Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:20

Nu doen de foto's het wel.
Wat een verschil.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:07

Fargo, ja dat is heerlijk. Ik merk dat ook aan hem. Hij is nooit echt lief in de box naar zijn buren, zeker niet rond etenstijd. Maar hij was de laatste tijd gewoon ronduit chagrijnig, beet heel snel en heel fel van zich af. Laat me met rust, schreeude hij gewoon. Zeker naar het jonge paard aan de ene kant naast hem. Het leek wel of hij jaloers was op dat jonge ding. Maar nu is dat over, hij is weer helemaal zichzelf.

Syvia, succes ermee. Ik hoop dat het snel beter gaat met haar

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:25

kekavo geweldig zeg voor jullie paard wat een verbetering, en gelukkig is de eigenaar eindelijk overtuigd heeft effe geduurd.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:04

Kekavo ... hij iet er idd echt heel veel beter uit Bloos!

Peter is gister aan de pergolide gezet. Wat zijn die pilletjes nog groot trouwens, dacht bij jullie verhalen dat ze van het formaat v/d pil zouden zijn ... maar deze kun je makkelijk door de helft delen Lachen Hij moet van de DA 1 pil/1mg per dag .. hij zei niet dat het opgedeeld moest worden en wbt eten niet uitmaakte. Maar nav jullie verhalen ga ik hem 2x een halve geven en beslist niet te ver voor het eten.
Hij eet trouwens nu ook z'n seniorenslobber niet echt meer op, en de muslie ... eigenlijk eet ie nu dus van alles een heeeeeel klein beetje. Behalve gras dan, als die buiten staat is die wel de hele tijd aan het grazen. Ook z'n pijn in z'n ledematen is beslist niet beter geworden.
Ik hoop dat het aanslaat ... want zo kan het ook niet lang verder gaan.

Wat kost de pergolide bij jullie trouwens? We hebben een recept voor 60 pillen gekregen, maar de apotheek deed wat flauw en gaf maar 15 mee (wordt momenteel meer gehaald). Maar voor die 15 waren we 23 euro kwijt ... is dat omgerekend naar jullie hoeveelheden wat gelijk? (pillen van het merk Sandoz)

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:13

Fijn dat Peter nu ook pergolide krijgt Pling
Ja, ze hebben het formaat van een kleine capsule. Ik dacht ook dat ze kleiner waren.
Ik heb overigens geen idee wat die pillen hier kosten. Ik weet dat de eigenares ze via de dierenarts bestelt, maar ik weet niet of het ook via een andere weg kan waardoor het goedkoper is?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:14

Lappie, schrijft de DA voor jou een recept uit dan en dat je het dan zelf bij de apotheek kunt gaan halen?
Ik bestel ze via mijn DA, 100stuks tegelijk. Kan ik weer ruim 3 maanden vooruit Lachen .

Kekavo, mooi om te zien hoeveel je paard vooruit is gegaan!

Fargo, blijft die misselijkheid na inname van Pergolide of is dat een tijdelijke bijwerking in het begin?
Met Willy alles ok?

Irene, ben benieuwd naar het verslag van de osteopaat bij Evita Ja . Hopelijk kan hij wat voor jullie betekenen. Hoe gaat het verder met haar?

Met Ivanka gaat het nu goed wb de Cushing. Mooi glanzend vachtje, begint al wel een flinke wintervacht aan te maken, maar aangezien de jongedame inmiddels gepensioeneerd van haar leventje geniet, laat ik het maar eens gewoon z'n gang gaan. Ben benieuwd of ze dit jaar weer zo'n dikke vacht krijgt als voor de Pergolide.
Met rijden ben ik afgelopen zomer gestopt, werd teveel voor haar. Sindsdien is ze ook best wat kilo's aangekomen, nu geen ribbetje meer te zien gelukkig!
Eten gaat nu ook een stuk beter, tegen de tijd dat ze hengstig wordt laat ze meestal wat krachtvoer liggen. Van de week had ze spontaan een ontstoken oog, maar was gelukkig zo over met zalven Lachen .

Nieuwe probleem is nu weer haar hoeven. Is ook een oud probleem, White Line Disease... Hoop niet dat het erger wordt dan dat het nu is, anders wordt het weer héél erg ons best doen en hopen dat het snel beter wordt ben ik bang... Ach gut .

