[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:50

Lijkt wel of je net geschoren hebt, zoveel haar!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:55

Dit vond ze al erg genoeg, scheren gaat echt niet lukken bij haar.
Ze is zo lief, maar getrut aan haar lijf is niet aan haar besteed (behalve door Dennis :+ , opa en oma lusten er wel pap van op het moment dus het is weer tijd voor de Provarium Breeding).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:58

Provarium Breeding is toch monnikspeper? Gaan de waardes dan niet nog verder omlaag als je al prascend geeft?

Isa wil nog altijd niet het laatste haar los laten. Was zo vervilt dat ik er maar een schaar in gezet heb en de langste stukken en die klitten heb weggeknipt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:04

Geen idee. Ze is ook niet her-test, maar doet het prima. Vorig jaar werd ze een stuk gemoedelijker van de monnikspeper, die geef ik alleen zomers tegen die extreme hengstigheid.
Ze is nogal in de weer, daardoor echt moe(ligt veel en kan er zelfs omheen lopen als ze ligt, is echt niets voor haar) en enorm 'luidruchtig' (steeds maar murmelen naar alles wat beweegt, gillen naar Dennis en de dominante Roos). Omdat ze zo bezig is als ze hengstig is valt ze er zelfs wat van in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:46

Wauw wat een haar! Ik ben er jaloers op!
Wat denken jullie dat de beste tijd is om te scheren? Mn pony staat 24/7 buuten en ik wil liever niet met dekens bezig moeten omdat het me niet altijd gaat lukken om 2 keer per dag heen en weer te moeten rijden (staan c.a. 20 km verderop, niet belachelijk ver maar ook niet naast de deur zegmaar).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:57

Moet wel zeggen dat ze meestal maar 1x per week gepoetst word, door jonge meiden die het niet zo grondig doen (ook omdat Judith erg zuur kan zijn dan zonder lelijk te doen, rijden vind ze wel leuk maar dat stomme getrut niet). Dus ze was er wel aan toe om onder handen genomen te worden.
Dennis verhaart ook goed, maar heel anders dan Judith.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:04

@shanna, heeft je pony het al (te) warm gehad nu? Je kunt eventueel beginnen met een 'endurance'model te scheren (banen benen en borst scheren), dan kan het lijf al beter warmte kwijt en staat zij/hij niet gelijk helemaal naakt.

Mijn merrie staat ook 24/7 buiten, 3 weken geleden al geschoren. Verleden week even moeten klooien met dekens, maar dan krijgt ze die op en probeer ik even uit te kienen dat ik paar dagen later langs kom als het ineens warmer of kouder is. Mijn merrie heeft wel een defecte kachel, geen peil op te trekken als ze het koud of warm heeft. Ook warm houden gaat lastiger, in de winter loopt ze nu standaard met een gevoerde winterdeken.

Furi krijgt haar pil nu alleen nog in een stukje banaan. Haar gebit lijkt weer slechter, stukjes appel gaan er met moeite door :( De banaan is makkelijk om de pil erin te plakken en voor haar om af te krijgen.
Volgende week maandag komt de TA weer voor de halfjaarlijkse controle/behandeling, ben eens benieuwd.... (pennymeisjeproblemen: als je paard vaker naar de tandarts gaat dan jezelf.... :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:39

Hahaha furi! Dat geld bij die 2 van mij in alles: ta, DA , de pedicure, lees hs, hoezo queen B's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:34

Hij staat met dit weer dik te zweten inderdaad, ik neig zelf naar in 1 keer alles eraf omdat hij het echt niet uit zichzelf los gaat laten. Vorig jaar stond hij ook maar 2 weken kort en toen kwam zn wintervacht alweer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:41

Snap ik Shanna, maar het is het een of het ander; Want echt wel dat ik nog altijd in de nacht er een o grams regendekentje op leg, anders staat MiniMe, die helemaal geschoren is, te bibberen de volgende ochtend, want dat is ook nog eens zo wat; die interne thermostaat is natuurlijk ook vaak nog eens stuk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:56

Hier staat ook alles 24/7 buiten, vandaar dat ik niet te snel wil scheren. Al is het bij Judith helemaal geen optie (die staat al te rillen van angst als ik een ander scheer als ze in de paddock naast te poetsplaats staat).
Judith heeft het bij regen ook snel koud, 2 weken geleden haalde mijn vriend haar rillend van het land toen het wat regende en waaide (dus toen maar ff dekentje op gegooit om goed te kunnen drogen). Maar zweet op dagen als dit wel wat sneller (maar dat doet mijn Roos ook snel). Dennis gaat erg goed, niet zweten en niet rillen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:56

Afbeelding
[/img]Hey allemaal. Ik heb een,merrie van 25 jaar. Nu is ZE het laatste jaar en een,een half een,beetje op de sukkel. Regelmatig afvallen. Regelmatig terugkerende infecties en veel spiermassa verloren tegenover een,jaar en een half geleden. ZE heeft regelmatig dikke klieren. Nu komen ZE vrijdag op mijn vraag bloed trekken om te testen op de ziekte van cushing hoewel de dierenarts denkt dat ZE geen,cushing heeft wil ik toch zekerheid. Nu hoelang duurt het eer je daarvan de uitslag hebt? En,als de test negatief is hebben ZE dan zeker geen cushing?
Dit is een,foto van,een,jaar en een half geleden

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:57

Afbeelding
[/img]En dit is een foto van vandaag.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:17

