Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:18

normaal kan dat geen kwaad, kan je paard niet gedaan worden zonder verdoving?

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:22

Bedankt voor je reactie. Hij moet helemaal achterin behandeld worden, dan is het voor hem ook beter om een beetje verdoofd te worden. Ik zal overleggen wat mogelijk is zonder verdoving.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:25

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:30

Shamrock is heel makkelijk met de tandarts, zonder verdoving of neusknijper en laat alles toe

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:59

Mijn pony met cushing wordt nu al 3-4 jaar ieder jaar onder verdoving door de tandarts gedaan. Helemaal geen reactie. Tandarts houdt wel rekening met dat hij niet zoveel nodig heeft.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:12

Focussed schreef:
Dat gevoel had ik dus ook toen ik naar jouw foto keek! Lijkt vrij veel op elkaar! (En zijn allebei oranje natuurlijk :D )

Hihi die kleur doet het em :))
Heerlijke foto's weer van jullie rit! Met dat perenijsje <3

Net de DA gesproken, ze denkt niet dat mijn pony Cushing heeft als ze afgaat op de bloedtest.
Maar raadt het wel aan om over een half jaar te hertesten.
Helaas is de uitslag van insuline heel erg afwijkend en gaat ze in overleg met de internist om een plan op te stellen
De waarde mocht 26 zijn en mijn pony had 110.. |(

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:38

Hier ook het gebit laten doen, onder verdoving....geen probleem.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:04

Ik heb niet het hele topic door gelezen :+

Bij mijn paard is vandaag een waarschijnlijk erg vroege vorm van Cushing gevonden.
De dierenarts vond behandelen niet nodig. Want hij zou zo nog wel jaren hetzelfde kunnen blijven. Maar ik twijfel daar aan.
Juist nu lijkt het me nog goed te behandelen.

Wat raden de ervaring deskundige hier aan?
Elke tip ook in verband met voeren zijn welkom.

Hij heeft een heel klein beetje langere haren op zijn benen en onderbuik. Een licht verharde manenkam en gevoelige voeten, alle 4.
Ook de kuiltjes boven zijn ogen zijn gevuld.
Vandaar de voorlopige diagnose.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:08

Kijk eens terug wat mensen mij adviseerde . Je zou zelf kunnen beginnen met provarium breeding .
Of toch lichte dosis prascend . Want je kan proberen door deze middelen het proces sterk te vertragen .
Verder zijn er echte experts hier :-) die het veel beter kunnen uitleggen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:35

little_king schreef:

Bij mijn paard is vandaag een waarschijnlijk erg vroege vorm van Cushing gevonden.
De dierenarts vond behandelen niet nodig. Want hij zou zo nog wel jaren hetzelfde kunnen blijven. Maar ik twijfel daar aan.

Hij heeft een heel klein beetje langere haren op zijn benen en onderbuik. Een licht verharde manenkam en gevoelige voeten, alle 4.

Heb je bloed laten testen? Zoja, wat zijn de uitkomsten?

Als jouw DA nog geen aanleiding ziet om te behandelen, dan zou ik dat ook niet doen. Immers: pergolide ( Prascend) geneest de aandoening niet, het remt de ontwikkeling van PPID ook niet specifiek af - als er werkelijk sprake is van PPID is dit progressief.
Als je paard nog geen overduidelijke problemen heeft zou ik afwachten, en ook nog niet met prvarium Breeding beginnen. De ervaring leert dat PB wel kan helpen maar na verloop van tijd verliest het zijn effectiviteit.
Paarden met Cushing zouden in principe op dezelfde manier gevoerd moeten worden als paarden met insuline resistentie - zo weinig mogelijk koolhydraten en suikers. E.e.a. hangt wel af van de arbeid de het paard moet verrichten. Vergeet ook niet dat de symptomen die je beschrijft ook veroorzaakt kunnen worden door het rijke voorjaarsgras , dus minder op de wei en een graasmasker zijn voorlopig wel aan te bevelen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:30

@Minime: als ik jou was zou ik een dierenarts zijn hart laten controleren of hij wel verdoofd kan worden.
Heb ik dus ook gedaan een dikke maand geleden en toen bleek hij een hartruis te hebben, en dan mogen ze niet door een tandarts verdoofd worden, alleen door een da want die kan ook ingrijpen wanneer het mis gaat.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:43

Volgens mij mag een paardentandarts (benaming klopt ook niet, gebitsverzorger zou beter zijn) officieel überhaupt niet verdoven tenzij hij arts is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:13

cynthiar schreef:
@Minime: als ik jou was zou ik een dierenarts zijn hart laten controleren of hij wel verdoofd kan worden.
Heb ik dus ook gedaan een dikke maand geleden en toen bleek hij een hartruis te hebben, en dan mogen ze niet door een tandarts verdoofd worden, alleen door een da want die kan ook ingrijpen wanneer het mis gaat.

Dat doen ze toch altijd voordat er een roesje ingespoten word?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:28

IMJ schreef:
Volgens mij mag een paardentandarts (benaming klopt ook niet, gebitsverzorger zou beter zijn) officieel überhaupt niet verdoven tenzij hij arts is.

