[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:08

Magneetjes, lijkt mij geldklopperij. Als het echt zo goed zou zijn, waarom krijgt Jets dan alleen de tip via PB en niet wij allemaal?
Lijkt op iemand die van de wanhoop van Jets rijk wil worden....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:20

heb er laatst wel over gelezen en aan de ene kant denk ik: baat het niet, dan schaad het niet niet.
Aan de andere kant ben ik wel zo sceptisch er over dat ik ze dus nog niet heb gekocht omdat ik het idee heb dat het geldklopperij zou zijn.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:59

Het pbtje kreeg ik via Facebook, ik had namelijk ook op de zomereczeem groep een berichtje geplaatst haha. Ja ik denk aan de ene kant ach je kan het proberen, maar ik geloof er gewoon echt niet in :') en dan is het weer zonde geld.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:16

Hoe zit bij jullie Rambo de sluiting helemaal bovenaan de hals(dus dat stukje met elastiek)? Bij de mijne lijkt hij haast wel verkeerd erop gezet :?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:43

Magneetjes heb ik geprobeerd.
Testen lukte alleen niet.
Dag erop was het ijzerdraadje al stuk.
Terwijl het vlechtje waar het achter zat nog netjes was.
En dat snel knappen hoorde ik van meerdere.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:17

Magneetjes heb ik ook getest maar voor ons deed het helaas niets. Maar er zijn toch ook echt mensen waarbij het wel lijkt te helpen. Zoals met alle producten met zomereczeem

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:46

Ik kom hier ook even mee lezen/binnen vallen. Eerste jaar nergens last van gehad, maar sinds vorige zomer licht eczeem. Heeft ivm luchtweginfectie flinke prednisolon kuren gehad dus vermoed dat dat de weerstand heeft aangetast en gevoeligheid verhoogt. :(
Vorige zomer stond meneer 24/7 buiten en onder de EJ eczeemdeken. Echter waar hij met name schuurt/jeuk heeft is zijn staartwortel en zijkanten van zijn hoofd tussen mondhoeken en jukbeenderen.
Ik ben dus aan het kijken voor een fijn smeersel om dit te verzachten zodat de huid zich hopelijk kan herstellen. Gebruik nu MTG va shapleys en dat lijkt redelijk te helpen, maar hij schuurt nog wel. Verder wassen we zo nu en dan met kalmerende shampoo met teatree erin. Staat nu overigens onder een gewone fijnmazige vliegendeken. Met hals krijgt hij juist plekken bij zijn manen dus wil eigenlijk niet meer naar een 'echte' eczeemdeken. Ook heeft hij snel schuurplekken van de deken zelf op zijn boeg.

Daarnaast ben ik sinds kort magnesium gaan bijvoeren omdat dat overgevoeligheid van de huid zou kunnen verminderen.

Iemand hier nog tips/ervaring wat ik nog extra zou kunnen doen?

Zijn staart nu:
Afbeelding

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:07

darkadia schreef:
Ik kom hier ook even mee lezen/binnen vallen. Eerste jaar nergens last van gehad, maar sinds vorige zomer licht eczeem. Heeft ivm luchtweginfectie flinke prednisolon kuren gehad dus vermoed dat dat de weerstand heeft aangetast en gevoeligheid verhoogt. :(
Vorige zomer stond meneer 24/7 buiten en onder de EJ eczeemdeken. Echter waar hij met name schuurt/jeuk heeft is zijn staartwortel en zijkanten van zijn hoofd tussen mondhoeken en jukbeenderen.
Ik ben dus aan het kijken voor een fijn smeersel om dit te verzachten zodat de huid zich hopelijk kan herstellen. Gebruik nu MTG va shapleys en dat lijkt redelijk te helpen, maar hij schuurt nog wel. Verder wassen we zo nu en dan met kalmerende shampoo met teatree erin. Staat nu overigens onder een gewone fijnmazige vliegendeken. Met hals krijgt hij juist plekken bij zijn manen dus wil eigenlijk niet meer naar een 'echte' eczeemdeken. Ook heeft hij snel schuurplekken van de deken zelf op zijn boeg.

Daarnaast ben ik sinds kort magnesium gaan bijvoeren omdat dat overgevoeligheid van de huid zou kunnen verminderen.

Iemand hier nog tips/ervaring wat ik nog extra zou kunnen doen?

