Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:17

Tja.... ik durf bijna niet meer, maar ik zou toch het topic weer omhoog willen schoppen ...

Raika staat opnieuw op de kliniek |(
Houdt deze nachtmerrie dan nooit op? -O-

De laatste tijd had ik wat moeite om haar mest goed te houden. Na overleg met reguliere DA en de kliniek, konden we het steeds oplossen met wat weidegang (bij ons niet gebruikelijk in de winter, maar wel mogelijk gemaakt voor Raik) en ouderwetse gekookte lijnzaad. Het leek steeds voldoende te helpen :j

Oudejaarsdag hebben we nog gereden en voelde ik veel spanning in haar lijf, maar met het vuurwerk zocht ik daar niets achter. Nieuwjaarsdag at ze nauwelijks hooi, dat is niets voor mijn kleine vreetzakje! Gauw weer de wei op en dat leek inderdaad te helpen. Ze stond heerlijk te grazen, mest was goed en rende weer vrolijk rond.

2 januari merkte we smorgens op dat ze het hooi van de nacht nauwelijks had aangeraakt. Gelijk DA gebeld, paraffine erin en afwachten maar. Smiddags nog geen verbetering dus DA weer laten komen. Na wat spuitjes en weer uren geduld, bleek er helaas niets te verbeteren. Dus diezelfde middag doorverwezen naar de kliniek. En daar stonden we weer....... |( wat een vreselijke déjàvu!

Gelukkig was er geen sprake van een obstructie en spoedoperatie, maar ze moest wel blijven want er zat sowieso vertraging in het verwerkingsproces. Op de echo konden ze zo gauw niks geks zien en uit bloedonderzoek kwam ook niets afwijkend.
De volgende dag (vandaag) werd ik gebeld, en als ik het goed begreep is het weer foute boel. De darm is verdikt, en er zit vermoedelijk een verkleving. Ze blijven haar nu nog 24 tot 36 uur monitoren om zeker te zijn dat het een verkleving betreft. Het enige remedie op dit moment lijkt opnieuw een operatie...............

Een operatie?! Kan ze dat nog wel aan? Hoe zwaar is dat? Lost dat echt iets op? Daarna niet weer kans op verklevingen? Hoe lang duurt de revalidatie? Kan dat nog wel op de plaats van de oude wond of moet er een snede naast komen? Word de darm niet nóg veel zwakker als er een stuk word weggenomen?

Zo zit ik nog wel met 100 vragen waar ze op dit moment nog niet precies antwoord op kunnen/willen geven (meer onderzoek is nodig) en ik voel mij momentee zo machteloos...........

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:51

Jemig in wat voor rollercoaster zit jij.
Dikke knuffel van hier :(:) .

Ik zou me heel goed laten informeren bij de kliniek waar ze nu is en eventueel toch een second opinion bij een andere kliniek vragen. Het hele koliekgebeuren is voor ons best ongrijpbaar. Kijk heel goed naar je paard en toch ook naar je portemonnee, Lou is destijds ook meerdere keren open geweest, maar dat was omdat ze een breuk kreeg op de snijplek. Niet omdat ze weer koliek kreeg...

Duran123

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 02:15

Owwww :( Héél veel sterkte!

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 08:30

Heel veel sterkte gewenst, wat vreselijk

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:06

Zijn er hier ervaringen met verklevingen enzo? Je leest er wel eens iets over, maar ik heb nooit persoonlijke ervaringen gehoord...

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:36

Ik heb daar (gelukkig) geen ervaring mee maar wil je wel ontzettend veel sterkte wensen wat een rotsituatie. Ik ga heel hard duimen voor jullie voor een goede uitkomst!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:42

Voor zover ik weet had Lou geen verklevingen in/bij de darmen, bij haar is dan ook geen stuk darm verwijderd, misschien scheelt dat wel. Zij had wel verklevingen bij het litteken ( van binnen).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:53

Geen ervaring hiermee, wel wil ik jou heel veel sterkte toewensen :knuffel:

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 18:08

Jeetje wat een pech zeg, het lijkt nooit op te houden bij jullie. :(:)

Ik kan je helaas geen advies geven, maar laat je inderdaad goed informeren op de kliniek.
Heel veel succes en sterkte en houd ons op de hoogte!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:47

Ow nee linda.
Heel veel sterkte hopelijk komt ze er goed door.

