Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:59

Ik hoop dat het meevalt Phonix, hier hadden we hetzelfde probleem en inderdaad IBD.

Dat was helaas voor mijn paard chronisch / terugkerend probleem. Ik heb hem deze zomer helaas af moeten geven |(

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:08

Ja moet eerlijk zeggen dat ik eerder op gluten allergie hoop dan IBD. Lees er niet zo veel goeds over

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:51

Ferera schreef:
Mijn merrie fleur heeft afgelopen maandag een scopie gehad en heeft helaas maagzweren. Ze heeft nu een kuur van drie weken omeprazol en sulcrafaat en dan daarna weer een scopie maken om te kijken of de behandeling zijn werk doet en wat verder nodig is om haar weer goed te krijgen.
Dit stond in het verslag over de zweren: net boven margo plicatus in squameus gedeelte van de maag 2 speldenknop grootte irritatieplekjes graad II. Thv de pylorus 2 duidelijke zweren met lokale zwelling van het slijmvlies.

Ik mag haar geweekte luzernebrok geven en bietenpulp i.v.m. de pectine en calcium wat daar in zit naast haar hooi maar eet dit erg slecht. Ik wil erg graag wat Fenegriek doorheen doen zodat het wat aantrekkelijker wordt voor haar maar ik vraag me af of dit niet extra belastend is voor haar maag? Ik lees dat het bij humaan gebruik kan zorgen voor een opgeblazen gevoel en brandend maagzuur. Hebben jullie misschien ervaring met het geven van fenegriek bij een paard met maagklachten?

Ook ben ik op zoek naar een zachte luzerne om haar brokjes straks weer mee te mengen maar de merken die ik ken hebben allemaal harde stengels. Geven jullie luzerne bij? En zo ja, van welk merk?

Een stalgenoot gaf mij een handje Hartog Hartog Complete care Senior om te proberen, dat vind ik wel heel zacht en Fleur at het gelijk op (ze is een heel kieskeurig paard) zou dat eventueel ook kunnen?

Ik gaf haar Vitalbix vitaminebrokjes en dat mixte ik met Agrobs Alphengrun mix en Mijten Optiform maar dit laat ze staan. De dierenarts vind het een goed idee om over te gaan op Havens Gastro+. Hebben jullie daar ook ervaring mee?

Sorry voor alle vragen, Fleur is al bijna 10 jaar bij mij en heb dit nog niet eerder meegemaakt bij haar. Ik ben bang dat door het afspenen van haar veulen in oktober 2021 en een verhuizing in maart 2022 haar geen goed hebben gedaan. Ik vind het zo sneu en voel me zo ontzettend schuldig tegenover haar. ik hoop dat jullie adviezen en tips hebben.

Je zou eens kunnen kijken naar gedroogde geperste luzerne brokken. Dit noemt men ook wel Wafer.
Als deze uit elkaar vallen is het bijna poeder. Geen harde stengels dus.
Je kunt het zowel droog als nat voeren. Droog is het beste want dan moeten ze lang kauwen en maken dan veel slijm aan wat goed is voor de maag.
Ik zelf voer dit al een jaar of 10 bij
Ik geef rustig een emmer per dag bij en voor mijn oude merrie week ik het een half uurtje. De rest krijgt het gewoon droog.

Het is er van verschillende merken. Ik voer de Carli-Wafer naar tevredenheid
Maar je hebt ook nog van Guidolin...Digest wafer...

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:54

Vorige week onderzoek en mijn paard heeft ook een maagzweer. Heel erg zuur en balen maar was verwacht

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:54

Bedankt voor de tips en adviezen. Ze eet gelukkig iets beter nu na een week omeprazole en sulcrafaat.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:41

Ik kom ook even binnenvallen, en na zo’n 50 pagina’s maar toch gewoon even raad en daad vragen.

