Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inky_devil

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:16

Bedankt voor de tips.
Zodra de dierenarts een keer moet komen op stal laat ik hem testen. Veel mensen van zijn huidige stal kennen hem alleen als geschoren sportpaard en denken niet dat hij cushing heeft. Ik ken hem al 9 jaar en ik weet dat er iets niet lekker zit.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:28

Goed dat je op je eigen gevoel afgaat +:)+

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:23

Hallo ! Ik vraag me nog maar eens iets af. Wisky doet het nu al 4 maand heel goed op pergolide, zijn bloedwaarden zijn terug in orde en hij is net een dartelend veulen ondanks zijn 13 jaar. Het enige wat maar niet terug in orde wilt komen zijn zijn spieren. Vandaag was de osteophaat er en zij raadde aan te stoppen met de algemene vitaminen en meer gerichter te behandelen. Ze bedoelde hiermee een pure vorm van magnesium en vitamine E bijvoeren. Hebben jullie enige ervaring met het bijgeven van vitamine e? En waar halen jullie jullie magnesium ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:27

Vitamine E alleen bijvoeren als er een aantoonbaar gebrek is.
Magnesium voor spieropbouw... Geen idee. Zou eerder kijken of het rantsoen wel voldoende eiwitten bevat... Zonder eiwitten geen spieren!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:28

Iets goeds maar wel vreemd . De vetbulten boven de ogen zijn minder geworden . En we zijn nog niet gestart met prascend .
Wel is het dieet veranderd . Zou dat kunnen zijn dat de vetbulten minder zijn ?

Magnesium is toch ook voor de spierontspanning ?

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:32

Eiwitten krijgt hij zoiso wel genoeg! Vitamine E moet dus mee opgepast worden ? Mama sprak over iets van wateroplosbaar en vetoplosbaar ? Dit is dus schadelijk als het gegeven word zonder gebrek ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:34

Veel paarden komen E tekort . Zeker als ze maar beperkt gras mogen eten .
Ik heb daarom een voer wat hoog in E staat .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:45

Die van mij had vooral gevulde kuiltjes boven de ogen toen hij bevangen was.
Toen ik met de pergolide startte was het net weg.
Ik had hem toen uiteraard ook op en streng dieet. Zou goed kunnen dus.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 11-05-13 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:48

Ik heb trouwens nog een behoorlijk, minimaal halfvolle bus met Provarium Breeding staan. Zonde om weg te gooien.
Iemand in de buurt (Noord-Holland, Alkmaar e.o.) die ik er blij mee kan maken? Als je een bosje geurende lelies voor me meeneemt, dan is dat vergoeding genoeg :)

Ik heb niet alles steeds bijgelezen, wel een en ander aan highlights mee kunnen pikken.

Veel nieuwe mensen in het topic zie ik. BI doet goede zaken met al die uitslagen van de gratis tests! Hoewel ik weet dat lang niet iedereen besluit om paardlief op PS te zetten.

Imago staat nu 2 weken in het rusthuis. Ik ben vorige week geweest om te kijken en vond hem toen gevoelig op de voeten. Gebit is gecheckt en de dag erop is de smid geweest. Even afwachten hoe dat zich zal ontwikkelen dus.

Als Imago met een tijdje stabiel is, wil ik hem terug gaan zetten in medicatie. Kijken hoe hij dat gaat oppakken dan. Maar voorlopig nog even niet hoor!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:47

inepeet schreef:
Eiwitten krijgt hij zoiso wel genoeg! Vitamine E moet dus mee opgepast worden ? Mama sprak over iets van wateroplosbaar en vetoplosbaar ? Dit is dus schadelijk als het gegeven word zonder gebrek ?

Vitamine E is vetoplosbaar, dus bij overschotten wordt het opgeslagen in het vet en niet uitgeplast zoals in water oplosbare vitamines. Op korte termijn geeft het dus geen problemen alleen het gehalte in het vet wordt steeds hoger. Op het moment dat het vet dan verbrand wordt komen er grote hoeveelheden plots vrij.

Dus ik zou eerst eens kijken of je paard wel een tekort heeft. Extra magnesium doet ook alleen z'n werk bij tekorten alleen de testen voor magnesium zijn behoorlijk onbetrouwbaar, dus een tekort daarvan is lastig op te sporen.

