Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:25

SharonIndezz schreef:
Ja de fly boots bedoel ik Idd.

Ik heb het toestraks opgesmeerd dus ben benieuwd hoe het er morgen uitziet, ik vind het heel erg moeilijk, mijn DA geeft aan dat ik het moet smeren maar ik lees ook het tegenovergestelde, word er mega onzeker van zo :(

Geduld.

Pallatin

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 20:22

Ik gebruikte van die stoffen ‘springschoenen’. Van die dingen waar je hoeven mee kunt bevochtigen. Die zijn lekker zacht. Maar geduld is idd een schone zaak, je bent al goed op weg

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:40

Ik kreeg het advies om bij kloven, na het wasprotocol gevolgd te hebben, te smeren met een hydroactieve gel

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:00

De huid in de kootholtes bij de merrie is zeker een stuk rustiger en minder vurig, de zalf lijkt dus wel wat te doen… links achter de grote plek is ook rustig(er) alleen het plekje op het rechter achterbeen lijkt ook te verslechteren, en verder zitten er op een aantal plekken kleine zwarte korstjes (?) Word er moedeloos van.

Heb 4 juni een afspraak met een natuur geneeskundig dierenarts kijken of die wat voor ons kan betekenen.

De merrie is verder nog super fit en eet en drinkt en glimt als een malle,

Afbeelding

Afbeelding

Rechts achter

Afbeelding

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:48

Ik blijf het herhalen. Heb geduld. Het is heftig en heeft tijd nodig om te herstellen. Ga er vanuit dat het nog wel een paar weken duurt voordat het helemaal weg is.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:07

henshem schreef:
Ik blijf het herhalen. Heb geduld. Het is heftig en heeft tijd nodig om te herstellen. Ga er vanuit dat het nog wel een paar weken duurt voordat het helemaal weg is.

Dit inderdaad, hoe moeilijk ook….

Even ter vergelijk: mijn ruin heeft geen vasculitis maar bij hem genezen wondjes slecht, vooral aan z’n benen. Een paar maanden terug had hij een kleine schaafwond rechtsachter, het duurde weken voor t dicht was, toen sok eraf gelaten. Week later been dik en plekje uitgegroeid tot mega plek. Het heeft daarna nog weken geduurd voor t weg was na trouw sokken om…

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:38

Ook hier blijven vasculitis plekjes regelmatig weken zitten en worden ze maar heel langzaam kleiner. Zo lang ze maar wel rustig blijven, word ik er niet echt ongerust van

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:59

Tnx, stelt me toch weer wat gerust.

In de periode dat jullie paarden zulke plekken had, Longeerde of reden jullie wel? Mijn merrie is geen pas kreupel, maar kan mij voorstellen dat hèt zand wat er extra tegen komt, ook niet bevordelijk is

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 23:32

Zoals gezegd heeft mijn ruin geen vasculitis maar als ik de sokken gebruik bij wondjes en dergelijke rijd ik gewoon (zonder sokken, daarna schoon paar aan). Als er stof/ zand op z’n voeten zat borstelde ik dat met een zachte borstel eraf voordat de sokken om gingen weer. Vee-arts zei toen met die ontstoken wond ook dat beweging goed is voor de bloedsomloop. Maar ben benieuwd wat de echte ervaringsdeskundigen hier zeggen

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 00:30

Die van mij kon het aan als ik met rijden de sokken even niet om had. Ik heb verder ook doorgereden. Ook toen hij in het begin af en toe kreupel was, omdat het duidelijk was dat dat kwam door de trekkende korsten en oedeem en hij er in 2 rondjes doorheen was. En hielp inderdaad met oedeem afvoeren.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:11

Toen ik de sokken net had, heb ik de sokken omgehouden met rijden en daarover gebandageerd. Nu rijd ik verder nooit met bandages maar het was even niet anders.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:58

