[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:42

Lijkt mij een prima idee van je oom. Maar welke pijnstiller komt er voor in aanmerking? Kan dat gewoon met Buut? Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het een tik is maar goed, tijd zal het uitwijzen. Die van mij heeft 10jr HS gehad en toen hij klaar was met behandelen is hij niet doorgegaan met HS, dit kwam gewoon omdat de pijnprikkel er niet meer zat.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:45

Welke pijnstiller weten we nog niet , dat moeten we even overleggen met de da en kijken wat Charlotte er van vind. Ik vond het ook niet zo gek idee .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:35

persoonlijk vind ik dat je elk paard met ongemak niet moet berijden..dus ook niet als het schud. daar heeft het dan last van.

pijnstillers ok, maar zou er wel mee uitkijken. is nou niet bepaald goed voor de maag.
maar als hij dan niet meer schud...wat ga je dan doen??
hem dan aan de pijnstillers laten?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:47

Daar ben ik het wel mee eens , alleen zegt Charlotte dus dat het een tik is geworden en die dat moet vergeten. Als we bij Charlotte zijn dan schud die niet en merk je niks aan hem ( dan is die afgeleid ) terwijl als die thuis stil staat om te poetsen die altijd wel wat doet. Aan de pijnstiller laten gaan we niet doen , dat is geen oplossing .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:51

maar als hij het ergens anders niet doet en bij jou wel...dan is het geen echt headshaking en lijkt me zeker die herpes geen invloed te hebben...tenminste...zo zie ik het dan.

nou weet ik het niet meer maar had ik al een filmpje gezien van dat schudden tijdens het poetsen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:47

luffwinny schreef:
Daar ben ik het wel mee eens , alleen zegt Charlotte dus dat het een tik is geworden en die dat moet vergeten. Als we bij Charlotte zijn dan schud die niet en merk je niks aan hem ( dan is die afgeleid ) terwijl als die thuis stil staat om te poetsen die altijd wel wat doet. Aan de pijnstiller laten gaan we niet doen , dat is geen oplossing .

Heeft niets met afleiding te maken!
Bij Charlotte waren gewoon geen triggers.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:54

Maar waarom doet die het bij Charlotte dan niet? De omgeving is bijna indentiteit, wonen allebei bij het bos , ze woont ook niet zover bij ons vandaan. Ik zal binnenkort even filpmje maken bij het poetsen. Het headshaken is wel een stuk minder geworden. Toen die het net kreeg in augustus was het heel heftig , nu is het af en toe knikken en neuswiebelen en neusuitvloeiing is ook stuk minder.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:18

Is het toeval dat er meer haflingers en zweetvossen in het topic zijn?

Debraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:02

Ik heb ook die indruk :-)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:06

Gevoelige types!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:09

luffwinny schreef:
Maar waarom doet die het bij Charlotte dan niet? De omgeving is bijna indentiteit, wonen allebei bij het bos , ze woont ook niet zover bij ons vandaan. Ik zal binnenkort even filpmje maken bij het poetsen. Het headshaken is wel een stuk minder geworden. Toen die het net kreeg in augustus was het heel heftig , nu is het af en toe knikken en neuswiebelen en neusuitvloeiing is ook stuk minder.

Andere omgeving doet wonderen, ook al is het niet zo ver bij jou vandaan.
Ik heb in de 10 jr. dat die van mij HS had 1,5 jr. bij een andere stalling gestaan waar hij ook niet schudde. Ik gaf hem toen een calcium supplement waarvan ik stellig dacht dat dat de oplossing was. Toen ik hem na 1,5 jr. verhuisde naar een andere stalling schudde hij weer.
Conclusie was dus dat hij niet meer schudde op de vorige stalling omdat daar geen triggers waren.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:52

singasong schreef:
Debraah schreef:
Singasong hoe ben je daar zo zeker van ?
Maar vind het vreemd dat hij dan zo briest , en het pas erg word bij warm weer ?
Bedankt voor je reactie !

Ik kan dat voelen via een foto of filmpje. Kan je ook precies zeggen waar ;)

Interessant.. Kun je dat ook bij mijn schimmeltje?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:28

Coentjuh, ja ik kan dat bij ieder dier en mens.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:10

De mijne is ook weer begonnen met schudden. Ik heb nu puur pollen besteld en kijken of dat werkt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:09

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:18

Welje kruiden zitten erin? Ik vind geen ingrediënten lijst. denk je dat werkt?z. Is het dopingvrij? Daar kan ik geen info over vinden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:37

Ik zal morgen even exact kijken wat er in zit.
Het lijkt zo heel duur maar mijn fries van 1.70 krijgt maar 4 maatschepjes per dag en doe dan ruim een maand met 1 zak.

