[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:53

Eén is geen zeggen ze toch altijd :')
Nee serieus, da's mooi kl*te, die 2e erbij.

Ik had er ook 2 met ppid. De ene reageerde haast niks op de pillen, dus na iets meer dan een jaar mee gestopt. Ze is er toch 30 jaar mee geworden in realtief goede toestand.
De andere krijgt nu sinds een paar maanden 2 pillen per dag, dus het uitgespaarde geld van toen, vliegt nu alsnog door ramen en deuren buiten :+

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:54

Tis wat allemaal! We hebben toch heel wat voor onze geliefde viervoeters over.. Ik blijf het schandalig vinden dat die pillen zo duur zijn, dat waren ze ooit niet, voordat Boehringer er greep over kreeg en ze voor mensen bestemd waren. Die hele farmacie is 1 grote oplichtersbende.

Josien_

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:54

Uiteindelijk vandaag pas bloed afgenomen, dus waarschijnlijk eind van de week uitslag.
Ik ben heel benieuwd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 18:46

Josien_ schreef:
Uiteindelijk vandaag pas bloed afgenomen, dus waarschijnlijk eind van de week uitslag.
Ik ben heel benieuwd.

Houd rekening met een verhoging. Zeker in deze tijd nog. Zegt dus eigenlijk niet alles als je nu laat testen.....

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:04

Na hoe lang merkte jullie reactie op de medicijnen? Mijn pony krijgt het nu een kleine week, ik weet dat het een stuk langer de tijd nodig zal hebben, maar staat er echt bij als een dood vogeltje op het moment.. :(

En nog een andere vraag, waar is de dosering van de pillen op gebaseerd? Ik heb een shetlander met 300+ waarde die een kwart pil krijgt nu, maar een andere d pony bij ons op stal met 500+ waarde kreeg dezelfde hoeveelheid?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:31

Isabelle98 schreef:
Na hoe lang merkte jullie reactie op de medicijnen? Mijn pony krijgt het nu een kleine week, ik weet dat het een stuk langer de tijd nodig zal hebben, maar staat er echt bij als een dood vogeltje op het moment.. :(

En nog een andere vraag, waar is de dosering van de pillen op gebaseerd? Ik heb een shetlander met 300+ waarde die een kwart pil krijgt nu, maar een andere d pony bij ons op stal met 500+ waarde kreeg dezelfde hoeveelheid?

Ben je gelijk met een kwart begonnen? Dan is dat waarschijnlijk de reden dat hij er zo bijstaat. Terug gaan naar 1/8 en echt langzaam opbouwen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:32

Hier zit ik nu in de 2e week medicatie. Gestart met half tabletje (hij moet uiteindelijk een hele). Ik zie wel al verbetering en minder slaapaanvallen.

Had eigenlijk niet verwacht zo snel al wat verschil te zien, wel blij mee!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:42

Isabelle98 zoals Tine10 al zegt. niet gelijk met hele dosering beginnen !!!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:07

Ik kan me niet meer precies herinneren. Is al zo veel jaar geleden. We zijn meteen op 1 pil begonnen. Behalve hoefbevangenheid (veel kuil+boxrust=niet handig) had ze eigenlijk geen klachten dus weet niet of we überhaupt verschil merkten verder.
Nu vond ik m'n merrie laatst wel sloom dus heb met een halve verhoogd (van 2 naar 2,5) en dat verschil merkte ik echt in een paar dagen. Ze is weer helemaal alert.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:28

tine10 schreef:
Isabelle98 schreef:

Ben je gelijk met een kwart begonnen? Dan is dat waarschijnlijk de reden dat hij er zo bijstaat. Terug gaan naar 1/8 en echt langzaam opbouwen

Ja gelijk met een kwart pil begonnen. Had hier inderdaad gelezen dat ik beter met 1/8e kon beginnen, maar dit is wat mijn dierenarts daarover zei.. Vandaar toch met een kwart pil begonnen.

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:38

Ik ben gelijk op de gewenste dosis begonnen (0,5 pil). Niet opgebouwd.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:50

Maris schreef:
Josien_ schreef:
Ik ben heel benieuwd.

Houd rekening met een verhoging. Zeker in deze tijd nog. Zegt dus eigenlijk niet alles als je nu laat testen.....

Dat begrijp ik inderdaad uit verschillende reacties. Maar volgens mij laten de meeste mensen rond deze tijd testen ivm de kortings actie.
Of zou de actie zo gepland zijn dat ze bijna altijd verhoging meten :+ .
Nouja, we gaan het zien en eventueel het voorjaar weer ofzo.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 22:54

Die van mij krijgt inmiddels 5 weken 1 pil van 0,5 mg pergosafe, we hebben niet opgebouwd. Ze had echt extreme moodswings en dat is na ongeveer een week stabieler geworden. Vandaag ook de uitslag van de acth waarde die gedaan was om te zien of we de juiste dosering hadden. Die was mooi naar 26 gezakt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:25

De uitslag is al binnen; ze heeft een waarde van 60.
Volgens de DA was tussen 30 en 90 grijs gebied en daar boven zeker PPID.
We gaan vrijdag even bellen voor overleg.
Gezien ze geen overduidelijke symptomen heeft wil ik denk ik eerst kijken of we met supplementen aan de gang gaan.
Mocht het verslechteren of bijvoorbeeld volgend jaar laat ik weer testen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:55

Josien_ schreef:
Maar volgens mij laten de meeste mensen rond deze tijd testen ivm de kortings actie.

Precies dat waarschijnlijk. Helaas ......

