[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:20

Grappig zeg, ben ook aan het snuffelen gegaan op google maar wat veel info vind je daar over de koolsfofdioxide.
Ik kwam ook nog deze tip tegen:

"Koolstofdioxide komt van nature voor in de atmosfeer: we ademen het in. Maar we nemen het ook tot ons; bijvoorbeeld door het drinken van frisdranken (het veroorzaakt de 'prik').
Waar muggen niet tegen kunnen is rook. Dat houdt ze op veilige afstand. Van 'nare' geuren als knoflook, citroen, lavendel, eucalyptus en pepermunt moeten ze ook niets hebben.."

Vind dat rook ook wel een goede, gewoon fikkie steken bij het weiland
:') en de pepermunt, ik heb wel talkpoeder met muntgeur en gebruik dat bij mijn merrie op haar zweetplekken om de muggen op afstand te houden.
Zij word vaak wel wat gassig van gras, staat er wel gewoon op,maar heeft geen overmatig last van vliegen

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:29

henny_w schreef:
http://www.ongelofelijk.eu/2017/05/30/d ... an-muggen/

Deze tip is ook in vele variaties te vinden op Youtube. Het gaat om het gisten en de koolstofdioxide die vrijkomt en muggen aantrekt.

Nou las ik van de week een artikel over gistvorming als een paard teveel in het gras komt en daardoor de darmen eigenlijk teveel verstoord worden door een overload aan gras.
Nou heb ik stom genoeg het artikel niet opgeslagen maar ook daarin werd gesproken over teveel gistvorming en daardoor vrijkomen van Koolstofdioxide.

Nou vroeg ik me af of dat misschien de oorzaak kan zijn waarom eczemers alleen op hooi het meestal beter doen. Doordat de darmen een teveel aan gras niet optimaal verteren onstaat dan teveel gistvorming en wordt zo'n paard extra aantrekkelijk voor muggen.

Of maak ik nou een kromme redenering :-)

Klopt helemaal hoor...dat is ook de reden dat sommige paarden enorm geholpen kunnen worden door middelen die de darmflora bevorderen zo als bv Algae-Vitalis.
In combinatie met een paardendeodorant kan dit zelfs afdoende zijn.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:54

ellepel schreef:
En weet je serieus dat ik er weinig grappig aan vond? Ik zzg het afgelopen week ook al
2 veel en veel te dikke paarden,met een grasmasker om en dan staan ze op een ontzettend groot weiland met zat kort gras.
En ze vergaan van de jeuk ook nog es

Dan vraag ik me echt af waarom is het zo belangrijk dat paarden op het gras komen?
Bij dat filmpje ook,heb er naar zitten kijken en dacht echt van,waarom die twee niet van het gras af, schraal landje met een plukje hooi.?

Idem dito. Sneu beeld:(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:28

Maar goed,snap ook wel dat je niet altijd die keus hebt,dus dan moet het maar zo.

Lotus83

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:54

Heeft iemand belang bij de eppeljeck itch free deken? Vandaag de juiste maat ontvangen en net alleen gepast maar ik wil toch een rambo.
Ik heb hem met korting gekocht en mag voor datzelfde bedrag weg.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:04

Als hij alleen gepast is kan je hem toch weer terugsturen. Of heb je vlekken gemaakt?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:05

tiwi1969 schreef:
Als hij alleen gepast is kan je hem toch weer terugsturen. Of heb je vlekken gemaakt?

Hij kan ook terug. Niks geen vlekken. Maar of ik hem nu hier voor dat bedrag kan verkopen of hem na Pinksteren terugstuur. Maakt voor mij niks uit

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:51

Lotus83 schreef:
Heeft iemand belang bij de eppeljeck itch free deken? Vandaag de juiste maat ontvangen en net alleen gepast maar ik wil toch een rambo.

Wat was voor jou de reden dat je toch een rambo wou? Ik ben er benieuwd naar omdat ik wat aan het rondkijken ben voor een eczeemdeken voor het geval dat mijn paard toch echt eczeem heeft.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:02

Lotus83 schreef:

Maat 175 trouwens :D

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:04

febe6 schreef:
Lotus83 schreef:

Wat was voor jou de reden dat je toch een rambo wou? Ik ben er benieuwd naar omdat ik wat aan het rondkijken ben voor een eczeemdeken voor het geval dat mijn paard toch echt eczeem heeft.[/quote

Ik heb al een rambo, ik wilde een reserve deken erbij, maar ik vond deze toch te dun, en aangezien ik een zware eczemer heb durf ik het toch niet aan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:31

Ik heb die EJ voor onze pony als reserve deken gebruikt.
Hij had al twee RSIH's maar door spelen scheurde er nog weleens wat. Toen ik voor 3 weken naar India ging heb ik er twee EJ's bijgekocht zodat de oppas voldoende dekens has mochten er een paar sneuvelen.
Prima dekens, wel iets minder sterk dan de RSIH maar zeker waar voor dat geld.

Roikik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:35

Ff een vraagje, wat is tea tree

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:47

Mijn eczemer is heeeel blij met de regen hier, eindelijk dat deken af!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:18

tiwi1969 schreef:
Ik heb die EJ voor onze pony als reserve deken gebruikt.
Hij had al twee RSIH's maar door spelen scheurde er nog weleens wat. Toen ik voor 3 weken naar India ging heb ik er twee EJ's bijgekocht zodat de oppas voldoende dekens has mochten er een paar sneuvelen.
Prima dekens, wel iets minder sterk dan de RSIH maar zeker waar voor dat geld.

