[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:19

Joto, is dat wel zomerexceem? lijkt mij eerder iets van mok, mijten bijv. maar voedselallergie zou dit ook kunnen veroorzaken, overal bultjes/korstjes. Ik heb de historie niet gelezen van je paard, wat je allemaal geprobeerd hebt/laten onderzoeken?

Zomerexceem kunnen idd blaasjes veroorzaken, die openknappen. Het is de reactie op de beet van het mugje.

EJ deken schijnt lang zo sterk niet te zijn als de Rambo trouwens! Ook de hoofdkap vind ik niet mooi aansluiten op de foto.
Er loopt een topic over trouwens, missch wel even interessant om te lezen.

Ik vind dit ook wel interessante van HH (nieuwste van 2011)
http://www.medhorses.nl/Images/ProductI ... 1cb130.jpg
Wel weer vrij duur hoor in verhouding met de Rambo, maar missch is het wel wat :P

Joto

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:36

Ja het is 100% exceem.. Ze is een extreem..Daarom is het ook zo sneu, ze is nog maar 2 jaar.

Ik moet morgenmiddag naar de kliniek met ander paard, en daar wil ik dit ook eens voorleggen.
Voedeselallergie is niet onderzocht, maar vindt dat nog wel een goed punt ja. Andere kant.. Wat de deken nu bedekt.. Gaat wel heel goed

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:51

Heaven zit nog goed in haar manen en staart! Gaat goed dit jaar, geen dikke plukken uit de manen, de hele hals heeft nog bedekking. :D

Afbeelding
Afbeelding

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:57

Joto schreef:
Ja het is 100% exceem.. Ze is een extreem..Daarom is het ook zo sneu, ze is nog maar 2 jaar.

Ik moet morgenmiddag naar de kliniek met ander paard, en daar wil ik dit ook eens voorleggen.
Voedeselallergie is niet onderzocht, maar vindt dat nog wel een goed punt ja. Andere kant.. Wat de deken nu bedekt.. Gaat wel heel goed

Ik heb twee excemers helaas.
Bij de oudste gebruikte ik altijd Cojosol producten.
Haar manen en staart zijn weer super.
Maar haar hoofd en hals en beentjes, zijn het zelfde als jouw foto's.

Voor de kleine, die sinds dit voorjaar schuurd, hielp de Cojosol niet voldoende.

Voor haar heb ik Derfen gekocht. Direct de tweede dag al verschil te zien.
Ik heb het hoofd en de rest van de andere pony nu ook met Derfen behandeld en na een week is nagenoeg
alle exceem uitslag verdwenen. Ik kan zelfs haar hoofd weer aaien.

Ze staat bij huis en op stal heeft ze geen deken op, op het land wel.
De kleine staat 24/7 zonder deken op het land.

Sterkte met je paardje :(:)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:02

Muzefee, ziet er top uit hoor! Mijn paard ziet er ook weer erg goed uit, manen groeien weer en staart is netjes.
Vorig jaar was zijn vacht helemaal dof en had manen volledig af geschuurd en staart was een borstel.

resultaat tot nu toe *\o/*
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AHZ6KSDC.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:10

Ik heb een tijd hier meegelezen maar nog geen antwoord op mijn vraag gevonden.

Mijn paardje schuurt sinds een week of 2 ineens flink. Ik heb haar gewassen met teatree shampoo en een eczeemdeken geleend van een stalgenoot in de hoop haar wat verlichting te kunnen bieden.
Inmiddels staat ze iets langer dan een weekje onder de deken, maar de jeuk is nog net zo hevig als op dag 1.

Ze heeft geen korsten, schuurt haar manen alleen kort maar niet tot bloedens toe, en ik zie alleen veel huidschilfers (die ik weg was). Ik twijfel dus of het wel zomereczeem is..

Hoe lang duurde het bij jullie paarden voor de jeuk wat verminderde dmv de deken?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:17

Kimmey, dat kan wel een aantal weken duren hoor. Vooral schuurgedrag kan gewoonte zijn geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:20

Okee dan wacht ik het nog een aantal weken af.

