[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:26

Er bestaat toch geen test voor ZE ?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:39

Ik heb de veerarts gebeld en gevraagt of ze wouden bloed prikken
omdat ik twijfel of het zomereczeem was.
En ze zei dat het kon?! ;)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:51

Mijn VA beweerde dat het NOG NIET kon ;)

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:30

Oke...?!
Nouja, dan zal ik het maandag wel merken...
En als het niet zo is...
Dan word het geen bloedprikken....

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:53

die zomerkoek is dat pavo summerfit?

daar zou ik dan zo snel mogelijk mee stoppen want op de een of andere manier krijgen veel paarden daar jeuk van

Enne derfen werkt ook tegen luizen schimels ed dus dat kan je altijd eens proberen. proefflesje kost 2 euro dus baad het niet dan schaad het niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:18

en waarom werkt derfen tegen luis en schimmel??

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:29

nee hoor, alleen tegen eczeem en mok ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:36

Dit staat op de site van vidoma
Citaat:
Parasieten en Luis

Paarden met een verminderde weerstand of paarden die met vreemde paarden in contact komen lopen nog wel eens de kans besmet te raken met een parasiet, schimmel of luis. Die luis, schimmel of parasiet is niet altijd even makkelijk te bestrijden en menig paardenbezitter zal bij de dierenarts shampoo hebben gehaald om het paard te wassen en dit na een tijd te herhalen.

Geen probleem als er een wasplaats aanwezig is en het weer meezit. Maar dat is niet altijd het geval. Vidoma heeft hiervoor een uitstekende oplossing, ontwikkelt door Animaderm. De Derfen-lotion heeft naast de goede verzorgende werking op de huid nog een functie. Parasieten, luizen en schimmels worden geweerd door de werking van de natuurlijke plantenextracten die in de Derfen-lotion zitten. Hierdoor kun je een paard dat niet gewassen kan worden toch snel en makkelijk van zijn probleem af helpen. Derfen helpt snel en geeft een goed resultaat, ook als er in de winterperiode moet worden behandeld. Zowel bij mok, luis, wintereczeem etc biedt Derfen een goede oplossing.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:46

huh dat is nieuws voor mij, dat had ik nog niet gehoord, maar vraag me ook af in hoeverre het behalve WEREND, ook daadwerkelijk VERHELPEND is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:54

ik ging er niet op gokken,maar haalde dan wel bij de dierenarts een middel speciaal tegen luis en mijt.
van knoflook word ook gezegd dat het werkt tegen luis en mijt,maar ik heb nog nooit in de praktijk gezien dat dat ook echt zo is.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:00

Hoi allemaal.. Ik heb al zitten zoeken hier op bokt, maar kan niet echt vinden wat ik zoek, en om nou heel dit topic te lezen (en de vorige twee ;) ) dat is me wat te veel.

Sinds twee weken schuurt mijn pony ineens. Gelukkig enkel aan een gladde paal, dus weinig schade, maar het beestje heeft wel jeuk.
Het lijkt vooral in zijn manenkam te zitten, maar hij vind het momenteel ook echt te heerlijk als je zijn romp stevig borstelt met harde borstel.

Ik heb hem nu van het kuil afgehaald, hij krijgt enkel nog hooi, Staat overdag buiten, en hij heeft een eiwitarme en melasseloze musli, Elke avond een handje, met wat knoflookpoeder erin.

Iemand een idee waar dit ineens vandaan komt. Ik dacht zelf misschien door de muggenplaag.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:04

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:41

Dag Olikea, er zijn dit jaar idd ontzettend veel vliegjes wegens natte seizoen in combinatie broeierige dagen. Er zijn zoveel exzemers en "jeukpaarden" dit jaar. Misschien heb je geen exzemer hoor, maar heeft je paard gewoon wat meer jeuk omdat hij zoveel gestoken wordt. Mijn andere paard (geen exzemer) staat momenteel ook graag even te schuren. Eventjes is zelfs heel natuurlijk voor paarden. Ik denk wel dat je goed bezig bent met voer ed. Evt kun je je paard nog beschermen met een vliegendeken. Dat is dit seizoen wel heel fijn voor de meeste paarden!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:55

2005 schreef:
Rambo is een superdeken! Heel sterk en blijft bij mijn paard altijd perfect zitten. Ze heeft een keer vastgezeten in draad en paaltjes, deken heeft haar beschermd (was amper stuk) en is netjes blijven liggen. Ook met rollen schuift die nooit.

Het verbaast me trouwens dat mensen de Rambo niet geschikt vinden voor een brede boeg en korte rug. Bij mij ligt hij namelijk het beste van alle dekens die ik heb. Moet wel de dekens met een v-sluiting hebben (zoals de sweet itch).