Je komt al heel een eind door eens uit te rekenen:
Hoeveel gram eiwitten je paard per dag binnen krijgt
Hoeveel mg vit E
Hoeveel gram magnesium
Hoeveel gram calcium

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:14

@inepeet inderdaad zoals al aangehaald, zou ik ook de eiwitten bekijken, niet zomaar vit e gaan bijgeven, tenzij er een duidelijk tekort is aangetoond. Ik heb ze hier alle 3 op beperkt droog hooi en de formula4feet van equilife staan + een klein beetje gras als de omstandigheden gunstig zijn....nog nooit problemen met de spieren of vit e tekort gehad, alhoewel dit in mijn ogen wel een redelijk '' mager '' rantsoen is.
@zinzi de vetbultjes waren bij mijn merrie ook verdwenen na een tijdje dieet...( deze merrie heeft geen cushing, is wel hoefbevangen geweest )

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:25

Ik heb zojuist bij mijn paard zijn weitje heel klein gemaakt, in de hoop dat hij minder eet en zo minder suiker binnen krijgt.
Al weet ik dat kort gras ook weer juist gevaarlijk is.
Zijn nadeel is, hij is door ouder te zijn mager en juist nu begon hij weer mooi vol te worden op de grasjes.
Hoe hou ik hem vol zonder te veel suikers?
Welk voer bevat de goede vetten daarvoor?
Laatst bijgewerkt door little_king op 12-05-13 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:27

Heel erg bedankt voor de informatie ! Met vitamine E wacht ik dan nog even tot het volgende bloedonderzoek en de magnesium kan ik wel zo al starten?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:34

@Little King , ik gaf de paarden van de winter Seniores priores bij om ze op gewicht te krijgen en te houden.
Misschien een idee .
Er zit wel graan in , dat zou ik mijn merrie nu niet meer geven nu ik gezien heb dat ze het op granen vrij zoveel beter doet .

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:36

Dat krijgt hij ook, maar daar gooide ik nog weer muesli extra bij. Daar ben ik nu wel mee gestopt.

Wat voer jij nu?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:49

Ik voer nu Pure Feed brokjes . 2 x per dag mooi hooi uit plastic . En bijna onbeperkt grof lang hooi evt gemixed met stro .
Ben voor de pure feed gegaan omdat dat hoger in vitaminen en mineralen zit . En ik daar 100 gram per 100 kg per dag van moet geven .
Werd beetje zot van alle supplementen die ik toevoegde om tekorten op te vangen .
Was ook niet handig als iemand anders een keer moet voeren voor mij . Een ditje en een datje toevoegen .
Mijn merrie gaat in de vroege avond even echt gras op . De rest staat ze in een paddock weide . Waar wat grasjes te vinden zijn . Maar hoofdzakelijk vinden ze daar de slowfeeder met het grove hooi .
En wat takken om te knagen ;-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:00

little king:Eventueel kun je ook los olie gaan voeren om via vetten het paard van de benodigde kcal te voorzien. Afhankelijk van hoeveel het paard weegt zijn er richtlijnen hoeveel olie er bij gevoerd kan worden (te veel geeft weer laxatie en dus verminderde opname van voedingsstoffen).

Als ik het zo hoor zou ik eerlijk gezegd het paard wel laten testen, dan weet je wat de ACTH gehalten zijn. Ik vind dat hij voor het behandelplan "niks doen" vrij veel symptomen heeft. Hoeveel kaas heeft de DA gegeten van de materie Cushing...?
(Mijn DA had naar eigen zeggen veel kennis en 9 patiënten onder behandeling maar hij liep zo'n 20 jaar achter qua kennis :+ ).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:05

Hij heeft zeker veel symptomen vind ik ook.
Vandaar dat ik zelf al aan cushin of IR dacht. Met weinig symptomen had ik dat nooit bedacht. :+
Da bevestigde dan mijn vermoeden, maar echt verder ben ik daar nu niet mee.
Ja minder suiker, maar minder voeren was ik al gaan doen omdat ik het vermoeden al had.

Ik zag de mooie actie op de site ppid bij paarden en de da mag mooi terug komen en bloed prikken en dat met dat formulier op sturen.

