je paard goed kan helpen

hwn

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:51

@Marloezz, combi KS en headshaken vind ik helemaal zo gek nog niet: heb voor de mijne pollennetjes gekocht, maar sinds ik een nieuw zadel heb, heeft ze nog niet geshaket. Ook shaket ze alleen met een gebroken metalen bit, niet met een flexibel rubberen bit, dus het is niet altijd allergie. In jouw geval zou ik er zeker op letten dat je de hals niet in een houding gaat zetten, maar laat hem zelf maar zoeken wat er comfortabel is, en afhankelijk van de diagnose valt er mss wel nog één en ander te gymnastiseren.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:32

Fijn dat jij een mogelijke oorzaak hebt gevonden! Bij mijn paard kan het eigenlijk niet het zadel of bit zijn omdat hij het bij longeren ook doet.

Ja, Steffi is een dierenarts die ook chiropractie, cranio sacraal, acupunctuur, lasertherapie, chinese kruiden doet. Ik hoop dat zij met al die disciplines wat kan betekenen voor hem

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:30

Hallo,

Ik wil me hier ook melden. Na de behandelingen van de osteopaat leek het een stuk beter te gaan met mijn tinkertje.
Helaas vind ik het de laatste weken weer minder gaan. Vandaag brieste hij flink en veegde hij veel zijn neus af. Vooral inspanning verergert de klachten. Hij gaat dan ook hoesten (doen die van jullie dat ook???).
Hij lijkt vooral last te hebben van zijn neus. Ik twijfel nu ook een beetje of het geen longprobleem is; omdat hij dus erger reageert bij forse inspanning. Bij heuvel op galopperen echt zeer geirriteerd briesen en neus afvegen en hoesten.
Hij had dit vorig jaar een beetje. Ik dacht toen een pollenallergie en heb toen ook de dierenarts laten komen; maar die vond toen niks.
Dit jaar vind ik het echt beduidend erger.

Ondanks de homeopathie en craniosacraal therapie wordt het niet beter...... :( :(

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:28

Heeft iemand van jullie ervaring met magnesium bijvoeren bij paarden met headshaking?

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:28

Ja Zandro ik geef mijn Tinker magnesium, maar niet omdat hij constand briest , wij hebben precies het zelfde eigenlijk alleen hoest Damian niet , maar bij inspanning begint hij te briesen en gooit zijn hoofd naar achteren , het lijkt meer op een tik zeg maar , nu hij een pollen netje heeft is het wel veel minder , in de wei zie ik het hem niet meer doen, alleen soms op stal als hij aan het eten is , je word er zo moedeloos van en vind het ook zo erg voor hem .
Damian krijgt puur pollen het lijkt te werken maar we geven het nog maar sinds 2 weken .
Damian krijgt trouwens al lang magnesium !

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:13

Ik geef nu ook twee weken puur pollen. Ben heel erg benieuwd of het werkt!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:14

Ik meld me hier ook maar eens. Toen ik de verschijnselen las op de eerste pagina, vond ik de overeenkomsten bijna eng. Niet allemaal, maar wel een hele boel. De overeenkomst met hooikoorts en andere allergien is wel groot. Weet iemand wat de grootste verschillen zijn??

Gisteren is da gekomen en morgen wordt de zenuw aan de rechterzijde van zijn hoofd verdoofd om te zien of ie dan niet schudt. Zo niet, dan wordt volgende week de andere kant verdoofd. Mocht ie dan nog schudden geeft mijn da aan dat je dan wel redelijk zeker kunt zeggen dat het dan niet headshaking is. Heeft hier iemand ervaring mee?
Wil verder bloed laten trekken om te kijken of ie nog ergens allergisch voor is en dat eventueel bestrijden. Helaas is rijden voor mij nu uitgesloten, ik heb voor nu geen binnenbak. Gek genoeg kan ik daar wel gewoon rijden.
Verder wil ik een paardenboerka kopen, kan iemand er nog een aanraden??

