[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:46

Behalve als je poown een brede boeg heeft, want daar is de Rambo niet op berekend, dan moet je echt minimaal één of twee maten groter nemen dan de standaard maat ondanks dat het lijkt of ie past. Ben daar door schade en schande achtergekomen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:42

Dat is met die van mij ook zo, om borst en buik zit het prima, maar ruggedeelte is te lang nu (heb ook kort paardje). hals en vliegenkap mag ook wel maatje kleiner.

Ik kan de deken laten innemen, misschien doe ik dat nog als ik de deken niet kwijtraak in de verkoop.
Maar dan is de deken wel waardeloos als je deze nog eens wilt verkopen.

Dubbelflappen vind ik niet fijn, omdat er dan misschien drukkingen ontstaan bij de naden. Mijn Welsh heeft een gevoelig huidje nl.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 10-08-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:44

kun je hem niet gewoon innemen?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:48

Ik ben begonnen met Marstall Exzem voer en in februari supplement erbij.
Marstall (wedeverkoper) beloofd dat ik dan in volgend jaar einde zomer zonder deken kan, ik ben benieuwd!

Die van mij is een lichte excemer, kan nu ook al vaak zonder deken.
Ik heb vorig jaar ook Marstall Exzem gevoerd en was zeer tevreden hoe hij er na enkele weken al uitzag.
Ik ben even gestopt vanwege verhuizing, waardoor ik tijdelijk koeken gevoerd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:36

Ninx schreef:
Mmm... ben al bijna overstag! Denk dat ik maar voor de Rambo ga.... Dank! :D *\o/*

Rambo is toch die deken met al die gespen hé?
Zou ik met die van mij nooit aan beginnen, denk dat de gespen meer los dan vast zijn, als de deken al niet in z'n geheel uitgaat :+
(en ja, die van mij kan dat :') ). Weidemaatje staat er overigens wel mee en die doet het er wel goed op :j (is verder ook een rustig paard en totaal geen sloper :+ )

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:41

gespen kun je natuurlijk ook laten vervangen/aanpassen tot iets anders, dat scheelt weer denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:42

Misschien, zou het niet weten .. Maar is het dan niet makkelijker (en goedkoper uiteindelijk?) gewoon een deken zonder gespen te kopen? :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:43

ja maar als die niet hetzelfde model/kwaliteit heeft?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:43

De Rambo is echt niet uit te trekken hoor, mijn jonge paard krijgt gewone vliegendekens ook af, maar de Rambo echt niet :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:44

Misschien, ik ben er gewoon nooit aan begonnen omwille van ervaringen met andere dekens .. en op die wat ik nu heb doet hij het super dus waarom veranderen dan hé :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:06

Rambo is een superdeken! Heel sterk en blijft bij mijn paard altijd perfect zitten. Ze heeft een keer vastgezeten in draad en paaltjes, deken heeft haar beschermd (was amper stuk) en is netjes blijven liggen. Ook met rollen schuift die nooit.

Het verbaast me trouwens dat mensen de Rambo niet geschikt vinden voor een brede boeg en korte rug. Bij mij ligt hij namelijk het beste van alle dekens die ik heb. Moet wel de dekens met een v-sluiting hebben (zoals de sweet itch).

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:06

Hoi, ik wil me hier ook graag melden. Ik heb een 17 jarige shetlander, genaamd Bas, die ook licht zomereczeem heeft. Sinds mei staat hij onder een deken (Bucas) en dat bevalt prima. Hij schuurt nog wel wat, maar veel minder dan eerst. Hij zit ook weer lekker in zn velletje, is vrolijk, zit goed in het haar en ziet er goed uit.

