Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:00

Dat is volgens mij een duidelijk aantoonbare vergiftiging. Overigens geldt dit alleen voor de groene nootjes, niet meer voor de bruine.
Dit gaat ook op voor eikeblad trouwens, hierin zit looizuur wat ook giftig is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:35

Jakkes jonur ... ik duim voor een goede afloop!

Als beukennnootjes fataal waren geweest, had ik hier al lang problemen moeten hebben. Langs de paddock staat hier een giga beuk die heel wat blad, nootjes en notenomhulseltjes laat vallen ... daar wordt ook van gegeten, maar ik heb welgeteld 1 keer een gevalletje "gevulde achterbeentjes" gehad dat e-ven-tu-eel samen zou kunnen hangen met het afval van de beuk ...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:41

Kendra schreef:
Als het winter is, is het risico weer voorbij heb ik begrepen.

Paniek is ook niet nodig, je kunt maar 3 dingen doen als je paarden 24/7 buiten hebt: óf je laat ze staan zoals ze staan, óf je gaat ruwvoer bijgeven, óf je stalt ze (gedeeltelijk) op. De risico-afweging is moelilijk, dat vind ik ook. Voorlopig kiezen wij voor onze jonge paarden voor de tussenweg: op de wei met hooi. Goed in de gaten houden, hopen dat het goedgaat en bij het minste of geringste actie ondernemen.

Ze kregen ook al kuil maar het was gister op, ik gelijk naar de boer en gelukkig, ze kregen die dag weer kuil.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:46

Zucht ... het bovengenoemde paard in Paterswolde is dus inderdaad het paard waarvan ik al vreesde dat hij het was. De eigenaren hebben al meerdere malen jonge paarden op tragische wijze verloren. Ik hoop echt dat dit paard het gaat halen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:49

@Askja : je bedoelt ook aan AM ??

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:54

Ik hoorde vanmorgen dat er een paard is overleden aan AM op een paar kilometer van mijn stal. Dat is toch wel akelig dichtbij. Voorlopig mijden we dat bos onder het zadel, bewust gebieden opzoeken waar dus de schimmel als is lijkt me niet verstandig.
Onze paarden staan net sinds een week op nieuw, lang gras. Ze krijgen nou ook dagelijks hooi bijgevoerd, dat is wel het minste wat we kunnen doen.
Alle paarden zijn verder gezond, er is één jaarling die eventueel een risico zou kunnen lopen.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:30

ik heb eerder in dit topic gelezen dat elinaa haar veulens die het gered hebben preventief extra vitamine E en seleen heeft gevoerd. En ook nu haar pony's preventief vita. E en seleen voerde

nu ben ik vandaag maar eens even naar de ruitershop geweest en heb een pot vitamine mix gold gekocht wel even op het etiket gekeken of er ook vita. E en seleen in zat en jawel. Dat voer ik mijn paard nu preventief bij. (ik heb voor een compleet vitaminepreparaat gekozen zodat je geen onbalans in het lichaam veroorzaakt door aanvullen van één ) Bij het bloedonderzoek topic zag ik dat veel paarden een tekort aan seleen in het bloed hebben.)

Vanuit mijn simpele redenering,
als een ziekte de spiercel huishouding totaal sloopt.
Je maar beter kunt zorgen dat deze in goede conditie is bij een gezond paard,
en er dus niet al reeds tekorten zijn die de spiercelopbouw/deling/conditie bemoeilijken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 15:34

Askja schreef:
Zucht ... het bovengenoemde paard in Paterswolde is dus inderdaad het paard waarvan ik al vreesde dat hij het was. De eigenaren hebben al meerdere malen jonge paarden op tragische wijze verloren. Ik hoop echt dat dit paard het gaat halen...

Hoop voor het paard dat eigenaars het dier niet onnodig pijn laten lijden (en het zo nodig uit zijn lijden verlost...)...Een paard met AM gaat echt door een hel en heeft héél héél veel pijn. Wat is de overlevingskans van deze ijslander? Heeft de DA dat verteld?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:18

Dat kan een d.a. niet zeggen, ze weten het zelf niet, namelijk. Ik lees hierboven ergens dat iemand vit. E en selenium gaf, las in een casestudy dat tijdens een uitbraak in, ik meen Schotland, twee paarden uit een grote groep overleefden, 1 daarvan werd behandeld met Vit E en selenium, de andere met phenylbutazon en Vit E, en ik meen me te herinneren ook selenium.

Verder lijkt toch uit onderzoek dat de paarden niet zo heel vreselijk pijn lijden, het probleem is uiteindelijk de ademhalingsspieren die hun werk niet meer kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:19

En vooral ook de hartspier...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 16:29

In welk onderzoek komt naar voren dat ze niet heel veel pijn lijden?

