Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:Dat gevoel had ik dus ook toen ik naar jouw foto keek! Lijkt vrij veel op elkaar! (En zijn allebei oranje natuurlijk)
little_king schreef:Ik heb niet het hele topic door gelezen
Bij mijn paard is vandaag een waarschijnlijk erg vroege vorm van Cushing gevonden.
De dierenarts vond behandelen niet nodig. Want hij zou zo nog wel jaren hetzelfde kunnen blijven. Maar ik twijfel daar aan.
Juist nu lijkt het me nog goed te behandelen.
Wat raden de ervaring deskundige hier aan?
Elke tip ook in verband met voeren zijn welkom.
Hij heeft een heel klein beetje langere haren op zijn benen en onderbuik. Een licht verharde manenkam en gevoelige voeten, alle 4.
Ook de kuiltjes boven zijn ogen zijn gevuld.
Vandaar de voorlopige diagnose.
cynthiar schreef:@Minime: als ik jou was zou ik een dierenarts zijn hart laten controleren of hij wel verdoofd kan worden.
Heb ik dus ook gedaan een dikke maand geleden en toen bleek hij een hartruis te hebben, en dan mogen ze niet door een tandarts verdoofd worden, alleen door een da want die kan ook ingrijpen wanneer het mis gaat.
IMJ schreef:Volgens mij mag een paardentandarts (benaming klopt ook niet, gebitsverzorger zou beter zijn) officieel überhaupt niet verdoven tenzij hij arts is.
Jannepauli schreef:little_king schreef:Ik heb niet het hele topic door gelezen
Bij mijn paard is vandaag een waarschijnlijk erg vroege vorm van Cushing gevonden.
De dierenarts vond behandelen niet nodig. Want hij zou zo nog wel jaren hetzelfde kunnen blijven. Maar ik twijfel daar aan.
Juist nu lijkt het me nog goed te behandelen.
Wat raden de ervaring deskundige hier aan?
Elke tip ook in verband met voeren zijn welkom.
Hij heeft een heel klein beetje langere haren op zijn benen en onderbuik. Een licht verharde manenkam en gevoelige voeten, alle 4.
Ook de kuiltjes boven zijn ogen zijn gevuld.
Vandaar de voorlopige diagnose.
Heb je bloed laten testen? Zoja, wat zijn de uitkomsten?
Als jouw DA nog geen aanleiding ziet om te behandelen, dan zou ik dat ook niet doen. Immers: pergolide ( Prascend) geneest de aandoening niet, het remt de ontwikkeling van PPID ook niet specifiek af - als er werkelijk sprake is van PPID is dit progressief.
Als je paard nog geen overduidelijke problemen heeft zou ik afwachten, en ook nog niet met prvarium Breeding beginnen. De ervaring leert dat PB wel kan helpen maar na verloop van tijd verliest het zijn effectiviteit.
Paarden met Cushing zouden in principe op dezelfde manier gevoerd moeten worden als paarden met insuline resistentie - zo weinig mogelijk koolhydraten en suikers. E.e.a. hangt wel af van de arbeid de het paard moet verrichten. Vergeet ook niet dat de symptomen die je beschrijft ook veroorzaakt kunnen worden door het rijke voorjaarsgras , dus minder op de wei en een graasmasker zijn voorlopig wel aan te bevelen.