Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:37

Rijden op een paard dat aan de longe nog niet fatsoenlijk kan lopen? Daar raak ik het spoor een beetje bijster... wat zou de opbrengst daarvan moeten zijn voor Limo?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:41

Fijn dat je verder kan trainen :)

Verergeren die plekjes bij zijn ruggengraad niet als hij gewicht moet dragen? Moet hij vanwege die beginnende artrose voornamelijk voorwaarts neerwaarts gereden worden? Zou hij ooit nog kunnen springen of zal dat te belastend zijn of de boel verergeren?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:40

Wijslander schreef:
Rijden op een paard dat aan de longe nog niet fatsoenlijk kan lopen? Daar raak ik het spoor een beetje bijster... wat zou de opbrengst daarvan moeten zijn voor Limo?

Omdat rechtuit minder belastend is dan steeds op de cirkel? En mocht ie een voorbeeld nemen aan een bomproof maatje, kan daar ook qua karakter al winst uit gehaald worden. Al vind ik hem toch nog iets te puppy voor het rijden (hoewel, sommigen blijven dat puppy-achtige altijd houden, heb er hier één van bijna 8 met een echte babyface :) )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:48

Art_Ificious schreef:
Heb kliniek gebeld. Verder onderzoek is niet nodig.
Ik mag de achterbenen/bekken/si door een andere dierenarts laten doen vinden ze niet erg. Als er iets zou uitkomen mag ik dit aan de kliniek laten weten.

Ik mag ook gewoon verder met training. Heb ook nagevraagd hoe ze zien mbt rijden, (was paar x gevraagd hier in het topic) dit mag ook gewoon. Natuurlijk als paard aangeeft ergens last van te hebben toch bekijken hoe verder met de opleiding.

Sorry maar ik vind dit toch een wel heel erg raar advies.
Kreupelheid niet verder onderzocht; niet nodig ?? zonder dat bekend is of hij verder wel rad / cq er verder naar gekeken is. En dan zeggen dat je gewoon kunt gaan rijden. Ik kan me dit echt niet voorstellen van deze veearts. Ik denk eerlijk gezegd dat je hoort wat je wil horen en begin erg aan het verhaal te twjfelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:24

Ik vind het helemaal niet zo raar eigenlijk? Ze hebben niks ernstigs gevonden en ze vinden dat hij regelmatig loopt waardoor ze ook geen reden zien in verder onderzoek. Het is natuurlijk maar te hopen dat ze gelijk hebben!

Persoonlijk zou ik eerst eens goed gaan trainen en dan zien hoe hij loopt en of verder onderzoek nodig is.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:32

Pff ik haak echt af, ik vind het ook heel moeilijk te begrijpen dat EquiTom dat advies zou geven. Maar goed, als TS er van overtuigd is dat dit paard in deze situatie gewoon verder aan de slag gezet kan worden valt er ook niet echt meer iets aan toe te voegen. Wij hebben buiten de filmpjes geen zicht op hoe hij nu loopt en de veranderingen die aangeraden worden zijn allemaal onmogelijk... Hopelijk loopt het allemaal uiteindelijk goed af

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:33

hwn schreef:
Wijslander schreef:

Omdat rechtuit minder belastend is dan steeds op de cirkel? En mocht ie een voorbeeld nemen aan een bomproof maatje, kan daar ook qua karakter al winst uit gehaald worden. Al vind ik hem toch nog iets te puppy voor het rijden (hoewel, sommigen blijven dat puppy-achtige altijd houden, heb er hier één van bijna 8 met een echte babyface :) )

Vind dit niet echt van toepassing op een paard dat niet lekker loopt en net doorgelicht is op de kliniek. Die zal, op de volte en/of op de rechte lijn, toch eerst correct moeten leren bewegen zonder belasting van de ruiter, voor die überhaupt aan rijden denkt.

Snap inderdaad ook de laconieke reactie van de kliniek niet. Ze hebben niks kunnen vinden met het beperkte onderzoek dat mogelijk was dús zal er wel niks zijn?

Verder denk ik dat er veel kostbare tijd verloren gaat met lummelen, Limo had toch al ergens in training kunnen staan nu? Of ben je iedere week aan het lessen TS?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:35

Rijden zou ik zeker nog even achterwege laten tot hij beter gedesensibiliseerd is en stabieler is :j en uiteraard als verder pijn uitgesloten is.
Rechte stukken lopen zijn idd belangrijk en dat kan mooi tussen dubbele lijnen. Op die manier leert hij, mits juist aangeleerd, onbelast de juiste houding aan.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:42

Hmm, daar heb je dus niet veel aan.
Ik had toch verwacht dat ze wat meer met een plan van aanpak zouden komen en vervolg stappen, ze hebben hem gezien, niet geheel kunnen onderzoeken en nu zeggen ze daar: nou succes verder..?
Ik weet natuurlijk niet hoe het gesprek is gegaan, maar hoe komt het op jou zelf over?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 19:48

Wat ik ook doe er zal áltijd discussie komen.

Denk dat ik maar geen updates meer post.

