[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:21

Sokkebok schreef:
MissToseland schreef:
Ik vrees dat mijn shetje zomereczeem heeft
hier een foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7BRXFAU4
herkenbaar? is dit zomereczeem?
Ik was hem al met jeukstillende shampoo

Ik denk het wel ja.
Je kan het het beste vet houden. Ik gebruik met zonnige dagen goede zonnebrandcrème, regelmatig uierZALF en als het niet te zonnig is ook wel eens babyolie met enkele druppels tea tree oil.

En geen jong bemest gras.

Ik smeer er ook al uierzalf op omdat het zo droog is
goede set van mij dus

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:24

ap had gisteren een "hotspot"op zijn kont.....
precies boven de staartaanzet, echt zo'n natte eczeemplek...
heb er maar hydrocortiderm op gesmeerd had ik nog wat van staan...

hij heeft best jeuk, dus die vliegendeken die hij op heeft werkt voor geen meter( dat vermoeden had ik dus al..t is geen boett he?)

ik wil es kijken wat er gebeurd als ik ap aan de magnesium-chelaat doe.
die dikke nek, die dikke staartaanzet en nog wat andere symptomen doen me namelijk wel denken aan stuk wat ik las op paard natuurlijk, over magnesium tekorten..

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm

ben benieuwd of dat ook verschil uit gaat maken...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:34

Tja dan zal ik ook nog even melden wat ik heb geprobeerd. Ik ben niet zo van de smeersels en de shampoos. Ik heb het idee dat het alleen maar erger wordt...maar soms probeer je toch weer eens wat he.

Fenomenaal olie (zie ook echt zo'n tuitje aan, is moddervet spul) leek eerst wel te helpen, maar later bleek dus van niet.

Fenonolf (handig die namen die zo op elkaar lijken ) dat is een spray, kun je volgens mij echt overal kopen, daarvan werd het bij mijn paard acuut erger!

Dan heb je (om het lekker overzichtelijk te houden) ook nog Fenaminol, dat bestaat tegenwoordig niet meer, heet nu Horsol. Je kunt het kopen bij de paardendrogist. Het lijkt mij een aardig vernemstig goedje
Mijn dierenarts zei wel dat ze bij een proef met Friese paarden er erg goeie ervaringen mee hadden. Ik wacht nog even...kweenie..

Itch Free gel van Grand National hielp bij mijn paard een beetje. Er zit zeezout en goudsbloemextract in. Is niet vet.

Azijn werkt bij mij nog het best. Spons vochtig maken met water, azijn erop en jeukplaatsen inzepen

Cojosol shampoo hielp bij mij helemaal niks.
Gewoon wassen met lauw water is volgens mij bij mijn paard beter, zo wordt het huidvet niet opgelost.

In de eerste zomer dat mijn paard jeuk kreeg, heeft hij van de dierenarts een corticosteroide spuit gehad. Wisten wij veel..
Het hielp wel direct, daarna heeft hij niet meer geschuurd. (was wel aan het eind van de zomer) Hij heeft ook geen last van bijwerkingen gehad. Later begreep ik pas was deze spuit inhoudt, dat is nu geen optie meer...
Ik vind dat echt alleen een oplossing als het echt ondragelijk wordt en niets meer helpt...

Tja en dan heb ik nog de kuren (stuk of 6) van Leen Taal/Novelcure gebruikt vorig jaar, hielp ook helemaal niks. Hier is een speciaal topic over.

Ik ben daardoor wel anders gaan voeren, dus minder suikers, geeft brandnetel en zeewier (ontgiftend) en zo min mogelijk granen en geen brok of ander krachtvoer. Geen kuil in de winter, alleen hooi.
Ik heb het idee dat zijn hals veel minder opgezwollen is dan vorig jaar.

Nu krijgt hij injecties die hem ongevoelig moeten maken voor zijn allergieen, daar zitten we nu middenin, en ik weet nog niet of dat werkt... Zie een paar pagina's terug in dit topic...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:37

Franka_Vosje schreef:
Azijn werkt bij mij nog het best. Spons vochtig maken met water, azijn erop en jeukplaatsen inzepen

En dat hoef je niet uit te spoelen?
Ga ik dan ook eens proberen
(kan dat arme beest ff lekker stinken )

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:41

ellepel schreef:
ap had gisteren een "hotspot"op zijn kont.....
precies boven de staartaanzet, echt zo'n natte eczeemplek...
heb er maar hydrocortiderm op gesmeerd had ik nog wat van staan...

hij heeft best jeuk, dus die vliegendeken die hij op heeft werkt voor geen meter( dat vermoeden had ik dus al..t is geen boett he?)

ik wil es kijken wat er gebeurd als ik ap aan de magnesium-chelaat doe.
die dikke nek, die dikke staartaanzet en nog wat andere symptomen doen me namelijk wel denken aan stuk wat ik las op paard natuurlijk, over magnesium tekorten..

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm

ben benieuwd of dat ook verschil uit gaat maken...

