Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:58

Dat voeren zet me wel tot denken. Als ik binnenkort de DA spreek toch nog eens wat meer overleggen... Lastig ook wat ik met gras moet doen. Food for thought!

Gwendolyn is vandaag op geweest voor haar metamorfose:

Terwijl we al begonnen waren, snel nog even een foto gemaakt van "ervoor".
Afbeelding
Afbeelding

Halverwege:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En even een half uurtje doorluchten in de wei. Daarna heb ik lekker de winterdeken opgelegd. Komende week hopelijk weer afbouwen als het lekker opwarmt. Zo ziet ze er toch nog erg goed uit voor een 25 jarige! :j
Afbeelding

En 2 tassen vol met Gwendolyn dons:
Afbeelding

Ik heb haar voor de zekerheid 3 streepjes pasta gegeven, maar volgens mij was dat eigenlijk helemaal niet nodig. Ze was vanaf het begin echt onwijs braaf (pasta gegeven en meteen begonnen, dus volgens mij werkte de pasta nog niet eens). Heb zelfs haar hoofd en oren kunnen doen! :+: Daar stribbelde ze wel wat tegen, maar dat mocht geen naam hebben <3 Ik vind haar ook echt opgeknapt sinds ze aan de Prascend zit. Ook zit ze weer veel beter in het vlees. Met name op haar rug en heupen ziet ze er weer veel voller uit en ook de ribben lijken minder "bloot". :j Er kwam een glanzende vacht onder vandaan!
Maar allerbelangrijkste: Wat was ze braaf!! <3 We zijn 2,5 uur bezig geweest! %) Ben erg blij dat ik het heb gedaan!

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:10

Wat ziet ze er goed uit . Zeker voor een 25 jarige met cushing ....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:28

Ze ziet er fantastisch uit voor die leeftijd! :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:08

Ziet er zeker goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:13

die zal een sjans hebben op de wei....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:29

Nondeju , manenkam wordt zachter door aangepast voer . Maar madame stikt van een op andere uur van de jeuk . Breekt het kot af hier om te schuren ....
Ga huilen

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:41

Oh dat is echt niet fijn! Beterschap!

Bedankt voor jullie enthousiaste reacties. Maakt me extra trots! <3

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:44

Zucchero schreef:
Oh dat is echt niet fijn! Beterschap!

Bedankt voor jullie enthousiaste reacties. Maakt me extra trots! <3

Gwen ziet er prima uit!Zón fluffy vacht maakt haar armoedig,als die er af is is het een compleet ander paard!
En zeker jonger dan 25! :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:47

Wat een verschil!!!

Op die eerste foto's schat ik haar 29 a 30
Op die foto op de wei zonder haar.... Zou ik zeggen 15 a 16!!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:57

Ja echt wonderbaarlijk zo, n verschil zonder de vacht ...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:41

Wauw, wat een verschil zeg, toppie hoor! Inderdaad heel ander paard. Vind haar wel wat schraal nog inderdaad, mag best nog meer vlees op maar komt vanzelf goed!
Tip: volgende keer bij billen beginnen of was je even bang dat ze er bang van zou zijn? Dan wordt je resultaat nog wat mooier namelijk!

Valt me wel op dat er velen uit dit topic toch echt moeite hebben met de rui. Als ik Imago vergelijk...die glimt als een spiegel en is er al compleet doorheen...maar die had ik wel begin oktober 2012 eenmaal geschoren gehad. Aankomend jaar denk ik ook niet meer.
Zit erg te twijfelen of ik mijn scheerapparaat zal verkopen...mooi ding nog!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:49

Imago01 schreef:
Wauw, wat een verschil zeg, toppie hoor! Inderdaad heel ander paard. Vind haar wel wat schraal nog inderdaad, mag best nog meer vlees op maar komt vanzelf

Helemaal mee eens. Toch ben ik echt blij met wat er onder het haar vandaan kwam. Het was voordat ik met de prascend begon echt nog erger en ik voer ook echt niet meer zoveel als toen. Komt inderdaad wel goed zo. :j

Was eerste keer in haar leven dat ze geschoren is naar mijn weten. Daarbij kwamen we er eerst bijna niet doorheen op sommige plekken.. Dachten dat het aan de vacht lag, bleken toch de mesjes te zijn :o :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:50

Houdt me aanbevolen als je verkoopt. De mijne was bij mijn oom en die slimmerd heeft hem ook weer uitgeleend en nu is ie kwijt ... grrrr

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:54

Als ik de knoop heb doorgehakt om wel/niet te verkopen, dan zal ik 'um als eerste in dit topic te koop aanbieden voordat ik hem op andere sites plaats natuurlijk!