Maar zoals voor vele is het het voor mij nu ook nieuwe materie, dus hoop hier toch veel tips te vinden en niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden als jullie dat al gedaan hebben :)

@zinzi
Dank je wel.
Ik voer nu marstall force bij voor de extra vitamine, is dat ongeveer hetzelfde als wat jij voert?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:11

Mijn voer is een compleet voer . Dus niet een apart vitamine brokje .
Maar denk dat je het met de force al prima doet .
Of de formula4feet hoor ik goede dingen van .
In NL is nu ook een brokje als zijnde vitaminen brokje metazoa .
Heb alleen de ingrediënten nog niet goed bekeken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:33

@inepeet als je bloed laat onderzoeken, vraag de DA dan een erg grondig onderzoek te laten doen. Hier in de buurt staat namelijk ook een paard met heel weinig bespiering, al z'n hele leven en dit komt omdat hij als jong paard een ernstige wormbesmetting gehad heeft waardoor zijn darmwand zodanig aangetast werd dat hij de nodige eiwitten gewoonweg niet kan opnemen...hij kreeg en krijgt echt meer dan voldoende van alles, maar het wordt dus niet op de juiste manier verteerd zeg maar. Paard wordt overigens wel gewoon in dressuur gereden, maar heeft er nooit mooi '' vol '' uitgezien...Waarmee ik maar wil zeggen dat het goed mogelijk is dat je van alles wel genoeg geeft, maar als er ergens een probleem in de vertering zit, worden de stoffen niet voldoende opgenomen. Kunnen ze wel aan bepaalde waardes in het bloed zien als ik het goed heb...
Ook wat betreft magnesium zou ik niet zomaar gaan bijvoeren...gewoon eerst even laten vaststellen of er echt sprake is van tekort.

@little king ik heb hier altijd paarden gehad die te dik werden :j Dus echt ervaring met te mager heb ik niet, maar ik zou zeggen geef hem onbeperkt goed droog hooi en inderdaad gewoon olie of lijnzaadpellets door een handje voer...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:15

Little king: Cushing kan gepaard gaan met IR achtige symptomen, dus je eigen vermoedens kunnen beiden kloppen. Ik zou profiteren van de actie van BI. Daarna kun je altijd nog beslissen of je wel of niet wilt behandelen.
Het paard voeren alsof hij IR heeft kan sowieso weinig kwaad en wanneer het paard Cushing, EMS of IR heeft alleen maar mooi meegenomen. Ik ga mee met Pandora: Onbeperkt ruwvoer (hooi en stro, Seniores Priores, of wat gras aanbieden dmv strip begrazing of met een graaskorf bijv.), vitamine brokje en olie. Denk dat dat een prima dieet is om mee te starten en later eventueel aanpassen naar behoefte.

Om een idee te geven wat de mijne krijgt:
Overdag ca 10 tot 12 uur grazen met een graaskorf (overeenkomstig met 5 uur zonder korf)
4 kg hooi voor de nacht
Onbeperkt stro voor de nacht
40 gram Marstall Force met 2 handjes Marstall Freizeit (om de pil makkelijk erin te krijgen).

Mijn paard staat echter op dieet. Wanneer ze goed op gewicht is of te dun wordt ga ik over op 6 kg hooi voor de nacht (of meer, beetje naar behoefte).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:45

Bedankt voor de berichten

Onbeperkt mooi, maar vrij grof hooi krijgt hij al zijn hele leven.
Dat krijgt hij zoveel dat hij het niet op eet.
Hij stond van 8 tot 20:00 in een weide met strip begrazing, maar nu nog wel vrij vol.
(ook in de winter staat hij in de weide)
Dat is nu flink ingekort. En hij staat nu ook in de bak om van het gras af te zijn.

Hij kreeg een beetje musli en vitamine korrel.
Vroeger was hij daarop mooi dik.
2 jaar terug begon hij wat in te vallen in de rui tijd en in de winter.
Ben toen begonnen met priores. En een halve schep muesli daar doorheen.
Ook dat werkte op een geven moment niet voldoende en kreeg hij de andere voerbeurten nog meer muesli. En dat werkte goed, hij was mooi vol maar nog lang niet dik.
Tot hij nu dan ineens te veel van het goede had.
Toch overvoerd wat hij nu niet meer kan hebben.

Nu dus weer de muesli er af gehaald. Wetende dat hij dan weer in gaat vallen. Daar moet ik dus ander ver op verzinnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:05

kun je hem geen geweekte bietenpulp geven?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:24

Meer Seniores geven . Het voordeel toz van enkel bietenpulp is dat de calcium fosfor verhouding klopt in Seniores .
Enkel bietenpulp moet je dan feitelijk weer zemelen in mixen . Vindt dat zo, n gedoe .
Daarom kies ik voor seniores

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:06

als je paard seniores goed kan hebben inderdaad meer seniores voeren.
Die van mij heeft ook IR en dan moet ik toch ook op het zetmeel letten.Hij krijgt inderdaad ook zemelen erdoor,minimaal,alleen om de verhouding goed te krijgen.