[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees1980

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:07

Ik heb echt van alles al geprobeert, vandaag komt de dierenarts erbij

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:06

Ik ben hier echt al heeeel lang niet meer geweest.....

Nu zijn er behoorlijke ontwikkelingen bij Fleur (trekpaard)!
Ze is nu bijna 13 en heeft zo'n beetje heel haar leven al mok. Ik verzorg haar nog maar 4 jaar, maar in die tijd heb ik al van alles geporbeerd en de eigenaar daarvoor ook al zooo veel! Biotex, betadine, zeewater, mokzalf, kruiden door haar voer (hielp goed, maar was maar voor periode), sebacil (helpt wel goed, alleen is zo chemisch goedje) en ga zo maar door.
Ik heb aan het begin van de 'winter' (kalender gezien) helemaal laten scheren, van tot tot teen, omdat ze vorige winter zo enorm last had van de mijt. De wonden zaten toen op haar rug, hals, hoofd, kont en natuurlijk benen!
Daarbij opgeteld de zware mok en het circus was compleet.
Met 3 graden onder 0 je trekpaard met vreselijk lange vacht moeten wassen met Sebacil (wat je dus niet uit mag spoelen) was voor mij en voor haar echt geen pretje, en nog vol risico op een koudje enzo ook, dus dat wilde ik dit jaar niet!
Dus madam staat nu al een hele tijd met deken op. De eigenaar vond het maar niets, maar die mijt is er dus niet! Behalve op haar benen. Het helpt dus wel en da's t belangrijkste!

Vorige week kwam de DA voor de shet en hij zat zo eens naar Fleur d'r benen te kijken. Hij ging het eens van dichtbij bekijken en zei toen, dat is helemaal geen droge mok, maar natte mok, schurft! (ik wist ook alwel dat het geen droge mok was, maar goed, er was al meerdere malen een DA wezen kijken de afgelopen jaaaaren, en veel actie was daarvan niet gekomen)
Hij heeft haar nu een injectie ivomec gegeven. Binnen 2 tot 6 weken (lekker lange uitloop) moeten we verschil en progressie gaan zien bij de benen.
Een collega van hem raadde me aan, om Fleur d'r benen wel elke 6 tot 8 weken te wassen met Sebacil, om de mijt eruit te halen. Die blijven komen namelijk. Heb ze nu ook weer ontdekt in de vouwen van haar oksel, dus we gaan dat volgend weekend maar eens doen.

Ik ben benieuwd of de injectie gaat helpen! Houd jullie op de hoogte.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:08

Ow, op blz 1 van dit topic staan foto's van Fleur d'r benen. Zo zijn ze nu ongeveer weer, alleen de kale plekjes zijn iets minder.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:00

Mijn paard is ook de pineut. Veearts is gister geweest die adviseerde een week binnen, 1x in de week wassen met betadine, gister mokzalf op gehaald bij de VA nu maar kijken o het wegtrekt

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:05

Even een kleine up-date van mijn paard (blz 38,39): Het is géén mok! Maar een virusinfectie. Z'n been was dik van de pus en doordat ik het bleef insmeren met zalf kon de pus er niet uit en werd het alleen maar dikker en warmer. Het gaat nu heel goed. Hij heeft nog 2 grote open wonden waar nog steeds wat pus uitloopt maar z'n been is al vele malen dunner.

Het virus schijnt in de lucht te hangen dus let goed op! Dik been met korstjes op het bot (pijpbeen/onderbeen) kan dus ook een reactie op een virus zijn!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:34

vandaag moest ze door het noodweer binnen blijven maar dan meteen dikke benen, bah dan toch liever buiten in de blubber hoor. de droogzetters werken wel wat, maar niet heel erg veel, hoelang mag je dit achter elkaar gebruiken eigelijk? het is morgen een week..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:54

Palm_Dees schreef:

wat zei de dierenarts?

jumpsiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:26

hm... vraagje aan jullie
mijn paard heeft oude wondjes waar een roofje op zat
na een paar weken zijn het grijze grote lange vieze roven geworden wat op mok lijkt...
kan dat?