Staat ze weer op de zelfde kliniek als waar ze geopereerd is?
Toen er enkele uit dit topic geopereerd waren merkte is uit de verhalen dat er best wel wat verschil in aanpak is qua operatie en nazorg. Ik zou toch ook bellen naar een andere kliniek en vragen wat ze daar zouden doen. Misschien heb je daar een beter of juist moder goed gevoel bij.

Heel veel sterkte.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:23

Vreselijk :( wat oliebol man. Lans heeft in november ook een paar nachten op de kliniek verbleven heftige koliek naar aanleiding van antibiotica heel zijn darmflora kapot. Getransfauneerd en nu gaat ie als een speer.

Helaas geen ervaringen met verklevingen. Toen lans geopereerd werd stond er wel een op Bodegraven maar weet niet precies wat ze met die verklevingen hebben gedaan paard werd voor de tweede keer geopereerd

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:58

Ohhh wat verschrikkelijk. Mijn duimen draaien!!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:57

De enige (hopelijk permanente) oplossing lijkt toch te liggen in een operatie. Ik vind haar veel te fit en jong om afscheid van te moeten nemen, dus we gaan het proberen... Vandaag heb ik akkoord gegeven op de operatie, welke dan maandag zal worden uitgevoerd. Hopelijk verloopt alles voorspoedig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:03

Heftig sterkte ermee! en moet ze dan weer maanden op stal staan? Of dit keer niet.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:40

Spenk schreef:
Heftig sterkte ermee! en moet ze dan weer maanden op stal staan? Of dit keer niet.

Ja 3 maanden boxrust sowieso

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:05

Heel veel sterkte linda duimen draaien is hier begonnen voor jullie

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:33

Jeetje heftig weer hoor Linda! Ik ga voor je duimen dat het allemaal weer goed gaat! Hopen dat ze de verklevingen los kunnen krijgen en dat er daarna geen nieuwe verklevingen gaan ontstaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:50

Jeetje, wat een rollercoaster!
Hopelijk kunnen ze de verklevingen los krijgen en gebeurt het daarna niet nog een keer :\

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:04

Wat heftig zeg. Ik duim voor jullie!

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:36

Ow wat een naar bericht, heel veel sterkte alvast en ik ga duimen

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 08:03

sterkte, hopelijk gaat het allemaal goed komen :(:)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:21

Iemand stelde trouwens voor om eens contact op te nemen met een andere kliniek voor een "second opinion" maar de klinieken zijn nogal nauw op elkaar gesteld volgens mij, zowel Utrecht, Bodegraven als Wolvega wagen zich hier niet aan. Mijn reguliere DA heeft wel zijn mening gegeven en die zegt eigenlijk kort samengevat; medisch gezien hebben ze gelijk en zou dit de oplossing moeten zijn, maar in de praktijk zie je toch vaak dat het tobben blijft dus "ik zou mijzelf goed achter de oren krabben wat je gaat aanhalen"

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:23

Het tobben is hier idd ook helaas de ervaring. Het is toch vaak een kwestie van tijd voor het weer terug komt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 10:43

Poeh wat lastig…

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zou weten of ik weer een operatie zou doen bij mijn paard mocht ze weer zulke heftige koliek krijgen.
Nu is zij er super doorheen gekomen, maar er zit al een litteken, die darmen zijn al open geweest.
Ik zou veel te bang zijn dat ze er een tweede keer niet goed doorheen zou komen.
De periode op stal heeft ze het toch heel erg zwaar gehad, ondanks dat er echt 5x per dag iemand wat met haar deed. Dus niet alleen maar 3x per dag stappen, maar er nog 2x extra uit om even te tutten op de poetsplaats en aan de hand grazen of in het gangpad te kroelen met vriendinnetjes.
Ze stond nooit alleen op stal, had zo’n beetje onbeperkt ruwvoer, maar ze was echt doodongelukkig.
J mocht het bij had weer gebeuren dan dacht ik er echt nog eens goed overna. Helemaal als je te horen krijgt dat ze toch blijven tobben daarna, dat zou ik zelf niet meer doen. Niet alleen voor mijn paard, maar ook voor mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:51

Ben ik met je eens. Vriendin van mij van paard dat ik reed heeft daarom vorig jaar besloten in te laten slapen. Ze wou hem dit niet meer aandoen dier zou dood en dood ongelukkig zijn geworden van boxrust zo lang en het was de vraag maar of de operatie überhaupt kans van slagen zou hebben.