[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:44

Ik wilde ook weer eens update foto's plaatsen van m'n paard :)

Om jullie nog maar een beeld te geven van een ruime maand terug, toen ik z'n manen eraf snoeide, zijn we nu van dit:
Afbeelding

Afbeelding
Staart, was ongeveer twee weken voor z'n manen eraf gingen geloof ik.

Naar.... dit!

Afbeelding
Z'n manen, opzij gekamd. Bij z'n schoft lijkt het dunner, maar het is alleen iets korter. Dat stukje dat nat is komt omdat daar de wond zat waar de ontsteking onder is gekomen, dus dat maak ik om de dag nog even schoon en door het water en betadine worden z'n manen beetje vies.

Afbeelding
Hier wat beter te zien.

Afbeelding
Z'n staart waar ik héél tevreden over ben! Het ziet er heel rustig uit en de plukken zijn echt weer lang aan het worden :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:05

mooi hoor! :D

MissRoxyy

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:06

Mooi! Ziet er een stuk beter uit! :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:58

Mijn pony is bijna kaal :(
Heb de vlechten er maar uit gehaald.
Zucht, stomme medicijnen.
Zelfs een hele jaap in haar hals, gewoon haar weg, hatsiekedee.

Ik wil vrieskou!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:07

ahhh.
balen zeg!!!

appie heeft nog niks geen jeuk.hij blijft zijn hals omhouden hoor,vanmiddag was het bij ons 14 graden.
ik zag wel dat het paard van een stalgenoot van me ook nog erg veel jeuk hefet,maar die heeft helemaal geen deken om.

nu is het wel weer fris buiten,maar pas als het overdag echt onder de 10 graden blijft zitten we redelijk veilig.
smeer je er ook wat in suzanne?
iets van olie ofzo?
beetje vet wil nog wel es helpen,hoorde zelfs al dat gewone olijfolie ook heel geschikt is en andee paarden blijven er dan ook van af

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:09

Spijtig genoeg hier de halsdeken weer op..
kan wel janken heb alle wondjes ingesmeert vanavond en halsdeken erover.. morgen maar ff kijken of het alweer wat rustiger is.. hij blijft op tot het gaat vriezen !! en mocht ze dan geen wintervacht mee aanmaken ga ik wel opzoek naar een deken ! dan maar zo:( kan nu enkel zowat nog maar janken zoals sophie eruit ziet:( geen manen eraf maar wel keiharde manenkam en heel veel korsten.. en grote ook

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:16

Wow Myour, wat voer jij dat paard dat die manen zo snel groeien!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:34

Ik merkte vandaag bij mijn paard dat ze veel huidvet ofzoiets heeft over haar hele lijf (op de hals het minste op haar kont het meeste)..als ik over haar heen ging met mijn hand werd mijn hand bedekt met een wit/grijs achtig laagje (geen zand ofzo) hoelang en hoevaak ik er ook met de borstel erover heen ging, het ging niet weg. Denken jullie dat het verstandig is om haar eens goed te wassen? Het weer is nu nog redelijk. Ze is wel geschoren en heeft dus ook al een dikke deken op dus ze wordt niet zo snel vies. Maar ik ben bang dat het te koud is om haar met (koud) water te wassen. Ik beschik helaas hier thuis niet over warm water...Wat zouden jullie doen? En kan ik haar met gewone 'mensenshampoo' wassen (zoals ik altijd bij de voetjes doe) of raden jullie een speciaal middel aan

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:35

Ik zit er ook al over te twijfelen inderdaad, Wisse heeft nog steeds jeuk en hij heeft ook lichte witte schilfers als ik borstel.
Maar zou het niet te koud zijn om te wassen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:56

ellepel: De tranen sprongen me vanmiddag bijna in de ogen toen ik shadow zo aantrof. Ik ben nog steeds ziek, maar heb d'r met al m'n laatste krachten de wei uitgehaald. Heb d'r helemaal verzorgd en onder gesmeerd met levertraanzalf, had zo niets anders bij de hand en moest wel wat toch.
Dit wil ik echt niet op de foto hebben :(

Mijn meissie, die zo retegoed ging, hoopje ellende.
Gelukkig is ze er zelf nog redelijk vrolijk onder, ze is allang blij van die medicijnen af te zijn.
Ben blij dat die troep gewerkt heeft voor d'r longen, maar deze uitwerking had ik niet verwacht.
In ieder geval hopelijk nooit meer aan die troep.

