[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:17

Even update, met de regen die gevallen is, is het eigenlijk niet veel beter. Hij proest steeds meer in het werk. Eerst was het in het begin, maar nu ook tijdens. Schudden doet hij niet. Soms eens een knikje. Maar dat doet hij precies altijd als zijn neus aan het lopen is.
Hij schud enkel als ik hem borstel en dat het stof die in zijn vacht zit aan het rondvliegen is.
Een allergie heeft hij zeker, dat is duidelijk. Een echte head-shaker is het niet denk ik.
Ik heb geen idee wat je kan doen met een allergie. Waarschijnlijk gewoon anti-allergie/anti-pollen medicatie?
Of welke supplementen geven jullie om te ondersteunen?
(haha ik kies er een pagina uit, om beetje terug te lezen, en lees dat er vooral haflingers en zweetvossen in dit topic zitten, wel geen haf of vos. Maar toch een palomino :') Wat zeg je gevoelige type's...)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:05

Toevallig he?
voor de luchtwegen zijn er zoveel supplementen die je kunt proberen.
staat je paard ook binnen? Misschien moet het juist meer naar buiten in de frisse lucht, of ander strooisel in de stal proberen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:25

Ja heel toevallig, of juist niet...
Ben beetje aan het opzoeken, en ga alsinds kruiden geven met knoflook, foenergiek en anijs en puur pollen.
Hij staat dagelijks buiten in de wei van 7u tot 18u. Dan kom ik rijden. Daarna gaat hij op stal. Als ik niet rij dan komt hij 1 a 2 uur later op stal. Hij staat in een binnenstal met luik, en hij staat net aan de ingang. Dus heeft de meest frisse stal.
Het stooisel (stro) is geen probleem denk ik. Stond heel de winter binnen en in de paddock en had toen geen problemen. Ook op stal nu geen probleem. Enkel vanaf ik het stof uit zijn lijf begin te borstelen.

Edit:Mensen die puur pollen geven. Op de paardendrogist staat. 1 dosis om de 5dagen om te starten.
Klopt dat? lijkt me zo raar om een supplement maar 1 malig te geven om de 5 dagen...

Coentjuh

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:48

Ik kwam gisteren in de binnenbak en begon los te stappen met hem /er naast, en meneer begon al te schudden met zijn hoofd. Heb die Allegro kruiden gekocht, maar is proberen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:23

ChocooPrins schreef:
Ja heel toevallig, of juist niet...
Ben beetje aan het opzoeken, en ga alsinds kruiden geven met knoflook, foenergiek en anijs en puur pollen.
Hij staat dagelijks buiten in de wei van 7u tot 18u. Dan kom ik rijden. Daarna gaat hij op stal. Als ik niet rij dan komt hij 1 a 2 uur later op stal. Hij staat in een binnenstal met luik, en hij staat net aan de ingang. Dus heeft de meest frisse stal.
Het stooisel (stro) is geen probleem denk ik. Stond heel de winter binnen en in de paddock en had toen geen problemen. Ook op stal nu geen probleem. Enkel vanaf ik het stof uit zijn lijf begin te borstelen.

Edit:Mensen die puur pollen geven. Op de paardendrogist staat. 1 dosis om de 5dagen om te starten.
Klopt dat? lijkt me zo raar om een supplement maar 1 malig te geven om de 5 dagen...

dat klopt! ik geef mijn paard dit nu 4 jaar en elk jaar begin ik weer met elke 5 dagen druppels voor 3 weken en dan om de 3 weken

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:13

Ok, gek. Waarschijnlijk om zo hun eigen immuniteit ofzo aan te wakkeren. Het is besteld. Dus ben benieuwd. Hoop dat hij snel van zijn kriebelneus af is.
Vandaag heb ik hem laten rijden omdat ik vanavond geen tijd heb(door onze staleigenares, van wie ik hem ook gekocht heb) en hij heeft enkel in het begin geproest. Maar het heeft hier wel veel geregend terug. Dus de meeste pollen zijn wat uit de lucht dan waarschijnlijk. En hij is nu ook in de voormiddag gereden geweest in plaats van s'avond na een hele dag op de wei. Misschien dat dat ook wel beter is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:47

helemaal weg is het bij mijn paard niet, hij is positief getest op alles
boompollen,graspollen, myten en insecten
maar het heeft het een stuk vermindert ,ik geef ook MSM bij is ook voor het immuum op te krikken

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:32

mirgino schreef:
helemaal weg is het bij mijn paard niet, hij is positief getest op alles
boompollen,graspollen, myten en insecten
maar het heeft het een stuk vermindert ,ik geef ook MSM bij is ook voor het immuum op te krikken