Als ik haar zo zie zeg ik toch wel ppid hoor. De weinig spieren in de boven lijn, de dikke doffe vacht en volgens mij zie ik ook wat van dat rare gelige haar wat ze vaak ook hebben.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:31

ze is enorm verandert. meestal krijg ik te horen dat het van ouderdom is. ze is vorig jaar een keer goed ziek geweest en was 100 kg afgevallen volgens de da. nu is ze dat gewicht nooit meer bijgekomen. sindsdien is de dierenarts elke maand wel kunnen komen wegens infecties. en ze heeft nooit meer de mooie warme koperkleur gekregen die ze normaal altijd had. in de zomer wilt ze nog wel eens wat blinken maar meestal is ze dof. nu is de dierenarts het laatste jaar en een half wel maandelijks geweest. elke keer wordt ze terug wat beter maar hervalt ze in de infecties en dikke klieren en valt ze terug goed af.ook krijgt ze de laatste twee winters een enorme vacht waar ze moeilijk vanaf geraakt terwijl dit vroeger niet was. en dan krijg ik altijd van andere mensen te horen. tja ze wordt oud en geraakt stilaan op. maar haar tanden zijn nog super en ze eet nog altijd heel goed. wel is ze veel loomer geworden en rustiger. en wat bedoel je met gelige vlekken? en ze heeft op verschillende plaatsen gewoon kale plekken. volgens de dierenarts was dit doordat haar zomervacht nog niet aanwezig was. ik ga zo blij zijn als ze vrijdag bloed komen nemen en dat ik de uitslag weet. dus siersma jij denkt ook ppid? maar moeten ze dan niet die typische krulvacht hebben. als het regent krult haar vacht wel

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:33

Ik vermoed het ook hoor,bij deze foto nog duidelijker dan die andere die je plaatste in je topic.Leverproblemen komen vaker voor bij cushing.Ze ziet er inderdaad vrij slecht uit.
Ze is wel goed ontwormd?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:44

ze wordt elke drie maand ontwormt. nu met dat ze in april zo ziek is geweest mochten we ze van den dierenarts niet ontwormen. en was het iets meer als vier maand geleden. nu had ze toevallig zonder dat we het wisten bij een pony gestaan die wormen had. (ik bedoel dat we niet wisten dat die pony wormen had) dus resultaat we hadden wormen. niet extreem veel we hebben ze ontwormt met equi max de combi spuit. hier heeft ze verkeerd op gereageerd en kreeg koliek verschijnselen. volgens de dierenarts was het een hyperactieve darm. nu normaal wordt ze elke drie maand ontwormt met een verschillende ontwormingsspuit. ik heb nog nooit wormen gehad buiten deze ene keer. dus leverproblemen is gelinkt aan cushing. bij het vorige onderzoek hebben ze toen de leverwaarde getest. ziekte van cushing vonden ze toen niet nodig. maar ik wil het voor zekerheid doen. ze krijgt nu al een week medicatie voor de lever en ze ziet er slechter en slechter uit. het betert niet met de medicatie .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:52

weet je wat voor medicatie ze krijgt?Mag toch niet hopen prednison? :7

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:54

ah nee. ze krijgt ecuchol en hepavan (tegen ontstekingen) ook heeft ze vitaminen gekregen. en een maand geleden heeft ze een kuur sedachol gekregen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:55

Afbeelding

Ik heb meneer een paar weken geleden geschoren en vanmiddag weer eens in bad gedaan. Ik kreeg hem dus zoals jullie zien ,alleen niet zo mooi op de foto vanmiddag :)
Zijn hoofd kregen we toen met geen mogelijkheid geschoren. Hij staat hier 24/7 buiten in een stal met grote uitloop en 2 andere kleintjes.Het valt me meer dan mee hoe hij er nu uitziet. Zijn manen begonnen door de Cushing vorig jaar uit te vallen en heel dun te worden. Ik heb er toen een heel stuk afgeknipt, want het zag er niet meer uit. Inmiddels zijn ze weer een heel stuk voller en een stuk langer.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:55

wat voor medicatie is prednison? een tijdje terug heeft ze ook een antibiotica kuur gekregen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:01

natje321 schreef:
wat voor medicatie is prednison? een tijdje terug heeft ze ook een antibiotica kuur gekregen

prednison is een corticosteroide,iets wat de bijnieren zelf aanmaken.Het is een hormonale ontstekingsremmer.Een chemische variant van onze lichaamseigen cortisol.Alleen in geval van cushing is het probleem dat het lichaamseigen cortisol al te hoog is.Dat zou dus dubbelop zijn.

Heb even opgezocht maar wat je nu geeft zijn middelen/kruiden om de spijsvertering te ondersteunen.
Geen idee of dat ook de lever geneest?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:06

echucol zou ook voor de lever zijn. en ze heeft een spuit gekregen voor de lever. vraag mij nu niet wat het was maar zeker geen prednison dat weet ik zeker. de hepavan zijn kruiden. daar is ze altijd goed mee geweest. helpt goed tegen de ontstekingen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:14

.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 11-05-15 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:14

Kom je uit belgie natje? Hier duurt het een dag of 3 eer je de uitslag van die acth test hebt. Ik las dat ze vrijdag komen bloed nemen, vraag aan de DA voor de zekerheid of het wel direct gekoeld naar het labo gaat...er zijn namelijk dierenartsen die er nog niet zo goed in thuis zijn :P
Die sedochol en ecuchol is idd voor de lever en co.
Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt ! Zou mij ook niks verbazen moest ze cushing hebben.

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens ! *\o/*