[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:37

Moderatoropmerking:
Offtopicreacties gesplit

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:33

Hele slimme voorbereiding Kehdra!
Ik heb er nog aan zitten twijfelen om Brazil inderdaad ook een vitaminespuit te geven. Maar heb het niet gedaan. De volgende krijgt inderdaad ook gewoon een vitaminespuit 3 dagen van te voren.

Het bijzondere was dat Brazil vlak na zijn castratie zo'n 6 dagen lang grotendeels kruiden uit zijn wei heeft gegeten. Hij liep van bosje naar bosje kruiden in zijn wei. (on-) kruiden die hij normaliter altijd liet staan, ging hij nu zeer selectief opeten. Zijn wei is niet onkruidvrij gemaakt. 's Zomers staan er ook gewoon paardenbloemen en dergelijke in de wei. Het was apart om te zien dat hij van bosje naar bosje kruiden liep in die 6 dagen en het leek erop alsof hij zijn eigen "medicijnen" wilde zoeken.

Vanochtend weer een foto gemaakt:
Afbeelding
.
.

Ziet er dus al veel beter uit met wat hij vorige week HAD.
ZIE ONDERSTAANDE LINK:
http://www.dekasteeltoren.nl/afbeeldingen/castraitie%2017-10-2008%203.jpg

De rest van de foto's van vanochtend staan op dekasteeltoren.nl Lachen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:02

dat ziet er inderdaad al beter uit!

Je zou Brazil alsnog vitaminen kunnen gevan hoor.
Dat hij kruiden eet, geeft toch aan, dat hij wat extra's nodig heeft wat niet in zijn voer zit.
De vitaminen die hij niet nodig heeft, plast hij wel weer uit.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:57

Hey mensen, ik wilde mijn 2 hengsten van de week laten castereren. We wilde beginnen met de kleine welsh, deze begint steeds meer praatjes te krijgen. De andere weet nog niet eens dat hij gereedschap heeft wat hij kan gebruiken Clown Dus de veearts had mooi alles klaargezet. Prince gepakt, wat sedatie gegeven. Ik naar een ander stukje land gewandeld met hem waar het zou gebeuren. Aangezien het zo'n kleine uk is wilde ze hem liggend doen. Dus narcose spuit gegeven, meestal gaan ze binnen 5 minuten liggen maar prince was het er niet mee eens. Na een kwartier/ 20 minuten stond hij nog op alle 4 zn voeten dus nog wat narcose bijgespoten. Uiteindelijk heeft het zon 3 kwartier geduurd voordat hij eindelijk lag. Voordat we begonnen had hij alle 2 zn ballen netjes hangen. Nou lag meneer dus op de grond en was er 1 teruggeschoten. Ook was hij nog helemaal bij nadat hij de extra narcose had gekregen. De dierenarts durfde niet verder te gaan voor prince zn veiligheid. Hij reageerde heel erg raar op de narcose, normaal gesproken liggen ze knock out tegen de grond maar hij was nog helemaal bij. Dus hebben we hem maar weer op laten staan, toen waren beide ballen vertrokken. Na zo'n 2 uur met hem gesukkelt te hebben (onder narcose en uit narcose) was hij weer een beetje bij. Nou moet hij dus naar de kliniek om gedaan te worden, de andere pony had ondertussen ook maar zn ballen opgetrokken Clown .Die zal wel zoiets gehad hebben van ja daahaag Ach gut Die mag nog wel wachten tot het voorjaar. De dierenarts had nog nooit zo'n reactie gezien op de narcose. Heeft iemand ooit eerder zoiets meegemaakt?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:20

Èn nou hopen dat ie niet de rekening gaat presenteren Jen.
Per slot van rekening heeft hij van jou opdracht gegeven om te castreren.
Hij wilde het perse liggend doen terwijl het wel degelijk vaak voor komt dat de ballen dan terug in de buik dalen. (zwaarte kracht)
Dan had ie het staand moeten doen. Maar dat willen veeartsen niet graag omdat ze dan moeten bukken tijdens het werk en daarnaast dus dichter bij het risico komen om toch een klap te krijgen. Slecht om een excuus gebruiken dat de ballen te klein zijn.....

Onderstaande foto is gemaakt van mijn paard van 1.68 die toen een behoorlijk groot zaakje tussen de benen had.
Hij ligt op zijn rug en er is wel degelijk te zien dat ballen dan wel eens terug in de buik kunnen dalen.
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat voor rekening hij stuurt............

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:22

Ik heb een 5jarige hengst en denk erover wel te castreren, waar moet ik aan denken qua prijs? En kan dat staand? Aangezien ze op stal staan? Of is het verstandiger om het in een kliniek ten laten doen?