Mijn ruin is recent verhuisd, en was wat slomer. Hij was ook vermagerd. Beweegt erg stijf en liep gewoon kort. Ik dacht last van zijn rug. De osteopaat kwam langs, maakt paard los. Wil tonen hoe de rug omhoog komt bij aanspannen buikspieren. Mijn anders zo brave paard trapt met achterbenen, steigert en maait. Meteen afspraak gemaakt voor een scopie. Paard staat nu op omeprazole (pepticure).
Ik heb hem sinds de verhuis op luzerne gezet en ik denk nog steeds dat dit wel getriggerd heeft, en ben hier nu mee gestopt. Ik gaf wel vitalbix slobber.
De dierenarts heeft niet specifiek merkgebonden advies gegeven voor ander krachtvoer.

Welk krachtvoer geef ik nu best? Hij heeft onbeperkt droog hooi, en bij zijn huidige krachtvoer krijgt hij ook de grasmix van vitalbix.
À rato van 4x/dag 250g lannoo active in een Flexi emmer van 15l, die bovenop de muesli tot de rand gevuld wordt met grasmix.

Ik las ook iets van sucrafalaat? Is dit ook nodig bovenop de omeprazole? Hiervan is mij niets gezegd.

Sorry voor de lange post!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:43

Mijn paard krijgt nu 2 x daags een halve schep havens Gastro, gemengd met fibremix van Vitalbix, dit lijkt goed te gaan

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:38

Sucralfaat vormt een laagje over de zweren zodat die kunnen herstellen. Omeprazol remt alleen het maagzuur.

Die van mij krijgt Pavo Ease en Excel en Pavo Vital.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:45

Had jullie voornamelijk zweren boven in de maag of onderin? Mijne had dus erge zweren boven, dit is nu weg. Maar ze heb nu heftige zweren onderin. Overal lees ik dat die moijlijk weg gaan.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:44

@phonix: mijn paard kreeg pepticure en is overgezet op cytotec om die maagzweren onderaan te behandelen. Moet 6 weken kuur krijgen, 30 tabletjes per dag

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:07

Hoi hoi, heeft iemand misschien nog abprazole, equizol of ulcergold liggen die ik mag overnemen? Vroeger bestelde ik het gewoon bij Abler, maar dat blijkt niet meer te kunnen..

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:06

Hai, mijn paard had ook maagzweren en na n tijd omeprazol gaan we over op GastriAid van NAF. Nu heb ik het n paard dagen gegeven maar ze begint nu dunne poep te krijgen. De dierenarts zegt dat het idd kan dat ze moet wennen en dat het binnen een week over moet zijn. Ik vroeg me af of er anderen zijn die dit ook hadden in het begin?
Groetjes

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 22:35

Pastis schreef:
@phonix: mijn paard kreeg pepticure en is overgezet op cytotec om die maagzweren onderaan te behandelen. Moet 6 weken kuur krijgen, 30 tabletjes per dag

Merk je al wat van deze behandeling? Ik heb dit vandaag ook aangeraden na de controlescopie na 3 weken omeprazole en sulcrafaat (wat helaas niets heeft gedaan).

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 00:03

Pastis schreef:

Zie nu pas je bericht. Ik begin wonsdag met 10 pillen per dag. Maar merk wel al dat ze veel beter is met ulcer gold en sucraalfat.

Helaas is er wel uitgekomen dat ze IBD hebt, dus daarom krijgt ze de prednison pillen. Over 4 weken moeten wij scopie opnieuw doen.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:05

Heftig Phonix! Wel fijn dat ze al beter gaat met de ulcer gold en de sulcrafaat. Bij welke dierenarts ben je geweest?

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:31

Ferera schreef:
Pastis schreef:

Merk je al wat van deze behandeling? Ik heb dit vandaag ook aangeraden na de controlescopie na 3 weken omeprazole en sulcrafaat (wat helaas niets heeft gedaan).

Goh, hij eet wel beter heb ik de indruk, zijn vacht begint al iets glanzender te worden maar verder nog weinig verschil. Ik leef op goede hoop, maar ben wel wat bang voor het “wat als verhaal”

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:35

Heftig Pastis, hoop dat het wel gaat helpen. Hoeveel weken moet hij nog van die tabletten? En hoe geef jij ze?