Het schuren doet ze alleen op de poetsplek waar ze met haar hals onder de stang door kan en zo kan schurken.
Ik weet dat het door schuren alleen maar erger kan worden dus zet ik haar op een andere plek waar ze dit niet kan doen. Erg veel schuren kan ze dus op het moment gelukkig niet.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:22

Super Muzefee!!

Cojosol werd gebruikt op een stal waar ik kwam, maar vondt die uitkomst daar zo slecht, ondanks deken toch schuren enz, werd niet opgegeten (Anti-vlieg is super overigens), wil dat best zelf nog eens een kans geven, maar daar het zo prijzig is, ik de uitkomst heb gezien, valt dat eigenlijk af.

Derfen gaan we zeker nog proberen!

Heb nog een lichte excemer staan, en die heeft er baat bij, om gewoon voor de vliegen op stal te komen, geen brok en rommel erin en goed aan het werk.

Die is binnen 4 jaar van bloed en korsten naar een meter behang gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:31

Zou mijn pony voldoende hebben met 1 stuk weide waar hij zomer & winter op staat en het moet doen met dat gras wat erop staat? Uiteraard, als het heel weinig is zal er bijgevoerd worden, in de vorm van 'gras' of hooi (dat gras is een soort natter hooi, weet niet precies of daar nog iets speciaals mee is?). Verder kan er dan gekeken worden naar iets van bijkomende vitaminen enzo, maar de hoofdzaak zou dus (weinig) gras/hooi zijn ... Zou hij het daar goed op gaan doen?

Verschil met nu is dat er wel stripbegrazing is, maar dat hij eigenlijk altijd in een 'vers' stuk weide komt. De paaltjes worden dan verplaatst en dan hebben ze weer een vol stuk, bijna kniehoog gras, ter beschikking. Zodra het hele perceel afgegeten is gaan ze naar een ander perceel en wordt perceel 1 weer bijgezaaid ... Misschien is dit gewoon too much voor hem?

Verder lijkt hij dus nooit te schuren, er zijn nooit schilfertjes en al helemaal geen wondjes in z'n manen of op z'n hals, en in z'n staart al helemaal niet ... Maar er verdwijnen dus wel manen :+ Als ik de deken niet zou hebben zou hij zich wel openschuren volgens mij. Dus hij heeft het maar licht, maar er zit toch iets niet goed .. Dus ben nu zoekende of een andere manier van stalling/houden hem misschien niet beter zou bekomen...

Edit; ik ben een beetje twijfelend/zoekende omdat je leest dat kort gras helemaal niet gezond is (maar wel weer zou kunnen als ze voldoende hooi bijkrijgen?) maar dat je paarden die te dik zijn enzo best op een schrale/kale weide zet (met hooi) .. Wat is dan het verschil?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:12

beste voor hem zou zijn als hij op dat stuk blijft staan wat afgegeten is en dan aanvullen met een pluk hooi.
zo staat appie ook en dat gaat nog het beste :j

je zegt dat er gevoerd word met een soort nat gras..dat is kuil.
heb je al eens wat gelezen op de site van voervergelijk?
het is toch echt het beste als je je wat gaat verdiepen in paardenvoeding,dan weet je straks heel goed wat goed is voor jouw dier en wat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:22

Is kuil niet groenig? Dit is echt geel, maar niet echt droog.
Ik doe al niks anders dan lezen & kijken & vragen en ik weet het nog steeds niet. Ik word er stilaan wanhopig van ^)

Dus eigenlijk zou het beste voor hem zijn zijn eigen stukje weide en als daar niet meer voldoende op staat hooi bijgeven?
Maar dan heeft hij toch maar een hele korte periode gras? Of zie ik dat verkeerd? (vind het moeilijk inschatten).

Wat mij bv. opviel is dat de stukken die afgegraasd worden geel zijn, terwijl ik op nog andere plaatsen kom waar weides zijn waar paarden constant op staan en die zijn nog gewoon groen? Nu was ik dit aan het lezen:
http://www.bio-ron.com/index.php?option ... &Itemid=93
http://www.bio-ron.com/index.php?option ... &Itemid=93

Staat ook ergens een stukje van in, zou het kunnen dat het gras dan toch niet zo ideaal is? Qua bemesting enzo dan, wat ook weer invloed kan hebben op je paard. (daar ken ik dus echt helemaal niks van).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:16

