[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:19

dank u. ja ik ben van belgie. zal het aan de dierenarts zeker vragen dat het gekoeld is. ik hoop ook dat ik snel duidelijkheid heb

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:18

Zeker laten testen op PPID. Ze heeft zeker klinische symptomen. Heb je een DA die wel een beetje bekend is met paarden? Vind het een beetje vreemd dat hij het het niet ziet zitten!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:33

Raar eigenlijk dat ze op vrijdag komen testen Natje, bij mij komen ze nooit op vrijdag omdat ze dan met het weekend zitten en ze het bloed niet kunnen versturen. Uiterste is donderdag zodat ze het nog op tijd kunnen versturen. En dat is niet alleen met deze test maar met alle begreep ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:36

Die van mij is toen ook op een vrijdag bloed afgenomen, maar wel in de ochtend zodat het nog opgestuurd zou kunnen worden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:03

Nou die heeft echt wel duidelijke symptomen van Cushing! Als jouw da dat al niet ziet!
Misschien heb ik er over heen gelezen maar hoe komen ze erbij dat er wat met de lever is?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:42

Mijn pony had minder symptomen en mijn da vond het eigenlijk ook onzin tot ie de uitslag kreeg. Toen was het wel duidelijk en hij heeft echt een paar keer gezet: Ik snap het niet, je ziet niks aan dr.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:56

@cyntiar. Van de lever hadden ZE gezien,in het vorige bloed onderzoek. Maar toen was er niet op cushing getest. Ik weet niet of mijn dierenarts ervaring heeft met paarden met cushing. Het is wel een,heel goede dierenarts. Ik heb hem al bijna twintig jaar en,heeft mij altijd goed geholpen. Maar ik denk dat vooral,de mensen denken dat de symptomen vooral van ouderdom komen. Want wel,kan bij paarden dat ZE wat magerder worden of gemakkelijk ziek worden. En natuurlijk hij Kent haar niet zoals ik haar ken. Wij zien hoe ZE doen,in omgang of hoe hun gedrag is. En mijn merrie is niet de gemakkelijkste om te onderzoeken. ZE heeft een bloed hekel aan dierenarts. En,durft er wel eens vandoor gaan of zich op de dierenarts laten vallen. Het is op dat punt niet echt een schatje. Voor mij en de kids is ZE Super lief. Dierenarts zegt wel dat er iets serieus mis is. Maar momenteel vind hij het niet, heb zelfs een tweede mening gehad bij een andere da en die zei toen ik sprak van cushing dat zij dat niet ging hebben. ZE ruifde en had geen krullende vacht.
ZE ruift wel maar heel moeilijk en volgens hun is dat van de ouderdom

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:01

vaak is cushing ouderdom...maar hier in frankrijk vind iedereen het ook heel normaal dat paarden die ouder zijn mager worden en slecht door hun vacht komen.Aan cushing denkt niemand.
Een ouder paard hoeft helemaal niet mager te zijn en er slecht uit te zien.Mijn paard was 28 en zag er nog prima uit,ook toen hij ingeslapen werd.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:18

@geerke. ja ik hoor ook veel mensen zeggen dat is de ouderdom. daar kan je niets aan doen. of anders hoor je geef je haar wel eten? is er nog een dierenarts is bijgeweest de afgelopen jaren. een keer heb ik van een voorbijganger gehoord dat mijn paard een geval voor de dierenbescherming was. terwijl ik de laatste maanden bijna weekelijks of tweewekelijks de dierenarts over de vloer krijg.

bij ons hier in belgie trekken ze op vrijdag nog bloed. zelfs zaterdag voormiddag nog. wordt nog dezelfde dag opgestuurd.

in ieder geval ik ben heel blij dat ik jullie mening heb gevraagd. nu ben ik zeker dat ik de juiste beslissing heb genomen om ze te laten testen

en dank u voor de verjaardagswensen!!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:18

Megan heeft besloten toch het graszaadhooi te gaan eten en vreet nu een halve baal per dag op :D.

Ze gaat erg goed, we zijn aan het wandelen en een beetje fietsen. Ik zit een beetje met hoe snel ik het op mag bouwen. De laatste (lichte) hb was half maart, dus ongeveer twee maanden geleden.

Als ze meer gaat lopen gaat ze ook meer gebruiken, ik zit stiekem al te denken waar ik mee zou kunnen beginnen als voorzichtige bijvoeding op weg naar een paar hapjes gras. Seniores priores?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:35

Het was mij ook al opgevallen, maar word nu net bevestigd door de expert: MiniMe haar vacht groeit al weer en niet te zuinig ook.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:53

Hier wordt de zomervacht ook al weer een wintervacht. Heb ik de scheermachine vorig jaar toch niet voor niks gekocht

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:23

Ik heb vanmorgen weer een jachtmodelletje geschoren. Het was toch wel nodig. Begin november had ik hem voor het laatst geschoren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:05

Ruwvoer is het belangrijkst Megan.
Ze is niet mager. Je zou haar wat vitamine bij kunnen geven maar krachtvoer zou ik achterwege laten geloof ik.
Waarom wil je het haar geven nadat ze na een paar hapjes gras toch weer bevangen raakte?

Wilde haargroei ojj!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:12

Nou de scheerder kwam toevallig gister mijn messen, geslepen en wel langsbrengen en was het eerste wat hij zei; "Haar haar groeit al weer!"
Ik zei gelijk; "Geloof je nou dat ze cushing heeft?" (dit ivm dat hij haar er zo ongelofelijk goed uit vond zien).
Maar ik baal er wel van, want hoe lang is het nou geleden een kleine maand? Ik bedoel de zomer moet nog gaan beginnen, gaat toch nergens meer over...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:23

Wat is jullie ervaring met chronische hoefbevangenheid en de verhoging van de pergolide?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:24

Meganyr schreef:
Als ze meer gaat lopen gaat ze ook meer gebruiken, ik zit stiekem al te denken waar ik mee zou kunnen beginnen als voorzichtige bijvoeding op weg naar een paar hapjes gras. Seniores priores?

