[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:49

Arme Sedje, sterkte ermee Shanna, enne, wees slim, ga jezelf even flink inlezen in het centrale topic Hoefbevangen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:23

Ach ach. ..
Wat heeft de DA je geadviseerd nu?
Meid wat moet jij blij zijn hem van het gras gehaald te hebben.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:25

Sterkte met sedje!

Ik merk eigenlijk niks van verschil met de knutjes/vliegen ect. nu hij prascend krijgt

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:31

Wat een heftige verhalen allemaal! Sterkte met Sedje!

En wat een aandoenelijke foto van MiniMe. Nog gefeliciteerd met je paarden!

Ik ben erg druk dus reageer niet veel maar ik lees zeker mee, ook om zoveel mogelijk over PPID te leren.

Kiya heeft 8 dagen 1/4 pil gehad en krijgt nu sinds afgelopen vrijdag een 1/2 pil. Tot nu toe gaat alles goed, ze eet de pil uit de hand met een beetje ruwvoerbrok. Ze eet verder prima, al laat ze sinds afgelopen dagen wel eens een restje seniorenslobber staan, maar ze staan overdag op het land en ze eet daar ook nog erg veel hooi (slim paard ;-)) Ze begint ook wat meer te verharen, al zie je dat de vacht na het scheren wel ruig is terug gegroied met soms lange sprieten er tussen op de achterhand.

Ik had nog een vraag naar aanleiding van het land: staan jullie paarden nog op het gras en zo ja, hoe lang? Ze gaan hier altijd 24/7 naar buiten in de zomer, maar aangezien ons land erg snel kort wordt gegraasd ben ik daar nu wat huiverig voor.

Kan IR bijvoorbeeld ook ontstaan als ze naast de medicatie en aangepast voer toch teveel suikers via het gras binnen krijgt? Ik lees veel maar soms duizelt het me even.

Succes weer allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:39

Is die van jou IR dan Jalenka? Want zo ja, dan moet je absoluut rekening houden met de grasiname, dat zijn ook al van die suikerbommen voor een paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:51

De DA heeft eigenlijk vooral gezegd dat ik het goed doe (op de zandwei, geen extra eten) en dat de hoefsmid hem steiler moet bekappen wanneer deze komt. De DA heeft zn voorvoetjes al wat steiler gezet dus dat is al gedaan, ik heb de smid vorige week al gebeld, maar die belt mij altijd een avond van te voren dat hij de volgende ochtend komt haha!

Ook was de DA het niet eens met het advies van de eerste DA (dat Sedje gewoon de wei in mocht), en was het wel eens met dat ik de dosis van pracsend heb verhoogd. Als Sed hier niet beter van wordt moet ik zelfs gaan verhogen naar 1 hele pil.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:58

Shanna, staat er op de zandwei gras? Als er gras staat, ook al is het maar een klein beetje, dan zou ik Sedje daar toch vanaf halen.

Sen heeft ook erg veel last van de mugjes. Ze heeft ZE, maar sinds ze prascend krijgt is het helemaal drama met de jeuk en is heel erg onrustig 's avonds als er veel muggen zijn. Ik heb daarom nu Endure vliegenspray gekocht, hopelijk gaat dat wat helpen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:28

Jalenka_Kiya schreef:
.

Ik had nog een vraag naar aanleiding van het land: staan jullie paarden nog op het gras en zo ja, hoe lang? Ze gaan hier altijd 24/7 naar buiten in de zomer, maar aangezien ons land erg snel kort wordt gegraasd ben ik daar nu wat huiverig voor.

Die van mij staat van ongeveer 08.30 tot 17-18.00 uur op de wei.
Hij is niet IR en krijgt verder ook niet veel suikers, ik had natuurlijk liever dat de gehele wei een zandvlakte was maar de wei is te groot en ik kan het hem niet onthouden.
Anders zou hij alleen op een klein stukje paddock komen en daar kwijnt hij weg.
Staat nu met een kudde van 8 paarden.
Zolang het goed gaat mag hij van mij op de wei.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:44

ohjajoh6 schreef:
Is die van jou IR dan Jalenka? Want zo ja, dan moet je absoluut rekening houden met de grasiname, dat zijn ook al van die suikerbommen voor een paard!

Nee ze is niet IR maar ik vroeg me dus af of ze neit IR kunnen worden als ze toch te veel suikers binnen krijgen, ondanks aangepast voer en medicatie, dan uit het gras bijvoorbeeld.

Ik heb zelf het idee dat het korte gras bij ons niet ideaal is, omdat gestrest gras meer fructaan aanmaakt. Er staat nu al zo weinig en ze moeten nog de hele zomer en dan ook nog 24/7.

