[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:15

dat maakt voor de groei niet uit ;) enkel voor het behoud he ;)

mijn pony zijn manen zaten de gehele zomer in vlechten onder de eczeemdeken, en max 1x per week gingen de vlechten eruit, en dan met CowboyMagic Detangler ontklitten (met je vingers erdoor) en daarna met een borstel erdoor.

nu hangen zijn manen los, en 1x in de week gaat de CM erin en wordt er geborsteld, verder kijk ik er alleen naar ;)

2 paginas terug (?kan ook 1 zijn) staat een foto van hoe hij er nu uitziet :)

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:01

ellepel schreef:
MissRoxyy schreef:
Heb al een poos niet gepost hier maar het ging een hele tijd goed met het schuren van Valesca. Helaas is ze nu weer begonnen met schuren en ben ik erachter gekomen dat ze een hele verdikte manenkam heeft, nog niet echt hard maar wel erg dik...
Nu kwam een stalgenoot met het idee dat ze misschien wel insulineresistentie heeft.
Ze is namelijk de laatste tijd ook erg lusteloos, continue honger en niet willen werken enzo. Ze heeft nu ook overgewicht.
Hebben jullie hier ervaring mee? En misschien informatie om erachter te komen is het dit ook daadwerkelijk is? Een bloedonderzoek bij een da misschien? Ik lees namelijk dat het zo kan worden vastgesteld en dat het een dure test is maar wat noemt men duur?

overgewicht gaat vaak samen met een dikke manenkam.
appie krijgt al een tijdje voordroogkuil (wat hij dus eigenlijk helemaal niet hebben mag,maar mijn stalhouder snapt dat geloof ik niet helemaal :+ )
die had gister ook weer een dikke manenkam,en vetjes op zijn lijf,die is ook alweer te dik
hij lijkt wel weer zwanger :P
http://lh3.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/SuVLm ... CT0044.JPG

je dier moet op dieet!
ik weet niet wat je nu allemaal voert en hoeveel beweging je dier krijgt?

de syptomen die jij beschrijft klinken ook heel erg als selenium tekort,dat kun je door bloedonderzoek aantonen.
IR zou ook kunnen,dat komt wel vaak voor bij dieren die te dik zijn.
anders toch overleggen met je veearts voor een bloedonderzoek?

Dank je wel voor je reactie!
Ze is idd te dik maar die dikke manenkam is nu ineens gekomen, met overgewicht zou het toch juist geleidelijk aan moeten verdikken naar mate ze dikker word?
Ze moet zeker op dieet maar helaas heb ik daar nu op deze stal niks over te zeggen...
Ze staat in een hit actief stal en smokkelt met de andere paarden mee door ze uit de systemen te jagen en hun eten op te eten... :\
Ik ben nu bezig met een andere stal, hoop dat hier een plekje vrij komt want dan staat ze overdag op een kaal land en savonds op stal.
Dan kan haar pas echt op dieet zetten..

Ik ga vanavond even de VA bellen om te overleggen. Ik ben toch best bang dat ze iets ernstigs heeft.. :\

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:04

MissRoxyy schreef:
ellepel"
[quote="MissRoxyy schreef:
Heb al een poos niet gepost hier maar het ging een hele tijd goed met het schuren van Valesca. Helaas is ze nu weer begonnen met schuren en ben ik erachter gekomen dat ze een hele verdikte manenkam heeft, nog niet echt hard maar wel erg dik...
Nu kwam een stalgenoot met het idee dat ze misschien wel insulineresistentie heeft.
Ze is namelijk de laatste tijd ook erg lusteloos, continue honger en niet willen werken enzo. Ze heeft nu ook overgewicht.
Hebben jullie hier ervaring mee? En misschien informatie om erachter te komen is het dit ook daadwerkelijk is? Een bloedonderzoek bij een da misschien? Ik lees namelijk dat het zo kan worden vastgesteld en dat het een dure test is maar wat noemt men duur?

overgewicht gaat vaak samen met een dikke manenkam.
appie krijgt al een tijdje voordroogkuil (wat hij dus eigenlijk helemaal niet hebben mag,maar mijn stalhouder snapt dat geloof ik niet helemaal :+ )
die had gister ook weer een dikke manenkam,en vetjes op zijn lijf,die is ook alweer te dik
hij lijkt wel weer zwanger :P
http://lh3.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/SuVLm ... CT0044.JPG

je dier moet op dieet!
ik weet niet wat je nu allemaal voert en hoeveel beweging je dier krijgt?

de syptomen die jij beschrijft klinken ook heel erg als selenium tekort,dat kun je door bloedonderzoek aantonen.
IR zou ook kunnen,dat komt wel vaak voor bij dieren die te dik zijn.
anders toch overleggen met je veearts voor een bloedonderzoek?

