[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:34

Vandaag voor het eerst ontdekt dat meneer zijn manen schuurt en dan ook de deken erop gedaan. Ik ben nog steeds bang dat de deken hem te groot is, ik heb foto's maar die moeten nog even online gezet worden. Kan iemand zien of de deken past of niet? Hij beperkt in ieder geval niet Alex zijn bewegingen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:49

Ik heb het deken er gisteren uit voorzorg opgedaan. Kijken hoe dat gaat, en als het weer zo blijft begin ik binnenkort ook met derfen smeren

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:05

Hier eigenlijk geen extra last van andere steekbeesten met rijden/trainen. Ik zorg er wel voor dat ik niet te laat ga trainen, ochtend en middag is goed maar ga ik tegen de avond met haar werken wordt ze juist meer gestoken en heeft ze de volgende dag meer jeuk..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:07

Met rijden hertshoornolie op de benen en buik, verder vliegendeken met hals en zadeluitsparing en een vliegenfrontriem. Ja, wij zijn een ware kermisatractie :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:08

Oh hier inderdaad ook hertshoornolie! Heftig spul maar het werkt :D

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:11

Oke, ja want bij die van mij maakt het dus niet uit wanneer ik rij, ze wordt altijd onrustig. Vliegendeken heb ik inderdaad ook, maar dat was bij haar niet afdoende, dat wordt het toch kijken of ik ergens aan hertshoornolie kan komen en kijken of dat werkt.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:14

Derfen met azijn, dettol en water vermengt doet wonderen. Man wat stinkt dat! Staarten van de andere paarden gaan telkens heen en weer maar die van mij maar 1x per uur hihi wat een lucht!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:01

Past deze deken goed of is ie te groot, ik kan zelf niet echt goed oordelen, vind de staartflap alleen wat groot:
Afbeelding

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:02

Past prima naar mijn idee.
Staartflappen zijn altijd reusachtig van die eczeemdekens :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:03

Iemand hier ervaring met de pasvorm van de fedimax.de eczeemdeken.
Heb een zware merrie. Flinke boeg, zware hals, rond geribt.
Vindt de boett toch te strak rond de hals zitten. Dat gaat haar manen weer verstikken en vallen ze over 3 weken alsnog uit.
Dus zoek nu een.oplossing.
De Rambo SIH zit ook te strak. En de Bucas deken past ook niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:03

Deken van de shet hierboven past keurig.
Wat is ie nog maagdelijk wit zeg ;-)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:06

Ik gok morgenochtend al niet meer :D
Ik had hem er net vandaag opgelegd. Pony betrapt op specifiek schuren aan de manen, dus ja, dan per direct de deken erop.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:18

Kan iemand mij helpen?

Vandaag ontdekte ik iets, wat ik een maandje geleden ook al 2x heb ontdekt. Mijn mini-Shetlander hengstje heeft wondjes. Vooral op de schoft en rondom die plek. Ze zijn even groot als ongeveer twee duimen, rood/rozig aan de onderkant met een flinke korst erop. Ik was hem vandaag aan het borstelen & heb ik dus de hele korst eraf gehaald. (Ik weet het, niet goed, maar hij vond 't een heerlijk kriebelplekje. Ik wist daarvoor ook niet dat 't wondje er zat. ) Op zijn rug krijgt hij meerdere kale plekken en schuurt enorm sinds een dag of 2. Voor zover ik weet is hij gezond en heeft hij geen gebreken. Ivm brand op mijn stal is hij voor deze 3 weken verplaatst naar een andere stal met meerdere (andere) paarden. Hij stond op mijn stalletje altijd 24/7 buiten, helaas nu maar een uurtje of 3/4. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Als dit langer aanhoudt, vragen wij de DA om advies. Alvast bedankt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:43

Viktor238 schreef:
Kan iemand mij helpen?

Vandaag ontdekte ik iets, wat ik een maandje geleden ook al 2x heb ontdekt. Mijn mini-Shetlander hengstje heeft wondjes. Vooral op de schoft en rondom die plek. Ze zijn even groot als ongeveer twee duimen, rood/rozig aan de onderkant met een flinke korst erop. Ik was hem vandaag aan het borstelen & heb ik dus de hele korst eraf gehaald. (Ik weet het, niet goed, maar hij vond 't een heerlijk kriebelplekje. Ik wist daarvoor ook niet dat 't wondje er zat. ) Op zijn rug krijgt hij meerdere kale plekken en schuurt enorm sinds een dag of 2. Voor zover ik weet is hij gezond en heeft hij geen gebreken. Ivm brand op mijn stal is hij voor deze 3 weken verplaatst naar een andere stal met meerdere (andere) paarden. Hij stond op mijn stalletje altijd 24/7 buiten, helaas nu maar een uurtje of 3/4. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Als dit langer aanhoudt, vragen wij de DA om advies. Alvast bedankt

Krijgt hij nu iets anders als eerst. Bv qua voer ? En zie je hen ook schuren. Zie je geen luis ? En vind hij het akelig lekker dat je hem krabt ?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:04

Marjo89 schreef:
Viktor238 schreef:
Kan iemand mij helpen?

Krijgt hij nu iets anders als eerst. Bv qua voer ? En zie je hen ook schuren. Zie je geen luis ? En vind hij het akelig lekker dat je hem krabt ?

Hij krijgt hetzelfde voer, luis weet ik niet & hij vind het heerlijk als ik hem op die wondjes kriebel?

