Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9295
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:39

Gewoon een bal ofzo erin. T moet bewegen zodat het niet bevriest

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:57

hagelslag schreef:
Gewoon een bal ofzo erin. T moet bewegen zodat het niet bevriest

Het gaat om we kranen daar ga je geen bal in leggen. Trouwens met een bal bevriest water ook is mijn ervaring.

Ik heb helaas geen idee. Er bestaan wel vorstbestendige kranen maar of ze die aan vlotters hebben weet ik niet.

YvonneV
Berichten: 8798
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:17

wat wil je met 36000 liter stilstaand water dan?

GUSTIxBILL

Berichten: 2074
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 12:04

YvonneV schreef:
wat wil je met 36000 liter stilstaand water dan?

Kan staan, niet gaan staan.

1, Tevens is het voor 5 paarden
- waarvan ik van 2 paarden weet dat zij samen minimum 120l per dag drinken/verprutsen met spelen en dit met regenachtig weer en nat gras
- van de andere twee samen weet ik dat ik op een 100l zit ongeveer => dat is samen op een week al 1540L
- niet met het 5e paard gerekend, maar zoals ik begreep drinkt deze ook een 40-50l per dag (van 50 uitgaande) is dit 1890L per week => 7560L per maand, dit in winter maanden, niet zomer maanden.
-De ibc’s op de wei worden op zo een manier aangesloten dat hier continu doorstroming is door dat deze allemaal in elkaar overlopen of in een bad met vlotter overlopen bij drinken, dus dat water staat al niet stil

2. De vaten achter de stal zijn algemeen gebruik, zeker in de zomer:
-Doordat de boer zijn watervaten voor zijn koeien nu niet meer onder de afvoer kan zetten van de stallen neemt deze het water van achter het gebouw, dat hebben we zo afgesproken
- er zitten meerdere huizen ingebouwd in de wei, die toestemming hebben om van deze vaten achter het gebouw gebruik te maken voor in de tuin, zeker in de zomer, dat is al overlegd geweest. Dit ter compensatie voor de vaten in de wei waar ze op moeten kijken, ookal worden deze zo netjes mogelijk weg gewerkt.

Art_Ificious schreef:
hagelslag schreef:
Gewoon een bal ofzo erin. T moet bewegen zodat het niet bevriest

Het gaat om we kranen daar ga je geen bal in leggen. Trouwens met een bal bevriest water ook is mijn ervaring.

Ik heb helaas geen idee. Er bestaan wel vorstbestendige kranen maar of ze die aan vlotters hebben weet ik niet.


Dat zou al veel schelen, als de vlotters in de winter afgekoppeld moeten worden is het zo.
Zolang we maar aan het water geraken voor in de baden dat de paarden drinken hebben bij gebrek aan stromend water, laat staan warm of stroom.

speurneusc

Berichten: 5445
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:30

bij mijn weten bestaan er ook opwarm units op zonnen energie, net genoeg om leiding kraan wat warmer te kunnen houden

snorkel1986

Berichten: 3054
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:36

Beluchting steen vijver.. water in beweging weinig stroom gebruik maar wel wat

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:45

Water moet inderdaad in beweging zijn, wil het niet bevriezen

GUSTIxBILL

Berichten: 2074
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 21:47

speurneusc schreef:
bij mijn weten bestaan er ook opwarm units op zonnen energie, net genoeg om leiding kraan wat warmer te kunnen houden


Staat op opzoek lijstje :j

snorkel1986 schreef:
Beluchting steen vijver.. water in beweging weinig stroom gebruik maar wel wat


Eens zoeken of ze zo iets op zonenergie hebben :)


nikkel schreef:
Water moet inderdaad in beweging zijn, wil het niet bevriezen

Daarom dat ik dus zocht naar iets minder omslachtig als gewoon warm houden :j

Vroeger toen de paarden thuis stonden namen we vanuit huis warm water mee om over het ijs te gieten, maar aangezien hier geen stromend water is, laat staan warm valt die optie even af.
En in de stallen hadden we voor ‘S nachts warm water en daarin ballen van formaat ballenbad met een stuk zoutblok in en paar mini gaatjes, dat hij bij bewegen en duwen van de paarden wat zout losliet => meer drinken en minder snel bevriezen.