Animall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:27

Hallo bokkers, ik ben ook dierenarts en geef tevens cursussen voor AnimAll aan mensen die meer willen weten over paarden, bijvoorbeeld over ziektes. Het komt wel eens vaker voor dat paarden of pony's niet reageren op een bepaald middel. Er zijn ook mensen die meer narcose middel nodig hebben of op een beplaade pijnstiller (bijvoorbeeld bij de tandarts) niet reageren. Het is in zo'n geval inderdaad belangrijk de castratie op een kliniek uit te voeren. Hier kun je de diepte van de nacrose goed blijven controleren en dat is belangrijk omdat je niet uit kunt gaan van een "standaard"nacrose schema.
Het intrekkken van de ballen is een standaard reactie bij veel hengsten na het geven van een middel dat je paard of pony rustig maakt of onder narcose brengt. Wanneer ze echter zo hoog opgetrokken worden dat de dierenarts er niet meer bij kan, moet over gegaan worden tot castratie op de kliniek, het liefst op de operatietafel. Ook is in dit geval hulp van een 2e chirurg gewenst. Kortom, niks om je echt zorgen over te maken, wel lastig!
Heb je intresse in meer informatie over dergelijke onderwerpen? Kijk eens op onze site!

Laatst bijgewerkt door Kris op 24-10-08 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:29

Persoonlijk zou ik het gewoon in een kliniek doen.... Lachen maar dat komt door de praktijkervaring die ik heb gehad met mijn paard 2 weken terug.
Het beste is om je paard in een paddock of wei te laten herstellen. De wond wordt door castreur of dierenarts altijd open gelaten en op deze wijze (weidegang) kan het paard het wondvocht eruit "lopen".
Op stal staan ze stil.
Leuk onderschrift heb je Knipoog

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:46

Ja dat snap ik, alleen sta ik op een grote pensionstal waar nu geen weidegang of paddock is waar hij veel kan lopen. We gaan volgende maand bezig om hem te beleren dus ik dacht dat het wellicht verstandiger zou zijn om hem voor die tijd te laten helpen. Anders onderbreekt het de training.

Kan ook wachten tot het voorjaar.....weet niet wat verstandig is

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:37

Heb even wat rondgebeld, de kliniek waar ik voorheen altijd heenging wil niet staand castreren in de kliniek, er zijn teveel risisco's omdat hij al 5 is. Ze zegt dat ik naar Emmeloord zou moeten voor een castratie op de operatietafel, kosten zijn dan 1000 - 1500 euro, daar schrik ik wel van eigenlijk

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:11

Smystique schreef:
Heb even wat rondgebeld, de kliniek waar ik voorheen altijd heenging wil niet staand castreren in de kliniek, er zijn teveel risisco's omdat hij al 5 is. Ze zegt dat ik naar Emmeloord zou moeten voor een castratie op de operatietafel, kosten zijn dan 1000 - 1500 euro, daar schrik ik wel van eigenlijk

Dat is wel een erg absurt bedrag. Ik heb "gehoord" dat het in de kliniek waar ik het wil laten doen zo'n 400 euro kost voor een groot paard(dan doen ze het via de lies).

Ik ben ook benieuwd naar de rekening, begrijp wel dat ik de kosten voor het voorrijden, enzo moet betalen aangezien de dierenarts toch 2 uur met de pony bezig is geweest. Meestal ligt de rekening van deze dierenarts al 2 a 3 dagen later op de mat.Vandaag was hij dr nog niet dus verwacht hem morgen. Ze heeft niet gezegt dat de ballen te klein zijn, hij had ze gewoon zo ver ingetrokken dat ze er niet meer bij kon(heel wijd lieskanaal volgens haar). Ze wilde het daarna nog staand proberen maar ze waren beide verdwenen. Ben blij dat ze gewoon eerlijk was en niet toch "geprobeert" heeft. Hij mag gewoon naar de kliniek toe en hopelijk gaat het daar wel helemaal lukken.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:26

Bel Emmeloord dan even om het bevestigd te krijgen. Wel veel geld Sigaar
Ik ben wel benieuwd waarom er meer risico's aan vast zitten omdat het een wat ouder paard betreft. Krijgt ie dan ook een curatieve 5 sterren behandeling?
Emmeloord is verder een heel goed aangeschreven kliniek.
Zou ik mijne zo naar toe brengen ook voor wat betreft de verzorging is het heel goed.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:16

Nou het verhaal is dat bij oudere hengsten de zaadstrengen veel taaier en stugger zijn, ze kunnen ze dan niet goed dichtknopen wat de kans op bloedingen vergroot.

Ik heb Emmeloord al gebeld omdat ik inderdaad ook gehoord heb dat het via de lies zou kunnen (paard van m'n zusje is ook zo gecastreerd, maar zo kocht ze hem al) dat zou 400,00 moeten kosten. Dat is wel te doen.