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:47

@ Tinne ... DA schrijft recept en wij halen die dan bij de apotheek. Wat een enorme waslijst met bijwerkingen staan d'r trouwens op de bijsluiter Bloos Peter mag overigens geen machine's bedienen en eigenlijk ook niet autorijden, vanwege eventueel plotseling opkomende slaperigheid Tong uitsteken

Vanochtend schrok ik trouwens wel behoorlijk. Hij lag nog, ik geef z'n medicijnen (buut en wat glucosamine) in een spuit met appelmoes ... halverwege ging die ineens omhoog ... maar daarna werd ie gewoon helemaal slap/stijf en viel die d'r weer bij neer ... dacht echt dat ie een attaque oid had en/of dat ik het verkeerd in z'n mond gespoten had. Hij ging direct weer omhoog, toen heeft m'n zusje hem bij z'n hoofd gepakt (stond er toevallig voor) en zo is die ff een paar minuten behoorlijk wiebel/zweverig blijven staan. Daarna was die heel gevoelig voor aanraking op de grote spiergroepen en trilden die echt ontzettend veel. 2 uur later was het weer goed, maar god ik schrok wel.
Kan dat een bijwerking van de pergolide zijn, iets in de trend van duizeligheid of met de spierspanning?
Hij heeft het iig nog niet eerder gehad.

Gelukkig at ie vandaag wel weer ongeveer z'n slobber en had ie erg zin in muslie om de één of andere reden, dus tja geven we daar maar wat meer van .. krijgt ie tenminste wat binnen.
Drinken daarentegen gaat behoorlijk slecht. Het is hem oa te veel moeite om naar z'n waterbakje te lopen, maar ook als we het hem in een emmer aanbieden is het niet je-van-het. Eigenlijk krijgt ie z'n vocht momenteel binnen via het natte gras en z'n slobber. Niet echt heel handig, turgor is gelukkig 'nog' wel goed.

Heb nu iig een ongevoerd regendekentje voor hem, kan die iets prettiger buiten staan met dit weer. Want dat is toch wel het prettigs voor z'n benen/spieren of waar die pijnlijke stijfheid ook maar vandaan komt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:38

Misschien een hele loze opmerking: bij de paarden die niet willen drinken, is er dan als eens geprobeerd met lauw water?
Ik weet dat 's winters als de waterbakjes bevroren zijn en ik met emmers moet sjouwen de paarden gek zijn op lauw water.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:39

dat heb ik toevallig vandaag ook geprobeerd ... maakt voor Peter weinig verschil.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:37

mijn paard heeft een keer nierkoliek gehad en wilde dus ook niet drinken.....drinken is plassen en plassen is pijn...
ik heb toen inderdaad lauw water gemengd met een paar flessen vruchten sap,dat ging er wel in.
(natuurlijk wel veel fructose,maar je moet wat..)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:17

Lappie_lap, ik ben bij mijn kliniek 27/28 euro kwijt voor een doosje van 30 pillen.

Morgen komt de osteopaat, ik zal inderdaad wel even een verslagje schrijven Lachen Ben zelf ook erg benieuwd!

Met Evita gaat het redelijk goed. Ze heeft nog steeds een mooie vacht en kuiltjes boven haar ogen. Deze week vond ik haar alleen een beetje down, maar dat kan ook door het weer komen.. Evita heeft altijd al een hekel aan regen en wind gehad. Ze heeft ook weer gelijk een snotneus dan, daar baal ik wel erg van.. maar volgensmij krijgt ze al al het mogelijke om haar weerstand zo optimaal mogelijk te houden.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:48

Jee, Lappie_Lap, dat is schrikken!
Ik heb vorig jaar iets dergelijks meegemaakt met Major. Dat was tijdens het rijden. Hij viel toen ook bijna om, en was daarna een hele tijd heel wankel. Het was bij hem een epileptiforme aanval, die veroorzaakt werd door de cushing. Het schijnt niet zo vaak voor te komen, maar er zijn wel meer paarden mee bekent. Major heeft het na die ene keer niet meer gehad. Hopenlijk blijft het bij Peter ook bij die ene keer. Maar aangezien hij nu aan de pergolide staat, zullen de symptomen vanzelf minder worden.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:25

Weet trouwens iemand of een paard van de pergolide ook stalbenen kan krijgen? Het valt mij namelijk op, dat Major de laatste tijd heel erg last heeft van stalbenen, ook al is hij zeker 4 uur per dag uit zijn box. Dit had hij voorheen niet.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:59

