Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 13:11

KellyR, dat weet ik eigenlijk niet. Fietsen wordt een beetje lastig omdat ik geen fiets heb daar. Dat kan natuurlijk allemaal geregeld worden, maar is best een project en ik betwijfel eerlijk gezegd of ze braaf gaat zijn. Dit draven aan de hand moesten we ook doen in de bak. Jouw laatste idee vind ik wel een goede!

Celebi, redelijk, maar ook dan heb ik het zwaar. M’n eigen tempo is langzamer dan mn wandeltempo maar dat is een tempo die zij nu natuurlijk nog echt niet kan :=

Pien, helaas is er op stal geen groot weiland waar dit in zou mogen. Verder voelt het voor mij best lastig om een iemand te vragen haar als handpaard mee te nemen, omdat ze dat dus niet kent. Dan leg ik best veel belasting op iemand voor mijn gevoel.

Sabri, van de dierenarts mag het sowieso aan de longe. De fysio had dit als tussenstap voorgesteld. Ik heb geen idee of mijn lijf dat kortere wel aan kan, dat ga ik donderdag even proberen.

Verder is er nu weer een nieuw plan gemaakt voor deze winter. Er komen nog twee paarden op korte termijn op stal die volgend voorjaar ook de kudde in gaan. Met die paarden zal Ivy een groepje van drie vormen en samen overdag in de wei/paddock gaan. Eventueel gaat ze er later ook naast op stal, maar voor nu houdt ze haar huidige stal nog. Ik vind dat eigenlijk wel een fijn plan, omdat ze alle tijd heeft om maatjes met hen te worden, zodat straks in de kudde in het voorjaar ze haar vaste paarden al heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:36

Kimmie ik snap je. Vaak heb ik met Hercule dat soort vragen gehad (leren in de molen stappen, buiten netjes achter Hercule blijven, angst ruiter Hercule werd gevraagd voor eerste ritje binnen na zwaar ongeluk, hand paard, bruiloft toen geregelde paard opeens ziek was etc etc). Ik heb het altijd doodnormaal gevonden en heel erg fijn om een ander te kunnen helpen. Helpen is leuk. Maar als er zo'n paard niet is dan houdt het gewoon op. Dan wordt het het stalen ros of vanuit de auto (mijn leraar met zijn geblesseerde paard en nieuwe aanschaf dat verrekte in de trailer te gaan, dan maar draven naast de auto.......aijaijai _O- ) Ik lig nu helemaal in een deuk daar ik mijn leraar tegen kwam met zijn nieuwe paard naast de auto en lege trailer erachter en ik kon alleen maar gieren van het lachen. ZElden zo gelachen en nu weer zit ik helemaal te gieren in mijn eentje....Die was er zo mee klaar _O- Heerlijke man...Dus Kimmie mogelijkheden zat _O-

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:46

Ik zou dan eerst de kortere stukjes meerennen proberen en mochten de kortere stukjes ook niet gaan, dan aan de longe. Ik kan me voorstellen als er geen fiets staat dat je daar ook niet helemaal een fiets heen wil gaan slepen en als je paard een fiets niet gewend is dan kan die daar ook weer van schrikken, ik zal dat maar niet riskeren. Je moet natuurlijk niet jezelf blesseren, dan heb je straks een goedlopend paard en zelf kun je niet meer lopen ;(
Wat fijn ook van de nieuwe paarden die komen waarmee ze samen kan komen staan. Wel een goede en meedenkende stal heb je!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:13

Kan je het rennen niet aan lange lijnen doen?

Dan kan je ze namelijk makkelijk over de hoefslag en rechtuit laten draven en jij een stuk meer naar het midden waardoor je niet zo hard hoeft te lopen en ook een kleiner oppervlak.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 15:40

Calsemgeest, goh daar zeg je me wat! Dat ik dat zelf nog niet had bedacht joh. Als kleine stukjes me niet lukken, ga ik dat proberen.

