Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:38

minimelona schreef:
ze drinkt en plast dus ontzettend veel,
heeft op afwisselende plekken bijna altijd wel onverklaarbare wondjes met dikke opgedroogd wondvocht korsten ,
hb geweest een jaar geleden, 2 weken geleden niet volgens de oude DA omdat ze niet reageerde op die knijper op voetjes maar maar DA2 (waar ik ook nu steeds contact mee heb, jonge verse veearts) er dus wel af en aan pulstaties voelde en ik dus ook.
en ze loopt afwisselend links en rechtsachter niet goed; blijken te strakke kniebandjes te zijn, die knietjes op slot doen gaan? iets met spierafbraak? Artofie zo even uit mijn hoofd gezegd?
Da noemde wondjes in mond en ik heb laatste tijd idd niet in mond gekeken, maar mij wel weken terug verbaasd over het feit dat haar lippen ietwat naar buiten stonden en ik er idd plekjes opzag. En het is me opgevallen dat ze sinds een week of 2 ontzettend veel gaapt, weet dat dit op maagzweren duid, maar kon gewoon niet geloven dat mijn kleine bikkel daar ooit gevoelig voor zou zijn, maar dus wel als ze cushing heeft.

Maar weten jullie dan waarom het er gelijk al een stuk slechter voor MiniMe eruit zal zien als ze dus en cushing en diabeet blijkt te zijn?
En geen gras? wat voor leven heeft ze dan nog eigenlijk? Als ze dat zieke restje ervan in haar 1ntje op stukje grond moet staan, toekijkend hoe de anderen wel de wei op kunnen?

De wondjes in de huid/vacht zijn echt iets wat cushing paarden hebben, direct gaan ondersteunen die weerstand. Echanicea en/of msm zwavel gaan geven zodat ze ondersteund worden.
En nogmaals suikerziekteachtige verschijnselen en een onbehandeld cushing paard gaan vaak samen, LAAT JE NIET GEK MAKEN!! dat wordt bijna altijd beter door het behandelen met pergolide. verder zou je magnesium kunnen gaan geven omdat dat ook helpt bij de suikerhuishouding en vetverdeling. Veel drinken en plassen past gewoon bij de verschijnselen van cushing(de suikerziekteachtige verschijnselen). Onstekingen in de mond en aan de tanden zijn ook echt dingen waar cushing paarden door hun slecht weerstand gevoelig voor zijn. Jouw paardje heeft dus door haar cushing echt weerstandproblemen. Ga daar alvast mee aan de slag, daar help je haar al mee op weg!

En gapen dat kan inderdaad op een gevoelige maag duiden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:44

Dankjewel Fargo voor alle tips hierboven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:45

Focussed schreef:
Gapen kan wijzen op maagproblemen, zoals zweren. Naomi heeft voor haar hoefbevangenheid een tijdje op Ascal (aspirine) gestaan, en begon daarna met gapen. Alarmbellen gingen toen rinkelen maar wilde het even aankijken (wellicht toeval). Na twee weken begon ze ook slecht krachtvoer te eten, hooi at ze prima. Toen meteen de DA gebeld voor behandeling met omeprazol. Daarna nooit meer gegaapt en eet weer prima.

Ik pas wel op met het voeren van bijvoorbeeld wilgentakken, gezien dat salicine bevat (natuurlijke grondstof voor aspirine, en ligt nog slechter dan aspirine op de maag).

I know! Heb het pas nog meegemaakt met mijn grote sensibele paard. Maar dat maakte juist dat ik dacht dat het ook een andere oorzaak kon hebben, dat gegaap bedoel ik, want mijn MiniMe zou ik nooit van zijn lang zal zijn leven van maagzweren hebben verdacht, is haar stijl niet gewoon, maar als ze dus cushing heeft is stress dus sloper nr. 1 en dus ook zeer gevoelig voor maagzweren. Wat mijn DA dus vertelde toen ik haar daarstraks van dat gapen vertelde...

Dat is ook wat dan eigenlijk, want HB ponys geef je ook asperine toch?

Dat zei mijn DA dus ook dat ze met cushing nog best lang meekunnen, maar ze zei dus ook ; het een ander verhaal word als ze ook diabeet iswat ik wel vermoed, dan werkt de pergolide niet ."