-De eerste IBC’s staan aangesloten en al verhoogd.
-Filtersysteem in de buizen/wateropvang is ook voorzien daar waar alles al aangesloten is.
*om de dakgoten zit kippendraad met grote maas geplooid voor het grote vuil tegen te gaan
* Waar het water de gesloten buizen ingaan is kippendraad met kleine mazen bevestigd.
* Een groot deel van T stukken en bochten zijn voorzien van nylon kousen, zodat het minimum 3 kousen door moet voor het de ton in loopt. Die kousen moeten geregeld vervangen worden, zeker na de winter, maar houd echt enorm veel vuil tegen. Waar de kousen zitten zijn de buizen ook niet aan elkaar gesmolten, zodat het makkelijker is om gewoon los te schuiven en te vervangen
* Daar waar het water de ton in loopt zit een filterspons in, met daarboven keramische parels, en nylon kous eromheen (dus zoals aquarium filter eigenlijk).
-Baden voor voor de IBC’s te zetten zijn ook gehaald en worden volgende week ingegraven
-de stallen zijn volledig leeg gehaald en uitgeborsteld
- het stuk wat gebruikt word als schuilstal is voorzien van rubberen matten, moet alleen op sommige plaatsen beetje met de flex bijgeslepen (snijden gaat niet) worden, dat alles mooi aansluit.
Overschot van de matten word gebruikt in de stallen onder het voer en hooi en in het gangpad naar de stallen

Wat nog moet gebeuren:
- door de storm in totaal 5 platen die vervangen moeten worden
- prikkeldraad vervangen door stroomdraad
- hooinetten ophangen in de stallen en tussen de ijzeren H-profielen in de schuilstal
- waterbak neerzetten in de hoek waar geen net kan komen
- in de andere hoek een plaat voor likstenen te bevestigen samen met veulenbakjes voor kruiden
- nagels en bouten verwijderen die uitsteken.
- “hooizolder” voorzien van mouse en bescherming


Afbeelding
Afbeelding

Foto’s vertekenen enorm, want wij geraken niet aan de hooi zolder en bovenkant staldeuren zonder te springen.

snorkel1986

Berichten: 3054
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:24

Ja bestaat
Vijver beluchting op zonne-energie. Maar of dat in de winter voldoende is...

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:25

Nou, mijn zonnepaneel die op mijn stal staat geeft geen sjoege hoor in de winter. Misschien 2 minuutjes licht en dan floept ie weer uit. Zou er geen geld in steken.

Een flesje met 1/3e zout, 1/3e water en 1/3e lucht doet hier de truc wel. Maar dat gaat om kleine speciekuipen en ik kom er gemiddeld wel 3 keer per dag om er even een wiebel aan te geven, dus weet niet of het voor jullie voldoende is.

Veel werk nog daar, maar komt vast goed. Lekker houtje touwtje, ik hou daar wel van :o
Als het veilig is, dan is het prima, lijkt me.

GUSTIxBILL

Berichten: 2074
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 06:24

Vroeger (heel vroeger) was hier een kleine “manege”, iemand die privé lessen gaf met zijn paarden.
Echter toen die mensen verhuisd zijn is het huis wat bij die schuur en stallen hoort verkocht. Waardoor er geen stroom en water meer is, echter hangt alle bekabeling en liggen alle leidingen er nog :')
Veiligheid gaat wel voor Idd, dus alles word elke keer als we bezig zijn langsgelopen. En elke keer vinden we nieuwe nagels, bouten, ogen voor de draad, …

Huurbaas heeft toen zelf zijn trekpaard er nog gehad met een Shetlander. En toen die overleden zijn is er niets meer met de stallen en wei gedaan. Alleen koeien. En dat is te merken.
Maar het is echter kwa stallen wel gemaakt om niet te vergaan.
Enige wat met de stormen van afgelopen jaren kapot is gegaan, zijn de doorzichtige dakplaten.
Het is idd geen luxe, maar het is functioneel, het is veilig en het is stevig.

