[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 07:56

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:49

Mooi geschreven :j

appie heeft ook meerdere keren wat aan zijn hoofd gehad.
ooit een keer op buitenrit, een trap van een paard voor hem zo recht op zijn voorhoofd gehad. Dat paard bokte bij aangalopperen zo tegen hem aan.
pff,toen stond hij echt te zwaaien op zijn benen.

en toen ik hem nog niet lang had, ik had hem opgezadeld, wilde nog aansingelen en hij trapt naar voren met een achterbeen, en wel zo dat hij in een teugel bleef hangen :+
als gevolg was er een ruinentand afgebroken, en het stuk er om heen was helemaal opgezet.

ik geloof absoluut dat dit soort dingen best kunnen ijdrgen aan het hoofdschudden hoor :j

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:38

Wendy, jammer dat ze weinig liet zien. Bij ons was dit ook het geval in de kliniek. Maar dat had gewoon te maken met het feit dat ze zich door de prikkels heen liep (het is een echte bloedkikker), want ik zag wel de subtiele signalen, maar de DA daar niet...

Een vraagje wie heeft er ervaring met acupunctuur? Zoals gezegd heb ik dit bij Dalicia laten toepassen, nu zelfs al twee keer, maar zonder echt resultaat. Mag ik resultaat verwachten na twee keer of moet ik nog wat langer volhouden? Ik dacht dat acupunctuur dadelijk verlichting zou moeten geven?

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:42

biscaya schreef:
Voor iedereen met een headshaker,!! Kijk eens wat rechtrichten kan doen voor je paard, mijn paard een zeer heftige shaker in het verleden is hier enorm van opgeknapt dat samen met vliegenkap en neusnetje maakt voor mij een heel bruikbaar paard, ook in een binnenhal rijden als dat tot je mogelijjkheden behoort geeft het paard vele malen meer rust!

Dit kan ik bevestigen. Ik doe nu ook al weer bijna anderhalf jaar aan rechtrichten en zie mijn paard veranderen. Ze schud nu alleen bij erge dagen betreft pollen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:00

Donnatella, geen ervaring met acupunctuur... Wel zelf ooit acupunctuurbehandelingen ondergaan, daar moest het effect van 'opbouwen'...

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:51

Donnatella schreef:
Wendy, jammer dat ze weinig liet zien. Bij ons was dit ook het geval in de kliniek. Maar dat had gewoon te maken met het feit dat ze zich door de prikkels heen liep (het is een echte bloedkikker), want ik zag wel de subtiele signalen, maar de DA daar niet...

Een vraagje wie heeft er ervaring met acupunctuur? Zoals gezegd heb ik dit bij Dalicia laten toepassen, nu zelfs al twee keer, maar zonder echt resultaat. Mag ik resultaat verwachten na twee keer of moet ik nog wat langer volhouden? Ik dacht dat acupunctuur dadelijk verlichting zou moeten geven?

Hunk wordt behandeld met accupunctuur, dat bevalt heel goed! De eerste keren was er niet of heel kort een verschil, pas nadat we 4 behandelingen hebben gehad werd het aanzienlijk minder. Hij schud nu amper en kan inmiddels wel een half jaar zonder behandeling! Maar daar zijn erg veel behandelingen aan vooraf gegaan, van 4x 1 keer per week naar 3 keer 1 keer per twee weken naar 1 keer per maand en vervolgens uitgebouwd. Even doorbijten nog!

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:47

Het probleem is dat deze man slechts 1x per 6 à 8 weken naar België komt vanuit Duitsland. Dan is het niet echt een opbouwende behandeling te noemen natuurlijk.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:24

Nee dat is inderdaad wel erg ver uit elkaar.. Zo zullen de behandelingen niet gaan aanslaan ben ik bang, het moet heel intensief worden gedaan in het begin.. Balen zeg...

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:10

Hoi!
Ik had even een vraagje, ik rijd mijn paard nu met een neusnetje omdat hij ontzettend aan het schudden/lip wiebelen/met benen slaan naar neus.. Heb alleen het idee dat hij dat netje alleen maar lastiger vind? Zou ik meteen verschil moeten merken of is het normaal dat je paard daar eerst aan moet wennen? Ook klinkt het net of hij zowat geen lucht krijgt met dat ding voor z'n neus, ik hoor hem heel zwaar ademen tegen het netje aan.. of hoort dit?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:58

Lijkt mij niet , paard moet toch goed kunnen ademen.
is het zeker dat het pollenallergie is?

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:24

Mijn paard moest ook wennen aan het netje.
Ze blaast ook hard tegen het netjes. Maar dat is meer het geluid van de luchtstroom tegen het netjes. Ze kan wel prima ademen.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:24

Ja het is zeker dat het pollenallergie is.
Gister met netje in de les gereden, in het begin was hij super onrustig, dus het netje er weer af omdat ik dacht dat het daardoor kwam, maar zonder netje was het helemaal drama.. Dus toch even door gezet met netje om, en na een tijdje was het schudden echt een stuk minder :)
Zwaar ademen viel nu ook mee, ik denk dat het meer was dat hij heel hard tegen het netje aan blies om het voor zijn neus weg te krijgen :+

heb ook 2 filmpjes van het schudden,
hier op de wasplaats (hier viel het gelukkig nog mee, hij heeft soms momenten dat hij nog meer van die soort 'stroom schokjes' krijgt) https://youtu.be/V2C97RA4YZo
En dit was van gister in de les, in het begin; https://youtu.be/mzB-IczBTeY

