[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:12

Die maskers zijn ook verschrikkelijk.

Ik heb een boett masker lekker ruim, genoeg oor ruimte.
Alleen als je geen boett deken heb, moet je beetje creatief zijn met vast maken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:14

Mi_Amore schreef:
Ik heb wel al ettelijke mails naar Boett gestuurd voor de aankoop van een uierbescherming, maar ze antwoorden nooit -_-

misschien even bij atorka.nl proberen ?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:09

Ik denk dat Boett.nl het gelezen heeft want heb antwoord :') Ik heb een Boett-deken dus de kap zou wel passen, maar 60euro is duuuur :(

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:44

Ja alles is duur van Boett!

Kun je niet zelf iets maken van stukken stof?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:47

Oei hemeltje nee :D ik kan een gaatje dichtnaaien en daar stopt het :')

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:03

Niemand die handig is? Ik heb het vorig jaar geprobeerd maar al snel opgegeven, hier ook echt dom met naald en draad.. Helaaaaasss!

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:12

Niet meer zo van deze generatie he, naaien haha

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:07

ZusJacobs schreef:
Ja alles is duur van Boett!

Kun je niet zelf iets maken van stukken stof?

Kan prima hoor, zo heel ingewikkeld is het niet.
Als je maar een patroon of voorbeeld hebt.

Mijn moeder naait en vernaait heel veel voor mijn dames.
En gaatjes of enorme gaten dichtnaaien.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:40

Ik heb al vaker hoofdkappen genaaid, je kunt het zo moeilijk maken als je wilt maar ik doe het volgende, is vrij simpel.

Stuk vierkant stof binnenstebuiten (goede kant stof naar binnen) in een driehoek vouwen en langs een kant stikken. Twee dezelfde maken. Goede kant van de stof weer boven draaien en je hebt je oortjes.
Dan een vliegenmasker van de Harry's Horse, die met stevig/stug gaas zonder oren (of soortgelijk model). Je neemt een lapje stof wat over het oorgedeelte past. Daar knip je twee ronde gaten in op de plek van de oren. Het lastigste stuk is om de oortjes er in te naaien, daarvoor veel spelden gebruiken om het eerst vast te zetten voordat je gaat naaien. Vervolgens naai je het hele 'kopstuk' zo stevig mogelijk in je vliegenmasker.
Dan kun je nog een hals maken door een vierkant/rechthoekig stuk stof te nemen en dat achter aan het masker te bevestigen, van linksonder bij de hals langs de oortjes/bovenop naar rechtsonder bij de hals. Het onderste stuk laat je open, bij de keel komen toch geen vliegen en anders kun je je masker niet meer aan doen.
Aan het einde van de flap een clipje zetten, het andere deel van het clipje ergens halverwege de hals ín de deken vastmaken. Dus niet er op, maar zodat de flap onder de deken gestopt moet worden. Ook als de deken dan wat afzakt zijn de manen bedekt. De flap blijft in de regel goed zitten doordat de hals van de deken er overheen zit en dus het clipje.

Binnenkort ga ik weer 2 of 3 van zulke hoofdkappen maken. Ik zou het best nog voor iemand anders ook willen doen (als diegene materiaal aanlevert) maar ik vind het dan lastig met de maten van de oortjes. Is heel paardafhankelijk hoe groot en dik die zijn namelijk. Bij mijn pony ben ik de eerste keer ook gewoon met een oortje gaan passen :P

edit, hier een foto: De oortjes bij deze kap waren iets ruim en er had zich wat haar/zand verzameld in de puntjes, vandaar dat die zo hangen.
Afbeelding

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:51

knaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaapppppppppppppppppppppp hoor haha vindt alleen dat deze masker bij evt jeuk kale plekken veroorzaakt ..maar ik vindt dit zeker een hele goed tip thanks

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:02

Ik vind die kap niet echt prettig ogen. Mijn pony heeft juist baad bij dat haar neus bedekt is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:56

Voor onze pony werkt dit (na vele kappen proberen) het beste. Ik dacht ook dat zachtere stof fijner zou zijn bijv. Maar die zachtere kappen gaan draaien... Eigenlijk heeft ponylief dit vliegenmasker alleen op zodat de oortjes en het nekstuk ergens aan vast kunnen. Ook nog een flapje over de neus is niet nodig :)

Welke kappen/maskers hebben jullie?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:47

Die kap lijkt zo dicht op de ogen te zitten. Valt dat bij een regenbui niet op de ogen?

Ik heb die van rsih. Zit qua pasvorm erg goed, maar vind de maasjes zo fijn dat ik het idee heb dat hij veel minder ziet. Ik wil voor dit jaar liever een goed sliertjesding, maar ik weet niet of dat voldoende helpt (vorig jaar ontstoken ogen). Daarnaast spelen onze ruinen veel en trekken ze hem er zo af. Iemand tips daarvoor?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:50

Ik heb (nog ) geen kap.

