[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:15

Ja die zwarte vliegen hier ook, en juist die zorgen dus voor die kale plekken rondom de ogen en het hoofd.
Rotbeesten _-:(

Ik denk dat hier wel info staat over ze die klopt.
http://www.nvpb.org/Publicaties/Allemaa ... de-vliegen

En bestrijding...tja we hebben zwaluwen op stal,die vangen ze ook .
gok er op dat de zwaluwen er dik en rond van worden,zoveel zijn er :P

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:46

Dit jaar heb ik voor het eerst zo'n bruine pyjama die over het hoofd moet :D en ik ben er súper tevreden over. Had hiervoor een RSIH, maar die vind ik veel warmer + paard krijgt er schuurplekken van. Dus als iemand nog een tweedehands RSIH zoekt... *D
Dat over het hoofd trekken valt mij alles mee, paard is altijd heel boos als je aan zijn hoofd wilt zitten als hij kale plekken heeft, maar hier heeft ie totaal geen moeite mee. Steekt net zo netjes zn neus erdoor. Ik ben echt om :) maar zie dat de meningen nogal verschillen..

Tot nu toe ben ik tevreden over hoe we de zomereczeem onder controle kunnen hebben. Op en plek aan het oor/voorpluk na is paard redelijk jeukvrij. Maar hij heeft het altijd het ergst in het naseizoen, dus we zijn er nog lang niet... -O-

bruintje123

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:51

Ook over het hoofd trekken bij een 170 meter groot paard is goed te doen.

Maar ik zit bij die pyjama's altijd te klooien met de maat.
Te smal op de borst en bij een grotere maat zo eng lang bij de benen.
En bij rollen steeds schuiven.
En dat bij diverse merken.

Nu een paar merken met gesp en die bevallen prima.
Maar warmer heb ik helaas ook het idee.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:38

Inge_Zorro schreef:
Dit jaar heb ik voor het eerst zo'n bruine pyjama die over het hoofd moet :D en ik ben er súper tevreden over. Had hiervoor een RSIH, maar die vind ik veel warmer + paard krijgt er schuurplekken van. Dus als iemand nog een tweedehands RSIH zoekt... *D
Dat over het hoofd trekken valt mij alles mee, paard is altijd heel boos als je aan zijn hoofd wilt zitten als hij kale plekken heeft, maar hier heeft ie totaal geen moeite mee. Steekt net zo netjes zn neus erdoor. Ik ben echt om :) maar zie dat de meningen nogal verschillen..

Tot nu toe ben ik tevreden over hoe we de zomereczeem onder controle kunnen hebben. Op en plek aan het oor/voorpluk na is paard redelijk jeukvrij. Maar hij heeft het altijd het ergst in het naseizoen, dus we zijn er nog lang niet... -O-

Ik ben zelf ook tevreden over de pyjama, mijn merrie vind het geen probleem dat het over haar hoofd moet. Ik had altijd de bruine, maar deze was erg warm. Jij daar geen last van? Vooral op hele warme dagen? Nu dezelfde variant maar dan QHP zebra, deze is voor mijn merrie net wat minder warm. :)

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:08

Inge_Zorro schreef:

Welke maat is het?
Mijn paard heeft ook last van jeuk. Vooral op haar staart. Ik vind het alleen zoiets om direct 150 euro neer te tellen voor een deken waarvan ik niet zeker weet of het daar aan ligt. :o

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:19

ellepel schreef:
Ja die zwarte vliegen hier ook, en juist die zorgen dus voor die kale plekken rondom de ogen en het hoofd.
Rotbeesten _-:(

Ik denk dat hier wel info staat over ze die klopt.
http://www.nvpb.org/Publicaties/Allemaa ... de-vliegen

En bestrijding...tja we hebben zwaluwen op stal,die vangen ze ook .
gok er op dat de zwaluwen er dik en rond van worden,zoveel zijn er :P

Die vliegen gaan inderdaad massaal in de ooghoeken zitten. Twee paarden staan met vliegenkap op en 2 met van die koordjes aan het halster. Dat scheelt ook best wel.

