[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:09

33 in het najaar? Wanneer is er getest?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:14

Vorige week donderdag, 29 sept. Volgens de DA de beste tijd om te testen, waardes waren niet schrikbarend maar wel te hoog.

Onjuiste info?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:59

MarliesV schreef:
Vorige week donderdag, 29 sept. Volgens de DA de beste tijd om te testen, waardes waren niet schrikbarend maar wel te hoog.

Onjuiste info?

Waardes staan in de beginpost, denk ik.

edit : Referentiewaarden Andy Durham*
Positief boven ·
November - juli >29 pg/ml* (>6,7 pmol/L) ·
Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:26

Ja dat had ik gelezen Maris, maar de DA gaf aan dat het per maand een andere waarde is en dat die in september op 20 lag en daarboven dus positief getest is, in mijn pony haar geval is dus 33 positief.

Vandaar mijn vraag, onjuiste info van de DA?

Of zijn er nieuwe inzichten?

Want onnodig aan de medicatie is natuurlijk niet de bedoeling.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:45

Maar welke waarde hanteert je dierenarts? Als het de pmol/L is dan heeft hij de grens met 20 al opgerekt (want die is 10,5 volgens bovenstaand schema) en zit je er dus inderdaad boven.
Als hij de pg/ml aanhoudt slaat 20 als grens nergens op.
Maar dat maakt dus wel verschil.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:54

Dat weet ik dus niet, er is alleen over aantallen gepraat, niet over welke waarde dit is.

Ik ga haar vragen. Is allemaal telefonisch gegaan dus ga nu maar mailen, dan ligt het ook gelijk vast.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:01

MarliesV schreef:
Ik mag mij helaas hier ook melden.

16 jarige haflinger merrie, 2 jaar geleden bevangen geweest, goed afgevallen daarna.

Staat op enkel hooi, vitamine korrel en wat dingen als probiotica, mariadistelzaad, eiwitten en Optiform.

Haarde ontzettend lang door (eigenlijk niet gestopt) dit voorjaar, heeft al een zeer slechte rug en dit werd nog erger, meer hangbuik. Daarnaast viel ze in op onbeperkt hooi. Dus laten testen.

33 wat 20 mag zijn volgens de DA dus gelijk begonnen met Pergosafe

Pony is net verhuisd naar een plek met meer contact, meer ritme en meer rust (maar 1 paard ipv 4, minder paarden bewegingen/mensen).

Staat er verder erg goed bij gelukkig en is blij en vrolijk. Maar lees graag hier mee, van mensen met ervaring kan je altijd leren.

Met zo'n lage waarde, als ik je goed begrijp, zou ik eerst andere interventies proberen en daarna later nog eens testen.

Kijken of er toch sprake is van pijn.
Paard op de nieuwe plek helemaal laten landen zodat er van stress ook geen sprake kan zijn.
Kijken of je met voeding aangevuld met kruiden de algemene gezondheid kunt opkrikken.

Medicatie is niet niks, en goed om in te zetten wanneer andere interventies niet helpen of je paard zeer snel achteruit gaat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:53

Die verhuizing is een dag na de test gedaan, dus zal geen stress invloed hebben, ze stond al 5 jaar op dezelfde plek.

2 jaar geleden bevangen geweest (toen was het 13 qua uitslag) en daarna op een weloverwogen schema gezet qua voeding en beweging, doet ze het erg goed op, is in de loop van de tijd wel aangepast iom de DA. Ze is helaas wel IR.
Ik zie dus nu andere singalen bij haar, welke ik dus niet kan plaatsen behalve binnen de bucket PPID.

Hier onder de tabel die de DA gebruikt te referentie.
Afbeelding

Hier komt dus die 20 qua waarde uit, waar ze 2 jaar geleden op 13 zat (en toen was er wel stress natuurlijk), zat ze nu op 33.5 pmol/L

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:02

Heeft iemand ervaring met hypo balance en dan voor namelijk met het gedrag

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:39

MarliesV schreef:
Die verhuizing is een dag na de test gedaan, dus zal geen stress invloed hebben, ze stond al 5 jaar op dezelfde plek.