Zoals het doucument al vermeld was ik niet eens verplicht om hen te bellen. Alleen als hij op ontstekingsremmers plots goed zou gaan lopen/bewegen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 20:35

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:37

Beetje jammer dat je zo reageert. Ik zie veel goede tips voorbij komen en vind het ook verbazingwekkend dat je er nu alsnog op gaat zitten.
Sowieso kan ik het advies van Tom me eigenlijk niet voorstellen.
Hopelijk komt het goed met Limo. Veel succes.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:49

Nou als dat inderdaad het advies wat je van Equitom hebt gekregen is, dan lijkt me dat geen visitekaartje voor ze. Ik denk dat Nederlandse paardenklinieken dan toch wel veel beter zijn. Wat een aanfluiting.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:52

Ik heb ook nog dergelijk advies gehoord. Paard laat zich ook niet onderzoeken e. Soms vinden ze het gewoon echt niet, zeker bij nerveuzere types. De vraag is of het paard dan zo nerveus is van aanleg of dat ongemak toch meespeelt. Als het iets neurologisch is, is zoeken heel moeilijk.

TS: ik zou op zoek gaan naar een plek waar hij veel buiten komt, liefst in een gevarieerde groep. Wel een stal waar rust is en duidelijke regelmaat.

Je idee voor je verzorgster is goed! Eens je gaat rijden heb je wel iemand nodig die opnieuw heel handig is. Iemand die de voorkeur heeft voor grondwerk in een verzorgpaard, is misschien met rijden niet zo goed.

Ik ben wel heel benieuwd hoe hij gaat evolueren. Hoe oud is hij?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:04

Als meelezer even binnen vallen, ik heb ook ooit de raad gehad van een gerenommeerde kliniek eerst door te rijden. Er was geen duidelijke oorzaak voor een rare onregelmatigheid te vinden, verder zoeken zou alleen maar stukken van mensen kosten omdat ze in het wilde weg moeten zoeken. Een jaar later was paard ineens stokkreupel en konden ze veel gerichter zoeken. Waarschijnlijk had er schade voorkomen kunnen worden als ze initieel verder hadden gezocht, maar dat had een speld in een hooiberg geweest.
Het gebeurt dus bij wel meer klinieken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:16

Wat ik op de filmpjes zag werd er rondgeslingerd ipv gelongeerd.
Persoonlijk zou ik dit paard gewoon aan het werk zetten, aan de dubbele longe. Geen smoesjes van daar raakt ie van in paniek, dat doen jonge paarden met bijna alle nieuwe en dus voor hun enge dingen.
En als ie een flinke poos goed gewerkt wordt aan de dubbele longe, meer bespiering heeft gekregen, rechter is geworden en het stuur en de rem gewoon kent, zadelmak maken.
Niet dat poeliepoelie gedoe, gewoon aan het werk.
En als ie in dat simpele werk niet goed blijkt, door laten lichten door een goede kliniek, zoals Schiffelers in Bingelrade.
Maar goed. Dat is mijn mening ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:16

Cayenne schreef:
Sowieso kan ik het advies van Tom me eigenlijk niet voorstellen.
Hopelijk komt het goed met Limo. Veel succes.

Ik ook echt he-le-maal niet.
Het is natuurlijk ook maar wat de TS ermee wil.
Dat er wat aan de hand is met het dier is wel duidelijk. Anders laat je m niet onder pijnstillers lopen toch?
Maar nee, TS wil rijden. Nou ja, succes ermee dan..... -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:30

Ehm - ik heb vooral gelezen dat TS een serie vragen stelde.

DA Tom heeft het dier gezien, dier kreupelde voor en achterhand 'was niet te doen'.

TS belt om Tom- equi op dr hoogte te houden, hij antwoordt op vraag zoveel 'dat rijden ook mag'.

En ja: ik vind rijden ook heerlijk om te doen. Zoals zoveel bokkers.
Maar TS was van plan eerst de achterhand te laten onderzoeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 22:35

Janneke2 schreef:
Ehm - ik heb vooral gelezen dat TS een serie vragen stelde.

DA Tom heeft het dier gezien, dier kreupelde voor en achterhand 'was niet te doen'.

TS belt om Tom- equi op dr hoogte te houden, hij antwoordt op vraag zoveel 'dat rijden ook mag'.

En ja: ik vind rijden ook heerlijk om te doen. Zoals zoveel bokkers.
Maar TS was van plan eerst de achterhand te laten onderzoeken.

Heb ik al eerder gemeld dat jij het tenminste snapt? Ik heb tevens sinds november niet meer gereden op een paard. Wel eenmalig mijn zus haar paard uitgestapt maar dat telt niet als rijden.
En moet zeggen dat ik het niet mis.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 12-02-18 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:43

Wat een verschrikkelijke manier van reageren hier!
Je kan het niet eens zijn met iets wat TS doet, maar ze is niet verplicht al het advies op te volgen (is ook nogal moeilijk aangezien iedereen iets anders vind..), ondertussen moet ze niet alleen alles aan haar paard, haar stalling, haar training, haar dierenarts, maar ook blijkbaar haar halve leven omgooien :=

Verder heeft TS nergens aangegeven dat ze zo snel mogelijk wil rijden, dus waar dit soort reacties nou voor nodig zijn?

