[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:11

je mag haar wel bij ons neerzetten :D

staat ze gewoon op de wei,waar niks meer staat met een plukje hooi.
alleen is wel een eindje bij je uit de buurt ;)

tja nou ja we kunnen hele discussie houden hier,maar het is niet andes en peerd moet het er maar mee doen toch?
komt vast wel weer goed :(:)

MissRoxyy

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:56

Haha dank je wel ellepel, als ik dichterbij woonde was ik meteen naar je toe gekomen ;)
Ja precies, het komt ook wel weer goed, ik ben hard aan het zoeken naar een oplossing, ga zo ook weer even naar die andere stal...
Ga straks ook naar valesje en dan even longeren, kijken of ze wilt lopen en wat soepeler loopt..

Back on topic:
Wanneer houd het schuren nou eens op??
Op stal is nu een bijna 4jarige fries begonnen met schuren..
Hele zomer amper geschuurd en nu schuurt ie al zn manen eraf.
Holistisch dierenarts Steffi van de Laarse is geweest en zegt dat hij nu pas zomerexceem heeft ontwikkeld omdat hij al die jaren en afgelopen zomer die allergie heeft ontwikkeld en dat er nu uitkomt... :\

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:06

Sophie heeft helaas een harde manenkam:( het is te warm buiten
maar ik wil niet de deken weer opdoen dan ben ik bang dt ze ziek word als het dan gaat regenen ofz..
jemig wat vreselijk nu:( ik smeer wel enz maar helpt volgens mij niet echt..
het is vooral haar weidepaardje die haar toetakkelt want zelf schuurde ze eerst niet..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:18

het blijft toch droog de eerstvolgende dagen?
gewoon deken weer opdoen :j

als er wel een bui komt dan drogen ze in de tussentijd heel snel weer op hoor.
heeft ze wel wat wintervacht?
nou dan zijn ze niet zo snel nat tot op de huid hoor.

en als dat wel zo is dan nog joh,die deken droogt heel snel.
en anders doe je toch voor de regendagen een regendekentje op?

ik heb net even zitten kijken,( eigen berichten bekijken hier op bokt is handig!!)vorig jaar stond appie rond 5 oktober al op stal en nu loopt hij nog steeds buiten *\o/*

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:25

Senna heeft dus ook een knoerharde manenkam. Gisteren schrok ik er gewoon van. Zij heeft altijd halverwege haar manenkam een bult zitten en die was gisteren gewoon 3 keer zo dik en knoerhard. Ik heb haar manen met betadine scrub gewassen en eindelijk is al die vette troep eruit. Schilfers blijven komen, maar niet meer zo erg. Ook haar eczeemhals gewassen en daar is alle vettigheid nu ook uit. Ik vermoed bij Senna dat de jeuk en dikke manenkam echt van binnen komt. Misschien een heftige reactie op de drainage. Haar staart gaat daarentegen helemaal super. Totaal geen jeuk.
Gisterochtend had ik les en heeft ze hard moeten werken. Gisteravond ging ik weer naar stal om eczeemdeken af te halen en weer de eczeemhals + regendeken om te doen en haar manenkam was wel wat dunner en zachter. Dus beweging heeft een positief effect waardoor Sen de komende tijd hard aan het werk mag van mij. Ik heb het er met de stalhouder over gehad en die gaf haar 's ochtends een handje biks, omdat hij het anders zo zielig vind dat zij niets te eten krijgt, daar wist ik niets van. Nu zal een klein handje biks denk ik niet zoveel schade aanrichten, want het is maar een onderhoudsbrok, maar zet nu 's ochtends toch maar een bakje met haar eigen voer klaar. Daarnaast mag ze nu 's avonds ook alleen hooi krijgen. Ze staat me dan iedere keer echt aan te kijken, waar is het kuil? Iedere keer wordt ook de hele hooiberg doorzocht naar kuil, want dat is veel lekkerder.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:30

Mag ik hier ook mee lezen/kletsen?