2 jaar geleden bevangen geweest (toen was het 13 qua uitslag) en daarna op een weloverwogen schema gezet qua voeding en beweging, doet ze het erg goed op, is in de loop van de tijd wel aangepast iom de DA. Ze is helaas wel IR.
Ik zie dus nu andere singalen bij haar, welke ik dus niet kan plaatsen behalve binnen de bucket PPID.

Hier onder de tabel die de DA gebruikt te referentie.
[ [url=m/OBPMCP.png]Afbeelding[/url] ]

Hier komt dus die 20 qua waarde uit, waar ze 2 jaar geleden op 13 zat (en toen was er wel stress natuurlijk), zat ze nu op 33.5 pmol/L

Als je de pmol/L meet dan is 33,5 inderdaad te hoog.
En dat in combi met andere signalen is dat dus wel een dubbele bevestiging.
Hopelijk helpt de medicatie.

@Sjafrane; ik voer het. Paard leek er wat fitter van te worden, maar niet enorm verschil.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:44

Fit is ze prima. Alleen kan ze in eens heel raar reageren op nieuwe paarden. Helemaal in stress en dat had ze niet maar van de pillen word ze weer deppri. Ik ben een beetje zoekende

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:33

Mag ik vragen wat Prascend ongeveer kost? Zijn er andere opties voor zoals een ander merk? Het betreft mijn shetje die alle symptomen heeft van Cushing en de dierenarts het toch adviseert hem binnenkort te gaan behandelen. Heb al veel gelezen maar niet alle paginas hier haha, is beetje erg veel. .Bedankt vast voor de info

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:41

Nieuwe prijs is 1,75 per pil, sommige dierenartsen hebben nog oude voorraad van 2,20 per pil.

Er is een alternatief Pergoquin, makkelijker te delen (in kwartjes).
Het is niet helemaal duidelijk of het net zo goed werkt en/of andere bijwerkingen heeft. Is dezelfde werkzame stof.
Moeilijk verkrijgbaar, maar iets goedkoper.

Let op dat je de prascend opbouwt, dus niet meteen met de uiteindelijke dosis beginnen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:50

Dierenartsen bepalen zelf de prijs....dus verschilt per kliniek. Ik betaal 1,88 per pil, maar koop dan wel de grotere verpakking van 160 pillen. Was 2 maanden geleden nog 1,75 per pil.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:40

Dank jullie voor de info, heb ik een beetje idee

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:28

Grappig dat jullie t over vachtkleur hadden. Thor haf vroeger een hele mooie vos kleur in de winter. Nu lijkt t alsof het in de bleek gestaan heeft.
Gelukkig is t bij hem nu goed onder controle, ook nog geen gekke korsten.
Net geschoren omdat hij giga aan t zweten was, even onderkant hals en buik kaal.
Afbeelding

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:32

Helaas moet ik me hier ook melden! Mijn pony (shetlander) is afgelopen dinsdag getest op cushing en ik kreeg net de uitslag met een waarde van 300+.. ;(
Nu lees ik hier al het e.e.a. maar zijn het nogal wat pagina's, dus ik ben benieuwd of jullie nog wat algemene goede tips hebben die ik zeker niet mag missen.

Ik lees hier ook dat jullie ervaring is dat de waardes enorm verschillen per moment.
Veel van de symptomen die hij heeft vallen wel op zijn plek, dus ik geloof zeker wel dat hij cushing heeft. Nu zijn wij echter op de fiets naar de dierenarts gegaan (15á20 minuutjes fietsen vanaf mijn stal, fiets regelmatig met de pony). We waren iets aan de late kant, dus hij heeft flink moeten doorlopen. Nu gingen we wel pas na ongeveer 15 minuten bloedprikken, maar hij was toch net een dorp 'doorgesleurt' en stond midden in een woonwijk (dependance van de praktijk) met nogal wat bekijks :o . Denken jullie dat dit een enorme invloed heeft op zijn waardes van dat moment? Heeft dit nog consequenties voor de hoeveelheid pillen die hij moet slikken? Vinden jullie het slim om hem op stal nog eens na te laten prikken of zal ik gewoon beginnen met het opbouwen van de prascend? Alvast bedankt!!!!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:23