Wij hebben 2 nesten zwaluwen op stal. Zo af en toe heb ik een bijna 'aanvlieging' als ze laag onder de openstaande deuren door vliegen :)
Ik las vorig jaar een artikel dat 1 zwaluw per week 50.000 mugjes en andere insecten vangt. Dus koesteren die zwaluwen :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:50

Dan wil ik niet weten hoeveel ongedierte er hier zit.
Ik denk dat er momenteel wel een stuk of 10 nestjes op stal zitten. Dus een 20 tal zwaluwen.
Erg gezellig, maar van alle oliebol word ik wel simpel.
En nog steeds muggen genoeg.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:14

Hier begint de jeuk nu wel iets, maar we hebben al 3 maanden bijna jeukvrij te pakken en ze is nog helemaal 'heel'! Wel heb ik gezegd dat mocht het dit jaar nog weer erger worden, dan moet ze naar de kust, maar zoals het nu lijkt wauwie. Ik zweer bij de cannabisolie met htc, maar 2x daags 2 druppeltjes en ze werken naar mijn idee goed. Natuurlijk is de jeuk niet volledig weg, maar wel 3/4 minder dan vorig jaar rond deze tijd.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:22

Zijn die druppels het enige wat je gebruikt?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:32

Ik denk dat het vrij 'normaal' is dat er nu veel jeuk is. Hier jeuken de niet-exczemers zelfs als de knutjes op hun actiefste zijn. Echt erg, stom weer ook

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:07

Lotus83 schreef:
Zijn die druppels het enige wat je gebruikt?

Ja klopt. Ze staat natuurlijk wel ingepakt, maar vorig jaar rond deze tijd had ze haar voorhoofd al tot bloedens kapot geschuurd (godzijdank de voorpluk aardig heel gebleven) en nu is alles nog helemaal mooi, geen wonden, geen kale plekken.

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:37

VraagJe wat is nu het voordeel en verschil tussen een vliegendeken met buikflap of een exceemdeken?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:38

Vliegendekens zijn van een andere stof. Eczeemdekens zijn fijnmaziger, daar kunnen ook de kleine vliegjes niet doorheen. Juist voor die kleine zijn ze alergisch, daarom werkt een vliegendeken voor eczeempaarden niet.

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:04

Dank je.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:36

minifries schreef:
Hier begint de jeuk nu wel iets, maar we hebben al 3 maanden bijna jeukvrij te pakken en ze is nog helemaal 'heel'! Wel heb ik gezegd dat mocht het dit jaar nog weer erger worden, dan moet ze naar de kust, maar zoals het nu lijkt wauwie. Ik zweer bij de cannabisolie met htc, maar 2x daags 2 druppeltjes en ze werken naar mijn idee goed. Natuurlijk is de jeuk niet volledig weg, maar wel 3/4 minder dan vorig jaar rond deze tijd.

@ "minifries" welk merk cannabis olie gebruikte je ook alweer? Een paar jaar terug heb ik het ook eens geprobeerd bij 1 van de paarden maar misschien niet lang genoeg :) En misschien ook wel een verkeerde cannabis olie. Ik heb er nog een halve fles van staan zelfs.
Voor 1 van de paarden wil ik het eigenlijk wel 's opnieuw proberen.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:49

wat is MCQ?

Fritsfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:10

Silver_Fox schreef:
wat is MCQ?

MCQ is een olie (zelfde als leovet manenliquid) alleen dan sterker naar mijn idee.
Heeft een hele aparte geur en wordt als ik het goed zeg in België gemaakt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:21

MarliesV schreef:
Lotus83 hij beviel mij prima maar die sloper van mij maakte er korte metten mee helaas.

Nu zweet die van mij niet snel en heb ik zelfs met de RSIH die ze nu heeft nauwelijks zweet en wel reparatiewerk.

Darkadia, kan je niet van je oude eczeemdeken een soort staartkoker maken en deze bij aan de staartflap bevestigen van je huidige deken?

De oude deken is al weggegooid helaas, gezien die echt wel dusdanig stuk was dat ik reparatie niet meer de moeite waard vond. En ben zelf niet handig genoeg met naald en draad om dat te kunnen.