Mijn tip: Doe toch een eczeemdeken op!
Vliegendeken werkt Totaaal niet bij paarden met zomereczeem, de mugjes kunnen daar makkelijk doorheen.
Anders zal de jeuk echt niet minder worden.

Bij die van mij smeer ik op haar hoofd Fibra Anti-Itch creme.
Dat is bij mij het enige wat verlicht en deze vind ze ook niet erg als ik hem op smeer.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:37

Ik merk dus qua jeuk/schuren aan de staart absoluut geen verschil tussen de eczeemdeken vorig jaar en de huidige vliegendeken met fijne maas (amigo bug rug). Mogelijk komt dat omdat het op zijn staartwortel zit, en een flap daar nooit volledig afsluit? Met hals krijgt hij juist schuurplekken in zijn manen. Ik heb wel nog overwogen om een eczeemdeken zonder hals aan te schaffen om te zien of dat nog scheelt.

MTG op smeren vind meneer hier ook heerlijk. Maar lees idd goede ervaringen over de Fibra creme, dus ga dat toch eens testen dan.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:23

Zojuist de EJ eczeemdeken binnen gekregen. Ik heb de rsih al maar wilde er 1 bij.
Ik vind deze ook nog vrij dik eigenlijk

Wat zijn jullie ervaringen met deze deken?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:39

Merrie van vriendin doet het er goed onder, maar voor mijn koudbloed te smal.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:44

Zijn hier meerdere mensen die MCQ hebben geprobeerd?

Ik ben vorige week begonnen ermee en spray mijn twenterhengst er elke avond mee in. Tot nu toe nog helemaal niet geschuurd! :oo Hij staat zonder deken en 24/7 op het land.

Had het wel verwacht aangezien we 2 klamme, warme dagen hebben gehad.. Ik ben druk aan het duimen dat hij er ook niet alsnog mee begint!
Laatst bijgewerkt door Kelly_J op 31-05-17 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:50

Lotus83 hij beviel mij prima maar die sloper van mij maakte er korte metten mee helaas.

Nu zweet die van mij niet snel en heb ik zelfs met de RSIH die ze nu heeft nauwelijks zweet en wel reparatiewerk.

Darkadia, kan je niet van je oude eczeemdeken een soort staartkoker maken en deze bij aan de staartflap bevestigen van je huidige deken?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:05

Hoi, ik kom ook even binnenvallen. Sinds een week staat mijn 9 jarige merrie haar staart te schuren. Het is nog niet kaal, dus de jeuk lijkt me niet extreem (ze heeft genoeg mogelijkheden in de wei om te schuren, mocht ze wel heel veel jeuk hebben). Nu veranderd haar staart wel steeds meer in een pleeborstel en ik zou er toch graag iets aan willen doen... Ze staat 24/7 op het land (koeiengras, dus ik dacht misschien toch te veel suikers/eiwitten?) en krijgt een klein beetje muesli (pavo nature's best, met extra weinig suiker).

Ook haar 1 jarige dochter schuurt, maar wel vooral als ze binnen staan. Ik had ze van de week met het onweer een nachtje binnen en toen had ze flink geschuurd (niet kapot verder, alleen wat afgebroken haren).. Zij staat bij haar moeder en krijgt het zelfde voer.

Er staan er meerdere op stal met zomereczeem, maar daar lijkt het niet echt op. Ze schuren enkel op de staart (kriebelen elkaar ook vaak op de staart en als ik ze kriebel hebben ze ook het liefst dat ik dat daar doe). Verder schuren ze zich niet kapot en tijdens de schemer lijken ze niet echt last te hebben van de beestjes.

Hebben jullie een idee wat het kan zijn? En wat ik eraan kan doen. Ik heb nooit eerder paarden gehad/verzorgd met zomereczeem/jeuk...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:11

Ze hebben de verkeerde maat gestuurd zie ik dus hij kan terug. -O-

Fritsfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:06

Kelly_J schreef:
Zijn hier meerdere mensen die MCQ hebben geprobeerd?

Ik ben vorige week begonnen ermee en spray mijn twenterhengst er elke avond mee in. Tot nu toe nog helemaal niet geschuurd! :oo Hij staat zonder deken en 24/7 op het land.

Had het wel verwacht aangezien we 2 klamme, warme dagen hebben gehad.. Ik ben druk aan het duimen dat hij er ook niet alsnog mee begint!

Hier ook hele goede ervaringen met MCQ.
Paard schuurt er echt minder/tot bijna niet door en is ook niet kapot!