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:42

Tja,wil je commentaar?
persoonlijk vind ik dus dat je op een paard wat zo schud niet moet gaan rijden.
De paarden hebben er echt last van hoor, zeker in de mond

en hij zwiept ongelooflijk veel met zijn staart, vind hem ook niet lekker lopen.

ik ben met appie weer begonnen met opbouwen met rijden.
hij schud nu helemaal niet,dus stap ik er weer op.
ben er nog niet over uit of het toeval is of omdat het toch komt van de cetirizine die hij nu krijgt.
ik wacht het wel af

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:56

Ik wou het niet zeggen ellepel maar ben het wel met je eens.. Paard heeft er duidelijk geen plezier in. Ik snap hoe jammer het is ( heb zelf ook niet meer gereden sinds mijn paard is begonnen met headshaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:58

Ik reed in het begin ook door hoor,maar het paard is ziek,daar kun je dan gewoon niet opstappen voor je weet wat er aan de hand is.
Ik rijd nu alleen als appie echt niet schud, zo wel,dan heeft hij vakantie :j

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:00

Het lijkt me zowel voor het paard als ruiter niet fijn . Toen ik op mijn paard zat met headshaking voelde ik me zo banketstaaf tegenover hem.. Het jeuken en willen afschuren maar dan door moeten lopen lijkt me verschrikkelijk of elke keer stootjes in je hoofd krijgen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:42

ben het met ellepel eens :j

ik heb het eerste jaar dat ik mijn paard had er de hele zomer niet opgeweest, paard had er ontzettend last van
vind het tegenover het paard niet eerlijk om er voor jouw plezier op te stappen terwijl hij zoveel last heeft......

maar jouw paard en jij beslist ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:57

Ik zou gezien het zwiepen van de staart hem misschien ook lichamelijk nog even goed na laten kijken.
Hoe komt dat je zeker weet dat het pollenallergie is?
Mijn merrie ging meer shaken naarmate haar lichaam minder werd.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:15

Had ook wel commentaar verwacht :)
Zoals er al bij staat; dit is aan het begin, neusnetje is nieuw voor hem dus dat irriteerde hem ook.
Als het moet heb ik ook filmpjes van later in de les, daar zie je er eigenlijk bijna niks meer van.
Zwiepen met z'n staart doet hij zijn hele leven al, alleen met dressuur, met springen of buitenrijden niet.
Als ik merk dat hij er echt veel last van heeft stop ik ook wel met rijden, maar het is gewoon de eerste 5 minuten dat hij het zo erg doet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:37

Is bij hem ook uitgesloten dat het in de rug zit en zijn zijn benen oke?
kennisje van me haar paard lidp ook zo en die had kissing spines. Dat veroorzaakte bij haar paard het schudden.
blijft hij schudden ondanks netje dan toch alles gaan uitsluiten :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:39

Naar wat je beschrijft, dat hij verbeterd tijdens het rijden lijkt mij pollenallergie niet zo logisch en lichamelijk des te meer.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:41

Ja hij is verder helemaal goed :)
Word ook regelmatig nog nagekeken door osteo en masseur.
Buiten heeft hij er wel meer last van, daarom rijd ik voorlopig lekker binnen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:20

ik lees even mee. Heb sinds kort een nieuw paard. Hij heeft altijd jeuk aan zijn neus, hoofd na het rijden. Maar dat hebben er wel meerdere, dus nooit iets achter gezocht.
Maar nu telkens als ik hem uit de wei haal is hij heel stoffig. En telkens ik hem borstel begint hij met zijn hoofd te schudden. Dus ik dacht al, hij is allergisch aan het stof van de wei. Zijn neus loopt ook een beetje. En zijn neusslijmvlies is toch iets roder.
In de wei staat hij gewoon met zijn neus in het gras. En af en toe doet hij een rondje rodeo, maar voor de rest niets bijzonder.
Plus kort daarvoor proestte hij, maar hij hoeste ook. Dus we dachten dat hij eerst een verkoudheid had. Hoestsiroop gegeven die we nog staan hadden, en toen is de hoest ook weggegaan.
Tijdens het rijden schud hij niet echt. Wel heel veel proesten in het begin.
Maar hij is enorm nukkig en gestresseerd en nogal dominant in het rijden tegenwoordig... We denken eigenlijk dat hij gewoon last heeft van zijn hormonen (is hengst). Weet niet als jullie allergie paarden lastiger worden tijdens het seizoen?
Morgen komt de DA om zijn vaccinatie-rappel te geven (was nog nooit gevaccineerd geweest) en zal dan toch eens navragen. Misschien heeft hij gewoon een stof-allergie... dat hoop ik toch.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:54

Als het erg droog is buiten dan kunnen ze daar wel meer van proesten .
ben wel benieuwd wat je veearts zegt :j

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:55

Hij was er toevallig gister avond al. Hij zegt gewoon nog even afwachten. Kijken als het beter wordt. Hij kent nog paarden die in het begin van het zomerseizoen wat last hebben. Maar dan verbeteren ze terug.
Plus had hij net zijn vaccinatie gehad. Dus hij vond het niet zinnig iets van medicatie te geven nu.
Ik heb hem daarna nog even gelongeerd maar vond hem nu meer proesten dan anders zelfs. Maar dat kan ook wel toevallig zijn natuurlijk.