Ga zo nog op de manege vragen wat zij weten, vind geld betalen helemaal niet erg en als het niet anders kan dan is dat maar zo, maar wil het wel eerst uitzoeken...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:46

vind dat bedrag wel overdreven duur.
Toch zou ik het in jou geval, toch in een kliniek doen, omdat hij al 5 is..

Met een wijd lieskanaal is staan castreren zelfs erg risicovol!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:52

kehdra schreef:
Met een wijd lieskanaal is staan castreren zelfs erg risicovol!

Daarom is ze ook niet verder gegaan en heeft ze me geadviseerd om naar de kliniek te gaan. Ik heb alleen een vervoers probleem, even rondvragen wie er wanneer kan en wil rijden en dan proberen een afspraak te maken in de kliniek. Zelf heb ik geen trailerrijbewijs en trailer maar gelukkig zat connecties

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:55

Jen, ben je er al uit wat je gaat doen?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:31

Het is nu 15 dagen geleden dat ie van mij bij de castreur is geweest. Het is wel nog steeds aan het slinken maar de wond is nog wel steeds open en het ruikt er ook niet echt fris op die plek.... Sigaar

Foto van vandaag:

Afbeelding

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:03

@ downhill:
Morgen ga ik even de kliniek bellen, heb al vervoer kunnen regelen probeer een beetje dat ik de afspraak daar op aan kan passen. Ga meteen vragen of ik ze toch niet alle 2 kan brengen in de hoop dat ik een mooi prijsje kan regelen (ben er bang voor maar wie niet waagt wie niet wint Knipoog ) aangezien de ander ook nog gecastereert moet worden. Dus dan heb ik er 2 in een klap.

Vind de wond van jou paard er nog aardig vies en gezwollen uitzien. Gelukkig dat het al wel wat beter wordt, iig beterschap ermee.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:50

Wie niet waagt wie niet wint, inderdaad Jen.
Gewoon op de man afvragen aan de kliniek.

Ga je het genees proces bijhouden met foto's of kom je daar niet aan toe?

Ik hoop van wel. Knipoog
Ook leuk voor de toekomstige lezers, toch?

Kehdra, hoe is het met die van jou? Echt helemaal dicht?

Mistique, ben je al wat wijzer geworden van je navraag op de manege?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:48

Smystique schreef:

Dat vind ik ook wel erg veel. Mijn ruin moest na de castratie (thuis) naar de kliniek om geopereerd te worden. Bij hem was een ader niet goed afgeknepen en 's nachts open gesprongen. Ze hebben beide aders daarop dicht gebonden. Dat hele grapje kostte mij 895,- euro....En mijn ruin was 6 jaar..
Het is overigens wel een duitse kliniek.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:24

Downhill, ik vind de wond er nog niet lekker uitzien na 15 dagen. Heb je je paard getempetaruurd? Als dat oke is zou ik mij geen zorgen maken, maar juist omdat het ook niet fris ruikt, en het er nog zo uitziet weet ik niet of het de goede kant op gaat.

Ik spreek helaas uit ervaring Nagelbijten / Gniffelen

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:40

Waarschijnlijk moet de pony de eerste paar dagen in de kliniek blijven. Wil daarna als hij terug op de wei staat wel foto's voor hier maken hoor als jullie dat interesant vinden.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:09

Ik heb mijn pony ook op de kliniek laten casteren.
April vorig jaar... Hij was toen net 2 jaar.
Hij bleef van maandag t/m vrijdag daar staan en er werd goed voor hem gezorgd.
Ik was 275 euro kwijt. Wat ik hier lees is dan echt veel Wow! ...
Ik ben zeer te spreken over deze kliniek!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:55

Heb net gebeld met de kliniek, de andere pony laat ik voorlopig nog ff hengst aangezien ik niet zeker weet of alle 2 zn ballen volledig ingedaald zijn. Had gevraagd wat dat ging kosten en daar werd ik toch goed ziek van, zeker over de 500 euro als ze er nog niet hangen en dan de andere er ook nog eens bij kwam ik toch tegen de 1000 euro te zitten. Dan doe ik het liever in 2 delen eerst de ene en volgend jaar de andere Clown Die vertoont ook nog geen hengstengedrag. Volgende week maandag kon ik al terecht met prince.Even vervoer zien te regelen en hopelijk kan ik dan de afspraak bevestigen, hij blijft enkele dagen staan. De kosten waren €390,-

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:11

Gelukkig Jen. De kosten zijn dan toch iets minder voor je. Hopen dat Prince er weer goed uitkomt. Het scheelt al enorm dat ie bij een kliniek staat en niet bij een castreur. Lachen