Dank je wel voor je reactie!
Ze is idd te dik maar die dikke manenkam is nu ineens gekomen, met overgewicht zou het toch juist geleidelijk aan moeten verdikken naar mate ze dikker word?
Ze moet zeker op dieet maar helaas heb ik daar nu op deze stal niks over te zeggen...
Ze staat in een hit actief stal en smokkelt met de andere paarden mee door ze uit de systemen te jagen en hun eten op te eten... :\
Ik ben nu bezig met een andere stal, hoop dat hier een plekje vrij komt want dan staat ze overdag op een kaal land en savonds op stal.
Dan kan haar pas echt op dieet zetten..

Ik ga vanavond even de VA bellen om te overleggen. Ik ben toch best bang dat ze iets ernstigs heeft.. :\[/quote]
sta je op de maesberg?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:06

haah dus zo geweldig is een hit actief stal nou ook weer niet.
kan je haar daar op geen enkele manier apart zetten?

een dikke manenkam kan opeens komen opzetten hoor, suikers zijn vaak een boosdoender.
ik weet dat een manenkam ook kan opzetten als ze tegen hoefbevangenheid aan zitten en eczeempaarden krijgen d edikke manenkam vaak door teveel suikers uit het gras

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:17

Dowski schreef:
Dat is de RSIH ook niet, maar voor mijn paard werkt hij omdat de staart en manen bedekt zijn. De mijne heeft het niet over zijn hele lijf.

die van mij heeft het enkel ook bij de manen en soms bij de staart..maar daar zit altijd een staartflap over, dus daar houd ik het schuren makkelijk in toom

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:20

Nee voor een shetlander is het niet geschikt, ze kan namelijk zo onder alle poortjes door om zo het eten van een groot paard op te eten waardoor ze dus VEELSTE veel binnen krijgt.
Van mij krijgt ze niks maar als ze de hele dag door andersmans voer opeet, kan ik er oook niks aan doen :P

Nee ik kan haar niet apart zetten, ja voor even maar niet voor altijd.. Dat is natuurlijk de bedoeling van de actiefstal ook niet ;) Dan moet je gewoon weg naar een andere stal..

Oke, dat wist ik niet, dat het opeens kan opzetten...
Het kan dus goed zijn dat ze teveel suikers binnen heeft gekregen omdat ze dan kuil opeet en ook nog eens biks...
Pff wat een drama, weet nu echt niet meer wat ik moet doen. Eerst maar eens de VA bellen dan...

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:09

Ik heb net zitten bedenken:
Ik denk dat ik voor voorlopig maar een graasmasker omdoe.
Ik heb maar 2opties:
Of op stal zetten en dan krijgt ze dus geen beweging
Of een graasmasker, en kan ze in de bewegingsstal blijven staan maar kan ze minder eten...
En het laatste is misschien sneu maar op stal zette vind ik ook niks, dan staat ze in een donker hok want ze kan niet boven de deur uit kijken :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:15

ik vind die graasmaskers maar nare dingen,heb er ook al slechte berichten over gehoord.
zijn er niet meer dieren daar die wat zwaar zijn zodat je die bij elkaar kunt zetten?
jammer dat er niet iets valt te realiseren daar zodat je dier niet teveel binnenkrijgt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:20

Ik vind een graaskorf geen probleem, mits je paard goed in de groep valt want ze kunnen zichzelf wel minder goed verdedigen; bij een onderdanig paard/laag in rangorde zou ik er niet zo snel voor kiezen denk ik.
Verder heb ik bij onze pony's in de zomer (en ook een tijdje in de winter toen ze op onbeperkt ruwvoer stonden, wat Darren errug letterlijk nam ;) ) meermalen met graaskorf gehad, voor hun gezondheid. Is gewoon aftasten/uitproberen.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:40

Ja ik vind het ook een naar gezicht maar ik kan op dit moment gewoon niet anders. Het is dan ook een tijdelijke oplossing.
Ik ben namelijk bang dat ik haar nergens anders neer kan zetten zodat ze niet meer zoveel eet. Ik ga vanavond zowiezo even in overleg met de staleigenaresse maar als er geen andere oplossing is, houd het natuurlijk op.
Ik ga straks ook even naar die andere stal om het verhaal uit te leggen en dat ik gewoon hoop dat er snel een plekje vrij komt..

De graaskorf is dan gewoon even uitproberen.. Misschien vind ik het wel helemaal niks en Valesca ook niet, maar dan hebben we het iig geprobeerd toch?