Volgens de huurbaas lag er vroeger een piste.
En als ik kijk naar de molshopen en de grond die daar naar boven komt, is het daar Idd wit/grijze zand en op de andere plaatsen bruin/zwart. Plus is de grond daar minder zompig. Want nu met al die regen is geen een wei droog (ligt wel niet blank, maar je merkt gewoon dat de grond het niet opgenomen krijgt. Alleen dat stuk is de grond droger en minder glad)
Dus even kijken wat die grond doet als de paarden er lopen. Want dan ga ik kijken of we daar niet de paarden kunnen houden in de winters ipv aan de straat kant.
Uitmesten moeten we met de paarden toch elke keer als we kunnen. Dus dan kan ik ze voor hun benen als het weer is zoals nu, beter in de piste zetten die droger is dan dat ze in modder staan.

Ja ik ga even uit dat we in de winter niet alle hechtere krijgen aangezien dat mondelinge afspraken zijn. Het is wel iemand die zijn woord houd (met 75% van zijn huurders en kopers gepraat, aangezien hij het halve dorp in bezit heeft), maar ik ben liever voorbereid dan dat ik alles plan rond die 5hectare in de winter en dat dan niet doorgaat.

GUSTIxBILL

Berichten: 2074
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 13:11

Prikkeldraad is overal weg
watertonnen zijn allemaal uitgespoeld met regenwater (zijn gespoelde tonnen, maar toch, spoel liever zelf extra na) afgelopen week en staan nu op de wei aangesloten op de regenpijpen
Deel van de ogen zitten al in de palen

Wouden vandaag de baden voor het drinken al installeren, maar de boer is zijn drinkbakken nog niet komen halen. Dus dat lukt niet. En volgende week ligt het even stil. Mijn vriend zijn vader heeft kanker, is behandeld, maar ze willen toch lever en nieren transplanteren voor zekerheid. En hebben zonet telefoon gekregen dat zijn oma opgenomen is in het ziekenhuis wegens ondervoeding met een neussonde (flashbacks naar mama nu voor hem en ook mij)

Harley zijn afspraak voor de foto’s word dus weer verplaatst. Aangezien familie wel even voor gaat, gaan we die dag gebruiken om een dag langer bij zijn familie te zijn.
De wondes zijn wel mooi genezen (scheren is nog niet gebeurt, maar voel ook geen korst meer), alleen achter is nog iets roze.
Echter is het in de kudde nog steeds dezelfde problemen. Hij word gewoonweg niet meer door First geaccepteerd.
Als dit zo blijft doorgaan zodra ze in eigen beheer zijn, dan gaat First op de wei bij onze “buren” en oude vriendin van mama (deze weekend met die vrouw gepraat en achter heel wat dingen uit het verleden gekomen. Wat heel positief afgesloten is en mij enorm veel rust heeft gegeven. Maar wat mij ook een mooie toekomst bied nu zij terug in mijn leven is). Dit zijn allemaal individuele weides met alleen contact over de draad
En dan komt hare jonge onderdanige die uit de opfok is en een kudde mist, bij ons in de kudde. Dit zodat First langzaam terug geïntroduceerd kan worden zodra Harley volledig in orde is, en ook duidelijkheid over zijn hart is. Maar hij ook gewoon over die draad contact kan houden met onze paarden. En ‘S nachts bij ons op stal kan. Haar weides liggen een stuk in onze weides.
Officieel zijn die weides ook in onze huur inbegrepen. Maat zij mocht die gratis gebruiken afgelopen jaren. En ik ben niet zo een bitch die nu zegt: die weides wil ik, als zij die al 7jaar gebruikt en bij haar ook alles daarom gepland is.

Rocamor

Berichten: 11042
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:58

Het klinkt alsof alles rondom de paarden eindelijk wat op zijn plek begint te vallen.

Qua menselijk leed niet, helaas.