Mijn merrie is verslechterd ipv verbeterd na drie weken omeprazole en sulcrafaat. We gaan nu door met dit met als alternatief de Cytotec maar ben er op een of andere manier een beetje huiverig voor omdat ik een merrie heb dus dan wil ik wel zeker weten dat dit het middel is wat echt gaat helpen. Ik spreek de dierenarts vandaag weer om de opties door te spreken. Mijn merrie is echt niet lekker, echt zo rot om te zien.

ninenduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 03:01

hoi hoi!

deze week ben ik met mijn ruin van 14 en 1.87 groot naar de DA geweest omdat ik door gewichtsverlies, knarsetanden en gevoeligheid op de singel. En inderdaad... maagzweren, flink ook in het bovenste gedeelte van de maag. De overgang naar het onderste gedeelte en het klerengedeelte was vrijwel gezond op enkele kleine irritaties na. Nu voor 4 weken volledige dosis Ulcergold en 3 maal daags Sucralfaat, en dan terug voor controle.
Voorheen kreeg hij als voeding/ dag. Verdeeld over 2 voerbeurten en de fiberbeet krijgt hij als 3e maaltijd:
ruwvoer en weidegang, in de wintermaanden staan ze 5uur op de paddock(een probleem)
1 kilo Hartog Digest,
1,5 kilo Gasto + van Havens,
1 kilo Fibrebeet van Pavo,
180ml lijnzaadolie.
Hij is helaas niet weg van de Hartog Digest : (, maar het is natuurlijk ook de bedoeling dat ze er lang over doen, hij gaat dan ook lieve terug naar zn hooinet(of gooit het uit zn voerbak! :):) ) .
Nu heb ik besloten hem van het krachtvoer af te halen om de maag niet overmatig te belasten. ik heb zijn voer nu aangepast naar:
1 kilo Hartog Digest,
1 kilo Vitalbix Nutrimash, moet hij aan wennen maar at het uiteindelijk wel op, misschien dat ik het 50/50 meng met fibrebeet van Pavo
180ml lijnzaadolie.
vitamine E excellent met selenium en msm van Phamarhorse,
en Pavo vitalbix.
ook is geregeld dat hij op de paddock na 2 uur een hooinetje krijgt *\%/*
Als we het werk wee meer oppakken na de behandeling krijgt hij misschien wat Gastro+ van havens of Hartog comfort voeren als krachtvoer vervanger. maar hij vindt Lucerne dus niet zo smakelijk. Heeft iemand een idee wat ik anders zou kunnen doen of hoe ik het wat smakelijker kan maken. Hij houdt van hooi soppen maar natgemaakt maakt niet veel uit.
Ook ben ik benieuwd naar tips! goeie do's en don'ts, of dingen die ik over het hoofd heb gezien :)

phoe wat een verhaal _O-

ninenduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 03:12

oh en nog iets
Meneer vond het bezoek aan de DA verschrikkelijk. Na ruim een jaar met kleine stapjes de trailer leuk leren vinden met grondwerk en heel veel geduld, was hij eigenlijk trailermak. rijden was spannend maar het vertrouwen zat goed. Nu heb ik hem een extra dag moeten laten staan op de kliniek omdat hij zeer zeker niet die trailer inwilde. Hij gaat zich dan ook enorm druk maken en wordt het soms gevaarlijk. De dag erna ging hij er met verdoving en hulp van de DA en assistent en degene die met mij mee was na een uur op. Absoluut niet wat ik wil voor hem als ervaring, dus wil graag weer rustig aan beginnen met vertrouwen in de trailer krijgen.. gaat het te snel voor hem, loopt zijn emmertje vlug over(ook niet goed voor die maag). Nu ga ik kijken of een 2 paard trailer zou helpen met een extra paardje mee. Anders wil ik proberen een DA te vinden die op locatie wil komen voor een Gastroscopie. Ik sta in Zuid-Holland, omgeving Leidschendam/Zoetermeer en ben nu bij De Raaphorst geweest en heb normaal Mijn Paardenarts.

