[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:07

Isa, is Yoblin nog net zo dik als op de fotos in je profiel? onze cushie was het jaar voor ze gediagnosticeerd werd precies zo dik, die vreemde vetverdeling, dieten hielp niet, ze werd er zelfs beroerd van....

Ik zou bij zon shet wel aan EMS en aanverwante problemen durven denken, als er geen hoge waardes uit de test komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:35

Isapaardje schreef:
Nee de vacht krult niet, maar wel die roestkleur er in (terwijl ze vroeger echt gitzwart was, haar nieuwe zomerharen zijn ook weer zwart).
Yoblins vacht krult wel, bij zweten, maar ook bij nat weer. Hij vertoont ook meer kenmerken, maar met bloedprikken kwam er bij hem niets uit. Toch wil ik hem als ik Isa opnieuw laat testen over een tijdje, ook nog laten prikken.
Had hem ook paar dagen prascend gegeven, maar daar maar mee gestopt omdat ik geen verschil zag. Eerst toch maar even bloed laten trekken.

Ik ben ergens iets tegengekomen over blekende haren (van zwart naar zo'n bruine/oranje kleur) door kopertekort. Meenemen in die bloedtest?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:04

geerke schreef:
cushing herken je ook aan de roestkleurige verkleuring van de vacht...

Ja inderdaad, Megan krijgt dat ook! Haar nieuwe zomervacht is een stuk rood-bruiniger dan normaal en de haren zijn ook langer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:05

Isapaardje schreef:
Nee de vacht krult niet, maar wel die roestkleur er in (terwijl ze vroeger echt gitzwart was, haar nieuwe zomerharen zijn ook weer zwart).
Yoblins vacht krult wel, bij zweten, maar ook bij nat weer. Hij vertoont ook meer kenmerken, maar met bloedprikken kwam er bij hem niets uit. Toch wil ik hem als ik Isa opnieuw laat testen over een tijdje, ook nog laten prikken.
Had hem ook paar dagen prascend gegeven, maar daar maar mee gestopt omdat ik geen verschil zag. Eerst toch maar even bloed laten trekken.

Prascend is geen wondermiddeltje waar je binnen een paar dagen resultaat mee ziet. En gezien de 'zwaarte' van deze medicatie is het ook - sorry - nogal stom om dat maar even te proberen zonder dat je überhaupt weet of het wel nodig is. Er zijn diverse aandoeningen die zeer gelijke symptomen hebben als PPID. Dit soort experimentjes gaan ten koste van je pony, het is toch geen proefkonijn.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:44

Afbeelding
Hier op deze foto kan je ook zien dat Illo die roest bruine kleur krijgt op zijn hals en schouder. Dit is dus zijn nieuwe zomervacht. Foto is van afgelopen zondag.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:32

Hee kom ik weer effe met een platina :o? vraag?

Maar hebben jullie hier toevallig ook al ervaringen mee?

Van mijn 2 paarden, was MiniMe altijd degene die het minste last had van steekvliegen/dazen noem het maar op, zeg niet dat ze nooit gestoken werd, maar mijn grote kan al compleet hysterisch van een Horzel worden en die steken niet eens om het zo maar te zeggen...

Maar ik haal ze van de week van de wei en ja MiniMe heeft haar dekentje op en haar vliegenkap, heeft ze gewoon 13!! knoeperds van bulten op 1 kant van haar gezicht zitten.
Nou had ik die grote wel ingesmeerd met humane DEET en durf ik na de Butox affaire er bij Mien niks meer op te smeren voorlopig, maar vond het wel zo vreemd....
Is dat nou een cushing dingetje? Dat vol gas lekgeprikt worden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:31

Had dat volgens mij al eerder uitgelegd waarom ik Yoob ook 1/8 prascend ging geven; was in overleg met behandelend arts, maar zelf toch besloten er mee op te houden, omdat er ook wat 'in mij' begon te knagen zeg maar.
Hij is volgens dierenarts en hoefsmid goed op gewicht, niet dik te noemen. Ook geen vetophopingen. Maar goed, ergens zit er iets niet lekker bij hem en aangezien DA het bij hem ook niet weet, lijkt mij dat cushing nu ook nog iets is om eens op te testen. Mogelijk ook algeheel bloedonderzoek of er tekorten zijn of iets van dien aard (maar verwacht ik niet; kwam vorige keer ook niets uit).

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:38

Gefeliciteerd Ohjajoh!