Sterkte voor jullie allen, heftige tijden zo

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:56

First is sterk omdat Harley zwak. Dit is een natuurlijk verschijnsel. First gaat zijn plek in het groepje niet meer afstaan. Het wordt in de toekomst hooguit een gevecht om het leiderschap, als Harley geheel opgeknapt is ( incl. hart). Gewoon accepteren van het feit dat First leider is van het groepje, lijkt mij persoonlijk beter.

GUSTIxBILL

Berichten: 2074
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 16:16

@rocamor idd, het is, hoe goed de stal nu ook is, een goede keuze geweest om dit werk te accepteren :j

@nikkel
Ja en nee, ik ben niet van het principe om leiderschap binnen een kudde te beïnvloeden. Echter: als Harley wat een echt kudde paard is, niet aan hooi geraakt en zijn brokken opschrokt met randje van slokdarmverstoppingen. En dat terwijl er ondertussen 6! hooi plaatsen voorzien zijn? Dan haal ik First uit de kudde. First is nooit dominant geweest, First is nooit leider geweest, First zakt met zijn hoofd en late alle tekenen van onderdanigheid zien het moment dat ik de wei op kom. First heeft tot hij met Harley stond altijd alleen gestaan, met een Shetlander, voor dat uurtje dat hij al op de wei kwam. Hij is geleidelijk omgezet naar samen met Harley omdat met andere helemaal niet ging (vol wondes, kapotte dekens, aangevallen geworden door andere paarden), zelfs niet na maanden opbouwen.
Die dominantie naar Harley is (nu bekijkend) pas laatste 1,5jaar beginnen keren, in dezelfde periode dat andere gedragingen die nu dus te herleiden zijn naar zijn hart ontstaan zijn.
First kan niet met andere paarden buiten eigen kudde en het paard van de staleigenaresse, zelfs niet na maanden wennen, omdat hij zich letterlijk in een hoek laat samentrappen door de andere. En je merkt aan alles dat deze dominante rol voor hem niet werkt.
- blijft vermageren ongeacht het hooi en extra ruwvoer, ongeacht krachtvoer, ongeacht dikte van deken, ongeacht wat…
- staat continu allert, ontspant nooit
- moment dat ik de wei op kom toont hij alle tekenen van onderdanigheid, laat hij Harley toe en komt hij zelfs gewoon steun zoeken bij mij.

Dus nee, als in kudde met ‘S nachts binnen, hier nog niet werkt gaat hij apart, met contact over de draad. Om dan over X aantal maanden weer te proberen. Er zijn nu meerdere opties mogelijk. En ik kijk naar mijn paarden en hun gedrag.
We gaan heel de “kudde” en alles ook close in oog houden de eerste dagen (opnemen en versneld afspelen de momenten dat we er niet zijn) om zo uit te kunnen zoeken wat er exact speelt en hoe op te lossen

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:31

Je geeft het zelf al aan: First gedraagt zich onderdanig naar jou. Binnen het groepje ligt dat ongetwijfeld anders als jij er niet bij bent. Ik ben slechts een geïnteresseerde buitenstaander vanaf mijn pc scherm.

GUSTIxBILL

Berichten: 2074
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 16:35

nikkel schreef:
Je geeft het zelf al aan: First gedraagt zich onderdanig naar jou. Binnen het groepje ligt dat ongetwijfeld anders als jij er niet bij bent. Ik ben slechts een geïnteresseerde buitenstaander vanaf mijn pc scherm.


Vandaar dat we de kudde in gaten gaan houden het moment dat ze hier staan via camera’s.
En eens zien hoe het hier draait voor beslissingen gemaakt worden.
Want wat staleigenaresse ziet, wat ik zie en wat ik gezien heb van afgelopen jaren zijn 3 dingen die allemaal niet overeen komen en waar we rekening mee moeten houden

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:47

Door allerlei omstandigheden verandert het gedrag binnen een groepje ten opzichte van elkaar in de loop van de tijd. Dus jouw ervaring uit het verleden, is ingehaald door de tijd en de ontwikkelingen.

suc6, het blijft een doorlopende voorstelling.

