[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:01

Sterkte Maaike Y;(

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:35

Sterkte!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:50

Sterkte Maaike... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:54

Heel veel sterkte, ik had dezelfde keuze gemaakt. Wat een respectabele leeftijd heeft ze behaald zeg!

Pfff volgens mij is dit echt het minst leuke topic op bokt. Zo veel leed en verdriet dat hier in korte tijd elkaar opvolgt.. Ik moet toegeven dat ik veeeeeel te licht over PPID dacht. Bah wat een nare ziekte en lijdensweg.. :n

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:58

Sterkte Maaike.

Het blijft idd een rot topic, maar aan de andere kant leren we zo veel van elkaar.
Mijn cushies zitten nu zo super in hun vel! Bij Judith dacht ik 1,5 jaar terug echt dat ze haar laatste winter in ging, nu denk ik dat ze nog jaren mee kan. Dennis is ruim 2 jaar aan het kwakkelen geweest en die begint weer bijna op de jonge hengst te lijken die hij ooit was :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:05

Ik ben ook zeker erg blij dat dit topic er is, inderdaad om alle ervaringen te delen en elkaar te helpen. :)

Wauw dat is dus echt goed nieuws, fijn dat het zoveel beter met ze gaat, het kan dus wel!

Sedje is sinds enkele dagen van de pijnstiller van de dierenarts af, en krijgt nu enkel nog 1x daags duivelsklauw. Ik heb het idee dat de ophoging van prascend nu aangeslagen is, echt super fijn!
De dierenarts zei laatst al "als hij zo doorgaat dan kan je dochter niet eens op hem rijden", wat ze zelf ook al in tranen aan me kwam vertellen "Sedje moet niet ziek zijn, anders kan ik nooit meer paardrijden ;( " maar zoals het er nu uit ziet gaat het de goede kant op!
Ik laat hem nog wel in de bak en crosswei staan, ga geen onnodig risico lopen met hem, maar al met al ben ik tevreden. :)

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:29

Dank je wel voor jullie medeleven!
De koliek had volgens mij niets met de cushing te maken, en ze was echt in goede conditie ondanks the ziekte. Gewoon pech, koliek kan op elke leeftijd opkomen helaas. Ik was/ben er zelf van overtuigt dat het verstopping was, en misschien geen darmverdraaiing. Ik had haar 's ochtends namelijk een vrij kompakt deel van een silohooi gegeven, en 1,5 uur daarna begon het. Ze heeft gisteren de hele dag gestrekt gelegen (wat past bij verstopping), stond wel elk uur op, en dan wandelden we 10 min. Ik had dus misschien toch nog met medicijnen moeten proberen.. ze knapte namelijk erg op van de pijnstiller/darmontspanner. Maar de dierenarts zei stellig dat er een verdraaiing zat die er al langer gezeten heeft, en geopereerd moest worden. De verdraaiing kan in elk geval niet de laatste dagen zijn ontstaan omdat ze zich toen niet gerold heeft. Maar goed, ik moet er maar niet langer over peinzen, heeft geen zin meer. Ze heeft een goed leven gehad in elk geval!

Nogmaals dank voor jullie meedeleven, en veel succes met jullie cushing paarden/ponies! Mijn merrie (KWPN, 165 m) stond de laatste paar jaar op 1,5 tablet per dag, en dat ging heel goed. De tabletten in een stukje appel, samen met muesli, en nooit problemen gehad met geven! Na de tablet kreeg ze dan als beloning altijd nog extra muesli.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:54

Ik heb alleen gedoe met Judith, die is iedere ochtend heel boos als ik haar pil naar binnen schuif.
Ik schuif hem onder haar tong en ga haar dan stukjes brood voeren, en blijf er naast staan tot ze hem op heeft (erg lastig, ze staat niet hoog in rang en de jonge pony's komen dan opdringerig er bij wat Judith weer niet fijn vind). Want een stukje brood met pil tuft ze net zo snel weer uit (net als ontbijtkoek, roggebrood, krentenbol, 4 soorten musli en 2 soorten brok......).
Het blijft wat lastig als je pony's in een groep staan om dan gericht wat te geven. Tussen een broodje werkt gewoon het makkelijkst, als ze het netjes op eten is het niet zo erg.

2,5 jaar geleden heeft Dennis een hele lelijke verstoppings koliek gehad, VA had er een hard hoofd in en wou mij door sturen om te opereren. Dat wou ik niet, zelfs als een operatie slaagt wil ik een altijd 24/7 buiten pony niet op willen sluiten (heb hem zelfs als 13 jarige nog gecastreerd terwijl het een meervoudig nationaal kampioens hengst is, juist zodat hij in de groep kan staan). Uit eindelijk heeft hij wel op de kliniek gestaan aan het infuus omdat hij zo uitgedroogd was en is de boel los gekomen door veel paraffine en uit eindelijk een zoutloplossing. Hij heeft wel heel raar gereageerd op een spuit darm ontspanner. De eerste ging goed, een 2e een aantal uur later schoot hij van in shock (klapte in 1x stuipend tegen de grond). Gelukkig heb ik een super VA die hem super snel weer uit die shock kon krijgen :j .
Hier voor had ik hem al eens op cushing laten testen, toen was de test negatief (en ik was daar echt serieus teleurgesteld over, ik was toen al overtuigd dat hij het wel had), 1,5 jaar geleden een 2e keer laten testen (samen met IR omdat de VA dat dacht omdat hij het jaar daar voor negatief testte op cushing), toen positief.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:05

Maaike,2 jaar geleden stond ik op hetzelfde punt. Vreselijk!
Maar genoeg is genoeg!
Sterke! Je zal haar vreselijk missen!