Is de jouwe dan een echte head-shaker? Alle beetjes helpen natuurlijk wel

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:50

Nee hij is geen HS, is wel door een kliniek zo bestempeld in 2009 maar bleek dus door allergie en vernauwde bloedvaten in het hoofd te komen [ via ct-scan ontdekt ]

hij heeft vanwege de allergie wel geschud en heeft erge kriebel aan zijn neus

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:38

Gisteren was echt drama... Heel de tijd hoesten en daarbij zijn hoofd echt naar beneden trekken. Op alles extreem prikkelbaar reageren. Krijg hem gewoon geen enkele hoek door. Blokkeerd iedere keer. Geen idee wat het is, hij is nog steeds hengst. Dus is het dominantie of heeft hij last van pollen en uit hij het zo. Ben gewoon afgestapt. Ik kan zo echt niet rijden op die manier. Dier reageerd gewoon niet normaal meer op de hulpen. Hij reageerd nogal anti. Op de teugel wil hij erdoorheen. En op het been slaat hij.
Wil gerust wel hem even doorheen rijden maar niet elke hoek, of bij elke correctie. Een uur lang.
Was een zwoelere droge dag gisteren...
Puur pollen en kruiden zijn aangekomen.
En ga kijken voor een neusnetje. Maar ga eerst gewoon zelf iets van een panty over zijn neusje doen. Om te kijken als het wel helpt.
Welk neusnetje gebruiken jullie? Want ik zie nogal wat prijsverschillen op het internet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:54

Chocooprins, je paard heeft pijn. Misschien kan ik je helpen. Stuur me even een pb als je interesse hebt. Of kijk in mn onderschrift.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:35

Nou na vandaag weet ik dus dat zijn gedrag echt niet aan de pollen ligt! Vandaag dus 2 maal geproest. Dus eigenlijk geen/weinig last.
Maar gewoon rondrijden met me. Dat is nu het probleem. Puur hengst zijn en dominant. Wil je zijn schouder naar rechts, dan zet hij hem naar links. Wil je de schouder naar links, dan zet hij hem naar rechts. Wil je hem sluiten dan wil hij erdoor. Wil je stoppen dan gaat hij achteruit. Wil je hem een aanpakken is het bokken. Even iemand anders erop gezet, net hetzelfde. Je ziet hem gewoon dominant zijn. Uitstappen op de galoppiste, geen probleem kon je er alles mee. Op 2 vingers te draaien en te buigen...
Dierenarts wel nog geweest voordien om hem een anti- allergie te geven. Voor zijn gedrag heeft het niet geholpen, dat is duidelijk.
Soms moeilijk te ondervinden wat nu uit wat voorkomt, het is zijn eerste lente waar hij dus dagelijks buiten komt met merries die her en der rondom staan. Plus hij heeft zich ook nog nooit zo goed in zijn vel gevoeld. Dat laat hij beetje op een verkeerde manier blijken...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:06

En nog een update van gisteren. Schudden bij het borstelen is weg. Dus duidelijk een allergie. En maar enkele keren geproest onder het rijden.
Terwijl gisteren een droge warmere dag was.
Dus even kijken hoe we dat langdurig onder controle kunnen houden.
Gedrag geen sikkepit beter, maar dat zal een ander verhaal worden..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:21

Tja rijtechnisch kan ik je niet helpen,maar neem aan dat je daar zelf wel hulp voor hebt?

bij appie varieren de klachten echt van dag tot dag, na vel regen zijn er inder pollen dus schud hij minder.
bij lange droogte is er meer stof en ook hij reageert daar op.

Maar zo lang als ik appie heb, als hij echt last van zijn hooikoorts heeft en ik ging vroeger toch rijden dan is hij echt op 2 pinken te rijden,super alert en heel fijn te rijden.maf eigenlijk he.
maar ik stap er niet op als hij last heeft.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 00:55

Ja we zijn even een aantal dingetjes aan het uitsluiten voordat we hem doorpakken natuurlijk.
En als we zover komen zal dat iemand voor mij doen. Ben geen grote held...
Vandaag een heeel droge warme dag. 25 graden. Ze waren de paden naast de weides aan het maaien. Ideaal allergie weer. Maar geen beetje last! Geen snotneus, niet schudden, niets.
Laten we hopen dat het zo blijft. Aan de puur pollen ben ik nog niet eens begonnen.

