[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:23

Een andere stal is wat ik heb gedaan en dat heeft heel goed uitgepakt.
Mijn merrie heeft nagenoeg geen hinder meer van ZE en kan veel zonder deken de wei op, nu toch zeker 50% van de dagen.
We staan nu zo'n 15 km verder dus in dezelfde regio.
De grote verschillen:

Weg van de bosrand

Weides in open veld met bijna altijd wind en paardengras, oude stal voormalig koeienweides

Zandpaddocks met hooi van paardengras, oude stal rijkere voordroog en geen paddocks beschikbaar.

Oude stal grotere groepen, wijze van houden/voeren afgestemd op de gemiddelde behoefte.
Nieuwe stal met 2 paarden die ong dezelfde behoefte hebben, voor mijn paard is dat nog een Groninger.

Naar keuze 24/7 buiten of 's nachts stal. Voor mijn paard is dat nu nog stal maar we willen gaan kijken wat er gebeurd als ze 's nachts met deken op in de paddock gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:23

Is wel fijn als je ergens staat waar je gewoon meerdere opties hebt.
Is bij ons dan gelukkig wel zo, appie zou ook veel zieker zijn als hij in gras stond.
Maar gaat prima zo.
Zijn hoofd knapt ook langzaam wat op.

Afbeelding

tiwi1969

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:25

Als je ze aan huis hebt dan ben je zelf de gene die beslist, dan kan je toch een fijne zandpaddock maken.

Waar een wil is is een weg.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:37

tiwi1969 schreef:
Als je ze aan huis hebt dan ben je zelf de gene die beslist, dan kan je toch een fijne zandpaddock maken.

Waar een wil is is een weg.

Denk je er ook even aan dat er mensen zijn die ze aan huis hebben maar ruimte moeten huren waardoor je niet zomaar van alles kunt maken?

Ja, ik heb ze aan huis. Nee, ik ben niet in de gelegenheid om een paddock aan te leggen. Hoe graag ik dit ook had gewild. Geloof me, als het had gekund had die er allang gelegen.

Buiten het feit om dat ik een leven lang op zand geen leven voor een paard vind.
Zodra het zo erg wordt dat ze niet meer op gras kunnen houd het voor mij echt op. Een paar uur paddock prima, maar ik ga ze geen 24/7 op zand zetten. :n Daar zou ik die van mij echt doodongelukkig mee maken. Zelfs als ze altijd hooi ter beschikking hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:47

Ik heb mazzel dat wij op stal rondom de weilanden dus looppaden hebben.
Appie zijn groep kan voor bij de loods eten, en drinken.
en ze kunnen wel een wei op waar ze af en toe een klein strookje gras bij krijgen,of rondom die wei lopen
Beweging dus,en afleiding in de vorm van grasjes zoeken op die paden

Afbeelding

Dit idee, de foto is genomen vanaf de plek waar het water staat, dan kunnen ze links of rechts rondom de wei en je ziet ze in de verte ook op de wei lopen waar dus af en toe een strookje bij komt.
Dat werkt voor hem toch het beste.

En hier zie je dan hoe het gras is
Afbeelding

Dus geen paddock en geen zand

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:49

Kijk, dat is echt ideaal! Beweging en toch nog het een en ander aan gras.

Maar alleen een zandpaddock met wat stengelig hooi(want owee als het te rijk is), nee. Nooit :n
Als ik zie wat ze hier nog rond lopen op een dag, dat ga je niet redden in een zandpaddock.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:51

Ik sta hier ook al zowat 11 jaar,ben er heel blij mee!! :D

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:54

Dat ziet er mooi uit hierboven!

Mijn paard heeft ook aanzienlijk meer jeuk op het rijke gras. Hij staat nu op het gras met een masker, en merk dat dat wel helpt. Op bemest koeienland was het drama.. vorige stal in onbemest natuurgebied ging het erg goed. Dus hangt ook wel van het soort gras af.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:45

Ik mag wat betreft locatie nu ook niet klagen. Ze staat met haar eczeem nu midden in de polder waar idd heel vaak wind is en dat scheelt! Ik heb mijn eigen paddock met schuilstal en poortje naar eigen weide. Ik kan dus helemaal mijn eigen weide en voerschema bepalen. Behalve wat jeuk op het hoofd en beetje geschuurde manen gaat het heel goed.. Ja.. haar buik moet ik in de gaten houden maar derfen helpt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:20

Froukje schreef:

Maar alleen een zandpaddock met wat stengelig hooi(want owee als het te rijk is), nee. Nooit :n
Als ik zie wat ze hier nog rond lopen op een dag, dat ga je niet redden in een zandpaddock.