Die had ik dus. En juist die sluiting is gesloopt, als enige deken ever omdat ie gewoon te smal van voren was. Haar Amigo regendeken van 1.95 ligt goed, dus ook een 1.95 op advies van de verkoper besteld, maar dus niet. En om dan voor dat bedrag "even" een nieuwe te laten komen. Even ter vergelijking: ik heb nu iemand van Dominick dekens laten komen om te passen, mijn paard is nog niet eens 1.60 hoog en er moet een 2.05 op, maar er was lang twijfel of het qua boeg niet beter een 2.15 kon zijn, zij heeft net zolang gezocht tot ze een 2.05 vond die lang genoeg uitviel. Je hebt natuurlijk breed en breed, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat ze écht breed is, en de meeste dekens zijn gemaakt voor KWPN modellen paard. ;)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:02

ben ik het ook mee eens, erg veel vliegen/muggen deze zomer,van de 6 schuren er nu 5(waaronder 1 echte zware eczemer, terwijl ze vorige zomer met derfen en deken jeukvrij was)
andere welsh ook maar in de derfen gezet,die gaat rollen en blijft op zijn kont zitten en gaat ronddraaien op zijn kont tegen de jeuk(nog nooit zoiets gezien...)
al die maanden ging het goed en nu....arme dieren met hun gejeuk(en wij maar insmeren :j )
kan iemand mij misschien helpen: ik heb deken maat 155cm,maar sommige dekens zijn of maat 150cm of maat 160cm,welke moet ik dan nemen?
(soms is 155cm net te groot van voren,of te lang van achter, met normale dekens)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:06

Happytime, heb je het over de Rambo? Wat is de schofthoogte van je pony/paard, weet je dat?
Als je pony wat breder van voren is en wat meer bilpartij dan zou ik kiezen voor 1 maatje groter in jouw geval. Maar beter is het om voor een merk te kiezen die wel de tussenmaten heeft op 5 cm.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:48

ja de rambo,in iedergeval voor volgend jaar,pony is 124,5cm was altijd een vetzak, maar met graasmasker nu slanke den,alle gewone eczeemdekens zakken nu schuin naar links, zodat de pony elke keer in de beenelastiek loopt/vast staat enz
neem ik kleinere maat: halsstuk te kort(heb al 3 merken gehad, ben er klaar mee na dit seizoen)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:54

Wisse ziet er ook niet al te best uit inderdaad, stuk manen achter zijn oren is erg geslonken en her en dier is het ook echt dunnig in de manen, helaas. Staart krijg ik ook maar niet beter.
Hij gaat vanaf morgen 4 dagen het gras op, hopelijk gaat dat goed. Ga wel elke dag heen om te kijken hoe het gaat, vliegenspray/Derfen te gebruiken en om drainage te blijven geven.
Hij werd vandaag ook echt kregel van alle vliegen in de binnenbak, ik had hem niet ingesprayd en hij liep gewoon scheef omdat hij wilde krabben en gooide zelfs twee keer zijn kont omhoog omdat ie de muggen niet wegkreeg :(:)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:07

bij mijn merrie gaat het nu heel goed.
nog steeds geen jeuk.
ook al smeer ik niet meer prefentief met sweet itch.
durf haar alleen nog niet zonder deken te zetten.
misschien volgend jaar kijken

melissa_93Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:54

mijn 3 jarig merrie schuurt helaas ook, heb eerst met sweet itch geprobeert helaas heeft het niet geholpen, toen op aanraden van mijn instructrice 2 proefflesjes derfen besteld, helaas heeft het ook niet geholopen, ze heeft nu een exceemdeken van pagony op, en vandaag een fles zwavel-teer shampoo gehaald waar ik haar elke week mee ga wassen, nadat ze de deken op heeft is het al wel een heel stuk minder geworden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:00

Mijn poown is nu 5 dagen van het kuil af, en heeft gisteren niet meer geschuurd.. Ik was kuil (eigenlijk voordroog) gaan voeren omdat er begin van de zomer echt alleen maar dor gras stond.. Nu met die regen de afgelopen tijd is het gras natuurlijk flink gaan groeien.

Verder heb ik zijn jeukplekken gewassen met tea trea shampoo, en ingesmeerd met molkosan..

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:10

Wat is nu echt goede zalf voor op wondes van ZE?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:15

open wonden zou ik niets opsmeren.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:18

Ik heb er nu cavalesse op gesmeert en de wondens zijn nu toe, maar de zalf is nu ook op.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:32

Mijn peerd heeft de nacht van donderdag op vrijdag héél de hals van haar rambo in frut van elkaar geschuurd en ik mis nu 20cm manen. Ze heeft de manenkam tot bloedens toe opengeschuurd...

Haar 'dieet' is altijd hetzelfde gebleven en het regent hier al weken aan een stuk.

Het heeft hier 1 nacht écht koud geweest en die ochtend heb ik haar op de wei gezet, de ochtend erna vond ik haar dus gehavend terug.

Ik denk dat dat de boosdoener is geweest :-(

We kunnen terug vanaf nul beginnen...