Ik heb (nog) niks gemerkt van de vliegen. Hoewel, afgelopen jaren is Megan wel altijd de eerste (en soms de enige) in het weiland die vliegen op haar ogen heeft. Ik heb geen flauw idee of het wat zegt hoor :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:43

Thanks Meganyr! Ik vond het ook echt zo apart, dat ik het mij gewoon even afvroeg inderdaad en graag jullie ervaringen hier over zou willen horen, maar jou valt dus ook wel iets op inderdaad...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:04

Happy B-DAY!

Jer was ook altijd de Sjaak. Ik kan me wel voorstellen dat cushingers meer zweten en dat trekt steekdieren aan. Misschien heeft Megan juist een beetje vieze ogen?
Maar of het nu echt een cushing-dingetje is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:28

Vliegen schijnen idd aangetrokken te worden door zieke/zwakkere dieren. Meer vliegen (3-4+) op een paard in een groep kan dus wijzen op een medisch probleem. Voor seme schijnt het juist dat de knutten die dieren veel minder prikken, maar de jeuk komt juist door de overreactie van het immuunsysteem. Hoe het met dazen zit ben ik nog niet tegengekomen, maar omdat die jagen op warmte en cushing de lichaamsthermostaat van slag gooit kan zo'n dier wel eens warmer tonen en dus aantrekkelijker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:25

Is volgens mij nog te vroeg voor dazen toch? En het gekke is dat ze nu juist niet meer zweet, want ze is geschoren, ik vond het zo apart , dat ineens juist zij er zoveel had, maar goed voor het zelfde geld was het een eenmalig iets...

Thanks IMJ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:05

Geen ervaring met de bulten. Die van mij (ook zonder cushing) hebben dat in de zomer wel eens, maar nooit op het hoofd. Wel een keer een ping-pong-ballen-buik gehad, schok ik erg van maar paard leek er geen last van te hebben. Tot op de dag van vandaag nooit geweten hoe dat gekomen is..

Sedje gaat nog steeds erg slecht, hij ligt veel dus ik heb hem weer in de kale crosswei gezet en laat hem voorlopig nog maar even niet scheren. Hij krijgt nog steeds dagelijks pijnstiller, maar heb vandaag wel iets zwaardere dosis gegeven (voor 150 kilo i.p.v. 100) in de hoop dat hij dan toch wat minder pijn heeft. Ook laat ik de pillen op de hogere dosis zitten. Ik heb echt geen idee wat ik verder nog voor hem kan doen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:14

Maar shanna ; spierbevangen is met bloed trekken heel duidelijk uit te sluiten. En als het nu na bijna een week? nog niet beter gaat, dan mag je toch aannemen dat je iets niet goed doet voor het genezingsproces.

Het is ontzettend belangrijk dat je het paard eerst op volledige rust zet , omdat het weliswaar verzuring van de spieren is , maar die niet net als bij mensen een zelfgenezend vermogen hebben, waardoor je dus heel voorzichtig hier mee om moet gaan.
Houd de spieren warm, haal pony van het gras af!! en zet hem op water en droog hooi (desnoods week je het hooi om zoveel mogelijk suikers eruit te halen) en moet inderdaad aan de ontstekingsremmers/pijnstillers. Als die zo slecht kan lopen moet je het al helemaal niet in de kudde of bij andere paarden zetten wanneer hij niet kan wegkomen of zichzelf verdedigen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:17

Ik had hem (omdat de dierenarts het zei) weer in de kudde gezet. Dit heb ik na een dag weer terug gedraaid omdat ik mij hierzelf niet fijn bij voelde. Hij staat nu dus inderdaad op het zand met water en hooi. Verder moet en doet hij niks, hij wandelt als hij het zelf wilt, doet af en toe langs het draad (richting de rest) draven, en ligt relatief vaak. Vrijdag is de arts geweest.

Ik denk dat ik morgen toch maar weer de dierenarts bel om te overleggen want het zit me niet lekker. Dan ga ik overigens niet met spoed een arts laten komen, maar wacht ik echt op de paardenarts.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:07

Helaas is ook mijn ervaring dat dierenarts al gauw laconiek doen over spierbevangenheid helaas. Terwijl er toch permanente schade is hoe licht het ook maar is. :o

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:09

Goedenmorgen allemaal !

Sinds een maand of 2 heeft mijn paard ppid.
Wij moesten beginnen met 1 tablet per dag en hebben dit die 2maanden volgehouden .