Zucht... wat een gedoe :(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:35

Senna blijft maar jeuk houden bij haar manen. Ze had nu echt voor het eerst sinds dit seizoen een grote duidelijke schuurplek in haar manen richting de oren. Daar heeft ze nog amper jeuk gehad. Heel haar manenkam is dik en hard. Ze is ook ineens een heel stuk dikker. Wat er nu allemaal aan de hand is weet ik niet. Ik ga morgen maar weer haar manen wassen. Ze zijn heel erg vettig (ook haar nek) en er zitten allemaal grote schilfers. Weet iemand hoe ik die vettigheid weg kan krijgen? Haar staart gaat wel super. Helemaal geen jeuk en de haren zijn weer mooi aan het aangroeien.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:05

Flosje446 schreef:
Senna blijft maar jeuk houden bij haar manen. Ze had nu echt voor het eerst sinds dit seizoen een grote duidelijke schuurplek in haar manen richting de oren. Daar heeft ze nog amper jeuk gehad. Heel haar manenkam is dik en hard. Ze is ook ineens een heel stuk dikker. Wat er nu allemaal aan de hand is weet ik niet. Ik ga morgen maar weer haar manen wassen. Ze zijn heel erg vettig (ook haar nek) en er zitten allemaal grote schilfers. Weet iemand hoe ik die vettigheid weg kan krijgen? Haar staart gaat wel super. Helemaal geen jeuk en de haren zijn weer mooi aan het aangroeien.

Valesca schuurt nu ook steeds bij haar manenkam, erger als in het knuttenseizoen maar die heeft nu ook andere symptomen en ik ben bang voor insulineresistentie.. Ook een dikke manenkam etc..
(Ja sorry ik ben er nu zo bang voor :P )
Ik heb de manen van Valesca in de zomer 1x per week met kerato shampoo gewassen en dat werkte tegen de jeuk erg goed :j
De manen werden weer mooi schoon en geen vettige laag erop ;) Na een week werd het weer vettig en deed ik haar weer wassen en dan was de jeuk weer paar dagen weg. Werkte bij haar dus prima op deze manier. Alleen schuurt ze nu dus erger als in de zomer :\...

Nou ik heb vandaag maar een graaskorf gekocht en omgedaan..
Ik vind het zo erg, kan wel janken... :\
Vales daarin tegen vind het volgens mij wel meevallen. Ze werd beetje gefrustreerd dat ze niet kon eten maar na 3keer met haar voorbeentje slaan was het over en ging ze staan dutten..
Heb met de staleigenaresse een deal kunnen maken gelukkig.
Snachts loopt ze in de bewegingsstal met der korf om en rond 10uur sochtends tot 6uur savonds komt ze in de gewenningsbox te staan zonder korf. Dat is grote normale stal met een paddock eraan zodat ze contact kan blijven houden met de paarden.
Vond dit een prima oplossing :j (behalve de korf maar goed dat is nu even niet anders)
Drinken etc ook getest en dat was allemaal geen probleem.
Ze kan alleen helemaal niet eten met dat ding want kuil etc komt niet door de gaten heen maar goed, het is alleen de nacht.
Zou erger zijn geweest als het andersom was....
Nu maar hopen dat er snel een plekje komt op de andere stal want ik vind het echt niks zo!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:01

maar gras zou toch wel aan moeten kunnen met een graaskorf? Staat ze 's nachts op gras?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:04

dat bedoel ik dus, als ze niet kan eten met dat ding dan moet je die afdoen hoor.
paarden moeten wel 16 uur per dag kunnen eten.
als ze overdag helemaal niet eten kan kan dat zelfs gevaarlijk zijn omdat ze zo dik is.
je hebt dan risico dat ze echt goed ziek word.

zou toch wat andes gaan verzinnen,want als ze de hele dag niet eten kan ... :n

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:40

van wat ik lees staat ze alleen 's nachts met dat ding om (en volgens mij staan er veel paarden 's nachts op stal zonder wat te eten?) en overdag in een paddock, daar zal ze dan toch wel kunnen eten?

en met een graaskorf zouden ze wel moeten kunnen grazen, maar dat vergt enige oefening geloof ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:51

verkeerd gelezen :o
ik las dat ze overdag met graaskorf stond en snachts zonder.
maar
Citaat:
Snachts loopt ze in de bewegingsstal met der korf om en rond 10uur sochtends tot 6uur savonds komt ze in de gewenningsbox te staan zonder korf

ik ben een beetje een miep wat dit soort dingen betreft,maar als ze van 6 savonds tot 10 smorgens niet eten kan vind ik dat echt te lang.
oke snachts hebben sommige paarden geen voer,maar staan wel op stro waar ze dan toch van kunnen eten?
in dit geval gaat er dus helemaal niks in he...