Ik heb een 4.5 jarige merrie met zomereczeem.
Ik heb haar de hele zomer onder een deken gehad van imperial riding!
Dit ging de hele zomer super goed, en niet 1x geschuurd.
Totdat ik de deken afdeed, terwijl het kouder was dan 15 graden celcius.
Ik gebruik nu paraffine olie, dit is officieel olie om naaimachines en scharnieren en dergelijke mee door te smeren, maar het werkt wel!

De staart is na 1 week weer heel, de haren zijn nog niet terug, maar de wondjes zijn wel heel!
Ook smeer ik het in de manenkam, en ook hier is het schuren over!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:01

ik meldme ook weer eens, sun gaat best goed zonder eczeemdeken,maar....word al een aardige teddybeer.
jeuk heeft ze een beetje,maar geen schuurwonden meer.
heeft iemand zijn eczemer al geschoren?
ik wil eigelijk al beginnen,maar als haar hals kaal is, ben ik een beetje bang dat (als er nog mugjes zijn ) ze sneller geprikt gaat worden,nu met deze vacht kunnen ze er moeilijker bij.
graag jullie ervaringen

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:33

Shadow had vandaag weer jeuk op zn staart en volgens mij heeft hij een beetje geschuurd, maar niet van dat pleeborstel schuren, 't is ook alleen zn staart, manen reageert hij niet op, is niet geschuurd en ook niet dik

't is maar raar :=

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:06

Goed te merken dat het een mooie dag was vandaag; Wisse was ook weer enorm kriebelig op zijn lijf en heel erg op zijn staart.
Zaterdag komt de ostheo langs voor zijn rug.
Ze heeft vorig jaar Storm ook nagekeken en kon zo niets voelen aan lever/nieren enz.
Ik ga Wisse daar ook even op laten nakijken, misschien dat ze bij hem wel wat voelt.

Heeft iemand ervaring met ostheopatie bij ZE?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:22

en ook hier weer geschuurd :(
Zelfs een beetje aan de staart, aan de zijkant *snif*
Gelukkig heeft ze een regendeken op, waardoor de staart niet teveel te lijden heeft gehad.

Hopelijk is het snel voorbij.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:29

Het barstte hier vandaag van de vliegjes! Ik heb de exceemdekens nog gewoon om en zolang het niet vriest blijft dat ook zo. Als het regent doe ik een regendeken om met een losse hals, een zgn sleezy, eronderen dat werkt ook.
Maar zonder kan hier absoluut nog niet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:23

Bobo heeft sinds vandaag een Bucas Power Turnout

Afbeelding

Zo zijn zijn staart en manen ook in voor-, najaar en winter goed beschermd ;)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:26

Onze Guus heeft helemaal geen jeuk meer. De voorpluk begint al weer goed aan te groeien.
heb vanmorgen foto's van zijn manen gemaakt. Zal ze morgen plaatsen kunnen jullie zien hoe lang ze zijn (ik ben stiekum heel trots dat hij voor het eerst weer manen heeft overgehouden na de zomer)

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:22

Zoals ik hier dus lees hebben meerdere mensen last van het nog steeds schuren probleem.. :(
Hier blijven de paarden ook schuren. Vales daarintegen is ineens minder gaan schuren dus ik hoop dat dat zo blijft!
Ik heb trouwens een oplossing gevonden en aankomende zaterdag (als het vervoer geregeld is) gaat ze over naar een andere stal. Helaas niet de stal waar ik op hoopte maar eentje die 200m verder zit :+
Mocht er bij de 1e toch een plek vrijkomen, gaat ze daar alsnog heen. Heb daar zon goed gevoel bij..
Maar goed, noodzaak was nu gwoon dat ze bij haar huidige stal weg moest! :j
Ze loopt nu ook gewoon weer lekker buiten zonder graaskorf, voor die paar dagen wil ik het haar niet aandoen om dan buiten de kudde te staan met zon ding om der mond :)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:06