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:57

Maris schreef:
Josien_ schreef:
Maar volgens mij laten de meeste mensen rond deze tijd testen ivm de kortings actie.

Precies dat waarschijnlijk. Helaas ......

Dat is echt onzin. Ze trekken de referentie waardes niet voor niets óók omhoog.
Met een dergelijke waarde zou ik het ook even aankijken.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 20:49

mijn uk haar waardes vandaag binnen ,van 550 naar 170,jihoeeee! *\%/*

gestart op 5 september ongeveer met een halfje prascent,we houden haar hierop voorlopig en kijken hoe ze de winter doorkomt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:30

Fijn dat het zo goed daalt!

Zijn er hier mensen die geen medicijnen gebruiken, maar wel fijne supplementen die hun paard goed kunnen ondersteunen?

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:50

Ja ik geef alleen nog hypobalans omdat hij echt niet meer was die hij was gebruik het nu 4 weken en het gaat echt heel goed heb mijn vriendje weer terug .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:19

Ik heb eerst, dus voor de pillen, een jaar CushX (vloeibaar) van Hilton Herbs gegeven gedurende een jaar.
Dat ging behoorlijk goed maar bleef niet duren. Dus dan maar pergolide gaan geven.

Nu af en toe krijgt ze nog een keer zo'n kuur CushX tussendoor, dus samen met prascend.
Geeft toch een opkikkertje heb ik de indruk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:50

Hallo andere bokkers met PPID paarden, hier nog iemand, met een pas geteste PPIDer. Moest er echt even van gekomen, omdat ik voel dat dit een soort volgende fase is, in het toch al roerige leven van mijn liefste ruin.

Mijn liefste kruising Fjord van dik 18 jaar oud heeft zowaar een positieve uitslag van 116 gekregen. Door zijn jarenlange IR, is hij al een aantal keer getest en nu is het dus raak.
Symptomen: apathie, weinig energie en spierverlies (rug, schouder).

Heb me ingelezen (boek van Remco Sikkel en diverse websites), en mijn netwerkje paardenvriendinnen ingeschakeld qua ervaringen delen. Dat was interessant....

Ik was er al snel uit om aan de medicatie te gaan. Ondanks dat ik zelf niet zo van de farmaceutische bende ben, want ja, het is troep. Maar paardlief was zo sloom, dat langer doormodderen echt geen optie is.

Hij krijgt nu Pergosafe 0,5 mg en doordat ik dat lastige pilletjes vind om in stukjes te delen, erop gegokt en ik moet zeggen dat ik al lichte verbetering zie. Hij is weer nieuwsgieriger, kijkt al wat beter uit zijn ogen (hij was zo mat) en wandelt weer lekker op en neer in zijn paddock. Eetlust is prima, geen dunne mest, geen bijzondere dingen. Hou hem goed in de gaten.

Maar goed, we zijn pas net bezig en het zal wel weer een weg worden....
In december weer laten testen, zal mij benieuwen.

Zijn er hier nog meer mensen met een IR(/EMS) paard met PIPD? Mijn ruin is op een goed slank gewicht momenteel, maar alles is ook in de loop der jaren aangepast voor hem.

Hij krijgt nu 1x per dag zijn pilletje, maar las dat het veel beter is zo'n pil te verdelen voor 2x per dag. Dat wil ik nog overleggen met de dierenarts. Wij staan in eigen beheer, dus komen ook sowieso de ochtend en de avond bij de paarden. Iemand ervaring met medicatie verdelen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:16

Ik geef de pillen in 1 keer 's avonds.
Denk dat er heel weinig mensen zijn die ze over 2 beurten verdelen.
Ik ben wel benieuwd wat de redenering erachter is en of er ooit ergens testen gedaan zijn ter vergelijking.
Met 2 pillen per dag zou het hier wel gemakkelijk zijn om te verdelen als blijkt dat het echt beter is :D

Wat betreft ems/ir... hier al jaren ook een aangepast dieet. Nooit laten testen, want het is zo op zicht al duidelijk dat het paarden zijn met aanleg om te vet te worden. }>

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:51

Pandora2, dat las ik in dat PPID boek (aanrader trouwens). Pergolide heeft een korte halfwaardetijd, vandaar dat 2x daags de halve dosis eigenlijk beter zou zijn. Maar om praktische redenen zal dat wel niet gedaan worden. Al is dat voor mij dus geen reden, dus ik ga mijn dierenarts hiernaar vragen te zijner tijd.

Mijn paard is gelukkig al jaren op een goed gewicht, maar zijn IR gaat, ondanks alle aanpassingen, met (gelukkig wel meer) ups en downs. Ik las ook dat deze medicatie IR paarden vaak verbetert, dus ook dat was voor mij een argument wél te beginnen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:56

Jep. De stofwisseling komt weer wat meer in balans, dus ook goed voor de suikerhuishouding.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:08

Nou ik volg voorlopig even, ben vandaag gestart met Prascend te geven aan mijn shetje. Al jaren hoefbevangenheids problemen en symptomen van PPID, maar vorige bloedtest was niet hoog dus die dieren arts vond dat het verder oke was. Nu had ik drie weken terug een andere dierenarts, nieuwe meid, die ook vond dat hij zeker alle symptomen had en zij stelde voor gewoon eens een week of zes te proberen of hij verbeterd van de Prascend. Dus vandaag gestart, moest eigenlijk met een kwart beginnen maar na hier gelezen te hebben met 1/8 pilletje begonnen. Dat snijden is wel een uitdaging...hoop maar dat hij er van op knapt, vindt het retespannend