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:42

Hoi Allemaal,

Ik heb het topic al een beetje doorgespit en zie dat jullie Derfen gebruiken bij jullie eczeem paarden.
Gebruiken jullie de creme of de lotion?
Hebben jullie verder nog tips waar ik op moet letten en wat ik er mee kan doen?
Hij is in de beginnende fase van ZE nog, moet ik hem dan wel of niet onder deken zetten?
Poedertjes enzo inwendig geven kan op dit moment niet,ivm zn darmen waar we al mee aan de kwakkel zijn.
Wil hem dus niet nog meer poedertjes ed bij gaan geven,als het NIET per sé hoeft.

Graag hoor ik jullie tips ! Vast bedankt !

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:54

obelix schreef:
Hoi Allemaal,

Ik heb het topic al een beetje doorgespit en zie dat jullie Derfen gebruiken bij jullie eczeem paarden.
Gebruiken jullie de creme of de lotion?
Hebben jullie verder nog tips waar ik op moet letten en wat ik er mee kan doen?
Hij is in de beginnende fase van ZE nog, moet ik hem dan wel of niet onder deken zetten?
Poedertjes enzo inwendig geven kan op dit moment niet,ivm zn darmen waar we al mee aan de kwakkel zijn.
Wil hem dus niet nog meer poedertjes ed bij gaan geven,als het NIET per sé hoeft.

Graag hoor ik jullie tips ! Vast bedankt !

Gewoon de deken erop :) voorkomen is beter dan oplossen
Inwendige poedertjes en dergelijke ben ik zelf geen voorstander voor. Hooguit een klein beetje knoflook door het voer heen.

Momenteel heb ik mijn pony jeukvrij staan door een deken, het smeren van derfen en 1 x per week wassen met derma shampoo van de Epplejeck. Ze heeft momenteel echt geen jeuk :) gaat super!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:09

Marjo89 schreef:
Viktor238 schreef:
Kan iemand mij helpen?

Regenschurft?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:51

Hier de deken ook op sinds gisteren, eigenlijk net iets te laat want ik merkte dat ze jeuk had tijdens het poetsen en ze had ook haar buik al wat geschuurd.
Omdat ze nog niet door dr wintervacht heen was heb ik het steeds uitgesteld om de deken op te leggen (en ook omdat ik altijd weer zo baal van die stomme deken..).

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:05

Hoi, ik kom even weer binnenvallen ;)
Laatst heb ik Derfen gekocht, maar ik kan niet op de verpakking vinden hoevaak je dat erop moet doen.
Mijn haf had eind afgelopen zomer/begin herfst symptomen van maneneczeem(ze is bijna 5 )begon te schuren met haar manen,een klein stukje maar,maar toch...
Nu heb ik Derfen lotiongekocht , en dat doe ik 1x in de week op de maneninplant ,daar waar ze toen schuurde.
Is dat genoeg of moet je dan de hele hals zeg maar doen?
Ik wil haar liever niet meteen een deken om doen,omdat ze ook met andere paarden staat, en bang ben dat die andere paarden eraan gaan trekken,en nu heeft ze totaal nog geen jeuk (afkloppen)maar zodra ik merk dat ze wel gaat schuren dan gaat er wel een deken op.
Iemand nog tips over dat derfen?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:11

Hier (achterhoek) ook al de deken opgedaan van het weekend. Om de jeuk te voorkomen. Waren nog geen tekenen..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:39

Deken ook op. Beginnende kriebel.
Balen, laat ze liefst zo lang mogelijk bloot ook ivm rui.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:45

Ik zag vandaag dat mijn paard de staart had geschuurt, heel iets maar gelukkig. Uit voorzorg toch maar wat derfen erop gesmeerd.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:46

Durante schreef:
Hoi, ik kom even weer binnenvallen ;)
Laatst heb ik Derfen gekocht, maar ik kan niet op de verpakking vinden hoevaak je dat erop moet doen.
Mijn haf had eind afgelopen zomer/begin herfst symptomen van maneneczeem(ze is bijna 5 )begon te schuren met haar manen,een klein stukje maar,maar toch...
Nu heb ik Derfen lotiongekocht , en dat doe ik 1x in de week op de maneninplant ,daar waar ze toen schuurde.
Is dat genoeg of moet je dan de hele hals zeg maar doen?
Ik wil haar liever niet meteen een deken om doen,omdat ze ook met andere paarden staat, en bang ben dat die andere paarden eraan gaan trekken,en nu heeft ze totaal nog geen jeuk (afkloppen)maar zodra ik merk dat ze wel gaat schuren dan gaat er wel een deken op.
Iemand nog tips over dat derfen?

Ik smeer het op de geschuurde plekken, en verspreid over de manen kam nog een beetje. 1 a 2 keer per week smeren is wel voldoende, dat zul je ook wel merken want de lucht ruik je na een paar dagen nog. :')

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:13

Hier vooralsnog geen kriebel gelukkig! Ook nog geen deken op, maar vandaag wel een deken aangeschaft!

Was bij de EJ en was van plan de eigen merk eczeemdeken te kopen, tot ik deze zag liggen. Nieuw binnen bij EJ, de Shires Sweet Itch Chombo. De stof is heel anders dan de 'gewone' eczeemdekens, veel steviger, maar alsnog erg ademend. Lijkt me een fijne deken. Omdat ik de hals van die bruine eczeemdekens vaak ana de korte kant vind en daarmee het hoofd ook niet beschermd is vind ik deze deken ideaal met de oortjes erdoor. Hals is zelfs aan de lange kant, maar het is absoluut niet storend. Het stofje van het stuk om het hoofd is zacht en rekbaar, dus gaat ook nog niet vervelend zijn om de oren.

Zal 'm eerdaags eens passen bij mijn merrie, had vandaag een andere pony om even snel op te passen.

Betreft deze deken:
Afbeelding