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:28

Hoi M_l_p, waarom maar één kant verdoven? Bij mijn Haf heeft de dierenarts aan beide kanten tegelijk verdoofd.
Helaas voor ons bleef ze schudden.
Dat sluit echter headshaking niet uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:43

als je binnen wel kunt rijden..is de bak dan flink donkerder dan buiten?
Schudden door zonlicht kan ook he :j
en waarom een paardenboerka heeft je paard ook zomereczeem?

Puur pollen heb ik ook geprobeerd,echter werd appie tijdens dat gebruik erg ziek,kreeg het heel benauwd en moest toen op de prednison....ben daar dus mee gestopt.
heb wel meer met homeopatie geprobeerd,maar ik geloof er niet meer in, het is ook zo verdund.
maar goed dat moet iedereen zelf weten..houd er wel rekening mee dat d epollen nu al wat weg gaan trekken dus dat veel hooikoortspaarden al minder gaan schudden :j
magnesium krijgt appie ook, kan helpen inderdaad.

Grappige bij hem is dus dat hij wel geteld anderhalve week de cetirizine tabltejes heeft gehad en hij heeft helemaal niet meer geschud.
bovendien dit jaar voor het eerst bijna geen klachten.
enige wat veranderd is is dat hij nu pavo care4life krijgt als krachtvoer.
verder is alles hetzelfde gebleven.

Zandro, denk dat het goed ix als je je paard goed laat nakijken op de luchtwegen.
desnoods in een goede kliniek.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:23

Wendy_Chewie schreef:
Hoi M_l_p, waarom maar één kant verdoven? Bij mijn Haf heeft de dierenarts aan beide kanten tegelijk verdoofd.
Helaas voor ons bleef ze schudden.
Dat sluit echter headshaking niet uit.

Ze gaf aan dat het slikken ed erdoor aangepast zou worden en dat dat daarom in 2 fasen wordt gedaan. Zoals ik het begrijp vertakt de zenuw. Ik neem aan dat ze verdoven vóór de vertakking? Maar hoezo sluit het headshaking niet uit? Ik dacht dat het veroorzaakt wordt door die zenuw die geïrriteerd is.

Ja, ik weet inderdaad dat het ook door zon kan komen en ik heb het idee dat dit inderdaad bij Sjaak zeker een grote trigger is. Verder heb ik mijn hoofd gebroken waarom ie buiten zo erg schudt (daar viel het me op in het begin), maar dat heeft dan waarschijnlijk te maken met stress (hij komt bijna nooit buiten, als in bosritjes). Hij kreeg al magnesium trouwens.

Ik zie wel dat ik heel wat te experimenteren heb met netjes, maskers, druppels ed... Maken jullie het hooi ook nat voor het voeren?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:37

hmmm; ik denk idd dat ik de dierenarts nog eens erbij haal. Het hoesten bevalt mij niet...

Ik begrijp dat dit bij een pollenallergie wel ook kan gebeuren???? Het beeld is verder wel; veel briesen en neus afvegen. Ik heb ook het idee dat zijn slijmvliezen bij zijn neus erg geirriteerd zijn.

Ben echter een beetje bang dat hij dan corticosteroiden voorgeschreven krijgt en dit verhoogd het risico op hoefbevangenheid.... en hij is al wat te dik, dus heeft een verhoogd risico

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:50

Appie heeft ook prednison gehad,en heb hem toen expres op een schrale wei gezet.
dat is belangrijk,en even je krachtvoer aanpassen, heb ik wel gedaan toen.

Oh ja en ik zat net in een ander topic.
wat voor de luchtwegen echt een aanrader kwa supplement om te proberen is zwarte kummel olie.
je kunt het voor paarden wel bestellen bij rokale en vast nog wel ergens anders.

appie hoest trouwens niet door zijn hooikoorts.
wel grote neusgaten en zwaarder ademen, nattere ogen , verdikking aan de onderkant van de ogen, briesen inderdaad en neusschuren eigenlijk heel weinig.
hooi nat maken deed ik vroeger ook,maar dat maakte bij appie geen drol uit.
hij krijgt al jaren voordroogkuil, en doet het daar super op.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:43

Wow, wat een pagina's... Ik haak even in, vind het wel errug veel om terug te lezen...