Ik weet het; ik maak me heel erg druk op het moment, kan er niets aan doen, maar nu snap ik er eigenlijk helemaal niets meer van hoor;

IR is toch eigenlijk grotendeels goed te handhaven met speciaal voerbeleid?
En is toch niet hetzelfde als suikerziekte/diabeet?
Ik kreeg eigenlijk een beetje het idee dat de ene ziekte de andere in de weg kan gaan zitten; maw cushing en bv diabeet zijn en dan een hb aanval krijgen, dat dan het medicijn voor het ene , grote gevolgen heeft voor het andere, maar dat kunnen uiteraard ook mijn hersenspinsels zijn van het moment hoor...

Ik had MiniMe toevallig gisteren ook geschoren met opvallend resultaat voor mijzelf dan; ik vond haar altijd dikkig, enzo, maar nu die jas eraf is , blijkt ze helemaal niet dik te zijn , gewoon normaal zelfs naar het slanke toe. Vonden mijn DA en een stalgenootje ook al eigenlijk, maar ik zelf dus niet, tot gisteren..,. maar idd wat een hoop plekken en wondjes etc.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:48

Zolang je aspirine kortdurend geeft kan het niet zoveel kwaad hoor..
Maak je niet te druk. Cushing en of IR betekent echt niet direct einde oefening hoor! De gevolgen ervan kunnen dat natuurlijk wel betekenen, maar daar ga jij haar voor behandelen!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 07-05-13 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:51

IR is vergelijkbaar met diabetes, maar bij paarden uit het zich wel anders dan bij mensen hoor, echter voer je wel sober etc.. Mensen met type 2 Diabetes zijn vaak ook insuline resistent.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:58

Het is gewoon een rare opmerking dat pergolide niet werkt als ze suikerziekte heeft, dat zul je niet snel in onderzoeken terugvinden denk ik...

1) zoals gezegd, onbehandelde cushing paarden hebben door hun waardeloze hormoonhuishouding (in de war gestuurd door de hoge stresshormoonproductie) als bijwerking vaak suikerziekte achtige verschijnselen (en daarnaast ook veel gevoeliger voor hoefbevangenheid door de verstoorde hormonhhuishouding);
2) dat betekent niet perse dat ze suikerziekte hebben, maar dat ze de verschijnselen hebben omdat hun lichaam zo van slag is door de cortisol/stesshormoon;
3) is de cortisolproductie op orde, dan normaliseert de hormoonhuishouding en verdwijnen de suikerziekte achtige verschijnselen

4) stel nou dat een paard suikerziekte zou hebben voor en zonder dat ze cushing had. Dan had je ook voor deze tijd al een drinker, plasser en zweter en vreter moeten hebben, als ze dit pas de laatste tijd heeft, dan wordt dat HOOGSTWAARSCHIJNLIJK toch echt door de onbehandelde cushing veroorzaakt.

Sorry voor evt typefouten mijn beeldscherm is het aan het begeven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:04

Ok thanks Fargo! Maar stel dat het andersom is ? want van dat vele drinken en plassen loop ik al een jaar mee aan te leuren bij verschilldende DA's zonder resultaat. Dat ze dus diabeet is met als gevolg cushing? Zit daar dan verschil in behandeling in?

Weet iemand een duidelijke (liefst in NL want technisch engels is niet goed bij mij) site of topic hierover? die een overzicht heeft over bv het hoe en wat met de verschillende aandoeningen en verwachtingen enzo?
en een voerbeleid en gebruik van welke medicijnen etc. etc.?

Anders worden jullie gek van me binnen no time , de vragen blijven maar door mijn hoofd razen en ik kom eigenlijk niet verder op het internet dan:

cushing is ongeneeselijk en er is redelijk lang mee te leven,mits goed voerbeleid etc. Maar over het hoe en wat kan ik niets vinden eigenlijk...