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:00

Ik kom mij helaas ook melden.. vorig jaar een beetje jeuk maar dit jaar heel veel! Waar zijn jullie nu het gelukkigst mee qua deken? Zo een Rambo sweet itch of toch zo een type dat je over hun hoofd moet steken?
Ook heeft mijn DA mij derfen aangeraden, iemand hier ervaring mee?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:04

Ik wil geen ander meer dan de RSIH.
Zo bruine voor over het hoofd vind ik echt ondingen :o

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:50

Lijkt het of is het zo... hier veel minder insecten en dus jeuk. Misschien omdat het hier al maanden niet heeft geregend in zuidwest Nederland....

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:55

Ik hadoe er 1 voor over t hoofd maar dat werkte minder goed dan de rsih. Voor mij niets anders meer dan de rambo.
Derfen kan fijn werken maar dat is per paard verschillend..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:12

sunny43 schreef:
Lijkt het of is het zo... hier veel minder insecten en dus jeuk. Misschien omdat het hier al maanden niet heeft geregend in zuidwest Nederland....

Nou ja, ik ben vandaag niet op stal geweest,maar vond de paarden bij ons er ook erg rustig bij staan hoor.
Weinig vliegen inderdaad,denk door de droogte :j
Dat appie nu wel jeuk heeft komt puur door het gras,

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:17

Hier heel veel vliegen en vandaag zelfs al de eerste dazen gezien. Maar de paarden staan dan ook in een bosrijk gebied, en het bos is ook half moeras.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:10

Ik zweer bij de RSIH, komt ook omdat ik het echt niet zie zitten om bij een paard van 1.70 een hele deken over het hoofd te moeten trekken.

Ik heb er nu een Bucas Buzz off bijgekocht voor de warme vochtige dagen. Maandag trof ik een drijfnat paard aan onder de RSIH en heb ik haar bloot gezet terwijl het eigenlijk te vochtig was en er dus best een knutten risico was.
De Bucas beschermt niet 100% maar is ook veel luchtiger, ik zit dan toch rustiger thuis dan wanneer ze niets op heeft.

Buienradar is mijn beste vriend, helpt met het kiezen wat dan het meest comfortabel is.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:38

Jets schreef:
Lalala wat jij plaats lijkt me ook wel iets, welke maat heb jij voor jouw fjord? Mijne zit qua hoofdstel en halster meestal tussen cob en full in. En heb je hem helemaal niet vast? Mijne heeft zo een wel eens afgeschuurd, alleen hebben we nu alles (behalve de waterbak) waar ze kan schuren uit de paddock gehaald..

Ik heb maat L en nu ik je foto's zie denk ik dat jouw fjord ongeveer net zo'n groot hoofd heeft als de mijne. De kap zit inderdaad nergens aan vast. Mijn paard heeft 'm nog nooit afgekregen, het is in het jaar dat ik die kap heb maar 1 keer gebeurd dat hij er een oor uit gewurmd had. Bij andere vliegenkappen moest ik altijd zijn halster er om laten omdat hij hem anders van zijn hoofd kreeg, maar bij deze hoeft dat dus niet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:06

ellepel schreef:
Nou ja, ik ben vandaag niet op stal geweest,maar vond de paarden bij ons er ook erg rustig bij staan hoor.
Weinig vliegen inderdaad,denk door de droogte :j
Dat appie nu wel jeuk heeft komt puur door het gras,

Hier valt het ook reuze mee met de mugjes. De paarden staan er vrij rustig bij. Het ruintje staat overdag heerlijk zonder eczeemdeken. Ik doe 'm tegen de avond op als het ongedierte wel meer komt opzetten. Twee staan er nog steeds dekenloos en eentje alleen een halsdeken. Maar dat is meer ter bescherming van het geknabbel van 1 van de anderen.
Ze gaan 2x per dag een uur in het hoge gras en voor de rest staan ze op de kale tracks van de Paddock Paradise en hooi. Die 2 uur gras is echt het maximum wat ze kunnen hebben.

Wat hier denk ik scheelt is dat we onze eigen vijver afgelopen winter dichtgegooid hebben en buren hebben afgelopen najaar hun natuurvijver leeg laten lopen. Die van de buren was best een flinke vijver en lag pal naast onze wei. Nou nog hopen dat het straks ook in de dazen gaat schelen.

Wel heb ik dit jaar hier heel veel last van zwarte vliegen. Veel meer als anders heb ik het idee.