Ik hoop maar dat de drainage snel aanslaat, weet je wat wel gek is, haar manenkam is verder niet bijzonder hard ofzo. Ook geen schilfers te bekennen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:26

opisop_shop schreef:
Ik zit er ook al over te twijfelen inderdaad, Wisse heeft nog steeds jeuk en hij heeft ook lichte witte schilfers als ik borstel.

een man die bij ons thuis in pension staat met een fries wast hem wel..maar die heeft een dikke vacht en gaat toch op een andere manier met zijn paard om dan ik met de mijne...dus ik weet het niet goed..misschien daarna op stal zetten met een wollen fleecedeken en laten opdrogen

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:15

Phylos schreef:
opisop_shop schreef:

een man die bij ons thuis in pension staat met een fries wast hem wel..maar die heeft een dikke vacht en gaat toch op een andere manier met zijn paard om dan ik met de mijne...dus ik weet het niet goed..misschien daarna op stal zetten met een wollen fleecedeken en laten opdrogen

de deken is van wol of fleece ;) een van beide

ik ben hetinmiddels ook wel zat, de dekens die de manen en staart goed beschermen zijn te warm, en het exeem dek alleen is wat frisjes. Laat het maar even flink vriezen, dood aan die stomme mugjes, en dan lekker normale dekens op :) mijn manen gaan wel goed, zijn nu een halve handbreedte lang, staart is weer bedekt. Nu maar hopen dat ik het zo kan houden :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 04:02

phylos:
dat huidvet is normaal,lekker laten zitten dus.
toen ik vanmiddag bij appie kwam en zijn eczeemhals er af haalde zag die ook wit van de huidvet.
komt omdat de paarden in wintervacht komen en dan veranderd de samenstelling van de huid.

huidvet is een bescherming tegen vocht he=waterafstotend.
zou het lekker laten zitten,eventueel met een billendoekje( weet je wel zo'n babyolie doekje?) kun je over je paard vegen en dan haal je dat weg.
maar ik laat het lekker zitten,het hoort bij het paard

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 07:44

@ ellepel en MissRoxyy: dank jullie :)
@ CS: balen hoor.. hopelijk gaat het toch snel verbeteren. Overigens lijkt dat wel beetje op wat Kaspar had de zomer lang, ook vrij weinig schilfers en goede conditie manenkam, maar toch die jeuk.
@ opisop_shop: hahah Subli ponybrok :D met ontstekingsremmer :Y) ik heb geen idee hoe het komt maar het groeit echt gigantisch snel nu! Terwijl je toch zou zeggen dat met zo'n loeier van een ontsteking in z'n manenkam dat toch niet zo is?

Overigens gaat Kas z'n manenkam nu weer ontzettend goed :) antibiotica is weer gestopt, uit voorzorg geef ik toch nog een aantal dagen Metacam. De bovenste helft van z'n manenkam is weer vrij soepel, de plaats waar de extra ontsteking zat/zit is nog wel wat aan de harde kant, maar de bult is wel al vrij veel geslonken :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:53

phylos: juist niet wassen! huidvet is vet, en zoals je een post terug leest wordt er zelfs aangeraden extra vet in de manen te smeren :p

Pfff ik zat een tijd geleden te twijfelen of ik de deken af zou doen, maar als ik hier zo al die berichten lees ben ik blij dat ik naar mezelf heb geluisterd, en niet naar alle berichten hier van mensen die de deken af hadden en dat het goed ging...

Ik heb gister alle vlechten er uit gehaald. ik heb nu staarten gemaakt. 3 mooie dikke plukken. Anders gaat het zo klitten met die halsdeken ben ik bang... Manen komen onder haar hals uit. Steeds meer|! :D Ik ben enorm blij. Alleen de staart is dus minder. Die heeft ze laatst op de trailer lopen schuren. Ik vraag me af of dat uit onrust was, of dat ze `per ongeluk`tegen de klep stond, of dat ze gewoon echt jeuk had... Maar daarna niet meer geschuurt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:02

misschien inderdaad wat onrust op de trailer en ze zetten die staart tegen de stang aan.
nou ja dat groeit ook wel weer toch?

mooi he als je dan toch eindelijk lange manen ziet bij je paard!
*\o/* +:)+ *\o/* *\o/*

