[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:59

Ik heb nu voor het eerst de Pagony Eczeemkap en ben er heel tevreden over!

Zilverroosje

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:17

Hoe zit die vast? (Pagony)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:46

Vorig jaar heb ik een poosje Vitalbix gevoerd.
Paard is een lastige eter, dus eerst een proefzakje, daarna een zak van 7 kg dat ging goed dus toen twee grote zakken besteld. Na een halve zak at mevrouw het niet meer.

Prima spul maar koop niet te veel voorraad.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:28

RuthenRoos schreef:
Help! Ik zoek met spoed een goede hoofdkap met lange flap richting hals en goede oorbescherming. Misschien Boett?Hoe zit de Boett kap vast? Is die aan een andere deken vast te maken? Paard sloopt vakkundig de oorschelpen met haar hoef...

De Boett kap vind ik perfect. Hij zit gewoon met strak elastiek om het hoofd, dus je hoeft hem niet ergens vast te maken. Zitten wel klipjes aan die je ook aan je deken kunt naaien zodat je e.e.a aan elkaar kan bevestigen. Heb ik nu niet gedaan, en blijft keurig zitten. Helaas wel alsnog kapotte oren en hoofd |(

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:38

RuthenRoos schreef:
Hoe zit die vast? (Pagony)

Ik moffel het halsdeel onder de deken en maak hem verder niet vast, blijft super zitten! Zitten clipjes bij die je aan je deken kunt naaien zodat je hem daaraan vast kunt maken, maar dat heb ik niet gedaan. En het paard heeft hem heel graag op :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:32

https://www.divoza.com/nl/pagony-fine-vliegenmasker

Ik heb deze maar hier zit geen flap aan richting de hals (heb een RSIH en doe de oren over de kap ter bescherming). Maar deze heeft wel super stevige oren.
Tot nu toe voor kapotte oren het beste masker wat ik heb kunnen vinden.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:17

Mijn pony's (waarvan 1 eczemer) staan sindskort ook op de vitalbix, maar in combi met de energy+
Ben nu denk ik 2 maanden bezig. Ze doen het er tot nu toe erg goed op

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:31

Farah_ schreef:
RuthenRoos schreef:
Help! Ik zoek met spoed een goede hoofdkap met lange flap richting hals en goede oorbescherming. Misschien Boett?Hoe zit de Boett kap vast? Is die aan een andere deken vast te maken? Paard sloopt vakkundig de oorschelpen met haar hoef...

De Boett kap vind ik perfect. Hij zit gewoon met strak elastiek om het hoofd, dus je hoeft hem niet ergens vast te maken. Zitten wel klipjes aan die je ook aan je deken kunt naaien zodat je e.e.a aan elkaar kan bevestigen. Heb ik nu niet gedaan, en blijft keurig zitten. Helaas wel alsnog kapotte oren en hoofd |(

Ik zou zeker wel de clipjes onder bij de hals en bij de schoft gebruiken anders kunnen ze bij goed schuren het nog af/scheef krijgen

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:12

RuthenRoos schreef:

Ik heb deze voor mijn Fjord, er zitten wel klipjes aan om hem aan een deken vast te maken maar aangezien ik niet de bijpassende deken heb maar ik hier geen gebruik van. Hij blijft goed zitten en is niet zo duur.

https://www.agradi.nl/equest-eczeemmask ... -l-195.htm

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 00:02

Hier ging het echt super, totdat ik van het weekend met paard bij mijn vriendin in bosrijk gebied logeerde. Op de derde dag kreeg ze al iets kale plekjes en op de vierde dag was er een iets grotere plek vooral kaal en een beetje open. Gister hebben we haar weer thuis gebracht en toen ik vandaag op stal kwam schrok ik me rot. Over haar hele hoofd had ze open schuurplekken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Echt super sneu, zo erg had ze het voorgaande jaren echt niet! Ik dacht dat het nu goed ging zonder eczeem masker en dat ze vorig jaar heel iets kale plekken een beetje open had doordat ze het masker eraf wilde schuren, maar ik ga er nu toch weer een aanschaffen. Het punt is alleen dat ze hem er dus af probeert te schuren.. Ik zoek er wel een die echt het hele hoofd beschermd, ook de onderkant en bij haar wang aangezien dat nu helemaal open ligt! Ik heb een rambo sweet itch hoody, dus kan hem niet vastmaken aan de deken.

Ik zit dus te kijken naar zoiets, heeft iemand ervaring met een van deze maskers en welke zouden jullie aanraden?
https://www.agradi.nl/kerbl-vliegenmask ... uw-cob.htm
https://www.agradi.nl/harrys-horse-vlie ... oren-l.htm
https://www.agradi.nl/pfiff-vliegenmasker-roze-cob.htm
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... 11444.html

Lalala wat jij plaats lijkt me ook wel iets, welke maat heb jij voor jouw fjord? Mijne zit qua hoofdstel en halster meestal tussen cob en full in. En heb je hem helemaal niet vast? Mijne heeft zo een wel eens afgeschuurd, alleen hebben we nu alles (behalve de waterbak) waar ze kan schuren uit de paddock gehaald..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 07:21

Bah wat sneu Jets!