Sinds oktober heb ik een (nu) 11-jarige draver gekocht. Altijd gekoers voor de sulky, en af en toe onder het zadel gereden. Bij het rijden in het bos begon hij binnen 30min flink te schudden met z'n hoofd, en te maaien met zijn benen. Zijn hoofd ging dan echt van z'n knieën naar mijn neus toe zeg maar. Dat is in de loop van de weken/maanden minder geworden, een aangezien het steeds pas tegen het eind van de rit ontstond, heb ik het geweten aan spierpijn (in plaats van iets te trekken moest hij nu een gewicht dragen) De tijd voordat hij ging schudden/slaan werd nl ook steeds langer, we konden de ritjes steeds meer uitbreiden. Eind van de winter kon je met gemak 1,5uur (flink door)rijden, en dan was er maar minimaal geschud.

Nu sinds c.a. 2 weken is het schudden terug, en echt in alle heftigheid... Echt slaan met zijn benen, waardoor hij bijna omhoog komt, en je moet goed op je neus passen dat hij hem niet breekt, zover slaat zijn hoofd omhoog.
Zadelmaker is geweest: zadel is aangepast, en dat lijkt wel wat te helpen (hij 'duikelde' ook flink, doet dat nu niet/nauwelijks meer), tandarts komt 5 juni. Ondertussen ben ik van een enkelgebroken watertrens overgestapt op een dubbelgebroken, en dat lijkt hij ook fijner te vinden.
Hij leek veel last te hebben van knuten, dus ben ik met een vliegenmasker gaan rijden. Dit leek niet voldoende te helpen, dus heb nu een vliegenmasker met neusnetje, en dat gaat een stuk beter. Alleen sommige delen van het bos (bijv in de buurt van de geitenboerderij), is het echt waardeloos. Dan komt het schudden/slaan in alle hevigheid terug, en duurt het echt een poos voor hij weer rustig is. Hier staat ook veel fluitekruid, dus weet niet of het aan de geiten (knuten?) of planten ligt....

Nu is mijn vraag aan jullie: wat zijn jullie ervaringen met supplementen? Welke helpen wel of juist niet? (zal per paard verschillen, snap ik) Ik zie door de bomen het bos niet echt meer, en wil niet veel geld uitgeven aan allerlei dure supplementen die niet helpen. (al weet je dat natuurlijk nooit van te voren) En hebben jullie ervaringen met bijenpollen? Las laatst dat dat ook kan helpen bij een (mogelijke) allergie?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:35

Ik ben net aan het onderzoeken wat er bij mijn paard aan de hand is, maar heb je er nog geen DA bij gehad? Daar zou ik in ieder geval eens mee beginnen...
Vandaag is bij Sjaak bloed getrokken voor algemeen en allergien. Verder is de zenuw aan 1 zijde verdoofd (DA wilde echt de 2 kanten niet tegelijkertijd doen). Alleen dachten we dat het rechts zat en heeft DA per ongeluk links ingespoten (gaat trouwens echt een enorme naald in dat kleine koppie ;( )

Resultaat was geen verschil, dus maandag doet ze alsnog (gratis) rechts.
Verder hoofdmasker gekocht van Rambo en puur pollen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:41

Graffi,als je enkele berichten/paginas terug leest noem ik al cetirizine, en zwarte kummelolie.
lees even wat paginas terug,want we hebben het veel over supplementen :j

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:14

Er is een Amerikaans onderzoek waarbij geadviseerd wordt:
12-16 gram melatonine (ivm het LH gehalte) in combinatie met 20-30 gram magnesium (helpt om zenuwen te kalmeren) en 10-20 gram spirulina (helpt ook tegen de irritatie van de neuszenuw, geeft een boost aan het imuunsysteem)
Uit onderzoek blijkt dat je dan na 4-8 weken resultaat moet verwachten bij seizoensgebonden headshaken. Dit komt niet het het alternatieve circuit, maar uit het medische circuit.
Ik wil dit in ieder geval ook gaan proberen (nadat de dierenarts is geweest).