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:52

ja zeker! ik kan daar ook echt helemaal van genieten. gewoon niks doen en naar haar manen kijken :P

heb ze gister helemaal uitgepluist (vlechten zaten er dnek ik zeker al 3 weken in :o ) en dan gaat ze staan slapen en ik zit dan heerlijk te genieten van het feit dat ze manen heeft. hihi. wat voor een ander zo normaal kan zijn kan ik enorm blij van worden :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:56

ik heb dat bij ap niet zo met zijn manen,doe groeien wel snel aan.
maar zijn staart joh!

die was 3 jaar geleden bijna kaal en word hij helemaal mooi vol.

haha word je inderdaad blij van :D
ik zegt wel es voor de grap dat ik een kind heb, een jongen van 17 en hij staat in de wei :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:03

voor:
Afbeelding

en nu:
Afbeelding

:D :D :D :D

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:35

Wow dat ziet er goed uit!!
Kan me voorstellen dat je daar blij van word!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:50

ellepel: dat ziet er inderdaad erg super goed uit joh!

Nou vanmorgen heel vroeg op stal geweest.
En de levertraan heeft aangeslagen, ze heeft het met rust gelaten, jippie.
Ze ziet er niet uit, en ze hing met haar koppie over d'r deur, en ik stapte uit de auto en riep haar zachtjes, en toen kwam er een gigantische schreeuw naar mij uit, zo lief.
Dan weet ik waar ik het ook alweer voor doe, al die ellende.
Heb d'r even nog aan de longe gehad, die kilo's van de antibiotica moeten er toch weer af.
Haar manenkam was heel rustig, ben er echt blij van.
Haar staart is nog steeds zo mooi :D

Misschien dat ik over een week of 1 á 2 even wat foto's maak. Maar niet in deze staat.

Haar voorpluk wordt ook zo mooi lang :D Die was vorig jaar bijna helemaal weg.
De manen komen volgend jaar wel weer.
Hopelijk houden we het dan vol tot het einde van het seizoen.

Ik kan wel terug kijken op een retegoeie zomer! En daar blijf ik maar aan denken, en niet aan de ellende achteraf.

Ik ben trots op m'n meissie!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:10

nou we zijn alledrie al blij hahaha

weet je wat, ik trakteer op taart om het te vieren :P
Afbeelding

ja mooi is die staart opgeknapt he?
wat was hij er toen aan toe zeg.echt dikke ribbels in zijn hals,vreselijk jeuk,hij schuurde zelfs gewoon met deken op.

en al die tijd stond hij op superkort gras,ze hadden daar maar weinig land en hadden dat in 4 gedeeld en
dus schoven de paarden steeds een stukje door.
met als gevolg dat ze dus dag in dag uit van dat jonge gras aten wat dan net bovenkomt...
daar kan ap dus echt niet tegen he..of het nou dat fructaan is of wat anders....

maar ging vorig jaar al hartstikke goed en dit jaar helemaal :D

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:24

Nou hier dan ook foto's van mijn pony.
Vorig jaar september/oktober had hij bijna al zijn manen afgeschuurt. Hij had ook kale plekken in zijn wintervacht geschuurt.
(zal eens een foto zoeken)
Dit jaar zitten alle manen er nog aan (klein stukje op de schoft is er af, maar volgens mij meer door de deken dan door het schuren)
Nu ziet het er zo uit:
Afbeelding
Hij heeft nu manen aan 2 kanten, dat heeft hij ook nog nooit gehad :D

staartje
Afbeelding

Alleen zijn koppie is kaal, al begint het al weer goed te groeien. Daar moet ik volgend jaar iets op bedenken.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door GuusHinnik op 31-10-09 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:38

je eerste foto`s doen het niet...

ellepel, die van mij heeft dus ook een pleeborstel op haar staartwortel, maar nog steeds een enorm volle staart (denk zeker 6 keer zo dik als jouw paardje... sorry ;) ) dus ook op haar staart ben ik trots. ik kan gelukkig nog wel iets verdoezelen door er wat haren overheen te kammen. ik maak vanmiddag wel even een foto. ik ga toch rijden denk ik (heb spierpijn van gister. heb voor t eerst weer les gehad :o )

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:39

voorpluks is trouwens inderdaad het enige echt trieste plukje haar hier... dat groeit zo enorm langzaam!