Van die stalbenen vroeg ik me ook af. Sinds ik de Pergolide heb verhoogd heeft Rava ook dikke benen als ze eenmaal buiten staat wordt het wel wat minder maar gaat niet helemaal weg.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:22

Ja, idd. Het wordt wel minder als hij een tijdje loopt of buiten staat, maar weg gaat het niet. Voorheen had Major het alleen een maandje ofzo als hij in de herfst niet meer het land op mocht, maar nu had hij het van de zomer al. Sinds de pergolide, eigenlijk.
Maar als jij het ook merkt, dan zal het wel door de pergolide komen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:49

Apart, Evita heeft het ook. Toen ze weer op stal stond na het weideseizoen (vorige week) heeft ze een paar dagen flinke stalbenen gehad.. Heeft ze anders echt nooit last van! De afgelopen dagen was het weer een stuk minder, misschien is het ook even de overang naar het op stal staan.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:56

Peter heeft dat totaal niet, nooit last van gehad tijdens z'n leven.

M'n E-pony heeft er maar al te veel last van, maar die krijgt geen pergolide Knipoog Ze heeft gewoon binnen 2 uur nadat ze weer op stal staat (overdag buiten) alweer opgelopen benen (alle 4) en dat het hele jaar door. Fris, regenachtig weer en dan buiten ... dan zijn haar benen het strakst Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:26

Lappie_Lap schreef:
Kekavo ... hij iet er idd echt heel veel beter uit Bloos!

Peter is gister aan de pergolide gezet. Wat zijn die pilletjes nog groot trouwens, dacht bij jullie verhalen dat ze van het formaat v/d pil zouden zijn ... maar deze kun je makkelijk door de helft delen Lachen Hij moet van de DA 1 pil/1mg per dag .. hij zei niet dat het opgedeeld moest worden en wbt eten niet uitmaakte. Maar nav jullie verhalen ga ik hem 2x een halve geven en beslist niet te ver voor het eten.
Hij eet trouwens nu ook z'n seniorenslobber niet echt meer op, en de muslie ... eigenlijk eet ie nu dus van alles een heeeeeel klein beetje. Behalve gras dan, als die buiten staat is die wel de hele tijd aan het grazen. Ook z'n pijn in z'n ledematen is beslist niet beter geworden.
Ik hoop dat het aanslaat ... want zo kan het ook niet lang verder gaan.

Wat kost de pergolide bij jullie trouwens? We hebben een recept voor 60 pillen gekregen, maar de apotheek deed wat flauw en gaf maar 15 mee (wordt momenteel meer gehaald). Maar voor die 15 waren we 23 euro kwijt ... is dat omgerekend naar jullie hoeveelheden wat gelijk? (pillen van het merk Sandoz)

Volgens mij is dat wel iets duurder dan wij betalen, 90 stuks voor ongeveer 100 euro of zo... Je moet ze in de computer laten kijken want er zijn ook "eigen merk" producenten, die verder exact hetzelfde zijn en dan zijn ze dus nog iets goedkoper.. is wel de moeite.

Het pilletje is toch ongeveer 0,8cm of zo (dus kleiner dan één centimeter); een roze pilletje?

Willy heeft nu geen last meer van de misselijkheid, na ongeveer 3 weken was dat min of meer over. Maar we houden voor de zekerheid er gewoon rekening mee; je moet geen problemen opzoeken als het niet nodig is vind ik.

Lappie, je zou eens moeten kijken naar echinaedruppels op een boterham of knackebrod of zo. Hiermee geef je ze een boost en daar worden ze snel een stuk fitter van. Kan misschien ook weer meehelpen met zijn eetlust. En als bijv zijn mond zeer doet helpt de echinae ook zijn weerstand hierbij verhogen.

Tinne: Willy doet het gelukkig prima, fijn dat ook jouw paardje het zo goed doet. Willy is nu wel wat dikker weer in zijn haar, maar het is ook vreemd weer. Hij speelt graag met onze jonkies, doet met longeren en met het rijden goed zijn best. Op dit moment stappen we en draven we alleen onder het zadel want martin heeft een scheur in een wervel in zijn rug (val van 1 van de jonkies) en doet het dus even rustig aan.

Opgelopen benen heeft Willy ook gauw maar dat had hij al voor de pergolide: maar de MSM die hij krijgt heeft daar wel heeel veel verschil in gemaakt, zijn benen zijn er nu veel beter aan toe. Veel minder vaak mok, gelukkig nog geen olifantsbeen gehad al een hele lange periode. In zijn slechte tijd heeft hij dit een paar keer gehad met heel veel pijn erbij.