Wat een heerlijk verhaal Pien! Ik help anderen ook altijd graag, maar voel me dan zelf bij zoiets dan wel een beetje bezwaard.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:41

Een stille meelezer hier, maar wat is je doel van de revalidatie? In mijn ogen is revalidatie het sterker maken van de buikspieren en achterhand zodat je paard jou weer kan dragen, waarna de conditie vanzelf komt. Opbouwen met korte stukjes draf met de juiste aanspanning, is denk ik effectiever voor de opbouw dan minutenlang "doelloos" draven.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:45

IwanLuver schreef:
Een stille meelezer hier, maar wat is je doel van de revalidatie? In mijn ogen is revalidatie het sterker maken van de buikspieren en achterhand zodat je paard jou weer kan dragen, waarna de conditie vanzelf komt. Opbouwen met korte stukjes draf met de juiste aanspanning, is denk ik effectiever voor de opbouw dan minutenlang "doelloos" draven.

Ik denk dat je eens het hele topic moet lezen... :')

Kimmie, welke regio staat je paard? Misschien zijn er wel Bökkers die even een handje kunnen komen helpen en het draven overnemen?

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:16

Omdat je aangeeft dat hardlopen niet je hobby is, ga ik er even vanuit dat je het gewoon niet leuk vindt. In dat geval zou je ook kunnen omdenken: ik werk samen met mijn paard het opbouwen van onze algehele fitheid zodat we straks samen weer lekker aan de slag kunnen. Dan is alle begin lastig, maar je helpt haar er uiteindelijk ook mee als je zelf fitter bent als je er weer op kunt!

Mocht je iets van een beperking hebben waardoor het niet lukt, dan zou ik kijken of je bijrijdster of eventueel een lief stalgenootje dat minuutje draven wil doen.

IwanLuver schreef:
Ik denk dat je onderschat wat de gevolgen van boxrust zijn voor het lichaam van een paard. Wat de TS nu doet is niet eens conditie opbouwen, maar de spieren, pezen en botten weer prikkelen en laten wennen aan belasting. Met name voor de botten is dat van belang, want er treedt bij boxrust al snel demineralisatie van de botten op. Conditie en kracht opbouwen komen daarna pas.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:21

Starspangled schreef:
Omdat je aangeeft dat hardlopen niet je hobby is, ga ik er even vanuit dat je het gewoon niet leuk vindt. In dat geval zou je ook kunnen omdenken: ik werk samen met mijn paard het opbouwen van onze algehele fitheid zodat we straks samen weer lekker aan de slag kunnen. Dan is alle begin lastig, maar je helpt haar er uiteindelijk ook mee als je zelf fitter bent als je er weer op kunt!

Ze geeft in datzelfde bericht ook aan dat ze de rest van de dag nog pijn heeft na het rennen. Klinkt niet als een motivatie probleem ;)

Ik zou kijken of je haar aan de dubbele lijnen kan zetten. Mocht dat niet gaan dan wellicht los in de bak, maar dan heb je wel het risico dat ze gek kan gaan doen. Niet heel ideaal dus

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:19

In de half open piste of in de western/springbak mag je gewoon loswerken. Niet in de overige rijbakken.
Ik kan me er helaas niet meer toe zetten na het verlies van mijn paard, maar anders had ik je best kunnen helpen hiermee.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:24

Amado schreef:
Starspangled schreef:

Ze geeft in datzelfde bericht ook aan dat ze de rest van de dag nog pijn heeft na het rennen. Klinkt niet als een motivatie probleem ;)

Ik zou kijken of je haar aan de dubbele lijnen kan zetten. Mocht dat niet gaan dan wellicht los in de bak, maar dan heb je wel het risico dat ze gek kan gaan doen. Niet heel ideaal dus
Ook dat is een aanname. Het zou ook wel zo netjes zijn als je het hele bericht quote en niet maar een gedeelte om je punt te maken. Als je nooit hardloopt is het logisch dat het daarna pijn doet, maar dat betekent niet automatisch dat er wat mis is met je. Gelukkig benoem ik ook die optie in de zin die jij voor het gemak uit de quote hebt weggelaten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:55

Amado schreef:
Starspangled schreef:

Starspangled schreef:
Ook dat is een aanname. Het zou ook wel zo netjes zijn als je het hele bericht quote en niet maar een gedeelte om je punt te maken. Als je nooit hardloopt is het logisch dat het daarna pijn doet, maar dat betekent niet automatisch dat er wat mis is met je. Gelukkig benoem ik ook die optie in de zin die jij voor het gemak uit de quote hebt weggelaten.