Dan zou ik eerder voor grasbrok kiezen.
Die heb je ook in verschillende varianten. Ik heb zelf de wiesenflakes van agrobs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:27

Heb ik goddank nog geen ervaring mee met de chronische hb, maar voor MiniMe werkte verhoging van pergolide, tijdens de hb aanval met de seizoen rijzing , uiteindelijk wel. Maar heb die dus ook weer verlaagd naar de oude dosis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:43

Oke dankjewel, dan is er dus nog wel wat hoop...

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:33

Ik heb mijn merrie van 26 een paar weken geleden moeten laten inslapen, niet vanwege de ppid maar omdat ze het achterbeen had gebroken. Nu heb ik nog 87 tabletten prascend over. Wil iemand dit van mij overkopen voor € 100 euro? Dan ontvang ik graag een PB.

Sterkte allemaal met jullie paarden. Ik weet hoe moeilijk het is; van de bloedtest laten doen, het starten van de medicatie, de bloedcontroles tussendoor, tot de bijwerkingen van de medicatie zoals smaakveranderingen en zelfs het afscheid nemen. Het is een ontzettend gemis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:52

Ik heb vandaag bij Sedje zn hals een beetje opgeschoren met mijn opscheer-machine, het scheelt dat hij zo'n kleintje is, maar het scheren zelf ging opzich best goed! Moet wel zeggen dat het resultaat wat minder goed is, ik heb dan ook geen ervaring met scheren haha! :+

Nu hij weer wat beter loopt zou het mooi zijn als ik hem weer eens aan de longe kan gooien voor 10/ 15 minuten zonder dat hij na 2 rondjes al dik in het zweet staat te hijgen..

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:41

Dit is over van mijn prachtige Megan.

Flink afgevallen (mocht ook wel), maar ook toedeledokie spieren en conditie.
Ze is nu 'stabiel', wat betekent dat de medicijnen en het dieet zorgen dat de symptomen onder controle zijn. Voor nu.

We kunnen inmiddels rondjes Post (4km) fietsen in draf, vanuit hier gaan we kijken hoe ver we weer op kunnen bouwen.

Afbeelding

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:35

Ik meld me hier ook, mijn bijna 20 jaar jonge pony stond zonder verklaarbare reden hoefbevangen. Veearts heeft bloed afgenomen en ik wacht nu op de uitslag, ik verwacht hem einde van de week binnen te hebben. PPID is wel erg voor de hand liggend, gezien het feit ze haar wintervachtje echt niet los wil laten, ze bulten heeft boven haar ogen, regelmatig stinkt uit haar neus (bijholteontsteking), ze heeft jeuk en schuurt daardoor veel, hangbuik maar zichtbare ribben, dikkige manenkam en regelmatige dikke klieren.

Ik ben me al flink aan het inlezen over hoe ik haar zo goed mogelijk kan ondersteunen, mocht ze PPID hebben..

Vanmorgen heb ik cushcare van dodson & horrell gehaald, en safe and sound om er doorheen te mengen. Hopelijk doet ze het daar goed op wat betreft de HB, dan kan ik dit gewoon blijven voeren als de test straks positief blijkt te zijn.. Ik moet nog wel heel erg aan het idee wennen. Het klinkt mij nog steeds erg definitief in de oren, maar we gaan er gewoon het beste van maken. Eerst die rot HB de deur maar uit werken. Ze staat inmiddels op de Quadrisol sinds het weekend en knapt zienderogen op. Vrijdagavond heeft ze intraveneus een pijnstiller gehad, waar ze de zaterdag ook nog goed mee doorgekomen is en sinds gisteren krijgt ze quadrisol. nu nog 2x 4ml per dag, maar als het beter gaat mag ze 1x 4ml per dag. Ze loopt alweer een stuk flinker en net met binnenhalen wilde ze zelfs heel erg graag naar binnen en maakte ze een paar dribbelpasjes := Dat ziet er dus al een stuk beter uit dan vrijdagmiddag, toen kon ze echt geen pas meer zetten, arm dier.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:33

Dag Liesje!
Ik zou beginnen met enkel die safe and sound te voeren....Cushcare is voor paarden die te mager zijn door de cushing..en ik kan je zeggen...het werkt ! :D Dus als ze al een dikke manenkam heeft, zou ik dit dus niet erbij geven momenteel...dat voer zet te lekker aan :Y) Eerst maar even die hb onder controle krijgen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:53

Hm, vrouw van het voeradvies kwam juist als eerste met de cushcare aanzetten. Haar ribben zijn wel echt duidelijk zichtbaar, dat is de ellende. Haar manenkam is niet buitensporig dik, alleen wat hard ivm de HB. Ik denk dat ik haar 1 voerbeurt cushcare met S&S geef en de andere 2 voerbeurten alleen S&S, denk dat het dan aardig moet werken voor haar. Het is ook meer dat ze ook iets heeft als de anderen krijgen. Ze at het vanmiddag rustig op, vanavond dus alleen Safe and Sound en haar "salade" van brandnetels, kleefkruid en arm hooi in de slowfeeder.

Ik was net nog even buiten en ze gaat echt al weer een heel stuk beter, staat lekker te brullen als ik voorbij loop en gelukkig ook weer geïnteresseerd te kijken, dat was de afgelopen dagen wel anders.. Heb haar ook niet meer zien liggen. De vraag is nu alleen, wanneer ga ik over op 1x per dag 4ml Quadrisol ipv 2x per dag...