Iemand bekend met dit artikel en dit al een uitgeprobeerd?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:15

spirulina is verder een natuurlijk anti histaminica

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:07

Yep.
ik heb appie spirulina gegeven :j
deed niks behalve uhmm nogal winderigheid haha. :P
moet zeggen dat ik het zelf ook slik, stop ik, dan Krijg ik last van koortsuitslag, met spirulina dus niet.
ik slik die van Rohrer :j

melatonine zou je kunnen proberen! :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 22-05-15 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:07

Interessant Zandro, ga ik me zeker in verdiepen! Is dat de dosis per dag? Heb je een link naar het onderzoek?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:07

Even kijken of het lukt:http://www.thehorse.com/articles/23872/headshaking-triggers-and-treatment

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:07

De dosis is idd per dag

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:01

Ik ben vandaag met mijn paard bij Steffi van de Laarse geweest. Zijn bekken stond enorm scheef, hetgeen doorwerkt naar de nek waardoor hij gaat shaken. Ze heeft hem weer rechtgezet. Hij liep meteen weer goed. Gelukkig is de aangezichtszenuw goed......pffffff.....daar was ik bang voor.
En ze vermoedt ook een graspollenallergie. Hij heeft hooikoortskruiden meegekregen. Benieuwd of dat werkt.
Ik heb weer hoop!!!! *\%/*

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:17

ellepel schreef:
Graffi,als je enkele berichten/paginas terug leest noem ik al cetirizine, en zwarte kummelolie.
lees even wat paginas terug,want we hebben het veel over supplementen :j

Thnx! Ben me er flink in aan het verdiepen, maar wat een boel middelen zeg. Dierenarts komt binnenkort, zeker als de tandarts ook geen oorzaak kan vinden (geen idee wanneer het paard voor het laatste is nagekeken, nog niets sinds ik hem heb iig) Maar wil in de tussentijd kijken of er verschil is in schudden en slaan met supplementen, aangezien de kap en het neusnetje ook al flink meehelpen.

Nou heeft mijn paard wel wat uitvloed uit zijn ogen, maar geen loopneus of dikke ogen. Lijkt mij dat er dan al veel producten afvallen? (zoals allerfre) Of ben ik nu te kort door de bocht?

Ik nog wel wat vraagjes over de verschillende producten/mogelijkheden:

- Allergro kruidenmix: Kan alleen een kilozak vinden, maar niet wat er precies in zit en hoeveel je hiervan per dag geeft?

- Cetirizine: Bij mensen veel bijwerkingen (futloos/moe), bij paarden ook?

- Cyproheptadine: Idem als cetirizine, worden paarden hier ook suf/moe van? En ervaart iemand ook de vreetbuien die je paard er van kan krijgen? (volgens de bijsluiter bij mensen)

- Spirulina: Hoeveel geef je hiervan per dag? En eet een paard de tabletten, of moet ik op zoek naar poeder?

Bedankt weer voor het meedenken, ik ben echt nog zoekende. Hoop dat de tandarts een slechte kies vindt en dat het schudden dan over is, maar dat zal wel niet. Ben me dus al aan het voorbereiden op meer onderzoek door de dierenarts, tot die tijd maar even doormodderen

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:41

Hoi graffi86: van de spirulina zou je 10-20 gram per dag moeten geven. Wel in combinatie met magnesium en melatonine volgens het onderzoek.

Ik las ook verder op internet dat bij mensen met hooikoorts vaak sculellariae van Solgar gegeven wordt. Of te wel glidkruid. wie is hiermee bekend? Hoeveelheid gram per dag weet ik dus niet