maar we gaan offtopic zo

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:55

weet iemand wanneer het nou eens echt gaat vriezen en mijn arme paard eindelijk zonder deken en zonder jeuk mag staan? ze blijft haar buik kapothappen. net achter de buikflap. zit haast te denken antibijt er op te doen. maar ik vind dat ze wel iets moet kunnen jeuken... en dat kan natuurlijk niet met die antibijt (ja kan wel, maar t wordt gelijk afgestraft :s )

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:58

Dowski schreef:
van wat ik lees staat ze alleen 's nachts met dat ding om (en volgens mij staan er veel paarden 's nachts op stal zonder wat te eten?) en overdag in een paddock, daar zal ze dan toch wel kunnen eten?

en met een graaskorf zouden ze wel moeten kunnen grazen, maar dat vergt enige oefening geloof ik.

Dus omdat veel paarden 's nachts zonder eten op stal staan, is dat niet erg? Zelf zou ik mijn paard niet van 18 uur tot 10 uur zonder eten laten staan, want dit is gewoon 16 uur achter elkaar niet eten. Dat vind ik echt niet kunnen.

@Zij: Dit is de weersverwachting:
*knip*(en dan even op 14 dagen klikken)
Nu verandert dit heel vaak, maar volgens mij gaat het (jammergenoeg) voorlopig nog niet vriezen |(.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 04-04-18 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Woonplaats verwijderd

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:02

jagh, ik wil ijs en sneeuw, en kou! (en ja, ik heb een hekel aan de winter) ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:09

kun je niet net op die plek iets gaan smeren tegen de jeuk??
olie,of uierzalf,als het maar vet is?
appie heeft nog steeds nergens last van,alleen schilfertjes in de manen maar die trekken wel weer weg.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:01

Ja maar als ik haar dan snachts dat ding afhaal, gaat ze in die uren VOLLOP eten, met kans op allerlei andere dingen natuurlijk!
Dit gaat voor 1 week zo en dan mag ze gewoon op stal/paddock zonder korfje, dit is gewoon even een noodoplossing..
Ik vind het zelf ook helemaal niks maar ik weet zo even geen andere oplossing ben ik bang...
Ik ga vanavond even kijken hoe deze nacht is gegaan, vind ik het niks, dan doe ik hem toch af.
Weten jullie dan iets anders?

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:23

Flosje446 schreef:
Dowski schreef:

Dus omdat veel paarden 's nachts zonder eten op stal staan, is dat niet erg? Zelf zou ik mijn paard niet van 18 uur tot 10 uur zonder eten laten staan, want dit is gewoon 16 uur achter elkaar niet eten. Dat vind ik echt niet kunnen.

dat zeg ik niet, maar volgens mij zijn er nog geen paarden aan stuk gegaan
Natuurlijk is het niet ideaal, maar sommige paarden kunnen er juist weer niet tegen om wel de hele nacht te kunnen eten, gewoon omdat ze dan teveel binnen krijgen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:09

Soms moet je kiezen tussen 2 kwaden, en met ernstig overgewicht o.i.d. (bedreigende ziektes e.d.) is het beter te kiezen voor de juiste oplossing, ook al gaat dat tegen de natuur in.
Zolang ze wel beweging kan krijgen d.m.v. wandelen door de stalling, zie ik gen probleem.
Hoeveel paardjes staan er niet de hele dag in de paddock met maar weinig hooi i.v.m. IR?? Is ook verre van ideaal, maar je moet toch wat. Zolang ze kunnen bewegen, vind ik er niets ernstigs aan.
Een paard gras ontzeggen gaat ook tegen de natuur in, hoeveel doen dat er niet. Maja het MOET soms.
Maar ze dingen ontzeggen vind ik lang niet zo erg als ze hun beweging ontzeggen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:55

4x 4 uur zonder hooi/ kuil staan vind ik bijvoorbeeld al minder erg (nog steeds niet wenselijk) dan 16 uur achter elkaar zonder hooi/ kuil staan. Dit is echt een hele lange tijd voor een paard om niet te eten. Je remt hiermee de spijsvertering, vergroot de kans op maagzweren, zodra het paard wel de kans krijgt om te eten gaat het schrokken waardoor er kans op koliek is en er is kans op hyperlipaemie als je paard te snel afvalt.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:33

Ja ik weet dat het niet ideaal is maar het is of dat of ik moet haar dag en nacht op stal zetten zodat ze de hele dag door kleine beetje kan eten maar niet bewegen...
Dat is voor haar (mogelijke) IR ook niet goed want ze moet die stoffen juist verbranden door meer te bewegen...
Het is voor tijdelijk, thank god niet voor altijd...