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:41

Heel veel sterkte Maaike!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:44

Sterkte Maaike.

Eens is het op, hoe moeilijk ook. Lijkt me een moeilijke beslissing maar wel eerlijk naar je paardje toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:46

Sterkte Mdooper!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:53

Sterkte Maaike, maar verstandig besluit denk ik.

Met Marissa gaat het met de cushing prima alleen staat ze al sinds februari met een dikke pees links voor. Dus helaas rijden we niet. Ik heb er vorige week even 10 minuten opgezeten en even buiten gestapt. Ze liep we aardig maar nog niet helemaal goed helaas. Baal er zo van, we zouden net beginnen met de conditie weer op peil te krijgen en meer te gaan rijden na de winter en dan dit. Er zit bijna geen spier meer op, maar erg dik is ze niet. Ze is wat schraal door de winter gekomen, dus ze is qua gewicht nu prima.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:11

Sterkte Maaike.

Mijn merrie begint eindelijk goed te verharen en we zijn rustig het gras aan het opbouwen. Ze heeft wel steeds meer last van haar gewrichten, na mijn vakantie wordt ze nagelen of het geen spierprobleem oid is, anders is het misschien ook beter om haar naar de eeuwige groene weides te sturen. Maar daar wil ik eigenlijk nog niet over na denken.

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:30

Ik meld mij ook in dit topic. Aangezien er zoveel te lezen valt over Cushing stel ik de vraag bij ervaringsdeskundigen.

Mijn paard haar bloed is maandag afgenomen en gisteren kreeg ik te horen dat haar waarde 158 is terwijl dat op dit moment van het jaar 29 zou moeten zijn. Ze heeft eigenlijk geen klachten.. ja de witte lijn in haar linker voorvoet was sterk verbreed en die voet was ook behoorlijk hard gegroeid (dat was dus ook de reden om haar bloed te laten testen op cushing). En ipv een kuiltje boven haar ogen heeft ze een "vetbultje" (nooit anders geweest als nu) paard is net 21 geworden.

Wie kan en wil advies geven? Moet ik starten met Prascend en na 6 weken opnieuw het bloed laten testen? Of kan ik Provarium breeding geven? Kan ik eerst starten met Prascend en als ze weer "neutraal" is overstappen op provarium breeding?

Op dit moment zoveel vragen... -O-

ze stond eigenlijk al op een dieet en deze zal ik uiteraard strak trekken...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:57

Zet haar op Prascend. Bouw dit op in stapjes van 1 a 2 weken tot de hoeveelheid die nodig is. Dit ligt aan het gewicht van je paard. Bv bij 500 kilo is 1 mg de basis dosis.
Ik zou niet eerder dan na 3 maanden testen. Jaren later kan je namelijk nog verbeteringen krijgen. Het lichaam heeft echt wel minimaal 6 maanden nodig om weer te herstellen. Dus dan is eerder testen onnodig en geldklopperij vind ik.
Mijn paard heeft ook die verbrede witte lijn, ondanks nooit bevangen geweest.
En de hoeven groeide ook heel hard en leek wel op een bevangen hoef. Dit is door de Prascend een heel stuk verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:07

Ik zou ook gelijk met de prascend starten en even de OP doorlezen over het hoe het beste te starten en veilig te verhogen van de prascend-pergolide. De monnikspeper - provariumbreeding heet niet voor niets een supplement waarvan de werking bij cushing niet bewezen is. Sterkte!

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:46

is 158 hoog? begin te twijfelen of de DA niet 58 zei... }:0
Maandag ga ik sowieso met de DA contact opnemen (ook ivm de Prascend ophalen)

Edit: ik zie dat ik mij meld op een punt dat iemand haar paard heeft moeten laten gaan... Heel veel sterkte met het grote verlies!

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:07

Dit is de patient... imo niet echt een cushing paard. Maar aangezien ik nu ga beginnen met pagina 1 van dit topic kan het maar zo zijn dat mijn mening wordt bijgesteld.

Afbeelding

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:43

Sterkte Maaike.

Na paar keer proberen met brood, appel en meer wat niet werkte, nu 'de' oplossing gevonden om de halve pil moeiteloos naar binnen te krijgen ... verstopt in een druif :)
Eentje is in feite al genoeg, maar ik geef er steeds 2.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:24

bij mij gaat het nu goed in een handje brok of muesli. Naughty eet het dan moeiteloos op, Vlek is nogal kieskeurig welke muesli ik gebruik, maar eet het dan ook goed op. Stukje brood of appel is ze heel wantrouwend op, terwijl dat eerst prima ging

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:11

Ik moet echt steeds switchen. Die van mij heeft periodes waarin hij ineens iets niet meer lekker vind. heb ik er 2 maanden opzitten met alleen pil en muesli wilt hij de muesli niet meer. Dan geef ik het met iets anders of een ander soort muesli eet hij het weer wel.
Vroeger was het niet zo'n kieskeurig paard

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:44

Gelukkig heb ik dat probleem (nog) niet. Het enig wat madam niet meer eet is een appel. In het begin heb ik de pil in appel gestopt en dan komt de viez smaak dus vrij ben ik achter. Dus appel blieft ze echt niet meer. Net nog een boertje gegeven met een appel heel in dr voerbak. Alles was op behalve de appel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:30

Hebben jullie ervaring met die pillen-snoepjes? Sed eet het pilletje uit het brood, en ook uit zn brokjes weet hij het pilletje te werken. Ik doe het nu in appel maar dat is ook niet ideaal..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:35

Mijn oma verhaard prima :D .
Afbeelding

Het is voorjaar, ze is knetter hengstig en Dennis vind dat ook errug gezellig. Een oude fok merrie en een ex dekhengst bij elkaar is wel feest ;).