Zelfde geldt voor alle Cushing-gerelateerde zaken!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:57

:D in de gaten houden dan ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:13

Imago01 schreef:
Wauw, wat een verschil zeg, toppie hoor! Inderdaad heel ander paard. Vind haar wel wat schraal nog inderdaad, mag best nog meer vlees op maar komt vanzelf goed!
Tip: volgende keer bij billen beginnen of was je even bang dat ze er bang van zou zijn? Dan wordt je resultaat nog wat mooier namelijk!

Valt me wel op dat er velen uit dit topic toch echt moeite hebben met de rui. Als ik Imago vergelijk...die glimt als een spiegel en is er al compleet doorheen...maar die had ik wel begin oktober 2012 eenmaal geschoren gehad. Aankomend jaar denk ik ook niet meer.
Zit erg te twijfelen of ik mijn scheerapparaat zal verkopen...mooi ding nog!

Maar imago zat ook nog niet echt in een cushing vacht, hij had wel problemen met zijn vacht, maar echt heel wollig of krullerig was hij nog niet, dus je bent er op tijd bij geweest. Dat scheelt meer dan de helft. Gaat het goed met hem op zijn gevoelige voeten na? Is ie blij om je te zien als je langs komt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:16

urselin schreef:
Focussed schreef:
Dat gevoel had ik dus ook toen ik naar jouw foto keek! Lijkt vrij veel op elkaar! (En zijn allebei oranje natuurlijk :D )

Hihi die kleur doet het em :))
Heerlijke foto's weer van jullie rit! Met dat perenijsje <3

Net de DA gesproken, ze denkt niet dat mijn pony Cushing heeft als ze afgaat op de bloedtest.
Maar raadt het wel aan om over een half jaar te hertesten.
Helaas is de uitslag van insuline heel erg afwijkend en gaat ze in overleg met de internist om een plan op te stellen
De waarde mocht 26 zijn en mijn pony had 110.. |(

Een bloedtest is niet altijd betrouwbaar, sommige paarden testen negatief terwijl ze wel cushing hebben of nog in een voorstadium zitten... Dus enige reserve hierin is toch geboden.

zuchero wat ziet je paardje er fantastisch uit, zeker voor die leeftijd, fijn dat er geen lelijke plekken onder de vacht vandaan zijn gekomen, dat komt namelijk heel regelmatig voor!
Laatst bijgewerkt door fargo op 13-05-13 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:22

Haha, ik ben vorige week geweest bij Imago en toen keek hij me wel even aan maar ik mocht niet dichtbij hem komen. Later wel weer hoor. Imago is daar dikke vriendjes geworden met het paard van een andere bokster, erg leuk. Het zijn echt soulmates van elkaar. Staleigenaresse maakt het zo close niet vaak mee en ze doet dit al aardig wat jaren!
Omdat Imago me nu niet bepaald om mijn nek viel, ben ik afgelopen weekend nog niet geweest. Misschien aankomend weekend weer even kijken.

Over zijn gezondheid heb ik regelmatig contact met stalhoudster. Voeten is hij vorige week voor behandeld (dubbele zolen had hij) en ik ga vanavond weer even bellen of er al verbetering te zien is.

Imago was niet wollig of krullerig omdat hij 1x geschoren was. Aankomend seizoen doe ik dat natuurlijk niet, dus afwachten hoe het volgend jaar zal zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:39

little_king schreef:
Ik heb niet het hele topic door gelezen :+

Bij mijn paard is vandaag een waarschijnlijk erg vroege vorm van Cushing gevonden.
De dierenarts vond behandelen niet nodig. Want hij zou zo nog wel jaren hetzelfde kunnen blijven. Maar ik twijfel daar aan.
Juist nu lijkt het me nog goed te behandelen.

Wat raden de ervaring deskundige hier aan?
Elke tip ook in verband met voeren zijn welkom.

Hij heeft een heel klein beetje langere haren op zijn benen en onderbuik. Een licht verharde manenkam en gevoelige voeten, alle 4.
Ook de kuiltjes boven zijn ogen zijn gevuld.
Vandaar de voorlopige diagnose.