Ja het is heel raar de 1 reageerd heel anders.. Er staat op stal een paard waarvan we vermoeden dat het een echte head shaker is. Die doet het beter met veel wind. En een neusnetje is voor hem ook een verbetering.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:01

Ik volg even deze topic !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:44

chocoprins wat heb jij een mooi paard! :j
Ik kwam net een topic van je tegen op een andere pagina.
wat ik wel zeggen wil, leg je zadel wat naar achter, ik vind het teveel op de schouder liggen waardoor een vrije beweging van de schouder belemmert kan worden.
en dat kan echt veel invloed hebben!

Ik weet niet hoe het inmiddels gaat met het schudden? En ik las ook iets over leverwaardes, paarden die last hebben van hun lever zijn overgevoelig op alles om zich heen. De huid de zintuigen,alles is dan gevoeliger.

appie heeft in elk geval dit haar weinig last.
heb hem precies 1 week de cetirizine gegeven en dat was het.
hij schud eigenlijk niet..hoogstens wat tegen de vliegen
ik had me ook aan gemeld voor dat onderzoek van utrecht?
hij mocht mee doen, ze zijn geweest en hebben hem bekeken,maar doordat hij nu dus niet schud is hij uitgesloten voor verder onderzoek.
nou ja prima als het nu goed gaat ben ik tevreden :D *\o/*

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:34

Vanochtend onder het zadel gereden om 6.00u en voor het eerst sinds tijden niet geshaket. Mooi begin van de dag

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:48

Fijn om te horen janouk , heeft die van jou nog steeds geen last voor de kar ? Bij die van mij lijkt het wat rustiger te worden . Hij maakt alleen nog steeds veel proppen en heeft elke keer nog blaren in zijn mond ( tandarts is tijdje terug nog geweest) over 4 weken komt Peter helthuis kijken of hij wat ziet want het is raar dat die nog steeds proppen maakt en elke keer blaren heeft .

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:55

Voor de koets nog steeds geen last.
Vrij rondlopend en onder zadel wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:02

Proppen maken doen ze vaak als er een kies mist toch?
En die blaasjes, vreemd he, dat moest toch komen doordat je dier een herpes virus had?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:33

De tandarts laats had niks raar gevonden , 2 doppen verwijderd en een haakje weg geveild . Maar het probleem is niet weg . Misschien dat die tandarts wat gemist heeft , ben benieuwd of Peter wat vind . Charlotte zei dat die het herpers virus had, toen we er de laatste keer waren zei ze dat het herpers virus weg is ( door de behandelingen en lysine , lysine krijgt die nu nog steeds ). Volgens haar is het een tik geworden maar dat denken wij eerlijk gezegd niet . Er is geen pijl op te trekken we dachten dat het nu zou verergeren met de zon maar het lijkt stabiel te blijven en zelfs dagen zonder geschud .

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:01

Nou, daar ben ik ook weer. Mijn fries begon weer te headshaken en de chiropractor vond dat het tijd werd om rug en nek eens op de foto te laten zetten. Dit, omdat de nek al drie keer eerder losgemaakt was. En daarmee de problemen steeds weer over waren.
Het resultaat van de foto's was een flinke domper voor mij. De dierenarts vermoedt dat hij last zou kunnen hebben van kissing spines. Dat voor een paard van 5.
Nu is hij al een week aan de buut om te kijken of dat het headshaken vermindert en de oorzaak dus bij pijn ligt. Dit moet ik 10 dagen volhouden. Maar tot nu toe blijft hij schudden. Ik heb ook nog niet gelezen over een combi KS en headshaking.
Het enige wat een beetje werkt is een pollennetje. Wel raar, want hij heeft bloedtesten gehad en daar kwam geen pollenallergie uit.

Nu heb ik dus een paard van vijf jaar met twee problemen (eigenlijk drie want hij heeft ook nog diastase)
Dat groeit me echt boven mijn hoofd dus ik ga volgende week naar Steffi van der Laarse met hem.

Wat een ellende is dit!
Oh ja....ik heb ook Peter Helthuis langsgehad voor de diastase. Vind het een hele fijne en goede tandarts

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:42

Ik ga even voor je zoeken, oud stalgenootje van me haar paard had ook ks en schudde ook :j
balen zeg, daarom is het ook zo belangrijk om je paard goed na te laten kijken.

Topic gevonden
[MD] help wie denk het zelfde

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:48

Dank je!! :)

Zo dat is nogal wat! Het kan altijd weer erger :( . Gelukkig heeft mijn paard alleen last in beweging. Dus niet in de wei maar alleen bij longeren, aan de hand lopen en rijden. Blijft erg vaag, want de pijnstillers helpen niet. Je zou denken dat hij geen pijn heeft dus :?