Dank je IMJ, ik ga echt vol gas op moment, want gelijk was mijn volgende vraag; wat zijn dan de gevolgen eigenlijk?
En niet direct dat, begrijp ik maar waar moet ik dan aan denken? 2 jaar , 5 jaar of zelfs wel 15 jaar? Ik heb begrepen dat de pergolide schikbarend duur is geworden , niet dat duuitmaakt hoor, want er werd heel correct opgemerkt; dat je toch alles uit de kast gaat halen om haar een zo mooi mogelijk leven te geven en dat is excat wat ik ook voor ogen heb, maar ik tast zo in het duister nu

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:09

Door cushing wordt ze - in principe - geen diabeet maar heeft ze alleen suikerziekteachtige verschijnselen die normaliter tijdelijk zullen zijn en weg zullen gaan als de oorzaak, de cushing wordt aangepakt en op orde wordt gebracht

Dit is een fijn artikel waarin dingen worden uitgelegd en benoemd, het heeft dit jaar in de strengen gestaan en ik vind dat ze er een duidelijk stuk van hebben gemaakt, zeker als je er nog niet veel van weet

http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... ushing.pdf

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:11

Weet wel dat voordat de symptomen van cushing zichtbaar zijn ze het wrs al 3 jaar heeft.. de suikerziekte achtige klachten kunnen dus nog steeds veroorzaakt worden door cushing.
De gevolgen van IR zijn bijv. bevangenheid, vermagering/vervetting.
Kijk maar idd op Google bij insuline resistentie bij paarden.
Maak je nog niet te druk hoor, heeft geen zijn joh :)
Laatst bijgewerkt door IMJ op 07-05-13 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:12

Focussed schreef:
Nammie: Cushing is eigenlijk niet de goede naam, bij paarden wordt het ook wel "Cushing-like syndrome" genoemd en meest gebruikte naam is "PPID" (pituary pars intermedia dysfunction). Als je daarop zoekt krijg je veel meer relevante artikelen. Het "flauwvallen/insulten" komt weinig voor. Laatst een artikel die een sample van rond de 50 paarden met PPID beschreef, en daar hadden het er maar 2, zeg ik zo uit m'n hoofd. Wellicht dat er daarom vrij weinig over geschreven wordt.

oke thanks , zal ook onder ppid eens gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:17

dank je wel fargo,

ik ga gelijk lezen...

Ok! kijk dat wist ik dus weer niet dat het zo lang onzichtbaar blijft; ik vind dat jaar niet serieus te zijn genomen wat haar klachten betreft al veel en veel te lang...
ja ik weet het , heeft nooit zin, maar ja wat doe je er aan?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:25

Focussed schreef:
Paarden in het voorstadium testen vaker vals negatief. In Engeland zijn ze nu bezig met een test om deze paarden ook te kunnen diagnosticeren. Jannepauli weet daar meer over volgens mij!

Thanks! Heb al een jaar niet buiten gereden!

Dat is al een behoorlijke tijd :j
Wel fijn dat je nu lekker ontspannen naar buiten kan!

Heb je trouwens een foto van de vacht van jouw paard, toen die net zo was als de vacht van mijn pony?

senna21 schreef:
Je zou in dit stadium ook kunnen beginnen met Provarium Breeding, als je zo'n sterk vermoeden hebt dat het Cushing is.
Mijn paard doet het er al lange tijd heel goed op.
(niet getest - wel duidelijke symptomen, maar goed beheersbaar)

Bedankt voor de tip :)
Ik ga van de week in overleg met de DA, omdat het me vanwege die vacht niet lekker zit.
En ik er niet op gerust ben dat ze écht negatief is.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:02

diana1 schreef:
Dankjewel.
Mijn merrie heeft hier nooit eerder last van gehad....maar nu wel; wrs doordat haar afweersysteem het laat afweten.
Ik ben al ff aan het rond speuren op andere topics. Het schijnt momenteel nogal veel voor te komen.
Vanavond heb ik haar lekker afgespoeld met water....

Beginnende ringworm misschien?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:26

dookia schreef:
diana1 schreef:
Dankjewel.
Mijn merrie heeft hier nooit eerder last van gehad....maar nu wel; wrs doordat haar afweersysteem het laat afweten.
Ik ben al ff aan het rond speuren op andere topics. Het schijnt momenteel nogal veel voor te komen.
Vanavond heb ik haar lekker afgespoeld met water....