En toch heb ik net een 2e rsih besteld.. ik ken mezelf.. als ik de EJ deken toch hou beland hij ergens achterin een kast -O- dus beter weer terugsturen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:24

Lotus83 schreef:
Lotus83 schreef:

Maat 175 trouwens :D

Voor welk bedrag heb je hem gekocht?

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 11:55

Luca03 schreef:

Maar juist met vochtig en warm weer zijn de mugjes actief toch? Of heb ik dat mis?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:50

Tijdens de bui zelf zijn er inderdaad geen mugjes, maar daarna als de zon weer gaat schijnen en alles nog nat is komen ze in grote getale tevoorschijn.
Hier dus nu de deken opgedaan, al is het nu nog droog en waait het, er zijn al wel dikke wolken dus die regen zal wel snel hier zijn.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:29

Ann_Pam schreef:
Luca03 schreef:

Maar juist met vochtig en warm weer zijn de mugjes actief toch? Of heb ik dat mis?

Het heeft hier heel de nacht geregend en vandaag staat er wel wat wind dus deken kan wel even af :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:46

Dat zou ik dus nooit doen, juist vochtige lucht geeft meer van die kleine krengen. Dan moet het wel bijna stormen voor ik de deken af zou doen

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:59

mensen ik heb een wondermiddel tegen eczeem en jeuk! namelijk:
natuurazijn. je moet het elke dag op de plekken waar de pony jeuk heeft smeren met een borstel (als hij jeuk heeft aan zijn staart of manen is het handig met zo'n spuitflesje wat bij haarverf zit) bij mij werd het na 2 dagen al minder en nu is de jeuk helemaal weg!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:04

Mooi dat het bij nou werkt :D
,bij appie doet het helaas niks.
En misschien handig om er bij te zeggen dat je het niet opopen plekjes moet doen want dat prikt.
Maar van oudsher was het wel een middel die wel gebruikt werd tegen staartschuren en om vliegen weg te houden.
Dus proberen kan altijd :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:13

Azijn heeft een ph van drie..de huid van je paard is zeven...op de lange duur is azijn dus schadelijk voor de huid.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:23

Ik ben een week geleden begonnen met uierzalf smeren op de staart. Het schuren werd steeds erger en ik had niks beters bij de hand, maar sinds dien heeft ze volgens mij helemaal niet meer geschuurd. _/-\o_ Ik hoop dus dat het toch geen zomereczeem is/word, maar gewoon geïrriteerde huid of iets dergelijks.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:39

Ik meld me ook maar eens, na een hele tijd meelezen.

Inmiddels alweer bijna 11 jaar in het bezit van een onwijs lieve fjord, met als enige minpunt eczeem..

Gelukkig hebben kunnen we het net een deken redelijk goed onder controle met onze pyjama. Helaas is ze sinds een jaartje of 2 ook begonnen aan haar hoofd, dus sinds dit jaar zitten we ook vast aan het masker. :\

Maar nu ontdekte ik vanmorgen dat ze weer haar hele buik open heeft liggen.. -O- Vorig jaar dacht ik nog dat ze daar nu ook begonnen was met schuren, maar ik verdenk nu de buikflap die bij de deken hoort. Bummer, want die andere dekens bevallen me totaal niet.

Heb haar na het rijden vanochtend zonder deken het land opgegooid om even te rollen zonder deken, maar we hebben hier praktisch storm dus ik laat hem lekker even af.

Straks maar even kijken hoe de deken het doet zonder buikflap, hopen dat die wat blijft liggen zodat de wonden kunnen genezen.

Maar 1 ding heb ik al wel door, hoe lief ze ook is en hoeveel ik ook van dat dier houd, een eczemer nooit weer :n

En voor de beeldvorming nog even de patiënt gehuld in ons favo kostuum...
Afbeelding

Oja, de shet begint inmiddels ook, dus ook die loopt sinds gisteren ingepakt. Hopen dat ze de deken een beetje heel houd.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 04-06-17 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:40

Nienkeew schreef:
Ff een vraagje, wat is tea tree

Ik gebruik het echt voor alles!

Klein stukje gekopieerd van een site:

Eigenschappen van teatree-olie
Er bestaan verschillende soorten teatree-olie, met werkzame stoffen in verschillende concentraties. Naar de diverse soorten wordt nog steeds onderzoek gedaan, zodat je de juiste soort in de juiste situatie gebruikt. Teatree-olie is werkzaam tegen:
Bacteriën
Schimmels
Virussen
Insecten

Antiseptisch en bacteriedodend
Een van de eigenschappen van teatree is de antiseptische en bacteriedodende werking. Door teatree aan te brengen op snij- en schaafwondjes worden deze gedesinfecteerd. Extra voordelen van teatree zijn dat het niet vlekt en op wondjes niet prikt. Vooral voor kinderen dus erg belangrijk! Als antiseptisch middel kun je de teatree-olie goed gebruiken voor de huidverzorging. Bijvoorbeeld bij puistjes, acne, mee-eters.

Schimmeldodend
Schimmelinfecties kunnen met teatree erg goed worden behandeld. Denk hierbij aan voetschimmels, kalknagels, etc.

Tegen virussen
Teatree kan succesvol worden gebruikt om virusinfecties te bestrijden. Denk bijvoorbeeld aan waterpokken, griep en verkoudheid.

Tegen insecten
Teatree heeft een typerende geur. Sommige mensen vinden de geur niet prettig, anderen juist wel. De geur verdwijnt ook weer snel. Als je enkele druppels in een geurbrander doet, blijft deze langer hangen. Insecten blijven dan liever weg.