Wat ik aan mijn eigen paard heb gezien was dat hij echt heel veel pijn leed...En dat vertelde mijn DA ook toen hij erbij was.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:34

je kunt mij niet wijs maken dat die dieren geen vreselijke pijn leiden, ik was bezig met een verhaal hier neer te zetten maar zit met een droge keel en tranen in mijn ogen als ik eraan terug denk hoe sommige vochten of zich juist overgaven.

reken maar dat die dieren geleden hebben!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:44

Tuurlijk lijden paarden ook pijn, maar ze beschikken wel over de mogelijkheid om zich er voor af te sluiten. Ze ogen dan apatisch en teruggetrokken.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:55

Ik heb onderstaande informatie gekregen van een bevriende veearts. Dit is een accurate samenvatting van alle gevallen nu.

Bonjour,

Nous recensons ces jours derniers les premières déclarations de suspicion de myopathie atypique dans les départements suivants : Ardennes (08), Manche (50), Calvados (14), Haute-Loire (43) et Essonne (91).
Nous profitons de ce message pour vous informer que le protocole ainsi que les questionnaires épidémiologiques qui doivent accompagner chaque déclaration (et les prélèvements musculaires destinés à un examen histologique) sont téléchargeables sur le site du RESPE.
Pour plus de renseignements, n'hésitez pas à nous contacter.
Cette information corrobore le message ci-après provenant de l’Université de Liège.

AUTOMNE 2009
A la date du 30 octobre 2009, 114 cas compatibles avec le diagnostic de myopathie atypique ont été communiqués à la Faculté de Médecine vétérinaire de Liège. Ces cas ont été recensés en Belgique (32 cas), en Allemagne (34 cas), en Angleterre (7 cas), en France (8 cas), aux Pays-Bas (9 cas) et en Suisse (24 cas). Je vous invite donc à la plus grande prudence en prenant les mesures de prévention décrites sur le site www.myopathieatypique.be.

Dominique Votion, PhD, DMV
& Gaby van Galen
"Groupe d'Alerte de la Myopathie Atypique; GAMA"
"Atypical Myopathy Alert Group; AMAG"
Pôle équin de la Faculté de Médecine vétérinaire Université de Liège
www.myopathieatypique.be

Notez, par ailleurs, les mesures d'urgence à prendre pour les chevaux pâturant dans une prairie où un cas s'est déclaré :
- Rentrez à l’écurie tous les chevaux se trouvant sur la pâture* ;

- Nourrissez ces chevaux avec un mélange complet ;

- Supprimez temporairement le foin ;

- Proscrivez tout pâturage de la prairie par des chevaux (au moins à l’automne et au printemps) ;

- Abreuver les chevaux exclusivement via de l’eau de distribution ;

- Surveillez étroitement ces chevaux pendant 48 heures ;

- Idéalement, demandez à votre vétérinaire traitant de contrôler les chevaux (effectuer un dosage de l’activité des enzymes musculaires dans le sang).

(*) si aucun hébergement n’est possible, trouvez d’urgence une autre pâture non humide, non bordée par un cours d’eau et préférez une prairie fournie en herbe. Si vous ne pouvez rentrer qu’une partie de vous chevaux, privilégiez ceux de moins de 5 ans.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:56

Zou het vertaald kunnen worden? :o Ik spreek/lees geen woord frans...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:00

Dat zijn al flinke aantallen europees gezien ;(

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:40

Veulen84 schreef:
2006:
- 4 in Hollandsche Rading (Noord Holland)
- 7 in Delftzijl (Groningen) waarvan er 3 leven
- 2 in Egmond (Noord Holland) waarvan er 1 leeft
- 1 in Oploo (Brabant)
- 3 op Terschelling (Friesland) waarvan er 2 leven
- 1 in aarle rixtel (Brabant)
- 1 in Milsbeek (Brabant)
- 1 in Vogelezang (Noord Holland)

2007:
- 1 in ... (Zeeland/Noord-west Brabant)
- 2 in ... (Twente)

2008:
?