Ik ben Bas ook gaan behandelen met druppels van Puur, Puur culico en Puur Allergie. Hij heeft nu van beide bijna een flesje op (hij krijgt ze sinds mei), maar ik merk nog niet echt verschil. Nu werd me aanbevolen dit lagere tijd te gebruiken, maar voor ik opnieuw flesjes aanschaf, ben ik erg benieuwd naar de ervaringen van anderen. Bij wie heeft het gebruik van Puur culico en allergie echt verschil gemaakt en hoe lang heb je het gebruikt?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:24

Hallo allemaal!

nogmaals meld ik me even.
Want ik ben weer tot een ontdekking gekomen
Namelijk het volgende:

Afbeelding

Toch blijf ik er bij dat het geen zomerexceem is .. :=
Ondanks dat de veearts zegt dat het wel zo is.. ( Niet dat ze hem volledig hebben onderzocht ofzo. := )

Hij kan eigenlijk nergens schuren. en met zijn buik kan hij al helemaal nergens schuren.
hebben alleen maar plastic paaltjes met draad staan. En daar kan hij niet zo aan schuren.
En hij heeft dus echt over zijn hele lichaam jeuk!
En alle middeltjes die ik voor zomerexceem heb gekregen helpen dus echt niet...

Wat denken jullie??

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:13

Wel typisch zomerexceem hoor, op de buiknaad.

Een paard hoeft niet te kunnen schuren om deze kale plekken te krijgen. Gewone vliegen zitten er bovendienen ook nog eens op en die veroorzaken ook kale plekken en wondjes. Mijn paard kan als hij ligt, prima aan zijn buik en koker krabben met zijn tanden.
De huid breekt zelfs spontaan open en er onstaan kale plekken door irritatie en jeuk, dat hoeft niet beslist door schuren te komen.
Probeer anders een Derfen (dat kan ook op bv buiknaad), het werkt goed!
Heb je een exceemdeken? Je paard heeft erg jeuk idd!

Phytotreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:25

Veel informatie over preventie en behandeling van zomereczeem kun je vinden op http://www.zomereczeem.info. Ook via http://www.atorka.nl of http://www.paardendrogist.nl kun je advies op maat krijgen.
Het aanbod producten is groot, je zoekt effectieve maar vooral ook veilige producten voor je paard. Phytotreat PT-SEO (een beetje reclame voor onszelf :-) ) en Hippo-excema zijn de 2 enige producten die succesvol klinisch getest zijn door de faculteit diergeneeskunde in Utrecht. Beide producten zijn bij je dierenarts verkrijgbaar (dat zegt ook al meer over de kwaliteit), maar je kunt ze tegenwoordig ook op internet bestellen. Bij Phytotreat maak je bovendien bij aankoop kans op een trainingevaluatie van Anky van Grunsven.

Gebruikers van Equi-Leg, een honing wondzalf zetten het ook zeer succesvol in bij zomereczeem vanwege de jeukstillende werking en goede en snelle wondheling. Equi-Leg is o.a. te koop bij dochorse, divoza, dierapotheker.nl en superpet.nl

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:34

lovelygirly schreef:
Hallo allemaal!

nogmaals meld ik me even.
Want ik ben weer tot een ontdekking gekomen
Namelijk het volgende:
http://94.100.118.171/1379650001-137970 ... _8Vw7.jpeg

Toch blijf ik er bij dat het geen zomerexceem is .. :=
Ondanks dat de veearts zegt dat het wel zo is.. ( Niet dat ze hem volledig hebben onderzocht ofzo. := )

Hij kan eigenlijk nergens schuren. en met zijn buik kan hij al helemaal nergens schuren.
hebben alleen maar plastic paaltjes met draad staan. En daar kan hij niet zo aan schuren.

Wat denken jullie??

Wat krijgt hij aan voer? En hoeveel/hoe vet gras krijgt hij?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:35

Moet je op den duur Phytotreat ook nog dagelijk aanbrengen? Ik hoor niet zoveel over Phytotreat en de resultaten, dus durf er niet zo snel aan. :o

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:43

Hij krijgt eigenlijk elke dag een halve zomerkoek.
Staat 24/7 buiten.
het gras waar hij nu op staat is zo laag dat hij niet teveel ''eiwitten' binnen kan
krijgen via het gras.
Heeft een zoutblok in de wei liggen.