Ik vind het een verstandige beslissing om klinisch verder te kijken op stal, aangezien het volledig nutteloos is om een klinisch onderzoek te doen bij een paard dat het niet toelaat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 22:48

Klopt idd sanne, heb mijn vorige post net nog aangepast.

Oh en zondag krijgt limo een equine bodywork massage (gewonnen op fb).

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:57

Kan handig zijn, maar ik denk persoonlijk dat ik zo snel mogelijk die andere foto's zou willen alvorens verder echt te gaan werken. Heb je al een afspraak met de andere dierenarts?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:26

TS ik vind het bewonderenswaardig dat je,ondanks de bakken kritiek die je in je topics over je heen krijgt,toch nog steeds op Bokt blijft posten.
Ik lees al mee van in het begin.Persoonlijk zou ik Limo's spronggewrichten als eerste op de foto laten zetten hebben.Ik herken heel veel van zijn typisch loopje.Eén van mijn pony's deed ongeveer hetzelfde.Daar werd ook eerst gedacht aan de rug.Maar dat kwam allemaal door spat aan één van zijn spronggewrichten.Aangeboren want pony deed dit al bij het zadelmak maken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:21

Ik denk dat juist ook de critici hier het beste willen voor TS en Limo en daarom de moeite doen om te blijven reageren, net als Art zelf doet. De kritiek is, zoals ik het lees, toch vooral gericht op de kliniek die zegt dat er in dit stadium prima gereden kan worden.

Feit is ook dat de stalling, de beweging en de training van Limo al niet optimaal zijn voor een paard dat in de basis gezond is en dus al helemaal niet voor Limo.

Ik ben benieuwd naar het verdere verloop.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:56

Ik vind het verloop ook heel bijzonder. Toen ik mijn paard naar de kliniek bracht heb ik heel duidelijk gezegd dat ik hulp wilde bij het begeleiden van mijn paard. Wéten hoe hij moet bewegen, niet een middeltje er in spuiten en het dan zelf vervolgens oplossen.
Hij heeft daar 2 weken gestaan en ben elke dag gegaan om begeleid te worden óf te kijken wat ze daar met hem deden. Behandelen, longeren, aquatraining, noem het maar op. Daarna mocht hij mee naar huis om te longeren. Even later wilde de dierenarts hem zien en mocht ik in overleg, ná zijn uitleg, het aangalopperen weer meepakken. Daar weer even op voortborduren. Vervolgens wanneer het longeren volledig bevestigd was, onder toezicht van de dierenarts gaan rijden. Wederom eerst alleen stap en draf, daarna in overleg galop.

Je bent nooit verplicht iets op te volgen. Ik had deze begeleiding ook niet hoeven te volgen maar elke minuut is het waard geweest! Toevallig ben ik gisteren langs gegaan voor mijn paard zijn check up, dat doe ik eens per drie maanden (wordt langzaamaan afgebouwd naar halfjaarlijks en misschien zelfs uiteindelijk jaarlijks). De dierenarts was zeer positief.

Dus TS, het kan ook anders. Ik heb een beetje het gevoel alsof je wordt afgewimpeld door die kliniek. We spuiten er iets in, neem maar mee naar huis, longeer maar wat, we hoeven niet het resultaat te zien, klim er maar weer op. Dat zou toch vreemd zijn als zoiets bij jezelf in een ziekenhuis zou gebeuren?

Daarbij ben ik het inderdaad roerend eens met de rest. Limo gaat maar op een aantal voorwaarden opknappen en dat is een andere stal waar hij meer buiten komt en waar hij élke dag in handen komt. Niet alleen wanneer jij tijd hebt. Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp je situatie, je werkgevers maken behoorlijk misbruik van je door jou uren te laten werken waardoor je weinig kan. Maar als ik naar mezelf kijk en regelmatig om 04.30 begin en dus om 02.00 mijn bed uit moet voor mijn werk..ik ben elke dag bij mijn paard. Ik woon in Utrecht, werk in Noord-Holland en mijn paard staat in Gelderland. Ik vind wel een manier om er te komen. Nu met een rijbewijs, maar ik heb het altijd met de fiets gedaan toen ik nog op school zat. Ik deed een versneld traject, 4 jaar studeren in 2 jaar dus langere dagen school. 3 keer per week van 9 tot 18.20, daarna fietsen naar huis (ja, in het donker) en daarna op de fiets naar stal, ook in het donker). 35 km per dag. Door weer en wind.

Verder heeft Limo iemand nodig die weet wat hij/zij doet. Dat kan een ervaren persoon zijn of jij, maar dan niet zonder begeleiding.

Als je dit NU goed aanpakt, heb je hier de rest van Limo’s leven profijt van. Laat je dit nu voor wat het is, dan loop je binnenkort geheid weer tegen problemen aan.