Dat was helaas voor mijn paard chronisch / terugkerend probleem. Ik heb hem deze zomer helaas af moeten geven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ferera schreef:Mijn merrie fleur heeft afgelopen maandag een scopie gehad en heeft helaas maagzweren. Ze heeft nu een kuur van drie weken omeprazol en sulcrafaat en dan daarna weer een scopie maken om te kijken of de behandeling zijn werk doet en wat verder nodig is om haar weer goed te krijgen.
Dit stond in het verslag over de zweren: net boven margo plicatus in squameus gedeelte van de maag 2 speldenknop grootte irritatieplekjes graad II. Thv de pylorus 2 duidelijke zweren met lokale zwelling van het slijmvlies.
Ik mag haar geweekte luzernebrok geven en bietenpulp i.v.m. de pectine en calcium wat daar in zit naast haar hooi maar eet dit erg slecht. Ik wil erg graag wat Fenegriek doorheen doen zodat het wat aantrekkelijker wordt voor haar maar ik vraag me af of dit niet extra belastend is voor haar maag? Ik lees dat het bij humaan gebruik kan zorgen voor een opgeblazen gevoel en brandend maagzuur. Hebben jullie misschien ervaring met het geven van fenegriek bij een paard met maagklachten?
Ook ben ik op zoek naar een zachte luzerne om haar brokjes straks weer mee te mengen maar de merken die ik ken hebben allemaal harde stengels. Geven jullie luzerne bij? En zo ja, van welk merk?
Een stalgenoot gaf mij een handje Hartog Hartog Complete care Senior om te proberen, dat vind ik wel heel zacht en Fleur at het gelijk op (ze is een heel kieskeurig paard) zou dat eventueel ook kunnen?
Ik gaf haar Vitalbix vitaminebrokjes en dat mixte ik met Agrobs Alphengrun mix en Mijten Optiform maar dit laat ze staan. De dierenarts vind het een goed idee om over te gaan op Havens Gastro+. Hebben jullie daar ook ervaring mee?
Sorry voor alle vragen, Fleur is al bijna 10 jaar bij mij en heb dit nog niet eerder meegemaakt bij haar. Ik ben bang dat door het afspenen van haar veulen in oktober 2021 en een verhuizing in maart 2022 haar geen goed hebben gedaan. Ik vind het zo sneu en voel me zo ontzettend schuldig tegenover haar. ik hoop dat jullie adviezen en tips hebben.
Pastis schreef:@phonix: mijn paard kreeg pepticure en is overgezet op cytotec om die maagzweren onderaan te behandelen. Moet 6 weken kuur krijgen, 30 tabletjes per dag
Pastis schreef:@phonix: mijn paard kreeg pepticure en is overgezet op cytotec om die maagzweren onderaan te behandelen. Moet 6 weken kuur krijgen, 30 tabletjes per dag
Ferera schreef:Pastis schreef:@phonix: mijn paard kreeg pepticure en is overgezet op cytotec om die maagzweren onderaan te behandelen. Moet 6 weken kuur krijgen, 30 tabletjes per dag
Merk je al wat van deze behandeling? Ik heb dit vandaag ook aangeraden na de controlescopie na 3 weken omeprazole en sulcrafaat (wat helaas niets heeft gedaan).
ninenduke schreef:oh en nog iets
Meneer vond het bezoek aan de DA verschrikkelijk. Na ruim een jaar met kleine stapjes de trailer leuk leren vinden met grondwerk en heel veel geduld, was hij eigenlijk trailermak. rijden was spannend maar het vertrouwen zat goed. Nu heb ik hem een extra dag moeten laten staan op de kliniek omdat hij zeer zeker niet die trailer inwilde. Hij gaat zich dan ook enorm druk maken en wordt het soms gevaarlijk. De dag erna ging hij er met verdoving en hulp van de DA en assistent en degene die met mij mee was na een uur op. Absoluut niet wat ik wil voor hem als ervaring, dus wil graag weer rustig aan beginnen met vertrouwen in de trailer krijgen.. gaat het te snel voor hem, loopt zijn emmertje vlug over(ook niet goed voor die maag). Nu ga ik kijken of een 2 paard trailer zou helpen met een extra paardje mee. Anders wil ik proberen een DA te vinden die op locatie wil komen voor een Gastroscopie. Ik sta in Zuid-Holland, omgeving Leidschendam/Zoetermeer en ben nu bij De Raaphorst geweest en heb normaal Mijn Paardenarts.
Kennen jullie dierenartsen die bereid zijn een gastroscopie op locatie te doen??? Het zal voor iedereens veiligheid het beste zijn
Ferera schreef:Heftig Pastis, hoop dat het wel gaat helpen. Hoeveel weken moet hij nog van die tabletten? En hoe geef jij ze?
Mijn merrie is verslechterd ipv verbeterd na drie weken omeprazole en sulcrafaat. We gaan nu door met dit met als alternatief de Cytotec maar ben er op een of andere manier een beetje huiverig voor omdat ik een merrie heb dus dan wil ik wel zeker weten dat dit het middel is wat echt gaat helpen. Ik spreek de dierenarts vandaag weer om de opties door te spreken. Mijn merrie is echt niet lekker, echt zo rot om te zien.