Die gevoelige voeten baren mij zorgen, daar is hij liever vanaf dan rijk! Het is zo vervelend voor een paard om zere voeten te hebben! Dat beïnvloedt zoveel, zijn bewegen, zijn staan, het werkt overal in door! En bij behandeling verdwijnen de gevoelige voeten vaak en kunnen ze gewoon weer vrijuit bewegen zonder zere voeten.
En je noemt zo stiekem al aardig wat symptomen, hoe is zijn gedrag verder? Is ie nog zo vlot en zelfverzekerd zoals je hem kent, of lijkt hij onzekerder, is zijn gedrag anders dan vroeger? Want juist daarin merk je de invloed van de hormonen. Dat lange haar dat is niet fijn, maar de inwerking op zijn lichaam zelf dat zie je aan de buitenkant niet, maar stel dat hij misselijk is, onzeker en gedesorienteerd is of wordt door zijn hormonen, dan zie je dat niet perse aan de buitenkant, maar hij loopt er al wel mee rond.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:56

Die gevoelige voeten vind ik dus ook het ergste van nu.
Hij heeft dus pijn en dat vind ik vreselijk.
Nee hij is niet meer zo vlot als vroeger, maar hij heeft ook al jaren atrose.
Daarom staat hij ook op pensioen. Dat is het eerste waar je het op gooit toen hij slechter liep.
Maar na een paar dagen had ik zoiets van, nee dat is zijn atrose niet, dit is anders.
Zelfverzekerd is hij nog wel. ook nog de baas over het jongere paard dat bij hem in de wei staat.
Dat is dan ook wel weer een watje :D
Hij denkt zelf soms nog dat hij een jonge 3 jarige is :)
Gelukkig is dat nog wel goed. Maar zijn lijf is heel anders dan zijn geest.

Da die vrijdag hier was had vandaag geen dienst, want ik wil dus wel behandeling.
Ik heb hier nu door het topic gelezen en lees van iedereen dat juist vroeg behandelen zoveel goed doet.
En ik ga hem dus ook voorleggen de bloedtest te doen met die actiebon.
En dan kijken of provarium breeding of pergolide goed voor hem is.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:39

Sorry , heb niet alles goed bijgelegen , maar die foto's van voor en na het scheren...wat een verschil zeg!!
Ziet er 10 jaar jonger uit daardoor!

Heb net de uitslag binnen....71.5 :( Woensdag starten met prascent...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:47

Mooi verschil, die foto's!

Nou, duidelijk dus Nammie! :j

Little king.. wat idioot dat de DA zegt: nog niet behenadelen aangezien het het begin is en er geen symptomen zijn.. die pijnlijke voeten, het lijkt me toch duidelijk dat dat een symptoom is! Blijf bij je standpunt hoor!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:59

Hij zegt ook niet dat er geen symptomen zijn, maar dat hij juist omdat het in een beginnend stadium is behandelen niet zinvol is.
Wel opletten met suikers was het advies, voor die gevoelige voeten.
Maar niet behandelen daar ben ik het dus niet mee eens, zeker niet nu ik dit topic wat bekeken heb.

wauw Zucchero jou paard is veranderd

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:57

Gevoelige voeten kunnen ook andere oorzaken hebben - het hoeft geen Cushing te zijn. Tenzij door testen duidelijkheid verkregen is, vind ik de wat behoudende insteek van de DA niet verkeerd. Zoals ik al eerder schreef, medicatie voor Cushing houdt de ontwikkeling van de aandoening niet tegen. Een paard met uitgesproken Cushing heeft zeker baat bij een behandeling, maar het is ook niet zo dat je deze medicijnen als een soort van asperientje moet zien.. het brengt heus wel het nodige in het lijf te weeg en als het niet nodig is moet je er ook niet toe overgaan. Pergolide is geen 'cure for all' - door de overmaat van aandacht vanuit de pharma-industrie lijkt Cushing wel een hype.

Mijn insteek blijft hoe dan ok: testen. Meten is weten - het verhaal dat de testen niet altijd betrouwbaar zijn.. het percentage van testen die geen duidelijk uitsluitsel geven is slechts klein, zeker met de huidige acth-test. En, als er twijfel bestaat ( zeker als uiterlijke symptomen anders aangeven) dan kunnen er nog andere testen ingezet worden voor meer zekerheid.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:03

Welke andere testen zijn dat Jannepauli?
Mijn dierenarts zei dat de ACTH-test voor ongeveer 95% betrouwbaar is.
Maar ik heb mijn twijfels over de uitkomst ;)

De vacht van mijn pony vertrouw ik nog steeds niet en heb besloten om over een half jaar te laten hertesten, mochten de symptomen aanhouden.
Inmiddels is die 'slag' in haar vacht uitgebreid naar de andere kant van de manenkam.

Voor dit moment gaan we ons eerst richten op de IR.
Was een behoorlijke schok, omdat ik eerder verwacht had dat ze op Cushing positief zou zijn :\