Moet dit hier? Als je TS niet kan helpen, laat dan dit soort nutteloze posts achterwege aub zeg

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:26

Soms kan een net iets andere manier van iets benaderen wel degelijk helpen, helemaal als je het allemaal even niet meer ziet zitten door de zorgen. :) Mits er dus geen lichamelijke beperkingen zijn, dat is inderdaad een ander verhaal, maar dat weet alleen Kim zelf. Het was slechts een tip, maar daar hoeft ze gelukkig helemaal niks mee te doen als ze dat niet wil! :D

Hopelijk heb je inmiddels een oplossing gevonden, TS!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:07

Mijn merrie moet vanwege haar revalidatie ook rechte lijnen draven, mij lukt het aan de enkele longe door de hele baan heen (zonder bijzet, ze draagt enkel een hoofdstel zodat ik iets makkelijker kan remmen).

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:16

Je zou ook kunnen proberen of ze lange teugelen leuk vindt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 20:08

LG, lief plan, maar ik heb gelukkig al lieve meiden voor me gestrikt.

Starspangled, ik noem mijn lichaam altijd een beetje incapabel, want ik heb enorm veel lichamelijke klachten, waaronder fybromialgie. Nu is het overigens een heel pijnlijke kuitspier. Ik heb morgen overigens een afspraak bij de huisarts ervoor, dus dan weet ik hopelijk meer. Spierpijn is prima, maar deze pijn is niet zo prima.

Ik ga morgenavond als ik nog toestemming heb van de ha korte stukjes rennen proberen en anders pak ik een van de andere ideeën. Superbedankt voor het meedenken allemaal!

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:21

Ah ja, dan gaat het inderdaad niet. Je was me überhaupt ook geen uitleg schuldig hoor. :D Hopelijk kan je HA je helpen met je kuitspier! En fijn dat je wat mensen gevonden hebt om je te helpen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:32

Super Kimmie dat er hulp is! Hopelijk niks ernstigs met je kuitspier! Succes bij de huisarts morgen alvast en luisteren als hij/zij zegt dat het beter is een tijdje niet te rennen hoor, je wil jezelf niet ook nog beschadigen hé!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 20:21

Even een updateje: ik heb mijn kuitspier gescheurd, dus kon helaas geen enkele van jullie tips meenemen. De spier doet er zes weken over om te herstellen. Ivy dus geen spier gescheurd maar ik wel :')

Daarom ben ik nu gestart met wat oefeningen van Kelly de Geus. Ik zal daar iedere dag wat over vertellen, misschien vinden mensen dat wel interessant.

Eerlijk gezegd zit ik nu ook al met een pijnlijk been op de bank omdat het gewone lopen op stal al te veel is, maar ik heb er ook niet zo’n zin in om dat helemaal niet meer te doen.

Vandaag heb ik de Squiggly line geoefend. Dat deed Ivy ontzettend goed. Ze werd er heel ontspannen van en bewoog heel vloeiend.

Daarna probeerde ik of ik haar even los kon laten draven, maar ze draaide meteen de andere kant op, rende weg en toen zag ik meteen dat haar bekken dat nog niet aankan. Dat is iets wat ook voor deze blessure altijd al haar zwakke plek is. Ze kwam gelukkig wel meteen naar me toe toen ik dat vroeg.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:57

Oef, sterkte! Da's niet mooi :(

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:58

Beterschap! :(:)

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 21:55

Ik vind het wel mooi solidair van je hoor. Paard geblesseerd, dan jij ook. Beterschap!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 21:58

Ik heb toevallig ook mijn kuitspier gescheurd vorige week. Bij mij was na 6 dagen de ergste pijn gelukkig weg. Ik las dat er minimaal 5 a 6 dagen rust ervoor staat. Daarna pas weer voorzichtig meer belasten. Heb je toevallig ook hak verhoging in je schoen? Dat helpt ook. Daarnaast een steun verband of hoge compressie kous en ijs tegen de pijn had ik.
Kun je Ivy ook bv longeren? Of mocht dat juist niet?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:38

Oh nee toch. Wat een pech! Sterkte :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:36

Jeetje,jullie gaan mooi gelijk op. Sterkte!