AaronYve schreef:
Die van mij staat van ongeveer 08.30 tot 17-18.00 uur op de wei.
Hij is niet IR en krijgt verder ook niet veel suikers, ik had natuurlijk liever dat de gehele wei een zandvlakte was maar de wei is te groot en ik kan het hem niet onthouden.
Anders zou hij alleen op een klein stukje paddock komen en daar kwijnt hij weg.
Staat nu met een kudde van 8 paarden.
Zolang het goed gaat mag hij van mij op de wei.

Ok dit is dan denk ik vergelijkbaar met de situatie bij mij, alleen straks dus toch 24/7 buiten.
Ze krijgen nu hooi bij in slowfeeders, daar staat ze veel te eten dus ik ben daar wel blij mee.

Andere reden dat ik 24/7 minder ideaal vind is dat ik zelf dan maar eens per dag kan bijvoeren en voor de rest afhaneklijk ben van de goede wil van stalgenoten. Nu ze nog naar binnen gaan krijgt ze standaard 2 keer per dag een voermoment (dan krijgt ze bijvoorbeeld senioren slobber of die haverschilpellets met wat 18plus) en vaak een 3e keer als dat qua tijd uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:09

First Things first jalenka. Zou mij nu direct nog niet al te druk maken over eventuele ir en je paard eerst op gewicht te zien krijgen: ik blijf het zeggen hoor, heb tot nu toe elk mager paard weer prachtig mooi op gewicht zien komen met seniores priores , mooi laag in suikers , het is alleen onhandig ivm het lange weken...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:13

Zeer beperkte weidegang bij ons op stal, maar dat kom omdat een groot deel opgeofferd is aan de track. Voordeel ze kunnen wel 24/7 buiten staan en er zullen vast hier en daar wat spietjes groeien langs de track, maar dat zal niet veel zijn. Ik ben in ieder geval heel blij met het feit dat ik een stal gevonden heb die dicht bij huis is met beperkte weidegang (kleigrond), maar toch 24/7 buiten in een groep.

Baal een beetje die van heeft een horizontale scheurtje in zijn hoef wat gelukkig al bijna uitgegroeid is, maar nu kom wel risico dichterbij dat het stukje af ga breken met daarbij dat de witte lijn bloot kom te liggen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:11

Isapaardje schreef:
Gefeliciteerd met je paardjes.
Isabella is al een tijdje volledig gestopt met verharen. Er is wel wat uit gegaan, maar vooral het lange (blekere) dekhaar blijft zitten. Geeft wel apart effect :)
[ Afbeelding ]

Zie het nog even aan (wordt weer kouder). Anders wordt het mogelijk toch een keer scheren.

Onze welshpony had ook van dat heel lange haar. Haarlengte tussen 20-30 cm en geen krullen. Verharen duurde eindeloos en er kwamen kilo's haar af. Sinds vorig jaarkrijgt ze prascend en nu heeft ze nog steeds een flinke wintervacht, maar absoluut niet meer zo lang en ze raakt haar vacht beter kwijt. Denk dat de haren nu nog zo'n 10 cm zijn. Over de kleur kan ik niets zeggen ze is al jarenlang helemaal wit.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:51

Mijne staat 24/7 buiten, de weides zijn opgebouwd en nu ook 24/7 open. Als basis hebben ze een stuk dat ze kapot mogen lopen met buitenstallen, daar krijgen ze in de winter hooi.
Furi heeft echter geen verleden met HB, ik hoef dus niet rigoureus op te letten met suikers. Gezien ze snel vermagerd, heb ik dus de nadruk op hoeveelheden voer en dan heb ik liever dat ze iets naar binnen krijgt met misschien iets meer suiker. Ze heeft tevens een zeer slecht gebit en gras lijkt nog het beste aan te zetten. Het scheelt ook dat ze al jaren 24/7 buiten staat en hieraan gewend is.