Dat kon best nog wel eens, idd veel overeenkomsten. Mmmh, ik ben ook heel benieuwd of het wat uitmaakt.
Het klinkt logisch allemaal....

Wat is een hotspot trouwens?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:42

Ik gebruik Cojosol huidlotion, en daar blijft de huid heel mooi van. Om het echt goed te laten werken zou ik z'n staart 2x per dag in moeten smeren. Aangezien ik hier niet aan toe kom staat mijn paard met een vliegendeken in de wei en smeer ik 1x per dag. Ik heb voor een Bucas Buzz Off gekozen omdat ik [in gedachten] een eczeemdeken al in flarden in de wei zag liggen. Maar dat is sterk afhankelijk van hoe je omheining e.d. eruit ziet.

's Winters schuurt mijn paard ook, maar dan weet ik het aardig te onderhouden met Klitwortel, dat koop je voor 2 euro per fles bij de drogist.

Verder was ik met enige regelmaat z'n staart met teatree shampoo, nu gelukkig niet meer wekelijks omdat je daar toch de natuurlijk huidvet met weg haalt.

Azijn werkt inderdaad ook wel wat. Vorig jaar heb ik Sweet Itch geprobeerd, maar ik had daarvan meer het idee dat het de huid uitdroogde. Leovet huidolie werkte wel redelijk, maar net als met uierzalf e.d. werd de staart daar vies van, Cojosol vind ik nog het prettigst, maar het is wel prijzig!

Kijk ook eens bij het sticky met de zomereczeem brochure onder medisch!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:44

hotspot:

Bij nadere inspectie ziet men een natte plek in de vacht.
Na het wegscheren van wat haar ziet u een vuurrode huid die bovendien bedekt is met een gele etterlaag.
Dit is een vochtig eczeem dat binnen enkele uren na regelmatig krabben of likken van een huidplek kan ontstaan.

http://www.newfoundlander.info/hotspot.html

staat wel meer info, ik weet dat t zo heet omdat honden er vaak last van hebben

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:46

MissToseland schreef:
Franka_Vosje schreef:

En dat hoef je niet uit te spoelen?
Ga ik dan ook eens proberen
(kan dat arme beest ff lekker stinken )

Nee, ik spoel het niet uit. Ik heb me helemaal suf gegoogeld, om te vinden of het niet schadelijk is voor de huid, dat zuur...
Maar ik kon echt helemaal niks vinden! Sterker nog, het wordt gezien als verzachtend en heilzaam en blabla
Geen probleem dus...vroeger werd azijn ook wel gebruikt als wasverzachter..

Wel oppassen bij open wonden! Want dan prikt het als de brandweer!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:30

En bijna vergeten: Viatop gel tegen schuren (wordt de laatste tijd vrij veel mee geadverteerd)
Ik heb het geprobeerd en bij mijn paard hielp het 0,0

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:13

ga toch eens azijn proberen.. en t vet houden... want al die smeerseltjes werken niet.. en shampoo's.. nee daar begin ik niet meer aan

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:22

ff oftopic
azijn werkt ook goed om friesen zwart te houden in de zomer heb ik gehoord.
na het rijden afspoelen met water en azijn.Azijn trekt het zweet er uit en van zweet worden ze meestal bruin.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:51

Een paardje dat ik ken, schuurt opeens ontzettend aan haar staart, staat de hele dag te krabben, manen vallen uit, ze heeft 2 wonden op haar hoofd, naast haar voorpluk en een grote langwerpigge in haar nek. Ze kroelt het liefste met het andere paard, en haar manen zijn nu in plukken verdeeld die je er echt uit kunt trekken. Wonden en schilvertjes zitten ertussen...

Zal dit zomereczeem zijn?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:56

Mn paard staat nu 24 uur per dag buiten omdat ze zo aan het schuren was dat ze de zijwand van haar box omver heeft geduwd (ik zette haar voor 8 uur savond binnen ivm de mugjes, gelukkig zijn de nieuwe stallen in aanbouw en was dit een oudere stal).. gelukkig waren we een paar meter verderop...
Nu heeft ze vannacht niet geschuurd
Ik heb haar gi´steren toen ze jeuk kreeg wel ingesmeerd met mn eigen brouwsel:
tea tree olie, dettol verdund met water, baby sunblock hypoallergeen, anti muggenbultenjeuk, kruidnagel en citroella.
Misschien eens te proberen. Het meeste is van de goedkope kruidvat merken, de tea tree komt van Katrien hier van Bokt.

Mias

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:49

Ik denk dat ik het idee met azijn maar een keer ga proberen. Dit moet je gewoon, met een dun laagje, opsmeren? En die azijn maakt dat ook nog uit wat voor azijn het is? Appelazijn of gewoon huismerk azijn?

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:50

Ik had voorheen dode zeezoutgel van de VA, heb nu sweet itch van Sectolin omdat dat er het meeste op lijkt. Als ik mijn paard op tijd binnen zet (om 19u begint ze te schuren), en dan meteen de Sweet Itch erop doe, laat ze haar staart en manen s nachts met rust.