Kennen jullie dierenartsen die bereid zijn een gastroscopie op locatie te doen??? Het zal voor iedereens veiligheid het beste zijn.

ninenduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 03:14

oh en nog iets
Meneer vond het bezoek aan de DA verschrikkelijk. Na ruim een jaar met kleine stapjes de trailer leuk leren vinden met grondwerk en heel veel geduld, was hij eigenlijk trailermak. rijden was spannend maar het vertrouwen zat goed. Nu heb ik hem een extra dag moeten laten staan op de kliniek omdat hij zeer zeker niet die trailer inwilde. Hij gaat zich dan ook enorm druk maken en wordt het soms gevaarlijk. De dag erna ging hij er met verdoving en hulp van de DA en assistent en degene die met mij mee was na een uur op. Absoluut niet wat ik wil voor hem als ervaring, dus wil graag weer rustig aan beginnen met vertrouwen in de trailer krijgen.. gaat het te snel voor hem, loopt zijn emmertje vlug over(ook niet goed voor die maag). Nu ga ik kijken of een 2 paard trailer zou helpen met een extra paardje mee. Anders wil ik proberen een DA te vinden die op locatie wil komen voor een Gastroscopie. Ik sta in Zuid-Holland, omgeving Leidschendam/Zoetermeer en ben nu bij De Raaphorst geweest en heb normaal Mijn Paardenarts.

Kennen jullie dierenartsen die bereid zijn een gastroscopie op locatie te doen??? Het zal voor iedereens veiligheid het beste zijn :j

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 07:34

Heel veel succes en sterkte met je paard. En verder als eerste korte reactie: je paard sopt zijn hooi omdat hij maagzweren heeft. Zo maakt hij het zachter.
Verder zijn er artsen die op locatie scopen, even googelen?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:24

ninenduke schreef:
oh en nog iets

Kennen jullie dierenartsen die bereid zijn een gastroscopie op locatie te doen??? Het zal voor iedereens veiligheid het beste zijn :j

De paardendokters doen het op locatie. Hun zitten in zwaanshoek, bij Hoofddorp. Dus niet te ver uit de weg.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:25

Ferera schreef:
Heftig Pastis, hoop dat het wel gaat helpen. Hoeveel weken moet hij nog van die tabletten? En hoe geef jij ze?

Mijn merrie is verslechterd ipv verbeterd na drie weken omeprazole en sulcrafaat. We gaan nu door met dit met als alternatief de Cytotec maar ben er op een of andere manier een beetje huiverig voor omdat ik een merrie heb dus dan wil ik wel zeker weten dat dit het middel is wat echt gaat helpen. Ik spreek de dierenarts vandaag weer om de opties door te spreken. Mijn merrie is echt niet lekker, echt zo rot om te zien.

Wat oliebol zeg! Heb je biopt gedaan? Kan ze allergisch zijn voor iets? Mijne werd heel slecht op stro.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:08

Ninenduke: ipv de Digest zou je ook kunnen kiezen voor Hartog Senior Care, dat is nog zachter en is een mix van een aantal ruwvoersoorten. Er zit ook een balancer in.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:15

Zo dames,
Ik ben op goed geluk ook begonnen met het bijgeven van equine 74. Sinds zaterdagochtend, en wat een verschil! Mijnheer begint alweer praatjes te hebben, is super vrolijk en eet weer als een tierelier.
Of het nu enkel het supplement is weet ik niet, maar sinds hij dat erbij krijgt is hij wel elke dag vooruit gegaan. Heb hem gisteren even losgelaten in de bak, wist niet dat hij zo kon showen :')

De mijne krijgt nu over 24u:

- 8 tot 12 weide (met voldoende gras)
- ‘s ochtends de grasmix can vitalbix met 250g havens gastro +
- s middags 750g fibrebeet + 250g slobber (havens)
- onbeperkt ruwvoer
- s avonds opnieuw 250g havens gastro + met de grasmix
- rond 21u opnieuw 750g fibrebeet en 250g slobber

Ik geef de cytotec s ochtends en s avonds in een klein handje muesli (lannoo active) omdat mijnheer was het anders niet wil.

Stalbaas zorgt er ook voor dat de grasmix helemaal op is alvorens hij op de weide gaat. Idem als ik hem even loslaat om te rennen.