Als het veel werk is om je paard uit de wei te krijgen om bijgevoerd te worden, dan heb ik als tip een halster met flexibele voerbak eraan. Deze tip hebben wij ooit gekregen en zo worden 2 van de 4 paarden 's avonds bijgevoerd. Flexibel emmertje van bv hema, vastmaken aan een halster en dat aandoen. Andere paarden komen er niet aan, het paard kan ermee weglopen. Furi krijgt dit nu in de ochtend om, dan krijgt ze een 'kleine hap'. Meer als gewenning dat ze ochtenden nog gevoerd wordt, 's avonds krijgt ze de 'cementkuip'. Dat is te zwaar uiteraard.
Zo kunnen je stalgenoten makkelijk je paard bijvoeren zonder dat het hun erg veel moeite kost. De 2 paarden bij ons in de kudde komen als het bakje leeg is naar je toe gelopen zodat je het bakje af kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:39

Pfff ik vind het maar lastig dat Sed zo raar is.. Hij lag vandaag weer toen de hoefsmid kwam, en liep echt beroerd, maar eenmaal op gang ging het wel. Toen hij weer naar buiten mocht, volle galop naar de bak. Ik wist niet wat ik zag joh! Ging zo snel dat ik het niet eens heb kunnen filmen haha :+

Toch is het voor Sedje wel einde verhaal met wei, hij gaat op chronisch dieet omdat hij chronisch hoefbevangen is. Dus de crosswei (voormalige bak, eigenlijk alleen zand en wat bosjes brandnetels) en de bak zijn zijn nieuwe plekje. Ik vind het wel sneu dat hij daar zo alleen staat, maar de rest van de kudde loopt nu in de weide naast de bak dus staan ze toch bij elkaar.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:36

Sneu hè? Misschien kan je er af en toe een ander bij zetten?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:42

Vanmorgen zijn de paarden bij ons het land op gegaan.
Ik zorgde dat ik aan het wandelen was toen ze los werden gelaten, maar mevrouw liet zich niet foppen. Ik ben doofgehinnikt het eerste stuk, maar gelukkig kalmeerde ze toen ik wat tegen haar praatte.

Toen we terugkwamen heb ik haar op haar paddock gezet, naast het weiland waar haar groep aan het rondrennen was. Ze keek een paar keer, keek naar mij en ging toen heel braaf hooi staan eten. Wat hou ik toch van dat beest, ze leek het echt te begrijpen.

Nog een leuk detail, vandaag heb ik haar net zo lang wel als niet. Letterlijk mijn halve leven een paardeneigenaar. Hoe cool is dat?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:23

Ze leek het net ook prima te vinden!
Sanne stond er ook naast dat scheelt!

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:02

Sorry voor het binnenvallen in dit topic! Maar mijn prascend is nog steeds niet verkocht, dus moest iemand hier interesse in hebben wil ik het desnoods ook wel naar Nederland versturen :))

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 00:00

Jullie hadden het hier over de 'gouden' gloed. Wouter heeft een panterprintje sinds hij cushing heeft. Nu is hij bijna klaar met verharen en trekken de vlekken weg. Wouter doet het verder erg goed. Hij is inmiddels met pre pensioen. We rijden voornamelijk alleen maar buiten :P

Had toevallig net foto's gemaakt van de vlekken.
Afbeelding
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:46

Ja dat panther printje heeft Illo ook tijdens verhaarperiodes.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:03

Dit had Marissa ook voor de diagnose. Nu sinds ze op de prascend staat niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:28

Afbeelding

Zag ik bij MiniMe juist na het scheren te voorschijn komen, scheerder noemde het appeltjes, maar die zien er toch compleet anders uit bij mij grote....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:42

Oh herkenbaar idd! Had de mijne ook!
Hij had vroeger enorm veel appeltjes, waren net iets anders dan de panterprint idd!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:31

Hier is die koperkleur in de vacht bij de ene merrie heel duidelijk in de winter. Nu al iets minder door het verharen, maar heb toch een poging gedaan het op beeld te zetten :D
Wat mij ook opvalt, is dat ze vroeger in de winter bijna zwart werd en in de zomer lichtbruin...nu is het net omgekeerd...in de winter oranje en in de zomer bijna zwart... :7

Ze is heerlijk gaan rollen na de hoosbuien :+

Afbeelding

Afbeelding

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:01

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik helaas mijn oude KWPN merrie (volgende maand zou ze 28 geworden zijn) moeten laten inslapen. Ze had een darmverdraaiing, en moest geopereerd worden, maar dat heb ik afgewezen. Ze heeft de laatste 5 jaar cushing gehad, en deed het heel goed op de pergolid. Afgelopen zondag zelfs nog gereden. Ik heb haar al sinds haar 3e gehad, dus heb 25 jaar voor haar mogen zorgen.

Heel verdrieting om mijn lieve, trouwe merrie te moeten missen, ook nog net voor het grasseizoen (we wonen in Noorwegen).

Ik heb nog ruim 100 tabletten Prascend over en wil ze graag iemand voor de halve prijs verkopen. Dan stuur ik ze op als we weer in Nederland zijn in juli. Stuur me maar een pb als je geinteresseerd bent.

Groetjes
Maaike