Die toeval achtig dingen zijn geen bijwerking van de pergolide maar van de cushing!!!! Willy had heel veel last van angstaanvallen en heeel veel spanning op zijn spieren voordat hij aan de pergolide ging! De pergolide kan wel duizeligheid en waanbeelden geven en het werkt ook wel in op het evenwicht waarschijnlijk, maar deze aanval zal eerder komen door zijn cushing dan door de bijwerkingen van de pergolide. Wees dan maar blij dat je nu met de pergolide bent begonnen. Als het goed is wordt dit ook binnen 2 a 3 weken beter.

Geef je al magnesium Lappie? Door de cortisol in het lichaam en de vele hormonen heeft een paard met cushing veel stress maar ook een hele hoge spierspanning. Dit kun je verhelpen/verlichten door magnesium te geven. Dat heeft echt de wereld van verschil gemaakt bij Willy.
Ohh Ik lees dat je nog steeds buut geeft: buut is echt een kxt medicijn voor cushing paarden, het verslechtert de situatie. Ze worden er (nog) depressiever van, verder zorgt het ervoor dat het lichaam zich niet bewust meer is van het probleem waarvoor je de buut gebruikt en zelf niet meer vecht om dat te herstellen. Willy hebben we door zijn olifantsbeen ook tijd op buut gehad, maar in die tijd verslechterde hij nog steeds ondanks de pergolide, magnesium etc. Zijn ogen waren dof, hij at weinig en was down en zijn been ging niet meer vooruit. Nadat we stopten is hij sterk verbeterd. Zijn ogen stonden binnen een dag helder en hij was veel minder down, verder ging zijn been uiteindelijk weer vooruit omdat de buut de pijn niet verhult voor het lichaam wordt het lichaam weer actief om het te herstellen. Hou het goed in de gaten want buut is gewoon echt niet goed voor een paard met cushing, zeker niet om lang te geven. Ik heb hier indertijd veel over gelezen op Amerikaanse sites omdat we eerst erg blij waren met de buut maar later ernstig gingen twijfelen of het uiteindelijk niet slechter met hem ging. Toen heb ik bovenstaande gevonden in meerdere ander beschreven gevallen. En Willy was ook echt down en niet echt "bij". Nadat we gestopt waren ging hij echt vooruit. De buut heeft ook een negatief effect op de werking van de pergolide!! Sterkte ermee in ieder geval

http://www.health4all-online.nl/N_frame ... 13402.html

Dit zijn de druppels die je kunt geven, gewoon 2 flessen voor 11,45 eur in 1 pak bij de DA-drogist te krijgen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:47

Yep, lichtroze pilletje van bijna een cm. Rechthoekig van vorm.

Peter krijgt al 2 weken magnesium (BioMag v/d paardendrogist, 1 schepje/dag) ... maar kan niet echt zeggen dat het tot nu groot verschil heeft gemaakt. Hij heeft momenteel erg veel spierspanning in z'n lichaam (als je wat over z'n lichaam voelt).
Verder vond m'n moeder het wel een goed idee om hem glucosamine(zit volgens mij ook nog magnesium in) te geven.

De buut moesten we v/d DA mee verder gaan. De 1e week nadat we ermee waren begonnen (nu zo'n 2/3 weken geleden) knapte die echt heel erg op: keek weer helder, at meer en hij galopperde weer in de wei. Maar na die 1e week kwam die stijfheid weer terug ... momenteel is dat gewoon heel erg. Hij krijgt momenteel een half zakje/dag. Ik zal eens thuis overleggen om ermee te stoppen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:29

Er zijn ook mensen die vitamine e en selenium aan hun cushing paarden geven op advies van DA heeft geloof ik ook effect op de spierspanning. Misschien zijn er mensen die daar nog over kunnen adviseren, wij geven het niet..

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:27

Tis echt stom eigenlijk. Hij had eerst eigenlijk alleen maar last van die stijfheid, harde nek, vorig jaar licht bevangen zonder enige reden, best lang haar en slechte eetlust. Vrij stabiel in symptomen.

Nu heeft ie een paar dagen pergolide, heeft ie eerst zo'n rare aanval .. nu vind ik onverklaarbare bultjes op z'n schouder (is afkrasbaar, maar zijn vochtig van binnen), laatst genoemde bultjes jeuken alleen .. doen niet pijn.