Het is puur natuur dus ik neem aan doping vrij, echter durf ik dat niet te zeggen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 07:09

Puur natuur betekent niet automatisch dopingvrij: in de paardensport geldt zero tolerance. Terecht

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:54

@singasong : wat zou jij nu verder doen ? Wij weten het niet meer. We hadden Charlotte als laatste optie . We willen er alles aan doen maar wat kunnen we nog meer doen ? Ik rij dressuur en dat gaat hem zo niet worden. Ik heb al een jong paard op pensioen staan en twee jonge paarden als grasmaaiers waar je niks mee kunt zien we eerlijk gezegd ook niet zitten .

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:32

Mijn paard heeft nog nergens last van. Ben wel begonnen met homeopatische druppels.

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:02

Mijn kwpn er is sinds vandaag ook weer begonnen met extra briessen wiebelen met neus en na rijden schuren vd neus. Geef al geruime tijd puur pollen. Hij is behandeld door eva keeman krijgt livercompositum op maat gemaakt maar helaas had hoop dat t dit jaar later zou beginnen... :( even afwachten of t erger word...hoopnt niet ..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:25

puur pollen heb ik ook gegeven, deed niks.
tja echte medicijnen zijn er nog niet voor he.
je kunt alleen wat verlichten met sommige zaken.. en dan maar hopen dat het niet erer word

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 07:00

Mijn super lieve merrie is een 4 tal jaren geleden begonnen met periodiek headshaken dus alleen wanneer de zon/pollen er zijn, maar ook een beestje kan schudden veroorzaken. Ik heb me jaren verdiept in dit fenomeen en heb alles maar dan ook alles afgelopen met haar van laarakkers tot aan poeders/ fysio/ Jarko Dun ( laatste adviseerde me zelfs het dier te laten inslapen !) Het enige wat mij helpt zijn neusnetjes/ vliegenkap waar ik dus in de lente/zomermaanden altijd mee rij en wat het grootste verschil heeft gemaakt is het paard recht te richten! Ook kies ik ervoor om met heel zonnig weer/beestjes/pollen om in de binnenbak te rijden dit alles heeft voor mij een bruikbaar paard gemaakt.. Alle poeders en mengsels van wat en wie dan ook ten goede m.i werkt dat absoluut niet. Heb een verklaring van de dierenarts dat ik met neusnetje en oornet mag rijden op wedstrijd.. toch kies ik ervoor om in de hete zomermaanden niet te starten. Door mega veel rekening te houden met haar headshakesyndroom lukt het me haar bruikbaar te houden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:08

Voor de nieuwkomers in dit topic....

Ik heb mijn paard 4 jr. lang (periodiek) behandeld nadat hij 10 jr. HS heeft gehad en hij is er nu voor het 4e/5e jaar van vrij.
Wat ik aan wil geven is dat HS een veel langere behandelperiode nodig heeft dan de meeste mensen denken. Er is vooral veel doorzettingsvermogen en vertrouwen van de eigenaar voor nodig en natuurlijk de juiste behandelwijze. De oorzaak bij die van mij waren 'schimmels' op de slijmvliezen. Doordat de slijmvliezen opzetten werd de aangezichtszenuw getriggerd.
Ik ben nog steeds op mijn hoede en controleer hem regelmatig op eventuele aanwezige schimmelinfecties. Want zodra die de kop opsteken zal de aangezichtszenuw als eerste weer getriggerd worden omdat deze jaren achtereen 'beschadigd' is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:27

ellepel schreef:
persoonlijk vind ik dat je elk paard met ongemak niet moet berijden..dus ook niet als het schud. daar heeft het dan last van.

pijnstillers ok, maar zou er wel mee uitkijken. is nou niet bepaald goed voor de maag.
maar als hij dan niet meer schud...wat ga je dan doen??
hem dan aan de pijnstillers laten?

Loop een eind achter. Ik had trouwens een merrie die shakete voor de statistieken. ;)
Gewone pijnstillers helpen niet echt denk, want shaken is een zenuwpijn.
Hier staat mijn merrie op een hoge dosis Metacam, nog steeds shakejes. Overigens wel voor het eerst sinds een tijd dat ik haar weer harder zag gaan dan stap. (Dus besluit genomen haar te laten gaan).