Dus het zou dan toch zomerexceem kunnen zijn?
Ik blijf toch mijn twijfels hebben.
Aangezien hij overal jeuk heeft. Benen, alles.

Hij heeft geen deken. Want het leek niet nodig. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:47

zou dan toch wel gaan beginnen met een goede zomereczeem deken.

zomereczeem is allergie voor de prik van vliegjes en zo lang je pony geprikt kan worden,blijft de allergie bestaan.
pak je zin,owrden ze niet geprikt en trekt de jeuk ook weg.

eiwitten zijn niet d eboosdoener van jeuk bij paarden.
eiwitten zijn juist nodig in et lichaam.
fructaan of ook wel suikers,die zijn slect voor paarden dus daar moet je in de voeding mee uitkijken :j

als je twijfelt dan moet je de veearts laten kijken!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:52

Ik heb dus de veearts laten kijken. :)
En die had zomerexceem vastgesteld.
Het probleem is. dat het vrijwel laks ging:
Ow. Luis is het niet meer. Hmm dan moet het zomerexceem zijn... :=

Werd niet gekeken of het misschien schurft of schimmel was.
Of dat verkeerde voeding zorgt voor jeuk...

Hij is nu net 1 jaar geweest....

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:54

lovelygirly schreef:

Wat denken jullie??

Ook ik denk wel degelijk aan zomereczeem....
Onze 3 jarige trekpaadruin heeft er waarschijnlijk ook last van, vooral zijn manenkam en onder zijn buik. Ik heb hem al meerdere keren op zijn eigen manier zien 'schuren'. Wanneer hij ligt, met zijn achtervoet over zijn manenkam (jaja zo lenig zijn paarden) En ook wanneer hij ligt, met zijn voorbenen voorruit en zijn achterbenen gebogen onder zich schuift hij met zijn buik heen en weer over het gras/de grond. Hij heeft dus echt geen opstakels in de wei nodig om te kunnen schuren.

Bij ons komt de veearts binnenkort even kijken. Wellicht proberen met een extra injectie tegen uitwendige parasieten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:57

,tja en de enige manier om zomereczeem te bestrijden is met een goede eczeemdeken.
maar als je twijfelt aan mijt ofzo,dan moet je toc een middel halen waar je je dier mee kunt wassen en wat de mijt dood.

het komt wel voor en geeft wel flinke jeuk.
appie had naast zijn zomereczeem een paar weken geleden ook last van mijt,ik heb hem 2x gewassen met speciaal spul daarvoor en dat is nu gelukkig weg :j

is wel zo dat dat soort middeltje alleen te krijgen is op voorschrift van de veearts.

ohw en plekken op de buik maken ze heel simpel zelf door na het rollen met de buik over de grond te schuren!
zo dus:
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:01

@lovelygirly : Bloed laten prikken (magnesium, selenium, vit. E, B12, koper, zink). Die koek is dat pavo? Dan vervangen door een ander merk, pavo koek is een beruchte oorzaak van jeuk. Verder kan je testen of het aan het voer ligt door pony van het gras te halen en op hooi te zetten. Ben je binnen week max. maand van de jeuk af is het inderdaad geen seme (als in alleen allergisch voor knuttenbeten). En is het gras gewoon te vet en/of arm aan bepaalde mineralen. Nu komt dat vaak voor, door soort gras (productievee) en manier van bemesten. Kunstmest is nl de pest voor je bodemleven en dierlijke mest heeft als nadeel dat het juist die mineralen bevat die het dier genoeg/teveel binnenkrijgt. Daarnaast moet je zuurgraad kloppen (dus kalken). Bodemonderzoek doen en gericht supplementeren van je bemesting is daarvoor de oplossing, maar dat is lastig als je niet op eigen/dhz huur weide staat.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:08

Maandagochtend word er bloedgeprikt.
En hoop dan toch dat het geen zomerecxeem is.... :=

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:20

En stoppen met die koek, er zit erg veel suiker in....