Met een naald verdoven mogen alleen dierenartsen dus ook alleen tandartsen die dierenarts zijn, maar sinds vorig jaar zijn er ook verdovende pasta's die de tandarts wel zelf mag gebruiken en die werken vrijwel hetzelfde.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:38

Jannepauli schreef:
little_king schreef:

Heb je bloed laten testen? Zoja, wat zijn de uitkomsten?

Als jouw DA nog geen aanleiding ziet om te behandelen, dan zou ik dat ook niet doen. Immers: pergolide ( Prascend) geneest de aandoening niet, het remt de ontwikkeling van PPID ook niet specifiek af - als er werkelijk sprake is van PPID is dit progressief.
Als je paard nog geen overduidelijke problemen heeft zou ik afwachten, en ook nog niet met prvarium Breeding beginnen. De ervaring leert dat PB wel kan helpen maar na verloop van tijd verliest het zijn effectiviteit.
Paarden met Cushing zouden in principe op dezelfde manier gevoerd moeten worden als paarden met insuline resistentie - zo weinig mogelijk koolhydraten en suikers. E.e.a. hangt wel af van de arbeid de het paard moet verrichten. Vergeet ook niet dat de symptomen die je beschrijft ook veroorzaakt kunnen worden door het rijke voorjaarsgras , dus minder op de wei en een graasmasker zijn voorlopig wel aan te bevelen.

Nee nog geen bloed test.
Maar Da was eigenlijk wel zeker van zijn zaak gezien de symptomen.
Hij rade ook aan op te letten in suikers, dus ook de weidegang.

Het paard staat al enkele jaren op totaal pensioen. Is nooit te dik geweest en nu door leeftijd zelfs ingevallen, wat ik met voldoende gras wel goed kreeg. Maar dat mag natuurlijk niet meer.

Door de langere haren, de opgevulde kuiltjes dacht hij niet aan insuline resistentie op zich, maar hoogsten daarvan een gevolg door cushing.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:54

Tandarts mag niet verdoven, tenzij hij echt dierenarts is, maar er zijn wel tandartsen of eigenlijk gebitsverzorgers die wel verdoven ( soms danwel een lagere dosis als een da doet). Die controleren dus niet eerst het hart want dat kunnen ze niet.

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:27

Bedankt voor de reacties mbt verdoven. Ga de da vragen of hij zijn hart wil checken!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:24

Dok komt maandag medicatie afgeven . Of op mn werk . Of thuis in de brievenbus .
Anders werd het nog later ...
Dan eens even terug zoeken hoe ik beste start .

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:33

Hallo dames (en heren?), Ik kan het topic niet helemaal bijhouden, maar wilde toch maar even laten weten dat er gisteren weer bloed is afgetapt bij Gwendolyn om te onderzoeken wat het effect van de Prascend is. De DA zag ook dat Gwendolyn echt wel lekker bijgetrokken is.
Vandaag wilden we haar scheren, omdat ze niet lekker door haar haren heen komt. Helaas was ze helemaal nat geregend. Zelfs na anderhalf uur op stal was ze niet droog, dus heb ik haar maar lekker weer buiten gezet. :) Van de week nog maar een keer proberen :)

Hoe voorzichtig zijn jullie met gras? Gwendolyn staat op een behoorlijk kale wei. Ze staat van 's ochtends 8 a 9 tot 'smiddags 16 a 18 uur buiten. In hoeverre moet ik hier voorzichtig mee zijn? Of hebben jullie het hier toevallig in de laatste pagina's over gehad? Ik wil best een stuk terug lezen, maar geen 393 pagina's ;) :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:38

Daar ben ik ook benieuw naar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:46

ik ben erg voorzichtig met gras,maar die van mij is natuurlijk ook insuline resistent dat scheelt.
Hij loopt wel op de 'wei'' er groeit haast niets.Mijn shet loopt daar ook.
Maar ik woon op een dorre berg zonder veel grond.Dat is natuurlijk niet te vergelijken met sappige weides in Nederland ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:12

Een dorre berg . Hihi
Ik heb ook dorre grond . Bos grond ... Daar houden ze zich goed op . Weinig sappigs aan .

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:34

En bij ons hebben ze het gewoon kaal gegeten :) Ze krijgen nog steeds overdag hooi op de wei. Ook om het gras een beetje de kans te geven om te groeien en om de paarden voldoende voer te bieden. Ben daar erg blij mee! :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:23

Mijn 2 merries ( eentje hoefbevangen geweest en de andere cushing) staan op een relatief klein stukje wei, waar ze deze winter ook opgestaan hebben, dus zo goed als nix gras te vinden en beperkt hooi krijgen ze bij. Pas vanaf half juni begin ik voor beide dames met stripbegrazing.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:31

Hier staat Naomi op een weide die is doorgezaaid met Horsemaster, maar ook nog best veel Engels raai. Echt groen en sappig dus. Gras is zo'n 10 cm lang. Maar ze staat met een Greenguard om! Van 7.00 tot 19.00 uur... En ze valt er gewoon door af! Gaat super, nu 4 weken erop en ribben beginnen alweer zichtbaar te worden! Dikke harde nek is ook weer weg!
Van 19.00 tot 07.00 op de paddock met ca 4 kg hooi en onbeperkt stro uit slowfeeders (wordt nauwelijks van gegeten dus blijkbaar doet ze lang genoeg over het hooi).