Tja, ik zie mijn paard idealiter ook in een vol, groen weiland. Maar de gezondheid van mijn paard laat dit niet toe. Die is naast IR net bevangen geweest. Dus de aversie die jij voelt tegen het zandpaddock met stengeltjes hooi, voel ik bij gras. :o
Dus tja, dan kan ik het wel anders willen, maar de dierenartskosten en dus de gezondheid van mijn paard doen mij anders besluiten.
Ik sta bij Ellen op stal en had hem het liefste in die groep gehad, is echt perfect, maar voor nu helaas nog teveel. Maar gelukkig bij ons wel de mogelijkheid om m op zandpaddock met bestrating, schuilstal, bomen en onbeperkt arm hooi te zetten. Couldn't be happier :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:25

Jotoma schreef:
Froukje schreef:

Tja, ik zie mijn paard idealiter ook in een vol, groen weiland. Maar de gezondheid van mijn paard laat dit niet toe. Die is naast IR net bevangen geweest. Dus de aversie die jij voelt tegen het zandpaddock met stengeltjes hooi, voel ik bij gras. :o
Dus tja, dan kan ik het wel anders willen, maar de dierenartskosten en dus de gezondheid van mijn paard doen mij anders besluiten.
Ik sta bij Ellen op stal en had hem het liefste in die groep gehad, is echt perfect, maar voor nu helaas nog teveel. Maar gelukkig bij ons wel de mogelijkheid om m op zandpaddock met bestrating, schuilstal, bomen en onbeperkt arm hooi te zetten. Couldn't be happier :D

Maar zoals ik eerder al zei, mocht het zover komen dat zulke dingen aan de orde zijn is het voor mij afgelopen, want dat vind ik geen paardwaardig leven.

Maar goed, dat moet ieder voor zich beslissen natuurlijk.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:54

Hmm.. maar zonder gras maar met hooi en veel buiten met zo min mogelijk jeuk lijkt me toch echt fijner dan gras en jeuk. Ik zie de mijne ook graag in het gras maar zodra ze dag op gras staat jeukt ze zich gelijk kapot. Dan liever geen gras.

Nu gaat het prima voor zover mogelijk en paard doet het beter dan ooit! Ze heeft haar hooi en dat vind ze prima hoor. Als ze maar kan eten.

Maargoed. Ieder zijn mening. Ik vind dat mijn paard echt een prima paard waardig leven leid op deze manier zonder teveel jeuk.. :))

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:59

wendy1987 schreef:
Hmm.. maar zonder gras maar met hooi en veel buiten met zo min mogelijk jeuk lijkt me toch echt fijner dan gras en jeuk. Ik zie de mijne ook graag in het gras maar zodra ze dag op gras staat jeukt ze zich gelijk kapot. Dan liever geen gras.

Nu gaat het prima voor zover mogelijk en paard doet het beter dan ooit! Ze heeft haar hooi en dat vind ze prima hoor. Als ze maar kan eten.

Maargoed. Ieder zijn mening. Ik vind dat mijn paard echt een prima paard waardig leven leid op deze manier zonder teveel jeuk.. :))

Ik sluit me echt aan bij jou... Ik wordt er zo verdrietig van als ik mijn paard zo zie schuren (tot bloedens toe na een paar minuten), en hopeloos in de wei zie rondlopen zoekend naar iets waar ze tegen kan schuren omdat ze gek wordt van de jeuk...
Bij die van mij kwam weliswaar uit een allergietest dat ze allergisch was voor een aantal soorten grassen. Mede daardoor hebben wij besloten om haar de komende tijd helemaal van het gras te halen en op een zandpaddock te zetten met lekker veel hooi.