GUSTIxBILL

Berichten: 2074
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 16:44

Zonet heel lief bericht gehad van de vrouw die Harley bij equitom verzorgd heeft, dit aangezien wij onze afspraak alweer hebben moeten verplaatsen (zitten nu in Assen vanwege het slechte nieuws rond mijn vriend zijn oma).

Ze gaan meekijken of we als ze in eigen beheer zijn toch niet iets aan die originele wonde kunnen doen, aangezien de wonde toch niet volledig dicht was de laatste keer (dit leek wel zo) en er nu weer beetje wildvlees opzit.
Hij lijkt er echter geen last van te hebben, dus ze wil de foto’s hebben, wat dus even moet wachten tot zaterdag.

Kan zijn dat het dan toch weer weg gesneden word en hij op de nieuwe plaats op boxrust komt, dit dan samen met mijn merrie. Aangezien zij 22/12 meegaat naar de kliniek (zij zou normaal morgen ook meegegaan zijn). Ze valt ineens enorm af, conditie mindert met de keer, tot punt dat ze nu volledig stil gezet is (zelfs van de wei naar stal wandelen is ze bezweet en buiten adem) En sinds deze week toont ze hengstig, zet zich klaar voor First, dit terwijl ze drachtig zou moeten zijn. Dus word bloed afgenomen en echo genomen en vandaar verder gekeken.

Vond wel lief van de extra check up, dat is toch zo het stukje service wat ik bij de andere artsen mis(te). Zeker aangezien de wonde volledig dicht leek te zijn en het klaar was kwa wondes. En ik zelf nog niet gestuurd had erover, puur omdat we toch morgen zouden gaan. En ik het zondagavond pas gezien had.

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 17:15

Sterkte, het blijft een doorlopende voorstelling met de paarden. Is het niet dit, dan is het wel dat.

Rocamor

Berichten: 11042
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:28

Tjonge wat krijgen jullie veel voor je kiezen zeg, nu ook al met je merrie erbij.

Maar wat een lief bericht! Dat is wel fijn dat mensen met je meedenken

paars

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:03

Sterkte met alles. Het lijkt wel ver weg voor je drachtige merrie…pas de 22e? Zoals je de symptomen beschrijft althans klinkt het acuut.

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:47

Hoe is de vervuiling door bijv. industrie bij jullie. Het lijkt erop, maar weet daar niets van, dat er andere factoren meespelen.

GUSTIxBILL

Berichten: 2074
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 11:57

nikkel schreef:
Hoe is de vervuiling door bijv. industrie bij jullie. Het lijkt erop, maar weet daar niets van, dat er andere factoren meespelen.


Dat is idd nu onze zorg, omdat ze opfleurde thuis en op stal terug achteruitgaan (alle 3 die thuis hebben gestaan).

Maar deze dagen zijn op dit moment vooral voor mijn vriend en zijn oma. Zoals het er nu naar uitziet is het pijnvrij krijgen en levensduur zo humaan mogelijk verlengen.
Hij is alle grootouders kwijt aan darmkanker of lymfeklierkanker. Nu heeft zijn oma beide.

Dus dit gaat nu echt voor op de paarden. Ze staan onder close toezicht, als de merrie achteruitgaat weten ze bij equitom ervan en word ze opgepikt door het transportbedrijf waar zij mee werken :j staleigenaresse heeft de toestemming.

Waar de paarden naar verhuishuid worden is ook alles geregeld en vangnet gecreëerd, zodat we elk weekend/om het weekend naar Assen kunnen. Dat hij zijn tijd met zijn oma kan doorbrengen nu het nog gaat.

GUSTIxBILL

Berichten: 2074
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 15:03

Hier houd het ook echt niet op.
Nu staat First op 3 benen, geen pulsatie, geconcentreerde warmte op 1 plaats in de rechtervoorhoef (zijn probleem hoef).
Smid al meermaals gebeld, geen reactie, zal wel weer even duren.

Maar het mag echt langzaam gaan ophouden.