Ik zal dit dan maar onder het 'dipje na beginnen met pergolide' scharen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:21

vocht vasthouden,stijfheid in spieren en gewrichten kan komen doordat het zelf aangemaakte schildklier hormoon niet voldoende is,dat komt weer door een overmaat aan cortisol in het bloed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:49

Lappie_Lap schreef:
Tis echt stom eigenlijk. Hij had eerst eigenlijk alleen maar last van die stijfheid, harde nek, vorig jaar licht bevangen zonder enige reden, best lang haar en slechte eetlust. Vrij stabiel in symptomen.

Nu heeft ie een paar dagen pergolide, heeft ie eerst zo'n rare aanval .. nu vind ik onverklaarbare bultjes op z'n schouder (is afkrasbaar, maar zijn vochtig van binnen), laatst genoemde bultjes jeuken alleen .. doen niet pijn.

Ik zal dit dan maar onder het 'dipje na beginnen met pergolide' scharen?

Nee dit is nou cushing in al zijn vormen: huidproblemen, haarproblemen, zweetproblemen, pijnlijke voeten, dikke harde nek, mond en evt longproblemen. Volgens mij ben je dus net op tijd met je pergolide om je paard goed te gaan ondersteunen. Met de pergolide en bijvoorbeeld MSM, magnesium en echinae druppels houd je de bijverschijnselen van cushing goed onder controle. Dus dan heb je respectievelijk daardoor minder long-, hoef-, haarproblemen, een minder vette nek en betere spierspanning en meer weerstand (tegen mond/huidproblemen). Daarom is het juist zo belangrijk cushing te behandelen, je paard komt daarna beter in balans en met de andere hulpmiddelen erbij houdt je alle nare bijverschijnselen hopelijk op afstand.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:03

Ik baal eigenlijk een beetje dat we niet eerder met pergolide begonnen zijn (ervan uitgaande dat het gaat helpen), maar er was eerder geen echte aanleiding dat er echt iets mis was met hem. Nu die zo slecht is krijg ik bijna het gevoel, dat we eigenlijk veel te laat zijn ... dat 't mss al te ver heen is ...

Gister persoonlijke overwinning: hij nam 3 slikjes water uit de emmer Haha! Ondanks dat ie zo weinig water drinkt is ie beslist nog niet uitgedroogd (met de standaard turgor test dan) ... waar die het vocht weg haalt. Toch uit de beetjes gras, slobber/zemelen en appels/wortels. Probeer d'r iig zo veel mogelijk in te proppen, maar het wisselt per uur met wat ie wil hebben.
Gisterochtend at ie bijna m'n vingers bij de appel op, gisteravond en vandaag kijkt ie zwaar beledigd als ik hem een appel voor houd. Gistermiddag 5 uur wilde die geen wortel, gisteravond 11 uur ineens wel Clown
Beetje crea bea met verschillend eten voorhouden en meestal gaat er iets naar binnen. Als ik met één van m'n anderen gereden heb en hun zemelen/muslie beloning gemaakt heb, houd ik het ook altijd ff voor Peter ... valt ie aan, krijgt ie ook een beetje. Hij heeft meestal op de vast voertijden niet echt zin in iets .. dan maar zo.
Waren gisteravond bijna zo ver dat het pergolidepilletje maar geplet moest worden en dan met appelmoesspuit direct in de mond spuiten, aangezien die niets wilde hebben ... op 't laatste moment had ie toch behoefte aan wortel, dus hup snel het halve pilletje in de volgende hap wortel verstopt.

Sorry btw voor de vele posts zo .... z'n m'n gedachtenspinsels die ik al postend probeer te verwerken Bloos

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:13

Lappie_Lap nee hoor is echt geen probleem zo zijn we allemaal begonnen en soms heb je een periode dat je onzeker bent over je paard en de toestand op dat moment.
Mijn paard heeft nu 1 jaar Cushing dat ik het weet, en er zijn al zo veel scenario's door mijn hoofd gegaan dat het soms wel eens vermoeiend is.
Ik heb 1 groot voordeel of soms toch niet, die van mij blijft eten dus medicijnen erin is geen probleem.
Hooi eet ze altijd en ze krijgt af en toe rooie biet of appel of stukje wortel.
En nog steeds zo'n 1 uur per dag op het land langer durf ik niet vanwege de hoefbevangenheid.
Momenteel wil ze niet mee wandelen maar wel weer lopen in de uitloop.
En zo blijven we bezig Haha!