Ik denk het niet, het zijn gewoon vaak kale plekken die in de vacht vallen, wassen met betadine scrub of betadine shampoo is wel prettig of insprayen met betadine oplossing.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:39

Urselin: ja zeker een lange tijd! Vorig jaar ook maar 2 buitenritjes gemaakt omdat er zoveel spanning was, dus eigenlijk zelfs zeker 2 jaar geleden!
Hier een foto van wanneer het geregend had:
Afbeelding

Afbeelding

Rechts zie je nog iets gekke haren maar vanaf de buik is alles weer normaal
Afbeelding

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:49

Wow, dat lijkt echt behoorlijk op elkaar.. :oo
Het is alsof ik naar de vacht van mijn pony zit te kijken!
Bedankt voor de foto's!

Twee jaar is helemaal lang!
Hopelijk blijven jullie toekomstige ritten ook zo lekker ontspannen gaan :)

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:59

Dat gevoel had ik dus ook toen ik naar jouw foto keek! Lijkt vrij veel op elkaar! (En zijn allebei oranje natuurlijk :D )

Bedankt! Hoop het ook!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:25

[
Citaat:
quote="fargo"]

Ik denk het niet, het zijn gewoon vaak kale plekken die in de vacht vallen, wassen met betadine scrub of betadine shampoo is wel prettig of insprayen met betadine oplossing.

Ringworm is het zeker niet...Het lijkt meer op roos.
Bedankt voor het meedenken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:36

Heb hier een artikel dat ik ooit door mijn DA werd toegezonden, hij vond het een goede informatiebron

http://recoveryeq.com/horse/cushings-syndrome

The most common symptoms of Cushing’s disease are:
Sudden and extreme thirst (polydipsia). An affected horse may drink as much as 80 litres of water a day (as opposed to an average 20 – 30 litres). This condition is usually accompanied by excessive urination (polyuria).
Abnormal hair growth and shedding. Affected horses may develop a growth of heavy, coarse, often curly hair, which does not shed in the summer. This may be accompanied by sweating and seborrhea (flaking of the skin).
Development of a swayback stance and a pot belly.
Filling above the eyes caused by the deposition of fat. (Normally, you can see a depression above the horse’s eye, particularly when the horse is chewing.)
A depressed, sick-looking appearance with dull eyes and drab coat.
Increased appetite (usually with no accompanying weight gain).
Chronic laminitis.
Loss of muscle over the topline.
Compromised immune system. This gives rise to a host of conditions/diseases which are often passed off as old age. These include respiratory disease, skin infections, abscesses of the foot, mouth (buccal) ulcers, and periodontal disease.

http://recoveryeq.com/horse/dermatitis- ... conditions
Flaking of the skin:
Equine dermatitis is a catch-all term for inflammatory conditions of the skin that subsequently affect the overall health and sheen of the horse’s coat. The horse’s skin itself may be red and flaky or, in extreme cases, may ooze fluids.
Equine dermatitis may be caused by bacteria, viruses, or allergies/sensitivities to certain substances including insect venom (bites).

Cushing paarden hebben een hele slechte weerstand en zijn gevoelig voor ontstekingen, verder kan die dikke vacht natuurlijk echt verstikkend werken voor de huid waardoor daar bacteriën e.d. meer kans hebben om toe te slaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:38