Ik heb net even 5 minuten gelongeerd, stap en beetje draf, sokjes aangelaten, ging goed, kon ze daarna ook goed weer zachtjes afborstelen, merrie vond het leuk om weer wat te doen, of blij dat ze ff rust had van der veulentje dat kan ook :')

Wil het nu rustig aan opbouwen, en dan zien we wel hoe het gaat

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:19

Goed opgelost zo.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:57

Het lijkt nu elke dag een klein beetje beter te gaan, begin er wel weer vertrouwen in te krijgen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:39

Yes, het gaat vooruit!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:24

Nou echt, het gaat met sprongen vooruit! Fijn! Ik vind het been ook dunner ogen

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:44

Ja gaat idd vooruit, ben blij dat jullie het ook zien :)

Het been is eigenlijk niet dik geweest pallatin, dat vertekend gelukkig erg op de foto’s. Ben in ieder geval heel erg blij met de vooruitgang, hopelijk blijft het in een stijgende lijn verder gaan, ben er dag en nacht mee bezig :')

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 07:16

Fijn dat je resultaat hebt!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 19:37

Het gaat hier een beetje op en af… weet soms niet zo goed wat ik ervan moet denken.

De grote plek op haar been is rustiger, kootholtes zijn ook al wat rustiger, maar een plek op het andere been is weer wat aan het uitbreiden :( ze staat 24/7 met de whinny’s op,

De grote plek vandaag.
Afbeelding

Kootholtes vandaag
Afbeelding

Plek andere been
Afbeelding

Dit was die plek 27 mei
Afbeelding

Heb vandaag wel een natuurgeneeskundig DA erbij gehad, en die gaf aan dat het een reactie van de lever is die de afvalstoffen niet kan verwerken, we hebben nu druppels op natuurlijke basis besteld, en hopen dat die wat gaan ondersteunen nog

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:23

Mijn paard heeft ook zulke plekken gehad. Werd steeds erger en niets werkte, ook allemaal korstjes over haar hele lichaam en uiteindelijk alle 4 de benen. Volgens de dierenarts was het een huidinfectie met een slecht werkende lever. Hij raadde aan om de benen te desinfecteren, korsten weghalen en daarna in smeren met Furacine zalf. Ook heeft ze horseflex lever support en boswellia bij gekregen. 1,5 week later is het bijna helemaal weg op 2 kleine korstjes na. Hoop dat je paard snel beter is!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:55

Oei dat zag er ook heftig uit! Gelukkig is jouw paard opgeknapt

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 18:16

Ik gebruik dit topic inmiddels als dagboek, dus sorry daarvoor :')

Het gaat hier elke dag een stukje beter, vandaag helaas wel dikke benen, dus dat hou ik goed in de gaten, ze was er niet pijnlijk op oid, dus hopelijk niks geks

Vandaag maakte ik onderstaande foto’s

Moet zeggen dat het op de foto roder lijkt dan in het echt, je ziet wel waar het been dik is, dat de huid eronder nog vrij roze kijkt, maar dat is denk ik ook omdat ik ze toen tegen beter weten in had geschoren :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder is de merrie hartstikke fit, en voelt ze zich goed en zorgt goed voor haar veulentje, ik heb er iig vertrouwen in, maar idd geduld is lastig :') iedere paarden eigenaar wil zn dier weer zo snel mogelijk lekker in het velletje hebben denk ik

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:48

Wat ik nog even als reminder wil posten is dat luzerne voeren ook de vasculitis, mok of sarcoidose kan verergeren, iets met fotosensibiliteit .

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:02

Dat is iets wat ik idd veel gelezen heb, goed dat je het nog even benoemd, misschien weet (nog) niet iedereen dat :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:07

SharonIndezz schreef:
Dat is iets wat ik idd veel gelezen heb, goed dat je het nog even benoemd, misschien weet (nog) niet iedereen dat :)

Nee precies , daarom, het zit ook best vaak in muesli mengsels of vitamine korrel