Het is gewoon ook nog zo warm. Ulvy heeft ook wel iets geschuurd, maar ik leg er geen deken meer op. Ze is spierbevangen geweest en ik wil haar niet in een nat pak op de wei hebben staan. Het schuren is echt zo minimaal wat ze doet dat ik het risico neem.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:20

mijn pony die zomereczeem had is verkocht toen ik er te groot voor word.
en ze staat nu op een manege. waar ik mijn eigen paard tijdelijk pension heb staan. als het weer goed weer word komt ze op ons eigen land te staan.

maargoed die pony die dat had staat nu dus de hele zomer op stal en komt gewoon niet buiten. alleen voor een buitenrit met de lessen enzo. zielig? nee totaal niet zielig. ze loopt iedere morgen rond in de binnenbak haar beweging krijgt ze! en ze heeft het goed naar haar zin. dat merk je ook aan een paard. ze hinnikt altijd. maargoed doordat ze optijd binnenstond heeft ze geen jeuk meer.
ontzettend fijn ook voor het dier.
haar manen zijn nu zelfs heel lang geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:19

De voorpluk is hier op sterven na dood. Het wemelt hier van de vliegen en heb Flint vanochtend ingespoten met veerust en dat terwijl het bijna november is. Begin de deken nu aardig zat te worden, Flint heeft er geen problemen mee :D Alles staat hier vreselijk met de staart te zwiepen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:25

hier valt het eigenlijk wel mee met de vliegen, niet zo overdreven ofzo.
Nou, ik pakte de stalwand vast zonet, en plakte er helemaal aan vast (huidsmeer) dus hop pony opzoeken in de weide en ja hoor, weer heel wat haar weg.
Moet me echt inhouden om niet de hele rats er weer af te halen haha.
Ben de hele week al doodziek (maandag zelfs 40 graden koorts), dus ben alleen even op stal voor uitmesten en pony aaien, en dan direct naar huis.

Ben vandaag maar even begonnen met een kleine drainagekuur vanwege die cortisone, antibiotica, ventipulmin en weet ik het allemaal eruit te werken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:37

CarolShadow schreef:
Moet me echt inhouden om niet de hele rats er weer af te halen haha.

Dat heb ik dus ook. Sen heeft een groot stuk behoorlijk uitgedund en kortgewiekt en dan heb ik gewoon zin om het helemaal er af te halen. Ik wacht het nog maar even af.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:44

hahaha, ben dus niet de enige :D
Nou in principe vind ik het wel mooi staan dat hele korte :D
Maar aan de andere kant, tja wat er af is komt er niet meer op. (op den duur wel haha)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:17

CarolShadow schreef:
hahaha, ben dus niet de enige :D
Nou in principe vind ik het wel mooi staan dat hele korte :D
Maar aan de andere kant, tja wat er af is komt er niet meer op. (op den duur wel haha)

Ik vind gelijke korte manen toch mooier als lange manen met happen er uit.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:31

Ze zijn maar een handbreedte lang (Ala sportcoupe zeg maar), dus dat is al vrij kort haha
En ik heb een voordeel dat shadow echt een heel dik pak manen heeft (nou ja sinds paar weekjes HAD dan) van zichzelf, dus eventuele schuurplekken vallen vrij slecht op.
Maar nu heeft ze een best stuk eraf gehaald.
En had zelf in de zomer al 1ste gedeelte bij de schoft af geknipt.

Morgen maar even de moed opbrengen om de vlechten eruit te halen en kijken hoe het zit.
Laatst bijgewerkt door _CS_ op 29-10-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:33

Ik zit er sterk aan te denken morgen de halsdeken weer op te doen..

sophie haar hele manenkam is korst achtig:( en vind erger want zij kan er niks aan doen want haar weidepaard molt haar :"( kan er wle om janken

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:35

sophie, als je dat wil doen, gewoon doen!
Maar doet ze het niet zelf dan?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:15

Nee sophie schuurt zelf niet meer heb er hele weekend naar zitten kijken maar het is echt haar weidepaard die heeft jeuk en molt haar en gaat er flink grofhandig aan toe..
en sophie kriebelt natuurlijk terug maar kan niet bijna niet bij de hoogte van het paard..