Liever een jeuk-vrij en blij paard dan een paard met veel jeuk in een mooie wei.. :(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 02:04

Ben ik dan de enige die ook zonder gras een paard heeft dat flink jeukt? Het verschil met op het gras is echt nihil. Wel onbemest gras. Mijn hooi is ook grof en onbemest. Paard krijgt verder alleen vitalbix. Vanwege haar leeftijd (geb 2015) groeit ze nog erg hard en wil ik haar dus wel op het gras hebben. Ik heb de luxe te kunnen kiezen, heb ze in eigen beheer. Alleen op stal met zonsondergang zou lastig zijn ivm onbeperkt werken en ander paard wat echt een hekel heeft aan op stal.

Kayleigh, waar heb je die allergietest laten doen, hoe werkt dat en wat kost dat ongeveer?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:19

Ik vind een paard zonder hoefbevangenheid kunnen laten leven én met minder jeuk, ook paardwaardiger dan op t land gooien.
Maar idd, ieder zn mening.

@caily: nee hoor, mijne heeft ook nog steeds jeuk. Ik hou t bijna helemaal onder controle met deken en derfen. Alleen zn hoofd en benen hebben nu nog wel plekken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:24

Mag ik jullie vragen wat voor een deken jullie voor een fries met tinkerbloed aanraden?

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:01

Mijn paard stond voorheen 24/7 op het land met strookbegrazing. Dit was echt te veel voor hem en hij jeukte zich de blubber.
(Deels) op de paddock was echt geen optie, want geen paddocks beschikbaar etc.

Toen hebben we maar zelf gehobby't en een stukje op het land afgezet.
Zo'n stukje lopen ze snel genoeg stuk en tadaaaa een paddock!
Hij staat er alleen s nachts op met hooi en overdag lekker met z'n vriendjes op het land met strook begrazing :j
Wat een verschil met vorig jaar! Het gaat tot nu toe heel goed, dus daar ben ik erg blij mee.

Afbeelding

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:03

Het is ook een proces waar je doorgaat... eerst had ik zoiets van... nee in de zomermaanden - 6 maanden volledig op gras. Paard kreeg steeds meer jeuk, jaar er op iedere week wassen, leek even goed te gaan in combi met derfen. Weer een jaar later deed de derfen niets en stond ze stijf van de jeuk (ze is allergies voor insecten, gras, bomen etc ongeveer alles dus!). Toen toch de overstap naar een eczeemdeken... die heeft ze nu voor het tweede jaar altijd op. Niet afdoende, ik was haar weer 1x per week, ze krijgt beperkt weidegang en heel arm hooi. Dat hooi krijgt ze in haar stal, waar ze wel uit kan het paddock op. Waardoor zij bij de schemering altijd binnen kan staan. Jeuk is nu onder controle maar weg? nee! Elk jaar verleg ik mijn grenzen... als je me vijf jaar geleden had gezegd dat ze maar 4 uur met graasmasker op de wei zou staan onder een eczeemdeken, zou ik je voor gek hebben verklaard. Maar in tussen tijd ben ik daar naartoe gegroeid en is het zo iedergeval beheersbaar.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:07

@Caily Ik heb dat laten doen bij Equidoc. Wij hadden het vermoeden dat het bij haar niet alleen zomereczeem was omdat wel of geen deken op bij haar geen/weinig verschil maakt. Dus toch maar getest.
Ik was uiteindelijk alles bij elkaar (met bloedprikken en consult etc) ongeveer 160 euro kwijt.
Nu gaan we haar dus binnenkort op een paddockje zetten.

Ik vind het alleen een beetje spannend. Mijn paard komt dan alleen op de paddock te staan, de rest staat er naast in het weiland. Overdag zal het wel goed gaan maar ik denk dat ik haar voorlopig toch snachts bij de rest op de wei laat. Hopelijk heeft dus wel wat effect :(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:56

sunny43 schreef:
Het is ook een proces waar je doorgaat... eerst had ik zoiets van... nee in de zomermaanden - 6 maanden volledig op gras. Paard kreeg steeds meer jeuk, jaar er op iedere week wassen, leek even goed te gaan in combi met derfen. Weer een jaar later deed de derfen niets en stond ze stijf van de jeuk (ze is allergies voor insecten, gras, bomen etc ongeveer alles dus!). Toen toch de overstap naar een eczeemdeken... die heeft ze nu voor het tweede jaar altijd op. Niet afdoende, ik was haar weer 1x per week, ze krijgt beperkt weidegang en heel arm hooi. Dat hooi krijgt ze in haar stal, waar ze wel uit kan het paddock op. Waardoor zij bij de schemering altijd binnen kan staan. Jeuk is nu onder controle maar weg? nee! Elk jaar verleg ik mijn grenzen... als je me vijf jaar geleden had gezegd dat ze maar 4 uur met graasmasker op de wei zou staan onder een eczeemdeken, zou ik je voor gek hebben verklaard. Maar in tussen tijd ben ik daar naartoe gegroeid en is het zo iedergeval beheersbaar.