2009:
2 in Tiel (Gelderland)
2 in Kolham (Groningen)
1 in Eelde (Drenthe)Niet 100% zeker overleden aan AM
1 in Lippenhuizen(Friesland)
1 in Uithuizen (Groningen)
7 in gem. Gaasterland (Friesland)
3 in gem. Wieringermeer (Noord-Holland)
1 in Noordwolde (Friesland)
1 in Anderen (Drenthe)
3 in Paterswolde(Drenthe)
10 in Vries(Drenthe)

Toegevoegd na contact met Quintusgl

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:46

Even uit de losse pols het belangrijkste:

Als er zich een geval voordoet:
Haal alle paarden van de betreffende wei.
Geef ze een compleet samengesteld voer.
Laat tijdelijk het hooi weg
Laat op die weide in het vervolg zowel in de herfst als in voorjaar geen paarden lopen.
Geef de paarden alleen leidingwater, geen slootwater, vijver, beek- of rivierwater.
Houdt de overige paarden de volgende 48 uur goed in de gaten
Indien mogelijk laat uw dierenarts uw paarden controleren op spierenzymen (bloedproef)

N.B. Als het niet mogelijk is al uw paarden op te stallen, kijk dan of er weiland beschikbaar is dat niet vochtig is, en niet begrensd wordt door een sloot/beek/rivier of ander water.

Dan een stukje waar iemand die beter Frans spreekt dan ik wat over mag zeggen, ik begrijp een stuk weiland waar kruiden in staan, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Ten laatste, als u bovengenoemde mogelijkheden niet voor al uw paarden ter beschikking heeft, geef dan de paarden die jonger zijn vijf jaar voorrang.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:59

Wildgirl
Je bent noordlaren vergeten. En voor Vries moeten we eerst zekerheid hebben. Ik heb het van diverse bronnen, maar hoor ook dat ze niet allemaal zijn overleden (tot nu toe).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:12

nu weer het advies om compleet samengesteld voer te geven (wat moet ik me daarbij voorstellen?) en geen hooi.
eerst was het opstallen en ruim ruwvoer geven..
ik begrijp het wel, dat hooi misschien ook even weggelaten moet worden, helemaal als het van hetzelfde perceel komt.

het bijvoeren van selenium en vit E is ook een vaker voorkomende tip, ook in die lange rapportering die ik las kwam het aan de orde.
met selenium moet je geloof ik wel oppassen, teveel van die stof in het bloed is ook niet goed.
maar op zich, een vitaminespuit geven is misschien wel nuttig nu bij weidepaarden,
en ik vind ook dat ze mogelijke gevallen gelijk aan de AB zouden moeten zetten, als het wel veroorzaakt wordt door clostrodium sorelii, en de bacterie komt in het lichaam, scheidt in het lichaam gifstoffen af, dan remt de AB indirect het proces van vergiftiging.

ik dacht er vandaag over na wat ik zou doen als ik bij mijn pony kwam en ze vertoonde de symptomen..
en ik denk dat ik de DA zou bellen, en haar zou laten inslapen.
de overlevingskans is zó klein, en het lijden zo groot..
gelukkig stond ze ook vandaag weer vrolijk op vier 'pootjes' op de wei, niks aan de hand.
maar spannend blijft het wel, ook al zie ik haar wei niet direct als een risico wei.

overigens, het grondwater, wat iemand hier noemde als mogelijke bron.. dat vind ik wel een interessante invalshoek!
lijkt het nou zo dat het vooral voor komt op lager gelegen gebieden (onder zeeniveau), of ís dat zo.
in overijsel/gelderland/etc (is hoger gelegen gebied) komt het (dit jaar) volgens 'onze' statistieken niet voor, in het noorden (onder zeeniveau) en zuiden (ligt dat ook laag?) wel.

clostridium botulisme is wel iets in het water, maar dan met warmte.
ik weet niet hoe het met andere toxine afscheidende bacterieën zit.(?)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:14

De meeste gevallen hier liggen de gebieden op de Hondsrug.....(20 m boven NAP)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:16

mijn topo is héél slecht :o

hondsrug.. is dat hoog of laag?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:18

hoog, 20 m bven NAP

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:18

quintusgl schreef:
Wildgirl
Je bent noordlaren vergeten. En voor Vries moeten we eerst zekerheid hebben. Ik heb het van diverse bronnen, maar hoor ook dat ze niet allemaal zijn overleden (tot nu toe).

Na contact te hebben gehad met DAP Vries schijnen er 2 paarden in Eelde te zijn die 100% zeker aan AM zijn overleden; evenals het andere paard in Anderen; de gevallen in Vries gaan tussen haakjes aangezien daar nog te weinig over bekend was.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:19

Wildgirl schreef:
Veulen84 schreef:
2006:
- 4 in Hollandsche Rading (Noord Holland)
- 7 in Delftzijl (Groningen) waarvan er 3 leven
- 2 in Egmond (Noord Holland) waarvan er 1 leeft
- 1 in Oploo (Brabant)
- 3 op Terschelling (Friesland) waarvan er 2 leven
- 1 in aarle rixtel (Brabant)
- 1 in Milsbeek (Brabant)
- 1 in Vogelezang (Noord Holland)

2007:
- 1 in ... (Zeeland/Noord-west Brabant)
- 2 in ... (Twente)

2008:
?