Nee geloof niet dat dat enorme invloed zal hebben. De waarde is zo extreem te hoog, dat dat niet puur door de situatie komt. Daarnaast vind ik de situatie meer iets voor verhoogde adrenaline ipv cortisol.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:50

Ik denk ook niet dat het een heel andere uitkomst zou zijn als je nog een keer op stal laat testen.
Starten en langzaam opbouwen met de pillen lijkt mij het beste plan voor nu als hij ook veel symptomen heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:32

Welke symptomen heeft hij Isabelle98?

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:52

Ninx schreef:

Bedankt voor jullie reacties!

Hij heeft sowieso equine astma, maar dit is de laatste tijd weer verergert (luchtwegklachten). Hij heeft veel last van gas in zn buik, zomereczeem en is met momenten erg futloos.. :(

Hij is 14, maar verder nog nooit (heb hem al 11 jaar) hoefbevangen geweest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:52

Isabelle98 schreef:
Ninx schreef:

Hij heeft sowieso equine astma, maar dit is de laatste tijd weer verergert (luchtwegklachten). Hij heeft veel last van gas in zn buik, zomereczeem en is met momenten erg futloos.. :(

Hij is 14, maar verder nog nooit (heb hem al 11 jaar) hoefbevangen geweest.

De waarden kunnen afwijkend zijn door andere redenen.
Kun je iets zeggen over wat hij eet, wat hij doet, hoe zijn leven er verder uitziet?

Bij mijn merrie, ongeveer zelfde waarde, wil de dierenarts nog niet beginnen met medicatie omdat ze denkt dat eorth mogelijk voor hoge waarden zorgt.
Zo kunnen tal van zaken de waarden beïnvloeden.

Horse Complete heeft er een goed E-book over

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:59

Ik kom hier ook even mee lezen. Gisteren bevestiging gehad dat onze ruin van 13 PPID heeft. ACTH waarde was fors verhoogd (384).
Qua symptomen vooral spierverlies (maar ook weinig getraind), wat matter dan anders aan begin training (maar verbeterd wel gedurende het werk) en slaapaanvallen. We zien hem ook zelden meer liggend slapen (mogelijk ivm het verhoogd cortisol level maar kan ook vanuit pijn/artrose komen).
Hij staat voor nu op metacam om te zien wat dat doet, en vanmiddag mag ik zijn pergolide ophalen dus dan gaan we daarmee rustig aan opbouwen.
Verder al even aan het kijken naar bijv hypo Balance.

Is iemand ook bekend met deze?
https://paardfit.nl/product/verouderingsziekte/

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:41

Ninx schreef:

Hij is 14, maar verder nog nooit (heb hem al 11 jaar) hoefbevangen geweest.[/quote]

De waarden kunnen afwijkend zijn door andere redenen.
Kun je iets zeggen over wat hij eet, wat hij doet, hoe zijn leven er verder uitziet?

Bij mijn merrie, ongeveer zelfde waarde, wil de dierenarts nog niet beginnen met medicatie omdat ze denkt dat eorth mogelijk voor hoge waarden zorgt.
Zo kunnen tal van zaken de waarden beïnvloeden.

Horse Complete heeft er een goed E-book over[/quote]

Ah oke, interessant dankjewel.
Hij krijgt onbeperkt voordroog en staat 24/7 op een paddock met inloopstal samen met 4 vriendjes. Ik doe zo'n 4x per week wat met hem als longeren, fietsen, wandelen, springen aan de hand

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:21

Net gebeld door DA.

ACTH waarde was nu 75, een maand geleden 158 (ik dacht 148 maar blijkt 158).
Toen was advies 1 tablet pergoquin, maar ben begonnen op een 0.5.
Nu is advies ophogen naar 0,75 en over maand weer prikken.

Ik bemerk nog geen verbetering van klachten bij mijn merrie.

Streef was een maand geleden <60, nu benoemde ze < 30. Zit er zoveel verschil in streef in een maand?