Uit de ervaringen hier begrijp ik trouwens dat het geen zin meer heeft een eczeemdeken op te doen als het geschuur al begonnen is, al die paarden schuren hun dekens kapot lijkt het wel?

Ammy01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:27

jenn18 schreef:
Ik denk dat ik het idee met azijn maar een keer ga proberen. Dit moet je gewoon, met een dun laagje, opsmeren? En die azijn maakt dat ook nog uit wat voor azijn het is? Appelazijn of gewoon huismerk azijn?

Gewoon natuurazijn. Puur natuur. Merk maakt niet zoveel uit. Het mooiste is biologisch, zit er geen chemische troep in.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:05

Bij onze 2 eczemers, of eigenlijk nog maar 1 want de ander heeft dit jaar nog helemaal geen problemen, gebruik ik nog steeds uiercreme vermengd met tea tree druppels.
Creme houdt de huid soepel doordat het erin trekt. Uierzalf is vetter maar sluit daardoor ook de huid af.
Vandaar dat ik voor creme ben gegaan. Ik haal het bij de Action.

Ik smeer het er 's avonds op voor ze tussen 5 en 6 uur op stal gaan.
Sinds jaren is dit het eerste jaar dat er niet meer op stal geschuurd wordt. Verder hebben we ook niks meer op stal met stroomdraad hoeven afzetten. Andere jaren moest dat al vanaf eind april.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:42

ik heb gelezen dat er vaak tea tree olieen verkocht worden die zelf al zijn verdund,dus wel goed op de bijsluiter kijken.

Velen bevatten zelfs syntetische geurstoffen.

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:21

Ik smeer mijn shet nu in met azijn en hou het vet met uiercreme... we zullen eens zien, maar ik heb t idee dat zn huid toch al een stuk beter eruit ziet? kan dat al zo snel effect hebben of wil ik dat gewoon graag zien?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:30

Ik hoor verschillende mensen zeggen dat de paarden dit jaar meer last hebben dan andere jaren,wat vinden jullie ervan?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:34

O, dat is hoopgevend. Niet voor die anderen natuurlijk, dat is erg. Verdrietig
Maar mijn paard heeft zeker niet meer last dan vorig jaar, dus dan zou kunnen betekenen dat ik goed bezig ben met zijn behandeling. Nagelbijten / Gniffelen

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:50

savath schreef:
Ik hoor verschillende mensen zeggen dat de paarden dit jaar meer last hebben dan andere jaren,wat vinden jullie ervan?

Nou, helaas is dat bij mijn paard inderdaad het geval Huilen
Vorig jaar een heel goed jaar gehad met weinig geschuur, dit jaar is het werkelijk verschrikkelijk, ook zijn pollenallergie........

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:53

savath schreef:

Hier is het net andersom.
Het is juist stukken minder. Eentje heeft nog helemaal geen last, de ander maar een klein beetje.

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:01

atreyuevita schreef:
Mn paard staat nu 24 uur per dag buiten omdat ze zo aan het schuren was dat ze de zijwand van haar box omver heeft geduwd (ik zette haar voor 8 uur savond binnen ivm de mugjes, gelukkig zijn de nieuwe stallen in aanbouw en was dit een oudere stal).. gelukkig waren we een paar meter verderop...
Nu heeft ze vannacht niet geschuurd Blond
Ik heb haar gi´steren toen ze jeuk kreeg wel ingesmeerd met mn eigen brouwsel:
tea tree olie, dettol verdund met water, baby sunblock hypoallergeen, anti muggenbultenjeuk, kruidnagel en citroella.
Misschien eens te proberen. Het meeste is van de goedkope kruidvat merken, de tea tree komt van Katrien hier van Bokt.

DETTOL OP DE HUID???????

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 07:09

Mijn pas gekochte Friesje blijkt ook zomerecxeem te hebben. Ik baal hier behoorlijk van, maar ze blijft wel.
Ze heeft dr manen kapot geschuurd en de bovenkant staart. De manenkam is hard en geplooid. Ook heeft ze een hotspot op haar linkerflank.
Ik heb haar maandag als nog onder de Itch off deken gezet en behandel de plekken met skinselect. Sinds gisteren krijgt ze ook drainage compositum door het voer. Dit is een reinigingskuur. Ze blijft 24 uur per dag buiten, want in de stal doet ze niets anders dan schuren. Op de wei kan ze minder schuren.
Ik merk nu al duidelijk verschil na die paar dagen. De manenkam is minder opgezet en de plekjes zijn dicht. Er zitten nu in de manen allemaal schilvers/korstjes, die ik eruit krab. Er komt weer een prachtig mooie huid onder vandaan.
Ik zoek alleen nog een tip voor het hoofd. Ze heeft daar ook een paar kleine plekjes. Ze heeft al een halster met een vliegenfrontriem en dat scheelt al iets. Maar zoek eigenlijk iets verzachtends, iets jeukstillends voor het hoofd.
Als ze na het rijden weer op de wei komt, schuurt ze allereerst haar hoofd aan het veulen van de andere merrie.