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:55

sorry van het stelen van deze foto

ik wilde jullie iets vragen
Afbeelding

mijn paard heeft ong. zo'n wondje. met een enorme grijze korst die er maar niet afgaat.. kan dit mok zijn>? of iets anders?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:02

ik denk aan mok ja... maar ik ben geen DA,

iemand nog tips hoe lang je droogzetters mag door gebruiken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:03

Dat is wel een typische mokvlek.Die van mij zien er ook zo uit.Eigenlijk als het haar er met bosjes uitkomt en er dan een rose velletje met korsten over blijft is het 9/10 Mok.Iets anders kan je natuurlijk nooit uitsluiten.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:04

mijn paard heeft geen haar uitval
het is gewoon een oude snee/wond
maar omdat er zo'n vieze korst opzit (al 6 weken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:23

Ik zou in ieder geval niet aan de korst gaan prutsen wat je het beste doet is die plek vethouden en schoon.Dus gewoon met water.Is die plek niet vuil blijf je er met water vanaf .Hoe droger de benen hoe beter.Als vet kan je gebruiken sudocremé vaseline of uierzalf.Zie altijd dat de cremé's zonder parfum zijn,anders krijg je een dansend paard.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:56

Pff ik ben nu weer begonnen met smeren met mokzalf benen zijn eerst goed gewassen met betadine shampoo toen dikke laag mokzalf. En elke dag blijven smeren en ik zie maar geen verbetering eerder verslechtering. Benen worden kaler en kaler. Paard schuurt zijn benen open van de jeuk, benen worden elke keer dik, na het rijden is het minder. Ik weet niet meer wat ik moet doen...Zal morgen even foto's maken

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:32

silvana schreef:
Ik zou in ieder geval niet aan de korst gaan prutsen wat je het beste doet is die plek vethouden en schoon.Dus gewoon met water.Is die plek niet vuil blijf je er met water vanaf .Hoe droger de benen hoe beter.Als vet kan je gebruiken sudocremé vaseline of uierzalf.Zie altijd dat de cremé's zonder parfum zijn,anders krijg je een dansend paard.

bedankt voor de tips!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:59

Mok is er helaas in één keer,maar gaat helaas maar heel langzaam weg.Het wondermiddel voor mok is nog niet uitgevonden.

Sappos als het is zoals bij jou zou ik toch echt een Hydracortiderm zalf gebruiken.Ik heb er net ook bij de DA besteld.Dogexcema is een goede en smeer ook lekker uit.Eigenlijk bedoelt voor exceemplekken bij de hond.Daardoor stilt hij jeuk e.d

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 01:19

klopt het dat het vaak in de winter meer voorkomt?
mijn pony had het ook een heel klein beetje aan haar witte achterbeen.. in de zomer was het zo goed als weg. maar de koude natte wintermaanden was het er altijd weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 01:24

In de winter komt het meestal voor omdat de weien nat zijn.
maar je hebt ook zomermok die onstaat door zonnebrand of door een allergie reactie op een plantje.

Bij mij zegt de dierenarts altijd,in de winter is het meest ideale als de paarden in de dag buiten kunnen en s'avonds op stal.Zo heeft de mok ook de tijd om te genezen.Van mok afkomen in de winter met een paard 24/7 buiten is heel moeilijk.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 01:30

nogmaals bedankt

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:15

@sappos: Kan je laag mokzalf niet te dik zijn? Het moet nog wel kunnen ademen.

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:30

Bonny4life schreef:
ik denk aan mok ja... maar ik ben geen DA,

iemand nog tips hoe lang je droogzetters mag door gebruiken??

Niet te lang. Dit is een antibiotica, hiermee maak je alle bacterien op het been (dus ook de goede) dood. Zo vermindert de weerstand op het been en hierdoor krijgen de slechte bacterien weer een kans Boos!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:41

oh dan ga ik er maar eens mee stoppen of minderen!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:30

Het potje adviseert mij dik te smeren maar ik smeer het er wel gewoon goed in

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:12

Henrieke schreef:
Palm_Dees schreef:

wat zei de dierenarts?

Niks op smeren 1x per week wassen met betadine en elke dag 5 a 7 minuutjes een gezichtsbruiner erachter houden zodat het uitdroogt.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:25

Mijn verzorgpony heeft ook altijd super veel last van mok, maar nu schijnen we toch een middeltje te hebben gevonden dat werkt. Het is wel veel werk, maar dan heb je ook wat Haha! Het houdt in dat de benen iedere dag worden gewassen met warm water en Biotex, daarna afgedroogt en gefohnt, en met zalf worden ingesmeerd. De zalf moet goed worden ingemasseerd. En om de 5 dagen een andere zalf nemen! Volgens de DA maakt het niet uit wat voor zalf het is, mokzalf, mokcreme, Sudocreme, zwitsal, whatever, zolang je maar om de 5 dagen een andere neemt. En de creme er 2x daags ('s morgens en 's avonds) opsmeren. Het ging super, de mok was bij m'n vz-pony heel hevig, en nu is ie zo goed als verdwenen. We wassen nu nog 1x per week, en smeren 1x per dag. Het zal waarschijnlijk niet bij elk paardje werken, maar ik dacht toch: ik zet het ff hier neer, als tip voor sommige mensen Knipoog