Heeft iemand van jullie ervaring met de Horze eczeemdeken?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:21

Ik las net dit op de site van Pavo: http://www.pavo.nl/advies/gezondheid/fr ... maart+2014

Wanneer is het nu eigenlijk WEL veilig voor onze eczemers om te grazen? :=

Heb 2 stukken weiland niet laten bemesten omdat sommigen mij gezegd hadden dat dit beter was voor eczemers |o

(nota: mijn paard gaat dagelijks maar een half uurtje op de weide, is dit dan ook nog gevaarlijk??)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:24

Jeetje nou dan kunnen we de paarden helemaal niet meer op het gras laten als ik dit zo lees...kan moeilijk mijn stalbaas dit lijstje onder zijn neus duwen en hem vriendelijk vragen hier wel rekening mee te houden hihi denk dat ik wel heel erg raar wordt aan gekeken!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:41

In grote lijnen klopt dit wel, maar het wordt hier wel heel specifiek omschreven.
Als er de mogelijkheid is, dan is het een optie om je paard eerst in de paddock met hooi te zetten en dan een paar uurtjes in het land. Dat is tenminste hoe ik het vorig jaar deed, dat is heel goed bevallen.
Nu wordt mijn paard al dik van lucht en het is ook zeker niet bevorderlijk voor de jeuk. Ik hou samen met de pensioneigenaar het gras in de gaten en vertrouw ook op zijn oordeel en op basis daavan beslissen we hoe lang hij op gras gaat.
Strookbegrazing is nog een optie, maar dat wordt hem bij ons helaas niet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:49

Strookbegrazing heeft hier 2 jaar geleden mijn paard doen ontploffen van de jeuk dus daar begin ik niet meer aan :( Mijn paard staat 24/7 op een ruime zandpaddock en krijgt 2x per dag hooi in een slowfeeder en mag dan een half uurtje op de wei.

Hier zal wel geen intense jeuk van voortkomen zeker? :\

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:01

minikatje schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met de Horze eczeemdeken?

Die heb ik ook een van, valt normaal naar mijn idee. (Had hem een maat groter besteld omdat pagony ed 1/2 tot 1 maat kleiner vallen maar deze was dus ruim)

Stevige kwaliteit stof en goed afgewerkt, maar er zit een klittenbandje onder de staart en daar kreeg mijn merrie bij haar vagina een fitsel van. Toen we het klittenband open lieten ging dit weer weg. Even opletten of het niet irriteert dus.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:11

Mijn Fries kwam ook maar beperkt op de wei, wij bemesten de wei wel, anders krijg je op een gegeven moment ook het risico dat er rotzooi als JKK gaat groeien. Ik zorgde er altijd wel voor dat ze voordat ze op de wei ging, ze een flinke portie hooi had gegeten. Geen bewijs oid, maar dat leek mij altijd beter dan een buik met alleen gras.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:57

Mi_Amore schreef:
Strookbegrazing heeft hier 2 jaar geleden mijn paard doen ontploffen van de jeuk dus daar begin ik niet meer aan :( Mijn paard staat 24/7 op een ruime zandpaddock en krijgt 2x per dag hooi in een slowfeeder en mag dan een half uurtje op de wei.

Hier zal wel geen intense jeuk van voortkomen zeker? :\

Oh echt? Op de paddock met slowfeeder zou voor mijn paard ook beter zijn. Maar ik vind de paddock te klein.. Land is er bij ons genoeg..
Kwam je paard bij elke strook op vers gras, of hadden andere paarden ervoor al opgestaan? Dus dat jou paard t met de left overs kon doen.. Dat schijnt nog beter te zijn.
Ik heb nog geen ervaring met beide hoor, maar dat lees ik op bokt regelmatig terug.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:12

Dat stuk van de Pavo klopt inderdaad, zo is het fructaangehalte in gras aanzienlijk groter.
Die van mij staat eigenlijk altijd 24/7 op een kortgemaaide gras en heb nooit nooit last gehad van hoefbevangenheid, maar eczeem wel altijd helaas. Binnenkort weer strookbegrazing toepassen

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:22

Mijn paard eczemer (ook nog een groninger) krijgt het hele jaar onbeperkt hooi en gras. Nog nooit meegemaakt dat hij daardoor meer eczeem heeft gekregen (draagt in de zomermaanden wel een deken). De staleigenaar deelt mijn mening gelukkig ook. Hij heeft zijn hele leven al pony's (shetlanders nu ongeveer een kleine 100) en paarden. Krijgen allen onbeperkt voer en heeft nog nooit koliek of hoefbevangenheid meegemaakt. Ik vraag me het echt af of je er goed aan doet om een paard op dieet te zetten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:26

@yarrah: welk dieet bedoel je dan? Op zo min mogelijk suikers zetten?
Mijn paard wordt snel dik, dus die heeft sowieso niet veel baat bij fructaan. Of suiker bijdraagt aan meer jeuk is volgens mij nooit wetenschappelijk bewezen, maar meer ervaring van bokkers. Correct me if i'm wrong :j

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:50

Hoe zat het dan ook weer met de aardappel? Als je aardappel aan paarden geeft krijgen ze schijnbaar ook jeuk, maar hoe dat precies zit. Iemand die dat weet toevallig?