Nou er kwam dus een andere Da , eigenlijk alleen voor het bloed te tappen, zij had het zo druk met tel. niet normaal meer, maar geeft niet, want als ze me daar consult kosten voor durven te rekenen zijn ze nog niet jarig ,haha.
Zij wist me te vertellen dat MiniMe er helemaal niet als een cushing paard uitzag; Ja Duuuh! Ze is net de dag ervoor helemaal geschoren, ik had echt zoiets van; Omg zeg...
Vond haar ook niet kreupel lopen, wel heel stram en het sleepbeentje, maar zover waren wij de vorige x ook al gekomen.
Ik heb haar het bloed mee laten nemen, want eigenlijk ben ikzelf al overtuigd dat het PPID is bij MiniMe; Mijn altijd zo koele kikkertje, heeft gisteren al de schok van haar leven gehad van schrikdraad, omdat toen ze er al lang doorheen was en ik het ophing, in paniek raakte van het getik van draad en er zo achterwaarts doorheen knalde, trillend als een rietje erna, nu weet ik wel dat schok van het net veel erger is als van batterij, maar toch; trut hing er 2 jaar geleden rustig halve dag in met haar hoofd, jullie snappen me wel denk ik...
Net als vandaag met de naald erin gooien; Pfff Mozes Kriebel wat werd zij toch sterk zeg! Was echt waar voor het eerst dat ik haar niet houden kon, maar die paniek in die oogjes he, dat vind ik zo erg en zo ken ik haar dus echt niet...
Lona is gelukkig heel lief voor haar (te lief zelfs want ze mag ineens gewoon uit haar voerkbak de biks jatten) nog zon unicum eigenlijk... Ja ik weet het dat mag ze niet hebben, maar was die ene hap toch al te laat en genoot heel eventjes van hun toch altijd weer bijzondere vriendschap...
En ze gaapt echt ontzettend veel, dus morgenochtend 1e werk bel ik DA en wil die dag nog beginnen met een kuur omeprazol. Ik kan haar maar niet uit mijn gedachten krijgen, was ook het liefst blijven slapen bij ze , voelt gewoon niet goed, zo ken ik haar helemaal niet en zou het liefst haar kunnen bijstaan. goddank einde maand weer wel alle vrijheid en ga mijn stinkende best doen om het zo fijn mogelijk voor haar te maken. Ga me nu eerst nog maar een keer een hartafwijking schrikken van het hele kostenplaatje opgeteld...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:01

Wat vervelend meiden dat jullie al zolang in onzekerheid zitten! Gelukkig heb ik een fijne meedenkende DA.

Ik heb nog wel even een vraagje. Mijn paardje heeft zijn klieren opgezet. Verder ziet hij er gezond uit en eet hij ook goed. Ik denk dat het misschien komt door het verharen en door de misschien wat mindere weerstand van de cushing. Herkennen jullie dit? Ik kan er trouwens gewoon aanzitten.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:46

Ik had een voicemailtje van de dierenarts , de gratis acth test van ik geloof Boehringer Ingelheim is nog steeds aan de gang.
Dacht dat hij tot dec 2012 liep , maar je kan blijkbaar nog steeds gratis laten testen.

http://www.ppidbijpaarden.nl/content/da ... 0Actie.pdf

En ik vond een erg interessant artikel , engels en medisch , maar zeer kort samengevat vermoeden ze dat het ontstaan van ppid te maken heeft met teveel bloot staan aan oxidanten , dus vit e is ook een erg belangrijk supplement.
Voor de diehards..
http://wolfecreekequine.drupalgardens.c ... isease.pdf

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:52

egnie schreef:
Wat vervelend meiden dat jullie al zolang in onzekerheid zitten! Gelukkig heb ik een fijne meedenkende DA.

Ik heb nog wel even een vraagje. Mijn paardje heeft zijn klieren opgezet. Verder ziet hij er gezond uit en eet hij ook goed. Ik denk dat het misschien komt door het verharen en door de misschien wat mindere weerstand van de cushing. Herkennen jullie dit? Ik kan er trouwens gewoon aanzitten.

Die klieren komen vaak door inderdaad lage weerstand in combinatie met hoge temperatuursverschillen overdag en 'snachts. Die verschillen daar is een paard niet op gebouwd, hij kan zijn vacht niet aan en uit doen als het ware. De echaniceadruppels die ik geef ben ik ooit gaan geven op advies aan mijn 'gewone" paard met dikke klieren. Dan is het in een paar daagjes onder controle.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:05

Focussed schreef:
Urselin: ja zeker een lange tijd! Vorig jaar ook maar 2 buitenritjes gemaakt omdat er zoveel spanning was, dus eigenlijk zelfs zeker 2 jaar geleden!
Hier een foto van wanneer het geregend had:
[ Afbeelding ]

Shamrock zijn vacht is ook nog steeds zo na de regen maar hij is nog vollop aan eht ruiven. Eens het droog is is er geen krul meer te zien. Zou dat dan van de cushing zijn of eerder van gewoon lange vacht

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:06

Hij heeft dat toch altijd gehad ook van het zweten vroeger want ik heb hem nooit geschoren