Bij mijn paard blijft het Rambo masker goed zitten, niet dat gratis ding dat je bij de RSIH krijgt maar een met een boog erin zodat hij goed ver van de ogen blijft staan.

Met een beetje creativiteit krijg je een masker wel aan de RSIH vast, maar dan zul je zelf even met naald en draad aan de slag moeten.
Halster erover wil ook nog weleens helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 07:21

Ohhhhhh wat sneu jets!! oliebol! Medhorse heeft vliegenspul in de aanbieding, en bij ej heb je korting plakken, en hebben ze ook een vliegenkap die helemaal aansluit!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 07:45

Jets wat gebruik je tegen de jeuk van xie plekken nu dan?
Dat is wel heel erg zeg,wat sneu.

Die van kerbl heb ik liggen voor appie,die valt wel erg strak.
Maar ik heb het niet om,ben te bang dat het draait en hij niks meer ziet :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:01

Ik zou graag van jullie ervaring gebruik willen maken.

Ik zoek voor mijn haflingers een fijne eczeemdeken met goede pasvorm, die niet te warm is in de zon en niet de lange manen beschadigd. Goede ademend en comfortabel.
Hebben jullie een suggestie voor merk?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:25

xMathilde schreef:
Bedankt allemaal voor de tips! In de winter is hij zeker goed fit dus zal het inenten meer naar voor halen volgend jaar. Ik ben ook zeker niet van plan om in de nabije toekomst cortisonen te gaan spuiten. Tectonic/Butox heb ik ook over zitten denken maar dat is tevens belastend voor de lever, vandaar mijn twijfels.

Hij is nu zeker al gehalveerd qua gras. Ik vind het alleen extreem lastig omdat hij aan huis staat en hij ruim een half hectare weiland tot zijn beschikking heeft. Helaas krijg ik nogal wat weerstand uit mijn omgeving als ik hem compleet van het gras haal. Maar goed hebben zij pech. Ik wou dit jaar proberen om hem kleine stukken lang, onbemest gras te geven. Tot nu toe niet het gewenste resultaat helaas, dus ik ga weer minderen. Ik ben er ook niet 100% zeker van dat gras de oorzaak is van zijn jeuk en dat hij daar zo ziek van wordt, ben wel zeker dat het een (grote) rol speelt.

Overigens ben ik sinds afgelopen week over gestapt van Pavo naar vitalbix en krijgt hij daarnaast puur culico druppels en een supplement voor manen en hoeven, Biozin. Plus onbeperkt hooi. Dus we sukkelen maar weer verder.

Sinds vorig jaar staat mijn paard 247 op een track, krijgt hij (met de 2 andere paarden) nog heel beperkt gras, volop hooi, vitalbix en horsemix en gaat het super. Voorheen stond hij min of meer tradi op stal en deels wei, kreeg voordroog, en had flink jeuk zonder de boel kaal te schuren, maar wel met wcborstelstaart. Tot nu toe niets, schuurt niet, geen jeuk meer. We laten ze de track kaal eten in het voorjaar (stukje bij beetje) en daarna echt stripjes. Meer niet. Wij huren een stuk bij een pensionstal en doen alles zelf op onze manier. Nu ze zien dat het heel goed werkt met een soort PP wordt men toch positiever hierover. Soms is het heel goed je eigen plan te volgen en inderdaad...lak te hebben aan ideeën van anderen. De paarden bewijzen het vanzelf. ;)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:54

Bedankt allemaal! Het is inderdaad heel sneu. Vind het zo zielig voor haar.

Ik heb van Harry's horse twee keer zo'n kap met boog gehad, maar die sloopte ze steeds :(

Ik gebruik nu Fibra anti itch, Sectolin sweet itch en Grand National itch free gel. Op elke plek heb ik nu wat anders gesmeerd om te kijken wat het beste werkt, want daar ben ik nu nog steeds niet over uit :') Ik heb de manen en staart met Derfen ingesmeerd alleen dat mag geloof ik niet op open wondjes dus dat heb ik niet op die plekken gesmeerd. Gister heb ik ook nog tektonic gebruikt.

Ik ga vanmiddag even langs de epplejeck denk ik! Vind het qua maat ook wel lastig inschatten..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:11

Och jeetje Jets, dat is wel erg heftig zeg. Ff goed uit de zon houden!

In mijn berichten staat wel welke ik heb (van de Divoza), die bevalt mij super goed, mooi zacht, beschermd alles en die van mij heeft sinds het dragen geen plekjes meer in haar gezicht. Alleen haar oorpunten blijft een aandachtspunt maar zijn niet meer kapot, voorgaande jaren had ik tot bloedens toe haar oren kapot elke keer met andere maskers.

Janouk, ik zweer bij de RSIH ivm de pasvorm en stevigheid (heb een sloper) maar die is niet luchtig helaas. Ben benieuwd naar eventuele adviezen. De Shires is wit toch?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:34

Ik ben heel tevreden met de shires deken voor mijn Tinker, wel de hals naar binnen vouwen omdat hij te lang is, maar daar hebben we verder geen hinder van

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:56

Ik ben super tevreden met de RSIH bij mijn haflinger.
Vorig jaar stond ze onder de pagony te druipen van het zweet.
Onder deze heb ik nog geen spatje zweet kunnen ontdekken maar dat is erg verschillend per paard denk ik.

Chevaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 10:41

Jets schreef:
Hier ging het echt super, totdat ik van het weekend met paard bij mijn vriendin in bosrijk gebied logeerde. Op de derde dag kreeg ze al iets kale plekjes en op de vierde dag was er een iets grotere plek vooral kaal en een beetje open. Gister hebben we haar weer thuis gebracht en toen ik vandaag op stal kwam schrok ik me rot. Over haar hele hoofd had ze open schuurplekken.

[ [url=m/mBRbb3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/t29QKR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/p6ztmO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oB8tqX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yhhede.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tnFYeK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt super sneu, zo erg had ze het voorgaande jaren echt niet! Ik dacht dat het nu goed ging zonder eczeem masker en dat ze vorig jaar heel iets kale plekken een beetje open had doordat ze het masker eraf wilde schuren, maar ik ga er nu toch weer een aanschaffen. Het punt is alleen dat ze hem er dus af probeert te schuren.. Ik zoek er wel een die echt het hele hoofd beschermd, ook de onderkant en bij haar wang aangezien dat nu helemaal open ligt! Ik heb een rambo sweet itch hoody, dus kan hem niet vastmaken aan de deken.

Ik zit dus te kijken naar zoiets, heeft iemand ervaring met een van deze maskers en welke zouden jullie aanraden?
https://www.agradi.nl/kerbl-vliegenmask ... uw-cob.htm
https://www.agradi.nl/harrys-horse-vlie ... oren-l.htm
https://www.agradi.nl/pfiff-vliegenmasker-roze-cob.htm
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... 11444.html

Lalala wat jij plaats lijkt me ook wel iets, welke maat heb jij voor jouw fjord? Mijne zit qua hoofdstel en halster meestal tussen cob en full in. En heb je hem helemaal niet vast? Mijne heeft zo een wel eens afgeschuurd, alleen hebben we nu alles (behalve de waterbak) waar ze kan schuren uit de paddock gehaald..

Bij ons heeft een fries dit ook heel erg. Maar wij smeren de plekken in met MTG en dat helpt heel goed! De schuurplekken zijn al snel weg en hij heeft een stuk minder jeuk.
Een aanrader dus. :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 10:57

Ach gosh @Jets, ja ik gebruik gewoon dat masker wat je gratis bij de RSIH krijgt, maar dan doe ik er een halster over. Ze schuurt nogal aardig met haar hoofd, maar het blijft netjes zitten. Als het niet blijft zitten dan zou je eventueel ook bandjes kunnen bevestigen door de oorgaten aan het halster (ik knip de oren er altijd af van dat masker) dan kan het echt niet los.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:29

@jets: ik zie met de dag bij mijn paard ook meer wondjes op zn hoofd. Ik heb meerdere maskers overwogen en gepast. Qua budget en met de reviews leek die van Divoza me heel fijn.
https://www.divoza.com/nl/pagony-fine-vliegenmasker
Helaas was het stiksel van de klittenband al los, wilde ik hem open krijgen moest hij nog verder kapot. Dus die gaat terug.

Ik heb nu dus maar even dieper in de buidel getast en ga voor deze jongen:
https://www.paardendrogist.nl/product/f ... 035/36042/

Mede omdat mijn paard zn neus verbrand (witte neus), maar optioneel kan je het neusstuk eraf halen of gewoon voor de midi gaan.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:51

Uit de zon houden gaat niet echt, want ze staat 24/7 buiten op de paddock, dus kan het alleen uit de zon houden door middel van een masker.

Die van pagony die zowel Marlies als Jotoma aangeven heeft de staleigenaar voor haar paard, maar die beschermt de onderkant van het hoofd waar mijn paard nu open ligt helaas niet.

Marloes, ik vind het echt lastig met al die middeltjes. Ik heb nu al zoveel haha. Denk dat ik dit eerst even probeer en kijken welke het beste werkt dit jaar voordat ik weer nieuwe aanschaf haha.

Ze heeft nu tijdelijk inderdaad even dat masker wat je bij de RSIH krijgt op, die had de staleigenaar nog liggen.

Ik kreeg ook een berichtje van iemand over magneetjes ofzo. Heeft iemand daar ervaring mee? Vind het zelf nogal zweverig klinken haha.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:55

Ah goed zo, dat helpt zeker totdat je een nieuwe hebt gevonden :j

Magneetjes heb ik ook van gehoord ja, maar nog nooit geprobeerd, kijk even op bladzijde 347 van dit topic.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 13:26

Magneetjes idd
Ook van gehoord
Nog niet geprobeerd
Die van mij heeft minimaal kriebels aan de manen .
Helft toch al weer stuk door de deken
Dus een foto shoot met knotten wordt hem wederom niet .
En voor t allemaal weer een acceptabel lengte heeft zal t kriebelen seizoen weer terug zijn komend jaar