Ik zag net wel van RSH Staartbeschermer.
Heb die nu besteld, wie weet is dat de oplossing voor ons. Ook heb ik inmiddels Fibra anti-itch creme binnen. Kijken of dat nog beter werkt dan de MTG. Het ruikt iig een stuk aangenamer haha.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:06

Even een vraagje!
Bij ons op de wei hebben alle ijslanders nu kriebels. We zijn aan het kijken om het voer te gaan veranderen, ze staan ook op vers gras.

2 ijslanders schuren alleen de staart (niet dwangmatig veel, gewoon afentoe), 1 ijslander schuurt de manen (best veel, ik zie het regelmatig), en dan is er nog 1 lusitano merrie die overal jeuk lijkt te hebben maar niet op de manen en staart, schuurt wel het hoofd aan de zijkant de haren weg met hoeven, en gaat veel ineens liggen uit frustratie en jeuk en wordt een beetje neurotisch ervan.

geen van deze paarden hebben eerder eczeem vertoond. Is het mogelijk dat ze schuren door teveel suikers maar daarom niet perse eczeem hebben? Of moet ik nu wel meten eczeem maatregelen gaan nemen?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:33

@ Moos99 staan ze de hele dag op de wei of zelfs dag en nacht?

Het zou kunnen dat het gewoon teveel is. IJslanders en Lusitano's zijn sober qua voer.
Is er dit voorjaar misschien anders bemest dan anders?

Ik heb kruisingen Fjord/Fries, ook errug sober qua voeding. Deze kunnen momenteel echt niet langer dan 2x een uur per dag in het gras. Terwijl er toch best al wel stengelachtig gras begint te komen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:57

henny_w schreef:
@ Moos99 staan ze de hele dag op de wei of zelfs dag en nacht?

Het zou kunnen dat het gewoon teveel is. IJslanders en Lusitano's zijn sober qua voer.
Is er dit voorjaar misschien anders bemest dan anders?

Ik heb kruisingen Fjord/Fries, ook errug sober qua voeding. Deze kunnen momenteel echt niet langer dan 2x een uur per dag in het gras. Terwijl er toch best al wel stengelachtig gras begint te komen.

Ze staan 24/7 buiten, wel met strookbegrazing. Dit betreft jonge paarden en een drachtige merrie.

Ik denk ook dat het dan toch een overload is, wellicht in ieder geval in de nachten eraf met hooi...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 01:42

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 07:20

En weet je serieus dat ik er weinig grappig aan vond? Ik zzg het afgelopen week ook al
2 veel en veel te dikke paarden,met een grasmasker om en dan staan ze op een ontzettend groot weiland met zat kort gras.
En ze vergaan van de jeuk ook nog es

Dan vraag ik me echt af waarom is het zo belangrijk dat paarden op het gras komen?
Bij dat filmpje ook,heb er naar zitten kijken en dacht echt van,waarom die twee niet van het gras af, schraal landje met een plukje hooi.?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:07

http://www.ongelofelijk.eu/2017/05/30/d ... an-muggen/

Deze tip is ook in vele variaties te vinden op Youtube. Het gaat om het gisten en de koolstofdioxide die vrijkomt en muggen aantrekt.

Nou las ik van de week een artikel over gistvorming als een paard teveel in het gras komt en daardoor de darmen eigenlijk teveel verstoord worden door een overload aan gras.
Nou heb ik stom genoeg het artikel niet opgeslagen maar ook daarin werd gesproken over teveel gistvorming en daardoor vrijkomen van Koolstofdioxide.

Nou vroeg ik me af of dat misschien de oorzaak kan zijn waarom eczemers alleen op hooi het meestal beter doen. Doordat de darmen een teveel aan gras niet optimaal verteren onstaat dan teveel gistvorming en wordt zo'n paard extra aantrekkelijk voor muggen.

Of maak ik nou een kromme redenering :-)

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:19

De mijne staat nu een week onder zijn nieuwe Rambo deken en nu 1,5 week op de Finecto en ik vond hem een gister zeer goed bijstaan!

Geen idee of het de deken of de Finecto is maar iets werkt *\o/*

Ik heb zelf water en tea tree gemengd in een spuitfles en spray dit geregeld over zn manen en staart en het stukje waar de eczeem goed zichtbaar was is echt mooi bijgetrokken

Afbeelding

Zo fijn om te zien dat mn maatje duidelijk minder jeuk heeft!