Afgelopen donderdag hebben ze bloed genomen om te kijken hoe het zich heeft ontwikkeld.
Vandaag de uitslag binnen gekregen en de waarde was 7. De veearts zei dat dit netjes binnen de grens zat. Niet te hoog en niet te laag.
Wij moeten dus gewoon verder gaan met 1 tablet.

Maar ik snap eigenlijk niet veel van die waardes
Iemand die mij dit kan uitleggen ?!
Ik dacht namelijk dat als het allemaal goed ging je uiteindelijk ook kan gaan afbouwen met de tabletten , maar wij blijven dan op 1 hele tablet hangen.?!

Alvast super bedankt !

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:23

Uitleggen wat die waardes precies inhouden, daar heb je niet veel aan tenzij je een medisch-wetenschappelijke achtergrond hebt. Maar om je laatste zin te beantwoorden:
PPID is niet te genezen, door Prascend kun je het onder controle houden met als gevolg dat het paard er niet al te veel last van heeft. Het is een medicijn dat je levenslang zult moeten geven. In een enkel geval kun je de dosering van de pillen verminderen maar dat is paard-afhankelijk. In veel gevallen dient na verloop van tijd de dosering verhoogd te worden.

Het enige wat je kunt doen is 1 x ( maar beter is 2 x ) per jaar het bloed te laten testen om te zien of het ACTH niveau binnen de grenzen blijft. Als het paard zich op 1 pil p.d. goed houdt, zou ik dat voorlopig zo houden. Na tenminste een half jaar nog eens testen en overleggen met je DA. Waarbij je er rekening mee moet houden van vanaf Juni-Juli tot en met December-Januari bij alle paarden het ACTH niveau altijd stijgt en het in die periode onverstandig is om minder prascend te geven.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:35

Dat het niet te genezen was , was ik al van op de hoogte maar voor de rest ben ik er echt nog een groentje in om maar zo te zegen haha !

Bedankt voor je uitleg , weer iets geleerd !

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:46

Tip lovelygirly: blijf een beetje hangen, meelezen en zo leren.
Ik ben sinds een halfjaar bezig met ppid bij mijn merrie en ik heb (mede door dit topic) ontzettend veel geleerd.
Je groeit er vanzelf in en dan kun je goede weloverwogen stappen zetten :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:58

Ik heb zojuist de paardenarts aan de lijn gehad, hij komt vanmiddag even langs bij Sedje.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:58

Joris heeft sinds zijn ppid minder last van knutten,maar wel van vliegen bij zijn ogen. Nu zijn zijn ogen met de prascend wel schoner geworden.
Ik had zelf van de week met rijden wel een paar flinke bulten in mijn nek, volgens mij joekels van muggen al in het bos

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:30

ohjajoh6 schreef:
Hee kom ik weer effe met een platina :o? vraag?

Maar hebben jullie hier toevallig ook al ervaringen mee?

Van mijn 2 paarden, was MiniMe altijd degene die het minste last had van steekvliegen/dazen noem het maar op, zeg niet dat ze nooit gestoken werd, maar mijn grote kan al compleet hysterisch van een Horzel worden en die steken niet eens om het zo maar te zeggen...

Maar ik haal ze van de week van de wei en ja MiniMe heeft haar dekentje op en haar vliegenkap, heeft ze gewoon 13!! knoeperds van bulten op 1 kant van haar gezicht zitten.
Nou had ik die grote wel ingesmeerd met humane DEET en durf ik na de Butox affaire er bij Mien niks meer op te smeren voorlopig, maar vond het wel zo vreemd....
Is dat nou een cushing dingetje? Dat vol gas lekgeprikt worden?

Ik merk dat Furi sinds een paar jaar (vermoedelijk sinds de PPID) erg snel en veel last heeft van de kleine zwarte vliegjes. Dazen zitten op de wei bij ons niet veel. De mugjes echter wel en daar heeft zij het meeste last van, ik doe haar in de zomer hiervoor een eczeem pyjama aan. Ze zitten met name op haar borst en onder haar buik, binnen no-time zit ze onder de bultjes.
Nooit erbij stil gestaan dat de PPID hier wellicht invloed op kan hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:34

Voordat Image Prascend kreeg, had ze dat ook altijd jeuk, last van vliegjes, altijd bulten etc, terwijl de andere paarden haast geen last hadden van steken/vliegjes. Nu ze Prascend krijgt, is het eigenlijk over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:43

Sedje heeft toch wel hoefbevangenheid ook, aan alle 4 de voetjes..