Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
YvonneAa schreef:Hoi allemaal,
Ik lees al een tijdje mee maar heb nog geen passend antwoord gevonden op mijn vraag. Wellicht kunnen jullie me adviseren?
Mijn paard heeft 3 jaar geleden maagzweren gehad, waarvoor hij enkele maanden is behandeld en fysiek rust heeft gekregen. Daarna is hij gehuisvest naar een 24/7 weidegang met 9 andere paarden en onbeperkt hooi.
Hij kreeg tot op heden niets bijgevoerd omdat hij op alleen hooi het prima deed. Inmiddels loopt hij Z+ dressuur maar begint hij energie te missen voor dit werk. Ik wil hem graag bijvoeren, maar vind het lastig een goede keuze te maken.
Ik zoek dus voer met flinke energie en kracht booster (hij mag er rillerig van worden), maar dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van zijn maag.
Omdat hij buiten in een kudde gehuisvest wordt, is het geen optie hem meerdere keren per dag kleine porties te geven. Hij zal dus elke dag alleen na het rijden bijgevoerd worden.
Hebben jullie tips qua voer?
Elodie1 schreef:Nou wij zijn net terug uit de kliniek... zijn 2e scopue gehad. Helaas zijn de maagzweren na6 weken uc3r gold er nog steeds.. wel minder. Nu weer mee gekregen voor 4 weken... en dan wederom een scopie voor controle..
MarjanB schreef:Nee wel algenkalk https://equi-prana.nl/product/lithothamnium-algenkalk/
Phonix schreef:Ik hoop dat je iets vindt dat snel werkt Elodie![]()
Mijne hebt op mot gestaan sinds wij de maagzweren ontdekte. Nu krijgt ze helaas mok omdat het moeilijk is om het droog en schoon te houden. Ik zit te denken aan om haar weer op strooi te doen.
Is het heel erg als ze een beetje strooi eet? Wat staan jullie paarden op?
biancaaaa schreef:En hoor stiekem dat best veel paarden het niet goed op gluten doen, tarwe stro = gluten. Mijn maag patiënt staat op koolzaadstro en kan altijd zwemmen in het hooi (absoluut geen voordroog).
Paard dat na volledige kuur omeprazole niet opknapt zou ik altijd naar Utrecht brengen. Kijken of er een onderliggende reden is, en bovendien kunnen ze daar ook meer qua medicatie.
Nouvel schreef:Bij die van ons kwamen ze ook achter het onderliggende probleem bij de 2e keer scopen.
Even terug naar mijn vraag van laatst…
Inmiddels zijn bij onze Arabofries alle 12 de snijtanden getrokken nadat we foto’s hadden laten maken.
We hebben echt enorm getwijfeld of hij dit wel zou gaan trekken met zijn snelle stress en dan niet meer eten, maar hij heeft het wonderlijk gered!
Begonnen met 4x per dag geweekte grasbrok met bietenpulp en slobber, nu 3x per dag en eind van de week verder afbouwen.
We hebben heel zacht hooi sowieso al voor zijn maag en dat ging hij vrij wel snel weer redelijk eten.
Alleen de wei was even een dingetje, hij wilde perse mee de wei op met de rest maar kon daar niet eten…
Dus ervoor bijvoeren en eerder eruit om te voeren, maar inmiddels zijn we zover dat het hem weer lukt om kleine plukjes gras te maken en hij bijna de middag vol kan houden.
Elodie1 schreef:biancaaaa schreef:En hoor stiekem dat best veel paarden het niet goed op gluten doen, tarwe stro = gluten. Mijn maag patiënt staat op koolzaadstro en kan altijd zwemmen in het hooi (absoluut geen voordroog).
Paard dat na volledige kuur omeprazole niet opknapt zou ik altijd naar Utrecht brengen. Kijken of er een onderliggende reden is, en bovendien kunnen ze daar ook meer qua medicatie.
En welke onderliggende reden zouden dat dan kunnen zijn wat ze in de kliniek kunnen vinden?
Ik loop bij de Lingehoeve... ik neem aan dat die niet onder doen aan Utrecht?