Eens, ik had vijf jaar geleden ook niet gedacht dat mijn paard 24/7 buiten zou staan met onbeperkt hooi.
Een strostal voor de nacht en overdag in het gras was mijn ideale plaatje. Maar dat werd door een stofallergie een vlasstal, daarna max 5 uur gras per dag, toen 3 uur gras per dag en nu 24 uur buiten op onbeperkt hooi bevalt verreweg het beste.

@kayleigh: mijn paard staat nu helaas ook even alleen, er staan paarden naast waar hij ook mee kriebelt, maar helaas niet in zijn paddock ivm aanhoudende problemen (bevangen, zweer, loslatende zool) waardoor hij niet goed loopt en hij op rust moet.
Als ik mijn paard wel even samen zet heeft hij daar heel even oog voor, maar wil dan liever de grasjes aan de bakrand aan opknabbelen. Dus voor nu vervelend dat hij alleen in paddock staat, maar het gaat goed. Maar het is hopelijk iets tijdelijks. Maar voor t zelfde geldt gaat het bij jouw paard ook goed.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:01

Ik vraag me wel af waarom er steeds meer paarden zijn die die allergie ontwikkelen.

In mijn vroeger tijd, stonden paarden de hele dag buiten. Er werd niet gekeken naar het soort gras.
Elk paard keer standaard een schep dravers brok. ook de haflingers en fjorden.
Muggen en dazen waren er toen ook al.
Vliegen/ eczeemdekens bestonden niet, maar ik kan me ook niet herinneren dat dat nodig was
Heel soms was er een paard met een pleeborstel staart, maar vaak was dat van zweet en niet van muggen.
En na een keer wassen ook weer voorbij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:12

Bruintje, voor mij valt dat in 'vroeger was alles beter'

Ik denk dat er veel meer aandacht is gekomen voor het welzijn van het dier (soms doorslaand in vermenselijking).

Kreeg gerust van een 'oud boertje' een paard welke kaal was aan staart en manen, dikke manenkam en alles er op en aan. Maar zomereczeem nog nooit van gehoord.
Dat de kennis er niet was betekend niet dat de kwaal er niet was.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:17

Nee het valt echt niet in vroeger was alles beter.

Ik heb het niet over oude boertjes, ik heb het over eigen ervaring.
Dat ik me van die tijd geen ernstig kaal geschuurde paarden herinneren.
Terwijl ik toch erg veel paarden heb gereden.
En nu heb ik er zelf ook met deken staan.

Ik vraag me dus echt oprecht af hoe dat kan.
Is dat door klimaat verandering? Nu sneller nat? benauwd weer?
Komt de knut nu meer voor dan toen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:27

We hebben ook ander gras. Er word anders bemest. Viezere lucht, zwaardere metalen in de grond.
en daar hebben de dieren natuurlijk ook last van. :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:55

bruintje123 schreef:
Nee het valt echt niet in vroeger was alles beter.

Ik heb het niet over oude boertjes, ik heb het over eigen ervaring.
Dat ik me van die tijd geen ernstig kaal geschuurde paarden herinneren.
Terwijl ik toch erg veel paarden heb gereden.
En nu heb ik er zelf ook met deken staan.

Ik vraag me dus echt oprecht af hoe dat kan.
Is dat door klimaat verandering? Nu sneller nat? benauwd weer?
Komt de knut nu meer voor dan toen?

Inderdaad zag je het vroeger ook veel minder naar mijn ervaring. Ik denk inderdaad dat het te maken heeft met oa de klimaatverandering. Extremere variatie in weersomstandigheden en waarschijnlijk ook wel meer knutten.