Heb ondertussen ontdekt dat kuil niet groenig is, maar dat het waarschijnlijk inderdaad kuil is. Kan mijn post niet meer editten. Gewoon hooi is dan beter? Omdat er blijkbaar veel eiwitten in kuil zitten. Of lees ik het verkeerd?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:36

kuil wordt minder lang gedroogd dan hooi en bevat dus idd ook meer ... kan goed zijn (voor dun paard) en minder handig voor dikker paard. het is meer bedoelt voor koeien. Moet wel eerlijk bekennen dat mijn pony en paard (pony is eczemer) beide kuil krijgen maar je hebt vel verschillende typen kuil.Onze kuil is zelf gemaakt en (bijna) zo droog als hooi ekel zit plastic omgewikkeld omdat ik het niet binnen kan opslaan. mjah als je kuil als kuil ergens aankoopt is het nooit zo droog eigenlijk. ik snap ook niet hoe iedereen die korte landjes zo groen houdt :S bij mij krijgen ze strookbegrazing en als ik klaar ben met een landje is dat ook gewoon geel en duurt ook wel even voordat het weer groen wordt denk dat dat te maken heeft dat het zo lang heeft gestaan en dat de paarden het groene afeten en het onderste geel is en ze vertrappelen ook wel wat, terwijl als paarden lang op groot stuk gaan ze het kort houden en dus groen blijft (omdat als het gras lang wrodt het onderste stuk geel wordt omdat niet n zon staat) enfin zoiets denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:02

Het zou kunnen :j Ik zou het niet weten :+
Is het 1 dan nog beter/slechter dan het andere? Want moet dat geel gras niet extra veel moeite doen om terug groen te worden? (was er niet zo ergens iets dat het dan onder stress zeg maar bepaalde dingen ging produceren?)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:10

hier weinig last van maar duurt hier ook zeker 6-8 weken voor ik terug ben bij het stuk wat geel was en geloof mij dan ziet het niet meer geel uit ;). maar mijne krijgen ook elke dag maar zo veel gras bij dat ze nog hooi bij moeten eten }> alleen als we van landje verwisselen soms eerste dagen meer gras omdat het stukje wat ze dan hebben anders te klein is voor hun 2 (ze hebben naast weiland altijd stuk rond de stal en gang naar voren naar de drinkton).

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:06

Joto schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VJAVTS6T-D.jpg
Bovenbeen

Benen ga ik kaal scheren, kan ik de schade beter bekijken + behandelen. Dit been is rechtsvoor, maar het zijn alle benen.

Foto's van de hals en hoofd.. alleen via pb, die wil ik niet openbaar hebben, omdat het gewoon zielig is.

Mijn pony zijn nek ziet er precis zou uit. Mag ik via PB de foto's van de hals en hoofd mogen? Mag ik ook weten waarmee je het behandeld?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:22

de voedingswaarde van gedroogd gras/hooi/kuil/voordroogkuil ligt altijd aan tijdstip van maaien en bemesten.
en nergens anders aan!

1e snee hooi kan veel en veel meer voeding bevatten dan 2e snee uitgebloeide kuil!!

zie (wederom) www.voervergelijk.nl
staat van alles op over hooi kuil etc...

appie krijgt geen hooi meer,hij gaat er van hoesten,kuil doet hij het veel beter op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:24

Hmm ok, dank je wel :+
Nuja, we kunnen nog altijd zien natuurlijk, als het 1 niet blijkt te werken kan nog altijd het ander geprobeerd worden :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:30

ja tuurlijk,wie weet komt er wel iets wat werkt :j

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:08

Joto, met scheren loop je het risico dat je paard nog gevoeliger reageert op de mugjes.
Ik snap dat je het dan beter kunt bekijken, maar het haar eraf heeft ook een heel groot nadeel + dat je het kunt infecteren met bacteriën door scheren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:27

jojo kun je niet beter zo'n been-deken geval aan de deken doen? (jongens wie heeft de link nog? je weet wel, van bij zo'n Boett-achtige deken, met van die sliertjes enzo? )

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:48

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:42

wow hahaha :P die ik bedoelde was bruin, maar goed whatever works ;)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:25

:wow: dat is nog eens ingepakt maar idd miss wel oplossing als ze het heel houden